Recension på kommande Dune-filmen

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Fem av fem! Fantastiskt foto och ljud och därtill även spektakulära specialeffekter, vältolkad setting och skådespelarinsatser i toppklass. Möjligen var de större actionscenerna (slaget på marken) inte lika intressanta som resten av filmen, men det är en marginalanmärkning. Jag är övertygad om att det här blir en klassiker. Folk kommer att se Dune även om 10-20 år.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Jag är övertygad om att det här blir en klassiker. Folk kommer att se Dune även om 10-20 år.
Jag tror det står och faller på nästa film, faktiskt. Om jag jämför den här med original-Bladerunner så fanns det åtminstone där lite filosofiska tankar och ouppklarade saker som fansen kunde spekulera kring. Jag vet inte om Dune har så mycket kött under fernissan, om jag ska vara ärlig.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag tror det står och faller på nästa film, faktiskt. Om jag jämför den här med original-Bladerunner så fanns det åtminstone där lite filosofiska tankar och ouppklarade saker som fansen kunde spekulera kring. Jag vet inte om Dune har så mycket kött under fernissan, om jag ska vara ärlig.
Problemet med att filmatisera Dune har åtminstone tidigare varit att det är för mycket värld för bara en film. Den här filmen kändes ju verkligen ”bara” som en första del. Eftersom Villeneuve har visat intresse även för den andra boken i serien, så tror jag att det kan bli en längre svit filmer. Förmodligen är tanken att skapa en större franchise. Det finns, som du nog vet, även planer för en tv-serie. Jag betraktar därmed den här första filmen som en del av ett större verk.

Man kan möjligen tycka att Dune liknar Star Wars (ung Messias-gestalt upptäcker sina krafter på en ökenplanet och konfronteras med sitt förflutna), men eftersom Frank Herberts roman Dune kom redan 1965, så tror jag att det är tvärtom. Star Wars är en Dune-berättelse (med inslag av De sju samurajerna och Lawrence av Arabien). Jag har svårt att tro att George Lucas inte hade läst Dune.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Det finns, som du nog vet, även planer på en tv-serie.
Jag vet att Villeneuve ville göra en triologi med Dune-boken splittad i två (det hans krav för att ens göra filmen) och den tredje skulle vara Dune: Messiah, men visste faktiskt inte om att det var prat om en tv-serie.

Tänkte se om filmen idag på min ultrawide-screen. Med tanke på att jag sitter 1m från den är det nog bättre än min urgamla 42-timmare som jag sitter fem meter ifrån. Borde egentligen inte skrivit förrän jag sett filmen två gånger, för jag måste egentligen se filmer två gånger för att få en bra uppfattning om den. :)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Såg filmen i helgen och tyckte det var en trevlig visualisering av första halvan av boken. Överlag bra design på saker och ting (förutom Harkonnen och de aningen töntiga sköldarna) och castingen satt fint ändå (Skarsgård undantaget).

Däremot kändes den inte alltför intressant som film; Villeneuve gör snygga saker, men de har väldigt lite hjärta. Tycker ändå boken är rätt mustig, men allt i filmen var kliniskt och rent. Trodde de skulle fånga hettan hos ökenplaneten, men folk gick runt och svettades knappt.

Så, ja, snyggt och fint, men rätt blodfattigt och jag saknade några av bokens absolut bästa scener.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Likheterna är stora och tydliga, så det kan vi nog slå fast helt utan tvekan :) Dock är de så olika i ton att båda funkar. Men att Lucas "lånade" friskt från Herbert är uppenbart.
Jag tycker inte heller att det är ett problem. Villeneuve har dessutom kallat Dune ”ett Star Wars för vuxna”. Men egentligen är det alltså Star Wars som är ett barnsligare Dune... 😀
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,110
Location
Stockholm
Trodde de skulle fånga hettan hos ökenplaneten, men folk gick runt och svettades knappt.
Det är något som man kan säga att de har tagit från boken, med tanke på allt snack om hur viktigt vatten är och hur lite fukt det finns på planeten så är det väldigt lite/ingen beskrivning av hur varmt det är under dagen, hur kalt det är under natten, eller hur torr luften är. Eller hur detta påverkade kroppen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Det här har råkat blivit en generell Dune-tråd, så jag postar denna video där filmens VFX analyseras och jämförs med 1980-talets Dune.

 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,110
Location
Stockholm
Vill bara nämna att namnet Harkonnen fick Herbert från att ha sett det finska namnet Härkönen i telefonkatalogen o tänkt att det lät sovjetiskt och skulle passa till hans skurkar. Med detta vill jag säga att när ni läser Arrakis: ökenplaneten nästa gång (eller för första gången) så ska ni ha i huvudet att alla Harkonnen bör tala med finska accenter.
 
Top