Nekromanti Recepttråden!

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
mmmmmmm mat, finns det något mer fantastiskt? Alla har vi säkert Vår Kokbok eller någon Ica variant liggandes hemma där vi luskar och läser om köttfärslimpor, pannkakor, tomatröror och grekiska spett, lasange! Mumma!

Men all den där maten som vi höftar fram men aldrig plitar ner på ett papper då? Då menar jag antingen 1) Billigt o gott eller 2) MMMM VA GOTT!

Jag lagar ofta höft mat, det blir änna att man kilar ner till ica och plockar i lite grejer i korgen som man *hoppas* funkar tillsammans. Ibland så går det.. ibland inte!

Men jag tänkte att jag öppnar med ett recept på en redi go rätt jag gjorde för en vecka sedan.

Till 2/3 personer behöver du
Ett lämpligt antal potatisar
En fläskfilé (sån avlång grej)
Olivolja
Chilipulver
Salt (havssalt helst)
Peppar
och en skvätt koriander

Sås:
3 dl köttbuljong
2 msk smör
2 msk vetemjöl
+ köttspad och grädde

Börja med att skala potatisarna och dela dom på mitten, lägg dom på en ugnssäker form eller dyl med lite olja i botten, spritsa olivolja på potatishalvorna och strö över havssalt (funkar nog lika bra med vanligt salt men jag tycker havssaltet smakar godare).

Sätt ugnen på 200-225 grader, räkna med att det tar *typ* en timme.. Jag är inte helt hundra, kolla in dom lite då och då och stick med en kniv för att kolla. Dom skall vara gyllenbruna ovanpå och mjuka inuti!

Ta fram fläskfilén och lägg den i en annan ugnssäker form, häll på olja och kryddor så att det täcker, börja sedan att massera in olja och kryddor över hela filén.
Sedan skjuts in i ugnen, jag använde mig av en stektermometer och tog ut den på 69-70 grader som kärntemperatur (var man och kvinna borde ha en stektermometer).

Till såsen gör du helt enkelt en vanlig brunsås med köttbuljong som grund. Du kokar upp 3 dl buljong, häller över det i någon behållare av valfritt slag. Släng i 2 msk (vanliga matskedar, inte mått) smör och smält, rör sedan i 2 msk vetemjöl när du har fått en deg börjar du vispa i buljongen i omgångar så att du får en fin gyllenbrun smet. Häll i grädde tills du har fått önskad konsistens sen, helst av allt skall detta timeas så att såsen är klar precis när du tar ut köttet och häller sedan i skyn i såsen och rör om.
Smaka av med salt och peppar.


Servera! Asgott!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tomatsoppa

Matlagningstrådar borde det finnas på alla forum!

Här kommer ett grundrecept på en enkel och billig tomatsoppa.

Tomatsoppa 2port

1 burk Tomater – krossade á 400g
1 st Gul lök,
1-3 st klyftor vitlök
1 msk Margarin
2 msk Vetemjöl
1 krm Paprikapulver
5 dl grönsaksbuljong (eller en tärning +5dl vatten)
1 krm Salt
½ krm Vitpeppar
1 tsk Basilika

1. Skala och hacka löken och lägg den i grytan tillsammans med margarinet. Stek tills löken är
mjuk, häll eventuellt lite vatten över som får puttra bort för att mjuka upp ordentligt.
2. Strö över mjölet, paprikapulver över löken. Rör om. Tillsätt krossade
tomater och buljong. Blanda väl.
3. Tillaga tills soppan har blivit simmig, tomaterna mjuka, rör om då och då.
4. Smaka av med salt, vitpeppar och basilika.

Möjligheterna till variation är såklart stor. Pröva att ha lite Tabasco eller chilipeppar. Strö lite knaperstekt bacon eller feta ost över innan du serverar eller låt lite skivade färska champinjoner steka med löken i början, etc etc.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Paprika
Purjolök
Någon typ av mört fast kött (kyckling, fläskkotlett, fläskfile etc)
1 buljongtärning (jag föredrar oxbuljong, men det funkar också med kyckling eller grönsaksbuljong)
1 dl vatten
mjöl
sweet chili sås
Pressad lime
Creme fraiche eller turkisk yoghurt

Hacka up så mycket paprika och purjolök du vill ha.
Skär köttet i tunna skivor
Blanda ner mjöl i vattnet tills vattnet inte kan absorbera mer mjöl (typ en matsked per deciliter).

1. Värm upp stekpannan och bryn köttet i olja/margarin/smör. Bara så det får lite färg och stekyta (kom ihåg att bara steka lite kött åt gången, du ska ha en hög temperatur för att få en bra effekt).
2. Ta ur köttet och sänk temperaturen till medelvärme.
3. Lägg i purjolöken och stek på i en minut eller så.
4. Häll i vattnet (som du hade löst mjölet i) och rör om. Om du lagar till fler personer så använd mer vatten/mjöl.
5. Lägg i buljongtärningen (en halv om du bara lagar till dig själv) och krydda med lite sweet chili sås och lime juice. Rör om tills buljongtärningen har löst upp sig.
6. Lägg i köttet igen tillsammans med paprikan. Rör om och låt det puttra i cirka 5-7 minuter.
7. Rör ner cremefraichen. Använd cirka en ½ dl per person.
8. Servera med ris.

Receptet är grymt flexibelt och grymt gott. Det funkar för 1 och det funkar för 8 personer. Bara anpassa ingredienserna så du har så mycket som du vill ha av varje sak. Grönsakerna kan bytas ut mot nästan vilken typ av wokgrönsaker som helst (förkokta morötter, sockerärtor, champinjoner etc. Grejs som gurka och tomater funkar dock inte, för vattnigt).
Använd tillräckligt mycket med vatten/mjöl för att du ska få rikligt med tjock (och god) sås.
Buljongtärningen kan ersättas med fond.
Det går säkert att anpassa receptet så att det blir laktovegitariskt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,387
Cybot said:
Det går säkert att anpassa receptet så att det blir laktovegitariskt.
Det går utmärkt att göra det helvegetariskt, i folkmun veganskt, också. Det går säkert att göra det på människokött också, om man känner för det.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Snabb fetaost omelett
1/pers - Skala upp vid behov

Stekfett
2 ägg.
50 g smulad eller tärnad fetaost (eller annan salladsost).
Salt
Peppar
Salladskrydda eller/och örtkryddor

Värm pannan och stekfettet. Blanda ost, ägg och kryddor. Häll det i den varma pannan.

Stek det antingen som omelett låg värme, och lock utan att röra om. Eller som äggröra. Högre värme, och rör om så mycket du vill (går snabbare).

Häll på en tallrik.

Ät.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Vimes said:
Cybot said:
Det går säkert att anpassa receptet så att det blir laktovegitariskt.
Det går utmärkt att göra det helvegetariskt, i folkmun veganskt, också. Det går säkert att göra det på människokött också, om man känner för det.
Jag varnar redan nu att det blir inte hälften så gott utan creme fraiche/turkisk yoghurt. Vet faktiskt inte om det finns några riktigt bra alternativ.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,387
Cybot said:
Vimes said:
Cybot said:
Det går säkert att anpassa receptet så att det blir laktovegitariskt.
Det går utmärkt att göra det helvegetariskt, i folkmun veganskt, också. Det går säkert att göra det på människokött också, om man känner för det.
Jag varnar redan nu att det blir inte hälften så gott utan creme fraiche/turkisk yoghurt. Vet faktiskt inte om det finns några riktigt bra alternativ.
Sojayoghurt.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Lillebror Johns kyckling

Ta en sån där förpackning med kyckling man kör i ugnen. Typ:

(Med vilken smaksättning du än tycker om)

+Svamp och/eller Bacon
+Soja
+Chilisås
+Grädde

Kör kycklingen i ugnen fram till halva den angivna tiden. Lägg på skivad svamp och/eller bacon, skrätt på med lite soja och chilisås. Stoppa in den igen.

Körs till det är 10 minuter kvar. Häll på grädden. Kör tills att grädden kokat upp och kycklingen är klar (kan ta ca 15 minuter längre än orginaltiden)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Het ris:

Koka upp så mycket ris du nu vill ha, stek upp lite vad som helst (jag brukar köra spenat, bacon och starka kryddor), blanda i stekpannan, låt vara i en tre fyra minuter, servera. Tar 15 minuter att göra, smakar himmelskt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,387
Cybot said:
Vimes said:
Sojayoghurt.
Jag vet inte om det bara är jag, men sojamjölkprodukter har en konstig bismak.
Jo, helt samma sak är det ju inte. Icke-sötad sojamjölk är till exempel helt odrickbar enligt mig (är dock fantastisk i te). Däremot har jag aldrig saknat komjölk i matlagning, men det är kanske en vanesak också (d.v.s. att de flesta är sjukt inkörda på animaliska produkter).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Re: Tomatsoppa

chrull said:
Här kommer ett grundrecept på en enkel och billig tomatsoppa.
Tack för maten, det var riktigt gott! Jag har varit nyfiken på att göra en tomatsoppa ett tag men har inte gjort slag i saken förrän nu.

Jag kunde inte motstå att toppa med lite tomatpuré i slutet, annars var det efter receptet. Serverades med lite fuskfeta nedsmulad i soppan och bröd på sidan om. Jag uppskattade särskilt att den var lite »chunky«: jag kan tycka helt slät soppa blir lite tråkig i längden. Här hände det saker på varje sked (bitar av lök, tomat och ost).

Den här gör jag fler gånger. :gremlaugh:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kyckling i currypanna
Kyckligfilé
Salt
Peppar
Curry
Vitlök
Rödlök
Paprika
Ev. andra grönsaker
Mango Chutney
Matlagningsgrädde

Tja... Jag skippar mått och dylika eftersom det beror på den personliga smaken och aptiten.

1. Tärna kycklingfilén och bryn den i pannan. Krydda med salt och peppar.
2. Hacka/strimla röklök, paprika och ev. andra grönsaker. Släng ned dem med kycklingen och bryn på alltsammans.
3. Slå i matlagningsgrädden och låt alltsammans få lite värme.
4. Blanda i curry och mango cutney efter behov. Den som gillar hetta kan lägga till någon nypa chiliflakes eller aningen med Sambal Oelek eller chilisås. Tillsätt pressad vitlök.
5. Låt alltsammans småputtra i några minuter så att grädden och kryddorna får sätta sig.

Serveras lämpligen med ris eller strips och en enkel sallad. Själv gillar jag att köra salladsblad, röklök och tomater. Ibland kan man ju toppa med det lite fetaost och olivolja.

ASGOTT! :gremdrink:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Tomatsoppa

DeBracy said:
chrull said:
Här kommer ett grundrecept på en enkel och billig tomatsoppa.
Tack för maten, det var riktigt gott! Jag har varit nyfiken på att göra en tomatsoppa ett tag men har inte gjort slag i saken förrän nu.

Jag kunde inte motstå att toppa med lite tomatpuré i slutet, annars var det efter receptet. Serverades med lite fuskfeta nedsmulad i soppan och bröd på sidan om. Jag uppskattade särskilt att den var lite »chunky«: jag kan tycka helt slät soppa blir lite tråkig i längden. Här hände det saker på varje sked (bitar av lök, tomat och ost).

Den här gör jag fler gånger. :gremlaugh:
Sweet!

Den funkar dessutom alldeles utmärkt att frysa in och spara. Kan vara lite marig att tina direkt i mikron kanske, men om man plockar fram den ur frysen dagen innan går det bra.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kyckling Garam Masala (el curry)

Kyckling Garam Masala

Garam Masala är en indisk kryddblandning. Min är köpt på en Ica-butik med en speciell "världens mat"-hörna och är en brun burk i "liten pringles burk"-storlek. Kommer inte ihåg exakt märke, men jag gillar den skarpt. Här är ett snabbt och enkelt recept på en kycklinggryta:

2 portioner:

* 2 st kycklingfiléer
* smör
* 3-4 tsk garam masala
* salt
* svartpeppar
* 1 st röd paprika
* ev. 1 pkt (140 g) bacon
* 2 dl crème fraiche

Gör så här:

Strimla kycklingen.

Hetta upp en stekpanna med smör. Lägg i kycklingen och strö över Garam Masala-pulver. Salta och peppra.

Strimla paprikan och eventuellt bacon och låt steka tillsammans med kycklingen.

Rör sist ner crème fraiche och låt allt koka 1-2 min. Smaka av med garam masala och salt så att du får önskad smak.

Det går alldeles utmärkt att byta ut garam masalan mot curry också.

Servera med ris, couscous, bulgur eller bara sallad.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tonfisk-grejs

Det här är ett så sjukt lätt, och billigt, recept som jag nog åt varje vecka när jag var student. Dessutom gillar jag det så mycket att det fortfarande lagas med jämna mellanrum. Också är det ett lätt sätt att få i sig lite fisk då och då...

4 portioner:

2 burkar Tonfisk i vatten.
4 portioner valfritt ris.
1-2 påsar blå bands currysås.
extra curry till såsen.
1-2 tomater.


Koka riset.

Sätt ugnen på 200 grader.

Öppna burkarna tonfisk och strö tonfisken i botten på en ungssäker form.

Lägg det färdigkokta riset ovanpå tonfisken.

Skiva en eller två tomater och lägg ovanpå riset i önskad mängd.

Koka såsen enligt instruktionerna på förpackningen, tillsätt extra curry om det önskas.

Häll såsen ovanpå tomaterna och stoppa in formen i ugnen. Den ska bara vara inne tills den blir genomvarm, vilket brukar ta 10-15 minuter beroende på ugn.

Ät.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Pizza-macka..

Brukar ibland göra pizzamacka..
Konceptet är enkelt, du tar valfritt bröd, smetar på lite tomatsås, lägger på valfritt fluff som du gillar, krydda därefter & toppa med lite ost. Lägg in i ugnen i lagom tid
Enkelt, gott & snabblagat när man inte orkar göra någon annan mat.
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Re: Pizza-macka..

jag hade lite pita bröd tacosås o grönsaker över men ingen köttfärs, så jag provade med fiskpinnar. Jag kan bara meddela att det blev riktigt lyckat, som en falafelrulle fast med fisk :gremsmile:
 
Top