Nekromanti Realms of Andor

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Ja, så heter mitt rollspel. Ni får gärna ta er en titt på det (se bifogade filer, skrivna i Word-97), och ge mig lite välbehövlig feedback/kritik. Naturligtvis förutsätter jag att kritiken är konstruktiv...kommentarer i stil med "det här suger!" ignorerar jag, om ni inte har något eget förslag på hur jag ska förändra det som suger. Därmed inte sagt att jag alltid kommer att göra som NI tycker, men jag kommer iaf att lyssna på vad ni har att säga.
Ja, varsågoda då, läs och begrunda...och maila mig om ni har något att kommentera: skuggvarg@yahoo.se

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
En liten tanke bara.
Är inte namnet "Andor" hemsk klassisk fantasy? Jag är kanske ut och cyklar, men jag känner skarp igen namnet, från flera olika källor känns det nästan som.

Fast, jag har ju inga bevis för nåt :) Och Andor låter ju snyggt, väldigt fantasy iaf.

/RipperDoc - konstruktiv kritik? tål att fundera på :)

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Intressant faktiskt. Orkade tog inte kolla igenom det jättenoga du har skrivit ganska mycket. Har du speltestat det?

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"Skulle inte förvåna mig om det finns med på andra ställen
också."</I>

Det är i vilket fall skrämmande likt Ewokernas planetnamn:
Endor.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det är i vilket fall skrämmande likt Ewokernas planetnamn: Endor."

...som i sin tur är norpat ur Bibeln (1a Samuelsboken 28:7: "Då sade Saul till sina tjänare: »Söken upp åt mig någon andebesvärjerska, så vill jag gå till henne och fråga henne.» Hans tjänare svarade honom: »I En-Dor finnes en andebesvärjerska.»")

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Det har skett ETT speltest på RoA, men det för länge sen, och då såg det radikalt annorlunda ut. De senaste "testen" är att min bror och hans kompis gjorde varsin rollperson, och jag har gjort några SLP.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Tja...Andor dök bara upp i huvudet på mig någon dag när jag satt och funderade på vad världen skulle heta. Lång tid efter det, började jag läsa första delen av Wheel of Time, och såg då att det i den världen fanns ett land som hette Andor...ja, så kan det gå. Låt oss säga att det helt enkelt inte går att hitta på helt nya unika namn hela tiden, någon gång, någonstans, måste det dyka upp liknande eller exakt lika namn, och det gjorde det nu. Jag är dock extremt nöjd med namnet, och har ett rent samvete, för jag vet med mig att jag inte har stulit det (jag såg det i boken långt efter att jag döpt landet).
Andor it is, indeed.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Och jag som det var norpat från Tolkien! "Endor" betyder något på sindarin eller quenya som var väldigt passande för planeten ifråga... Synd att man inte är Tolkien-fan nog för att kunna sin alviska.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Feedback

Lite tråkigt att alla varelser har värdena 3,4,5,6 och 7 på GE. (förutom människorna, då) Det synns så tydligt att du velat göra alla raser "lika bra". Det finns ju elegantare sätt att jämna ut och balansera detta spelmässigt. Men ok, det där är ju bara en rpg-makares åsikt. I själva spelet spelar det ju ingen roll.

Gillar att jättarna inte är boffiga. Mycket bra och kul.

Men det viktigaste och mest anmärkningsvärda med ditt spel är förstås elementen. Det här är ju det som får din värld att leva, stå på egna ben osv. Helt klart anledningen till varför jag drivs att vilja spela ditt spel, kan systemet inte utvecklas mera? Fler element, kanske? Kan varelser med olika anlag utvecklas på olika sätt?

Det står att alla "mänskliga varelser" har ett element. Du menar inte bara männsikor, va? Du menar väl alla människoliknande raser (feyns, jättar, gnomer...), men inte djur och monster, va? Det tycker jag, i alla fall.

Men jag tycker förändringarna ska ligga mer på det påtagliga planet. Att vindfolk blir omgärdade av luftströmmar och att eldfolk får högre kroppstemperatur känns svårt att relatera till. Psykologiska förändringar känns intressantare. Du borde spela mer på den gamla psykologiska modellen med sangviniker, pykniker, koleriker och melankoliker.

Luft=Sangviniker. Dessa är glada, optimistiska, sorglösa och tar dagen som den kommer.

Eld=Kolerkier. Dessa är hetsiga, frenetiska, temperamentsfulla och utåtriktade.

Vatten=Melankoliker. Dessa är ångestladdade perfektionister, poetiska och känslosamma.

Jord=Pykniker. Dessa är lugna, kontemplativa, harmoniska och stillsamma.

De flesta av dessa idéer hade du ju redan fått in i ditt system, varför inte låna mera?

Jaja, kommer ja på något mera, så...

/Rising
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"är att min bror och hans kompis gjorde varsin rollperson,
och jag har gjort några SLP."</I>

Nu har jag inte tittat på det så jag vet inte riktigt vilken
regelmotor som används, men har det systemet speltestats?
Det är nästan det viktigaste som ska speltestas - Då det är
det som avgör hur spelet blir bemött i det långa loppet
(tillsammans med spelvärlden givetvis).

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Tja, du, skuggis...

Det här suger!/images/icons/crazy.gif
Nej, bara skojade.

Jag har inte fördjupat mig så noga i reglerna så du ska nog inte uppfatta vad jag än nu kommer att skriva som feedback... med spelet verkar faktiskt skilja sig från mängden, även om jag som sagt inte läst igenom...!
Måste det heta någonting på engelska om hela faderullan är skrivet på svenska. Andors rike, kanske?

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jo, sådant händer

Själv döpte jag en figur i en bok till Isaac the Seer och snart dyker guden Isaac Seer upp i rollspelet Tribe 8. Underligt, sjukt.

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Tja, enligt min "English-Quenya v1.3"-ordlista

" <EM>LAND OF GIFT (a name of Númenor) Andor</EM> "

och Endor betyder:
" <EM>MIDDLE-EARTH Endórë, Endor (defined as 'centre of the world' under ÉNED; allative form Endorenna is attested in LotR. Other names are also glossed 'Middle-earth'</EM> "

/[color:green]Han</font color=green> som tycker ordlistan kan vara rätt praktisk
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Tja, enligt min "English-Quenya v1.3"-ordlista

Vad har du fått tag i denna fantastiska ordlista?

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,060
Location
Linköping
Re: Ordlista, alviska-engelska

Om jag inte minns alldeles fel fanns det ett tillbehör till MERP som hette något i stil med Adventure Guidebook II och däri fanns två kortare ordlistor mellan quenya/sindarin och engelska och lite grammatikriktlinjer. Sedan finns det väl lite småplock här och var om grammatik och ordstammar i till exempel appendixet till Lord of the Rings och Unfinished Tales, tror jag...
Sedan finns det säkert någon som gjort en enskild ordbok också, märkligt vore det väl nästan annars...

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>mjo, Andor är ett land i Wheel of Time-serien. Skulle inte förvåna mig om det finns med på andra ställen också.</I>

Det är också en planet i Star Trek - andorians har blå hud och långa antenner på huvet.

--
Åke
 
Top