Nekromanti Recepttråden!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Nu jävlar ska ni få se - lammgryta! Långkok!

Jag har länge gått och slängt lystna blickar på en rejäl lammstek som jag haft liggande i frysen. Eftersom tjejen är i London den här helgen så tänkte jag att nu ska det ske! (hon är vegeterian, typ, och äter inte djur med fyra ben). På senare tid har jag börjat känna mig mer och mer kreativ, och det ville jag dra nytta av även i matlagningen, så jag vek en hel eftermiddag till det och gjorde ett mustigt långkok.



Här ser ni den rackaren, en redig bit.


Av alla redskap jag har i köket är min stora gjutjärnsgryta det som är mig allra kärast. På andraplats kommer min porsche-kniv (ej i bild). Här har jag gnuggat in timjan, salt och peppar i steken.


Fyra grovt uppskurna gula lökar och en näve vitlöksklyftor. På med lite vatten.



Och så lite morötter...



Jag lät det puttra i nästan fyra timmar på låg värme...



Strax innan det var klart skivade jag ned några potatisar och voila!



Jag har inte riktigt ord för hur gott det blev, men munorgasm är nog inte en överdrift. Med en sådan lång tillagningstid var köttet så mört att det föll från benet bara jag nuddade vid det med soppsleven. Det var helt ljuvligt!

Hunden blev glad för köttbenet också :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Nu jävlar ska ni få se - lammgryta! Långkok!

Vitulv said:
Hunden blev glad för köttbenet också :gremsmile:
Ett tips gällande ben till hundar (gäller främst tillagade ben då detta påverkar dess struktur) - undvik helst de fyra F:en; fisk, fågel, fläsk och får. Dessa ben, speciellt om de har tillagats, orsakar tämligen ofta vassa bensplitter som sticker hål på magsäck och tarmsystem. Håller du benen råa så sänker du risken markant.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Nu jävlar ska ni få se - lammgryta! Långkok!

Den Upplyste Despoten said:
Vitulv said:
Hunden blev glad för köttbenet också :gremsmile:
Ett tips gällande ben till hundar (gäller främst tillagade ben då detta påverkar dess struktur) - undvik helst de fyra F:en; fisk, fågel, fläsk och får. Dessa ben, speciellt om de har tillagats, orsakar tämligen ofta vassa bensplitter som sticker hål på magsäck och tarmsystem. Håller du benen råa så sänker du risken markant.
Yes, jag vet. Jag höll i benet så att hon fick gnaga bort köttresterna, men hon fick inte behålla benet för sig själv.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Nu jävlar ska ni få se - lammgryta! Långkok!

Vitulv said:
Jag blir lätt upprörd över att jag inte var bjuden. Istället fick jag se dina uppdateringar när jag satt hysteriskt hungrig hemma hos pappa och väntade på att systern skulle dyka upp så att vi fick äta...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Texas Chili

Det här ett ett recept på en texas chili, vilket iaf för mig innebär att man gör den på kött och inte köttfärs, och att den inte innehåller några bönor. Bönorna har man istället vid sidan om.

Det är också betydligt mer tidskrävande än de två tidigare recepten jag har postat, men låt inte tiden eller mängden ingredienser skrämma dig, det är fortfarande inte svårt. Se bara till att förbereda så mycket som möjligt innan du faktiskt börjar tillaga. Tillbehören hinner du fixa under tiden det kokar. Eller så förbereder du grytan dagen innan och låter den stå i kylen över natten.

(grundreceptet hävdar att det här är vad du behöver för 7 personer, men då måste du ha rejält med tillbehör. Äter du utan ris/potatis och bara med nachos eller liknande så är det här lagom för 4-6 personer beroende på hur hungriga ni är)

1.2 kg högrev eller grytbitar av nöt
1 tsk salt
140 g skivat bacon
2-3 msk olivolja eller annat fett att steka i
1-2 st finhackad liten gul lök
2 st finhackade färska jalapeño
3-5 st finhackade vitlöksklyftor
400-500 g krossade tomater (1 burk/tetra)
1 msk limejuice
4 dl vatten
1 msk maizena + vatten
salt
svartpeppar

Kryddblandning
1.5 msk anchochilipulver eller 1 stor anchochili (eller 1 msk extra chilipulver och några stänk rökt tabasco)
1 msk chilipulver
1 msk spiskumminfrön eller 2-3 tsk mald spiskummin
1 tsk torkad oregano
0.5 dl vatten

Förslag på tillbehör
riven cheddarost
fintärnad avokado
finhackade korianderblad
finhackad gul lök
tunnskurna tomater
gräddfil eller crème fraîche
refried beans (köpes klara på burk eller kolla ett förslag på recept här: http://www.dn.se/mat-dryck/recept/frijoles-refritos--stekta-bonor )

De gånger jag inte har fått tag på Anchochili har jag istället kört på rökt tabasco. Allt annat bör det inte vara problem att hitta i en normal butik.


1. Putsa bort de största bitarna av fett och bindväv från köttet och skär det i 3 centimeter tjocka tärningar. Salta dessa med 1 tsk salt och blanda runt i en skål. Ställ undan så länge.

2. Mixa alla ingredienser till kryddblandningen. Rör om tills det blir en jämn pasta. Ställ åt sidan.

3. Stek baconskivorna i en stekgryta på medelgod värme tills de blir gyllene och knapriga. Fiska upp baconskivorna och lägg undan så länge. Häll upp baconfettet i en kopp.

4. Bryn köttbitarna i omgångar i lite av baconfettet samt lite olivolja. Fiska upp köttet. Fräs lökhack i några minuter under omrörning. Tillsätt jalapeño och vitlök och fräs ytterligare ett par minuter. Ös ner kryddblandningen och fräs i ett par minuter.

5. Lägg ner de brynta köttbitarna, krossade tomater, limejuice och vatten. Täck med lock och låt sjuda på låg värme i cirka 2 timmar. Fler timmar kan kräva att du tillsätter extra vatten så att den inte blir för torr. Tillsätt baconet de sista 5 minuterna.

6. Blanda maizena och vatten i en liten skål och rör ner i chilin. Rör om och värm upp chilin och se till att den tjocknar en aning. Smaka av med salt och peppar. Servera på en gång eller låt den stå i kylskåpet i 2 - 3 dagar. Grytan blir bara godare av det.

7. Servera med tillbehören i listan här bredvid samt mjuka eller hårda majsbröd, majschips, olika bönor (varma eller kalla), ris eller potatis.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Texas Chili

Fan så gott det där lät.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Texas Chili

Vitulv said:
Fan så gott det där lät.
Det är nästan ännu godare än vad det låter. Säg till nästa gång du är gräsänkling över en helg så lagar jag det åt oss :gremlaugh:
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Texas Chili

jag gör också chili ibland, men jag använder:

högrev
1-2 st. jalapeño
1-2 chipotle
några msk chilipulver
spiskummin
vitlök
öl (ljus lager typ Corona)

Låt grytan puttra tills köttet är mört som bajs.

Om jag använder torkad chipotle, ancho eller liknande chili i så brukar jag mjuka upp chilin i kokande vatten först, och använder sedan både chili och det överblivna vattnet i grytan efteråt. Det finns också chipotle i adobosås som är goda att använda i en chili, finns att köpa på extremefood.se

Jag använder inte lök, tomat eller bönor i min chili.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Texas Chili

chrull said:
Vitulv said:
Fan så gott det där lät.
Det är nästan ännu godare än vad det låter. Säg till nästa gång du är gräsänkling över en helg så lagar jag det åt oss :gremlaugh:
Utmärkt!
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Re: Texas Chili

Svampsås:

1 rödlök
1 gullök
75-150 gram bladspenat (ett knippe)
Massa svamp
Smör
2 msk mjöl
2-3 dl mjölk
2 dl grädde

Salt o peppar

Fräs svamp, lök och spenat i ganska mycket smör, blanda i två matskedar mjöl, häll på vatten och sen mjölk. Blanda väl, salta och peppra efter smak.

Det blir en väldigt mild och mjuk sås, passar bra till potatis och fisk tex. Ser väldigt fin ut också :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Just nu håller jag på att försöka få till en schysst chili.

Har lagt en lammstek i långkok och tänker köra tills den är helt upplöst, som köttgröt, typ!

Kryddningen består av "liquid smoke"-extrakt, sambal oelek, cayennepeppar och honung. Jag har hackat ner fyra gula lökar och fyra vitlöksklyftor, samt slängt i en burk krossade tomater och tomatpuré. Koktid ca fyra-fem timmar, om jag har bedömt rätt.

Luktar och smakar än så länge ljuvligt.

Tänker äta det med gräddfil och nachos.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag kan rekommendera, om du någonsin försöker en chili igen det vill säga, chipotletabascon. Den gör underverk.


Storuggla, likt en kanin i dimman
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Höftar alltid.

Lyckades dra till med det här igår.

Lite gul lök, 1, eller 2 stycken.
Wookmix.
Tärna kyckling filéer(stora bitar)
En slatt mjölk.
Lite rött vin
Kinesisk soja.


Serveras med ris.

Gör såhär.
Börja med att steka kycklingen på låg värme. Förbered grönsakerna. När kycklingen är helt vit, släng i grönsakerna och dra på ordentlig stekvärme. När jag använder frysta grönsaker brukar jag gå efter minimajsen konsistens.
Börja med att hälla i vinet låt det koka en liten stund. Blanda sedan i mjölken och sojan. sen krydda med sweetchili efter smak.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Minipizzor på tortillas:

Pasta sås (färdig på flaska) eller chilisås (det går åt mer än man tror)
Ost
Tortillas
+Vad man vill ha på pizzan.
+Organo eller annan örtkrydda


Lägg pastasåsesn i den mängd man vill ha underst på tortillan. (Tortillan blir en perfekt botten.) Därefter osten. Strö dina pizzapålägg ovanpå.

Kör i ungen på 190 grader i 9-13 minuter. Ta ut den och strö över lite örtkrydda.

Grymt kul att laga som kompisgängsmat.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Currysoppa med Kyckling

Min middag från igår, och matlåda från idag, snabbt och enkelt, särskilt om du har kyckling över eller köper en grillad sådan.

ca 3-4 pers
1 grillad kyckling, kycklingrester eller tre normalstora kycklingfiléer
1 gul lök
2 äpplen
1 msk curry
2 tsk vetemjöl
1 l kycklingbuljong
Persilja
salt, peppar

* Om du kör med rå kyckling så börjar du med att steka den, jag kryddade den lite och hällde dessutom på vatten och lät den koka i några minuter medans jag förberedde resten, då fick dessutom lite hemmagjord buljong som jag senare använde och förbätrade med en tärning kycklingbuljong. Plocka sedan upp kycklingen och häll av vattnet och låt de vila medans du börjar med resten.

* Hacka lök och fräs den i lite fett tills den får lite färg

* Skala och riv äpplena grovt och ha i dem och curryn i grytan med löken och fräs någon minut.

* Strö över mjölet och blanda om, sen häller du på buljongen och låter koka i 5-10 minuter.

* Dela upp kycklingen i mindre bitar, bonus om du river (ser alltid snyggare ut i soppa) och häll i den med lite färsk persilja i grytan. Värm upp, servera med lite bröd.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Orientalisk kyckling med nudlar

Ta ett paket orientaliska nudlar och ett paket kycklingnudlar. Blanda pulverpåsarna och häll över nudlarna. Häll på kokande vatten och avvakta några minuter.

Inmundiga med andakt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Uncle Bens Korvröra

Skiva upp några kryddiga korvar och stek dem. Häll på en burk Uncle Bens Szechaun Sweet & Sour sås och låt det puttra.

Serveras antingen mer ris, eller så kan man servera med stekta nudlar:

Ha i en skvätt vatten och nudlar i stekpannan och kör det på hög värme en stund tillsammans med lite wokgrönsaker och soja. Om man vill så kan man även knäcka i ett ägg.
 
Top