Recension på kommande Dune-filmen

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097

76 på metacritic i skrivande stund.

Dune, green knight och the french dispatch är de tre filmer som jag är mest pepp inför i höst.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Här är en tio minuter essä om kommande Dune-filmen. Tyckte den var intressant.

I really think that when you make a movie out of a play or a book, you do your best to be faithful to the author's idea, but you need to be a traitor, unfortunately, because you will transform the story into your own, according to your own sensibility, and the fact that cinematic images are totalitarian.​

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har galet höga förväntningar på detta. Hade det inte innan men har läst lite recensioner och tror nog att det är precis så bra som det kan bli!

Älskade boken! Och filmen!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Eftersom jag redan bestämt mig för att se filmen så håller jag mig borta från trailers, recensioner, kommentarer och så vidare… Denis Villeneuve har gjort fina saker förut, och Dune-boken är ju helt okej. Det blir nog en schysst rulle.

(Lagom rimliga förväntningar brukar ge optimal filmupplevelse för mig. Död åt hypekulturen!)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Tycker det var överlag okej till bra, om lite för lång, det var minst en grej man kunde stryka utan att något hade gåt förlorat. Gick o såg den med fyra av mina vänner, en som hade läst boken och sett '84 filmen, han och jag planerar att se den andra när den kommer ut, de tre andra tyckte inte att '21:an var dålig men tänker inte se den andra. Den här satsar mer på en byronisk, emotionell känsla för huvudpersonerna än den mer stoiska, kontrollerade naturen de har i '84 - var för länge sedan jag läste boken för att säga hur de var i den.

Tankar:
Jag gillar verkligen Sardaukarerna, och representanterna för kejsaren, navigatörerna, o andra organisationerna som var där för att göra överlämnandet av Arrakis officiellt

Älskar användningen av teckenspråk och sekundära språk för hemlig kommunikation

Schyst med användandet av ett icke-latinskt alfabet


Lite för färglös/mörk för min smak - att göra alla så mörka att de ofta verkar svarta gör att de riktigt svartklädda, som Bene Gesseriterna och Harkonnen*, sticker ut mindre; Jag skulle ha velat lite mer lysande grönt för Atreides och att de visade sina färger när de var i rustning, speciellt när det var en ceremoniel händelse; någon annan färg än brun och bleknad svart för Fremen, åtminstone när de är i staden hade varit trevligt; att alla transporter bara kom i varianter av grått o ljusbrunt, utan några färgdekorationer e bara trist; etc.
* eller så kunde man ju ha haft dem i andra färger, kunde vara en kul lek med designarketyperna genom att ha de goda-ish i mörka färger o de onda-ish i ljusa o trevliga färger.

Jag har problem med introt eftersom det presenterade det som om utbölingar bara har varit på Arrakis för att bryta krydda och tvinga sin vilja på Fremen sedan Harkonnen kom dit, istället för något som har pågått under vem vet hur länge

Bristen på Feyd-Rautha känns konstig.

Känns som de i mångt o mycket tar bort vilken gamechanger sköldarna har varit för krigsföring med att de introducerar ammunition o bomber som kan pressa igenom sköldarna, o hade gärna att stridsscenerna hade visat mer att man har en väldigt annorlunda kampstil än idag för att kunna tränga igenom sköldarna.

Hade gärna sett Harkonnenrnas blå grip finnas på alla fall några av deras folk o ägor. O över lag var Harkonnenrnas design rätt så trist, modernistisk minimalism i svart o vitt.

Om du ska köra Warhammer 40k, rymd opera, någon typ av feodalistisk framtid, eller bara i en värld med högavancerad hovintriger, är den här filmen ett utmärkt referens/ide material.

Personligen finner jag nog '84 något mer underhållande men att det här är nog en bättre film.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Var ruskigt bra.

Tung, seriös och väldigt estetiskt tilltalande. Inget billigt publikfrieri och inga comic reliefs etc.

5/5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Trots dåligt uppslut så kommer ändå en del två:


Ettan kommer om en månad (november, 2021) på HBO Max. Man får 50% rabatt resten av livet om man tecknar abonnemang till och med 30 oktober, så länge man inte kopplat den med tidigare HBO Nordic-abonnemang. Jag kunde använda samma mailadress och kortuppgifter för att regga ett nytt konto på (den nya siten) HBO Max.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Har den gått dåligt på bio? Skönt med en tvåa. Kan tycka att man borde vågat spela in den samtidigt som ettan.
Bra tips om HBO Max
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Jag är lite sen på båten, men har äntligen lyckats se Dune. Har inte så mycket förkunskaper, vet att det är en bok (eller kanske flera böcker?) från början. Jodorowski skulle från början göra en filmatisering, vilket skildrades i en ganska underhållande dokumentär. Sen gjorde Lynch en film istället. Såg den för en herrans massa år sedan, men minns ingenting alls bortsett från att Sting var med och hade konstiga kalsonger, att maskarna var coola och att jag inte begrep ett pillekvitt av storyn. Jag gick alltså i i denna film utan särskilt många förkunskaper.

Jag gillade detta! Jag gillade det väldigt mycket! Det är nog den mest episka film jag någonsin sett och den mest opera-aktiga space opera jag sett! Hela filmens framtoning är bombastisk, humorlös, teatral, larger than life väldigt mycket utan substans. Men det är också meningen och det passar väldigt bra in. Storyn är lite svår att bedöma då det bara är första akten, men när filmen var klar ville både jag och frugan genast se mer och det betyget är ju gott!

Jag som inte vet så mycket om histirien sen innan funderade över två saker:

1. Paul får under filmens gång visioner om framtiden. Jag och min fru funderade på om alla visioner är om en och samma framtid, eller om det finns två alternativ, en där Paul blir ond och en där han blir god beroende på vilka beslut han fattar.

2. Jag fattade inte var grejen var med huset Atreides fascistestetik. På deras hemplanet var alla typ klädda som SS-soldater så jag var övertygad om att allt prat om att behandla invånarna på ökenplaneten väl bara var bullshit och att de skulle börja förtrycka dem lika mycket som Harkonnen. Men det kändes som att de hade goda intentioner. Undrar om detta är något som kommer förtydligas i senare filmer, att Pauls pappa inte var någon good guy alls?

Nu kanske dessa funderingar är jättesumma för folk som läst böckerna :LOL: Hursomhelst riktigt bra film, årets bioupplevelse!!!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Kommer den på HBO Max även i Sverige?
Japp, även om jag inte tror att de skrivit något datum på själva HBO Max-sidan… Bara "soon".

1635686024729.png

Själv ser jag fram emot att se den igen på "bio" (alltså, virtuell bio i VR-headset). Liten TV-skärm tror jag inte jag väljer att se den på om jag har andra alternativ =) Helt klart en bio-film!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Någon som har tagit en titt på det nya DUNE rollspelet?

Jag har nu sett Dune . Streamas på HBO Max från och med idag.

Jag gick in med förväntningen att jag skulle avsky den här filmen då jag har extremt svårt för sci-fi och det är få sci-fi rullar som jag gillar.

Jag blev dock possitivt överraskad , den egentligen enda kritik jag har mot filmen var att den kändes seg , den rörde sig stundtals lika fort som frusen sirap på en kall vinterdag samt att den kändes långdragen med sina 155 minuter.

Betyg: en överlag possitiv upplevelse 4/5 en av det här årets bättre film releaser
Svårt att peka på en enda eller några specifika aspekter . Jag tror att det var ett helhetsintryck som fångade mig , jag tycker för det första att filmen är väldigt vissuellt tilltalande samt att handlingen grep mig på ett sätt som jag inte trodde att den skulle göra , även om jag stundtals upplevde filmen som seg så satt jag ändå kvar och ville veta vad som skulle ske härnäst .
Jag tror även att precis som @Beastslayer påpekat för mig så känns inte filmen som renodlad sci-fi utan snarare som space opera , jag gillar ju fantasy och filmen kändes som fantasy in space helt enkelt och genom det så tror jag att jag hadde lättare att ta till mig filmen
 
Top