Nekromanti Realms of Andor

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lite feedback (Redigerad)

Mysigt med element och så, jag håller med Han: Pyssla mer det! Jag får intrycket att ibland ska reglerna vara lätta, och ibland komplicerade? Det skär sig lite tycker jag.. Fritt magisystem är en bra idé som jag också diggar!

Skapelseberättelsen är rätt mysig.. Standard om man säger så, men ändåså inlevelsefull. Jag skulle gärna veta mer om samhället och liknande idag, hur elementen påverkar samhället och så..


/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2001-09-28 16:34.</EM></FONT></P>
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"andorians har blå hud och långa antenner på huvet."</I>

Vilka kanaler får de in /images/icons/wink.gif

<I>När ska jag sluta med mina dåliga gubbskämt ...</I>

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Lite feedback (Redigerad)

Ja, det minst sagt säregna samhället i Andor är något vi får återkomma till, eftersom jag utarbetar detaljerna i det för närvarande, dock med extremt låg hastighet, känns det som...*suck, ibland är allting jobbigt*
Ibland lätt, ibland svåra regler...jo, jag har också fått den känslan, frågan är bara vad man ska göra åt det. Problemet ligger i att jag vill ha ett rollspel som blir någorlunda realistiskt, på VISSA punkter, medan det på andra punkter ska röra sig om ren spelkänsla. Magi var förut väldigt utarbetat, men också väldigt besvärligt, varför jag skrotade alla de reglerna, och gjorde ett "fritt" Magisystem. Det är en evig balansgång, och en svår sådan, mellan realism och spelkänsla. Och tyvärr vet jag inte vad man ska åtgärda. Eller vad man KAN åtgärda heller, för den delen. Det är svårt att säga var man vill att balansen ska ligga...
Kom gärna med exempel på regelstycken där du tycker att det skär sig, så kan jag fundera mer konkret på det...

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Tja, du, skuggis...

Om ditt första intryck är att det skiljer sig från mängden, så är jag bara glad, men läs vidare, för allt i världen. *ler* För övrigt, angående namnet...tja, det känns ju lite mysko att spelet är på svenska och ändå har ett engelskt namn, men jag är av den åsikten att engelska i stort sett alltid låter bättre än svenska. Jämför "Realms of Andor" med det svenska "Andors riken". Det är ganska stor skillnad, och jag tycker faktiskt det nuvarande alternativet låter bättre, men det är ju naturligtvis en smakfråga. Och visserligen har jag goda engelskakunskaper, men inte så goda att jag kan göra ett helt rollspel på engelska. Tror jag inte, iaf. Hur som helst, jag vill inte ha någon internationell spridning på det, och då finns det heller ingen anledning att göra spelet på engelska. Men ett engelskt namn kan man iaf ha, tycker jag. Det låter så mycket bättre.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Feedback

Bra att du nämner det där. Det finns naturligtvis en förklaring till varför det är på det viset. För det första är det svårt att balansera raserna mot varandra, så att alla blir lika bra. Och ja, jag tycker att de ska ha ungefär samma utgångsläge. Har man ett system med t.ex. Bakgrundspoäng, så kan man göra vissa raser bättre än andra, mot att det kostar mer att vara av den rasen, men i mitt system funkar det alltså inte att göra så. Därför vill jag balansera upp det. Dessutom har jag valt att se på grundegenskaperna ur en annan synvinkel, nämligen att det som verkligen spelar roll är hur bra man kan bli, inte hur bra man är från början.
Teorin bakom själva värdena handlar ju helt enkelt om att jämföra raserna mot varandra, och ju färre värden man behöver fundera på, desto mer överskådliga blir skillnaderna. Man kan klart och tydligt från början se att generellt så är t.ex. Människor är smidigare än Gnomer, och Faeyn är smidigare än Människor. Skillnaderna mellan raserna är alltså tydliga där. Vidare adderar man ju 1T3 till varje grundegenskapsvärde, och T3:n visar på hur man förhåller sig till alla inom den egna rasen. Slår man 2 befinner man sig på genomsnittet, medan 1 är under medel, och 3 är över medel. Jag har haft vissa funderingar istället ha 1T5 för hur bra grundegenskaper man har, inom den egna rasen, men det finns en mening med att det är just 1T3. Vi tar ett exempel gällande Fysik: Människor har 5 från början, och efter att man adderat 1T3, kommer Fysik-värdet att bli 6-8. Jättar har 7 i Fysik från början, och kommer att sluta på 8-10 i Fysik. Detta innebär att de starkaste Människorna (8) kan jämföra sig med de svagaste Jättarna (också :gremcool:. Är du med? Där ser du meningen.
Att jag har valt att ha så låga värden från början är för att jag vill att varje poäng man får från början ska kännas viktigt. Jag sa innan att det som spelade störst roll var hur bra man kunde bli, och eftersom varje poäng man har från början multipliceras med 10, för att få reda på ens maximala grundegenskapsvärden, så spelar det alltså väldigt stor roll om det skiljer ett poäng mellan en ras och en annan. Det är så billigt att höja sina grundegenskapsvärden i början, räknat i EP, att det inte spelar stor roll vad man börjar på för värde (bortsett från max-värdena), man kan snabbt köpa till sig en acceptabel egenskapsnivå. De värden man har från början är också att betrakta som de futtiga värden man har efter att man vuxit så mycket att man inte längre betraktas som ett barn.
Ja, usch vad jag rör till det. Jag har en tendens att vilja prata och förklara lite för mycket ibland, men det är väl smällar ni får ta…jag hoppas min tanke har gått fram.

"Det finns ju elegantare sätt att jämna ut och balansera detta spelmässigt."

Synd att du inte berättade om din idé förut, men gör det gärna nu istället, jag är nyfiken på hur du skulle ha gjort. *lyssnar*

Apropå Jättarna, så ville jag verkligen att de inte skulle bli för stora och mäktiga. De är snarast att betrakta som druider, skulle jag vilja påstå. Men jag har ju velat förändra alla raserna, mer eller mindre, så att de blev lite egna och fick personlighet.

Elementen, ja. De är en mycket stor och viktig drivkraft, och bäddar naturligtvis för många inneboende konflikter, och konflikter är bra när man vill få något att hända. Fler element är dock inte aktuellt. Det brukar bli väldigt omfattande diskussioner om man blandar in fler än de fyra "klassiska", men jag har breddat det lite, genom att lägga in sekundärelement också, en andra betydelse av elementet. Jord är Mörker, medan Luft är Ljus, Vatten är Kyla, medan Eld är Värme. Mer än så vågar jag nog inte blanda in.
Att varelser med olika anlag skulle utvecklas på olika sätt är ju en tanke, men jag är inte riktigt säker på att jag förstår din tankegång. Utveckla den gärna, med förslag på hur den alternativa utveckligen skulle te sig.
Med begreppet "alla mänskliga varelser" menar jag naturligtvis de civiliserade raserna, som man som spelare kan spela. Varken djur eller monster är elementbundna, men vad gäller djurriket ska jag modifiera "vårt" djurrike ganska kraftigt. Jag tror knappast att jag kommer att hitta på nya djur, men endast ett fåtal av "våra" djur, kommer att finnas i Andor. En förminskning av antalet arter är att förvänta sig. Vad gäller monster kommer jag att vara väldigt restriktiv. Jag har sett alltför många monsterböcker, och alltför många underliga varelser, och varför finns monstren egentligen, om inte för att vara något som rollpersonerna måste slakta? Eftersom jag inte vill ha den betoningen på mitt rollspel, så kommer endast ett fåtal (5-10) monster att finnas, men jag tänker inte tala om vilka monster det rör sig om. Några egna kreationer har jag dock tänkt ha med, och det är ju givet att Demonerna kommer att räknas till ärkemonstren. För övrigt är jag av den åsikten att det är intressantare om spelarna möter mänskliga fiender, för de är oftast att betrakta som listigare än monster, och dessutom kan mänskliga motståndare vara nog så farliga, om de bara är tillräckligt skickliga.

Angående element: Huruvida elementförändringarna ska röra sig mer på det psykiska planet, tål nog att funderas på. Jag vill inte trampa för mycket på spelarnas idéer om sina rollpersoner, men de psykologiska förändringar du talar om är bra. Till viss del är de redan inbakade i elementen, men det kanske är önskvärt att ha tydligare förklaringar om hur man är som person, beroende på vilket element man tillhör. Hur som helst föredrar jag att de faktiska elementrelaterade förändringarna fortsättningsvis håller sig på det fysiska planet, och ju färre resultat man har på tabellerna, desto mer extrema kan förändringarna bli. En sänkning av kroppstemperaturen med 5 grader märks väldigt väl, och en av de SLP:s jag gjorde råkade ut för det resultatet tre gånger. Han hade en sisådär lagom behaglig kroppstemperatur på 22 grader. Honom skakade man inte gärna hand med.
Av en händelse råkar jag ha tillgång till en bok som handlar om psykogeometri, som nu kan bli mycket användbar. Där talas det nämligen en del om just de psykologiska förändringarna du talar om. Jag ska ta mig en närmare titt på det.

"Luft=Sangviniker. Dessa är glada, optimistiska, sorglösa och tar dagen som den kommer.Eld=Koleriker. Dessa är hetsiga, frenetiska, temperamentsfulla och utåtriktade.Vatten=Melankoliker. Dessa är ångestladdade perfektionister, poetiska och känslosamma. Jord=Pykniker. Dessa är lugna, kontemplativa, harmoniska och stillsamma.De flesta av dessa idéer hade du ju redan fått in i ditt system, varför inte låna mera?"

Ja, jag vet faktiskt inte VAD jag mer kan få in...kom med förslag, för nu står det still i huvudet mitt. Tack för kritiken, så långt. Många bra funderingar.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Nej, det har inte testats i spel, men bortsett från några små punkter (som nu har åtgärdats) så uppskattade min bror och hans kompis systemet för att skapa rollpersoner. Och det är ju en bit på väg. När jag själv gjorde SLP:s upptäckte jag också vissa brister, och har även åtgärdat dem, men naturligtvis kan det aldrig bli perfekt. Jag tycker dock att det känns ganska okej nu, jag kan inte direkt peka på något som ska åtgärdas i skapandet av RP/SLP. Jag frångick faktiskt en del regler jag tyckte väldigt mycket om, men som tyvärr var alltför tidskrävande och bökiga för att fungera bra i spelet.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Hmm, ja, kanske det...jag gillar verkligen Eddings sätt att skriva, och jag skriver själv i liknande stil, inga långrandiga beskrivningar i Tolkien-stil, mycket elak humor, och överhuvudtaget ganska lättläst. Jag är ingen fan av varken Tolkien, eller Jordan, snarast tvärtom.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Okej, nu räcker det...

Tack för att ni påvisat hur vanligt det är att flera personer kommer på samma namn, utan att ha någon koppling till varandra.
Men ärligt talat, nu räcker det, det blir för mycket off-topic. Kan vi försöka återgå till den "gamla" diskussionen igen?

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
Men jag tänkte ju bara... [OT]

...skriva länken till ordlistan. Den är inte densamma som min på hd:n men de kanske har uppdaterat den..
http://www.uib.no/People/hnohf/qlist.htm Jag har också laddat upp ordlistan en gång i tiden. Här kommer den:
http://forum.rollspel.nu/files/9-38670-wordlist.zip /[color:green]Han</font color=green> som skulle sätta sig och lära sig Quenya om han bara hade tid
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Feedback

Jo, jag fattar dina idéer med grundegenskaperna. Och jag håller med dig om att de bör vara balanserade mellan raserna. Värst var ju dimalverna i Chronopia (som var mycket bättre än alla andra raser, men kostade en massa bp att spela), i praktiken betydde det ju att en äventyrardimalv blev helt tafatt och värdelös gentemot sina artfränder...

Nå min egen idé om balansering var mer av världsbeskrivningsslaget än en ren regel. Jag gillar tex. idén med att små värdelösa gobliner är extremt anpassningsbara och snappar upp många språk, skaffar sig stora kontaktnätverk m.m. medans raser med ruskiga GE lever i interna konflikter och pga arrogans mot de andra raserna inte gillas av vanligt folk. På så vis "driver" man spelet i balans, trots att enskilda regler och tabeller kan tolkas som orättvisa.

Dessutom är det kanske vänsterradikala idéer det här; tanken om att många små kan slå den store, men jag tycker ändå att det är en fungerande ideologi i det här fallet...

"Att varelser med olika anlag skulle utvecklas på olika sätt är ju en tanke, men jag är inte riktigt säker på att jag förstår din tankegång. Utveckla den gärna, med förslag på hur den alternativa utveckligen skulle te sig."

Tja, eldmänniskor skulle tex. inte nödvändigtvis behöva få hetsigare temperament, utan kanske förlösa sina energier på annat sätt. Några kanske blir impulsiva, kreativa och energiska (anlag mot luft, sangviniker). Andra kanske blir känslosamma, nära till utbrott och bli våldsamt manodepressiva (anlag mot vatten, melankoliker). På så vis kunde man få större spridning på uttrycken utan att ändra på grundtanken. Utseende-förändringarna borde också gå att variera åt åtminstone två håll, beroende på spelarnas smak i samråd med SL. Vattenmänniskor kanske kan få helvita ögon (inga iris, inga pupiller) som komplement till blå ögon, de kanske kan bli skalliga som alternativ till långt, vågigt hår osv.

Jag är inte kungen på dessa psykologiska profiler, så mer hjälp kan jag nog inte ge, men den där boken om psykogeometri kan säkert hjälpa till.

/Rising
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Feedback

Jo, nog kommer raserna att balanseras i världen. Alla behövs på ett eller annat vis, och har en funktion att fylla. Ingen ras kommer att ha något stort övertag gentemot en annan, men det blir en sak att ta upp i världsavsnittet. Jag håller med dig angående den alternativa utveckligen av karaktärsegenskaper, och ska fundera på vad man kan göra åt saken, om det går att förändra på något vettigt sätt. Jag har heller inte reflekterat så mycket över sekundärelementen, och hur mycket de påverkar. Vidare funderar på om man skulle ha elementkorsningar, t.ex. Jord – Eld, eller Jord – Vatten. Den elementkorsningen jag nämnde här nu i exemplet, skulle fortfarande ha Luft som motstående element, men pga uppblandningen med ett extra element, skulle fientligheten mot Luft inte vara lika stor som hos en renodlad Jord-person. Samtidigt skulle dock en Jord – Eld ha en given dödsfiende, nämligen Luft – Vatten (två motstående element). Ja, det är en förändring jag funderar lite på iaf, naturligtvis med andra förändringar på grundegenskaper och utseende, samt psyke…

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 
Top