Spel: "Benrangel & Tortyrknektar"
Utgivare: Vimes Rollspel och Brädspel AB (i samarbete med Konrad Konvalj)
Sidantal: 244, samt ett tillhörande brädspel (vilket kan spelas separat om man vill)
Efter framgångarna med ”Lorder& Lodisar” (L&L) var vi många som kände att det skulle vara svårt för Vimes Rollspel och Brädspel AB att upprepa succén. I förhandssnacket kring kickstartern (som då kallades ”Lodisarnas revansch!”, men senare ändrades till just "Benrangel & Tortyrknektar") menade fansen att temat med sunkighet och dekadens i olika former borde utvecklas ännu mer så därför blev jag ytterst förvånad av att se hur spelet tagit ny form och designteamet valt en överraskande väg.
Tillsammans med Konrad Konvalj har Vimes skapat ett mycket engagerande fantasyspel med en mörkare bakgrund och mindre av det lite lättsamma som L&L karaktäriserades av. ”Benrangel & Tortyrknektar” kanske låter humoristiskt eller lite distanserat, men titeln är något missvisande. Jag skulle vilja säga att spelet placerar sig någonstans mellan ”Warhammer Fantasy Roleplay”, ”Game of Thrones”, ”King Lear” och ”Svavelvinter: Rollspelet”. Det sistnämnda spelet säger mycket om den kraftfulla innovation B&T är: en framgångsrik mix av traditionellt rollspel och brädspel för att avgöra maktspelet hos olika fraktioner.
Vi förväntar oss inget mindre av Vimes et al. som har gedigen erfarenhet av att utveckla spel, men Benrangel & Tortyrknektar gör vad många önskade av Svavelvinter, men aldrig fick. Dessutom är rollspelsdelen en fräsch och lagom utveckling av nu-OSR och särskilt lämpat för alla oss som fått mer än nog av Fria Ligans År Noll-motor, men ändå inte vill spela gammel-D&D i nyversion.
Spelarna spelar B&T genom att parallellt skapa rollpersoner och spelvärld och bägge påverkar varandra under skapandet. Om du till exempel, slår fram att din rollperson är en knekt, kommer spelvärlden också ha olika fogdar knutna till en mäktig person som din knekt tjänar. Därför känns rollpersonerna och spelvärlden som en harmonisk helhet och spelarna får en god chans att förstå vad spelet handlar om. Rollpersonerna skapas genom att slå på olika bakgrundstabeller (vilka alla är mycket inspirerande och användbara), vilket också genererar egenskaper och personliga detaljer. Här finns mer än 20+ yrken och sysselsättningar som gör rollpersonskapandet roligt och mycket omväxlande. Samtidigt utvecklas spelvärlden genom att spelarna på ett likartat sätt med tabeller, skapar ett antal olika maktcentrum och agendor. Sakta men säkert växer både rollpersoner och spelvärld fram där olika makter kämpar inbördes (därav liknelsen med Game of Thrones), samtidigt som rollpersonerna knyts till spelvärlden och skaffar sig allierade, fiender, uppgifter och möjliga belöningar för utförda uppdrag.
Spelsystemet är ett fräscht och extrapolerat 2T-system som påminner om Mörk Borg, Star Wars och Traveller, men utan irriterande subsystem eller onödig detaljinformation. Det märks att Vimes et al. verkligen vill att spelare ska ha kul runt ett spelbord, snarare än att få beröm från andra spelutvecklare för innovativ spelmekanik. Ett prestigelöst ”Spelarnas kul först!” verkar vara ledorden på Vimes AB, vilket vi tycker är berömvärt och något för andra spelutvecklare att ta efter.
Men spelvärldens intrikata maktrelationer och kamper utesluter inte fantasyelement! Magisystemet, exemplevis, är enkelt och rakt-på-sak. Det kretsar främst kring demoner, nekromanti och svartkonst. Här kommer titelns ”Benrangel” in i bilden och istället för en pastisch på Tolkien är fantastiken i B&T mörk, svår och oförutsägbar, där nekromantiker, häxmästare och demonologer utforskar tillvarons mörka vrår för att skaffa sig yttervärdslig hjälp i de ständiga maktkamperna. Annars är spelvärlden lik ett pseudo-Europa på 14- och 1500-talet och det är befriande att slippa tråkiga fantasyraser som hober, dvärgar, ankor, drakmän och alver.
Spelet spelas i olika faser: först en Rollpersonsfas där spelarna spelar traditionella äventyr, genererade utifrån maktkamperna i spelvärlden. Efter 4-5 möten går spelarna därefter in i Spelvärldsfas och då spelar spelarna olika maktcentrum genom ett sinnrikt och elegant utformat brädspeö (vilket kan spelas separat). En särskilt elegant och spänningshöjande detalj med Spelvärldsfasen är att det är hemligt vilken spelare som spelar vilket maktcentrum! I vårt speltest var vi tre spelare och paranoian steg runt spelbordet när intrigerna tätnade utan att vi riktigt förstod vem som låg bakom vad. Resultaten från spelvärldsfasen genererar nya förutsättningar för äventyr, vilka rollpersonerna därefter kan ta sig an. Därför blir de olika faserna mycket harmoniska tillsammans och utgör en inspirerande helhet.
Den enda kritik jag har mot spelet är väl titeln, som antyder en mer flabbig stämning än vad spelet sedan verkligen handlar om. Men det kanske bara avspeglar den grymma humor som behövs när man som spelare ska ge sig in i en mörk och farlig fantasyberättelse fylld av konspirationer, svek, animerade döda, tortyr och inte minst: ond bråd död.
Betyg: 5/5