Nekromanti realistiska priser m.m i Eon?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Hur väl stämmer priserna med verkligheten, i Eon? Vapen och rustning kostar exempelvis en förmögenhet jämfört med de löner man kan förvänta sig som yrkesverksam krigare.

Vad kostar det att köpa ett hus eller lägehet i en stad? Alternativt vad kostar det att hyra? Priserna på värdshus verkar så extremt uppskruvade att om man stannar mer än en vecka bör det gå att spara pengar på att hyra ett lägenhet/rum istället.

Hur lång tid tar det egentligen att tillverka ett vapen/rustningsdel? De tillverkningstider som står i boken, är de verkligen tillverkningstider eller tar de också hänsyn till att smeden har annat att göra också?
 

wajja

Veteran
Joined
22 Feb 2008
Messages
8
joo.. har funderat på det jag också.... smeden måste ju till exempel ha annat att göra, jag menar, de gör ju inte en sak i taget innan de börjar på nåt nytt, eller?? :gremconfused:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Hur väl stämmer priserna med verkligheten, i Eon? Vapen och rustning kostar exempelvis en förmögenhet jämfört med de löner man kan förvänta sig som yrkesverksam krigare.
Att vapenpriserna historiejämföriskt sett är helt uppåt väggarna har bekräftats ett flertal gånger; att de i regel kan sänkas med 50 - 70 % tror jag var det alla gick med på.

Vad kostar det att köpa ett hus eller lägehet i en stad? Alternativt vad kostar det att hyra? Priserna på värdshus verkar så extremt uppskruvade att om man stannar mer än en vecka bör det gå att spara pengar på att hyra ett lägenhet/rum istället.
En del av problemet tror jag ligger i att grundvärdet silver är lite för stort som grundvärde; det ger en undre gräns för vad saker kostar som ligger strax över värdet av en natt på ett rum eller en bra måltid, vilket gör att man nog oftast kan hoppa ned med ett antal tiondelar. Och rent generellt tror jag nog att du tjänar på att hyra ett rum i någon fattig persons hus än ett rum på ett värdshus.

Hur lång tid tar det egentligen att tillverka ett vapen/rustningsdel? De tillverkningstider som står i boken, är de verkligen tillverkningstider eller tar de också hänsyn till att smeden har annat att göra också?
Vad jag minns tyder allting på att det är den rena arbetstiden, men jag kan ha fel.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Vilken verklighet?

[ QUOTE ]
Hur väl stämmer priserna med verkligheten, i Eon? Vapen och rustning kostar exempelvis en förmögenhet jämfört med de löner man kan förvänta sig som yrkesverksam krigare.

[/ QUOTE ]

Vilken verklighet pratar vi om? Jämför man med vår historia så finns det ju aspekter i Eon som kan hänföras till allt ifrån antiken till sen renesans. Inte för att jag är någon stor expert på området men rimligtvis måste ju det relativa värdet av saker ha flukturat ganska mycket under en sådan tidsrymd (och mellan olika regioner).

Därför skulle jag vilja påstå att folk som kommer med påståenden om att ditt eller datt ligger en faktor två eller kanske t.o.m. en faktor tio fel jämfört med en viss historisk referens är ute och cyklar. Det känns som att det ligger inom "felmarginalen" givet hur stor skillnaden mellan mundana och vår värld är.

Det enda som jag känner ligger drastiskt off gentemot någon slags historisk referens är faktiskt priset på själva pengarna. Guld och silver etc på mundana verkar vara drastiskt mycket mindre värt än i vår egen historia, å andra sidan har jag inga som helst problem med att dessa element kan vara mångdubbelt vanligare på mundana alternativt att man varit mycket skickligare på att få upp dem ur jorden och att priset därför fallit. (Troligaste är väl en kombination.)

Detta gör mynt i silver till vardagsmat och guld relativt vanligt som betalningsmedel till skillnad från vår historia där man förmodligen behövde vara ganska rik för att ha behov av ädlare sorter än kopparpengar och där guld mest användes för att lösa ut kungar och sådana extrema summor.

/Bjorn
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vilken verklighet?

"Vilken verklighet pratar vi om? Jämför man med vår historia så finns det ju aspekter i Eon som kan hänföras till allt ifrån antiken till sen renesans. Inte för att jag är någon stor expert på området men rimligtvis måste ju det relativa värdet av saker ha flukturat ganska mycket under en sådan tidsrymd (och mellan olika regioner)."

Å andra sidan kan man omformulera frågan så här: skapar de priser som anges i Eons regler en fungerande ekonomi som återspeglar den värld som beskrivs?
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
[ QUOTE ]
En del av problemet tror jag ligger i att grundvärdet silver är lite för stort som grundvärde; det ger en undre gräns för vad saker kostar som ligger strax över värdet av en natt på ett rum eller en bra måltid, vilket gör att man nog oftast kan hoppa ned med ett antal tiondelar. Och rent generellt tror jag nog att du tjänar på att hyra ett rum i någon fattig persons hus än ett rum på ett värdshus.

[/ QUOTE ]

Min känsla är att många av standardpriserna för "tjänster" typ måltider, värdshusrum etc ska ses som ganska så extrema cirkapriser. Inget värdshus är det andra likt utan det handlar mer om att ge SL ett hum om vad det kostar.

Sedan har det väl i alla tider (eller i varje fall de flesta) varit klart billigare per tidsenhet att inakordera sig för en längre tidsperiod. För min månadshyra får jag gissningsvis mellan två och tio hotellnätter här i stan beroende på standard och olika erbjudanden.

Håller dock med om att "upplösningen" på den nedre ändan av skalan inte är helt bra.

Vad gäller köp av hus och sådant har jag funderat lite på det om det skulle bli aktuellt i min nuvarande kampanj och en tanke jag haft är att då det finns angivet vad det kostar att hyra ett möblerat rum så skulle man kunna ta det och multiplicera med antal rum (rimligtvis oräknat kök, hall och sådana biutrymmen) och en rejäl tid. Tänker mig att köpevärdet borde ligga väldigt grovt i trakterna av 10-25 årshyror.

Så i så fall borde ett helt ok men på inget sätt lyxigt tvåvåningshus med två sovrum och ett arbetsrum (i en stad med "stadsprivilegier") inklusive mark och eventuella tillstånd kosta någon stans i häradet 10000 till 25000 silver

/Bjorn
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Kanske bör addera kopparmynt till samtliga samhällen och anpassa priset därefter? Detta känns rätt lätt gjort, och för mig känns det inte så svårt att sätta priset för exempelvis ett stop öl därefter.

–ClawHawk, föreslår
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Vilken verklighet?

Det enda som jag känner ligger drastiskt off gentemot någon slags historisk referens är faktiskt priset på själva pengarna. Guld och silver etc på mundana verkar vara drastiskt mycket mindre värt än i vår egen historia, å andra sidan har jag inga som helst problem med att dessa element kan vara mångdubbelt vanligare på mundana alternativt att man varit mycket skickligare på att få upp dem ur jorden och att priset därför fallit. (Troligaste är väl en kombination.)
Just Eon är ju lyckligtvis det spel som har lättast att komma undan med det här; över tiotusen år av gruvbrytande civilisationer + några miljoner än mer konstant gruvbrytande och ofta handlande dvärgar lär ju har gjort sitt till oavsett förekomsterna...
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Om du avser problemet med att det finns saker som är värda mindre än den minsta myntsorten (detta problem är självklart större i de kulturer som saknar ett vettigt kopparmynt) så kör jag oftast med att saker kan kosta bråkdelar av en t.ex. en silver eller att de kosta en silver för ett antal av en sak.

Lokalbefolkningen kan ofta byta till sig småsaker, handla på räkning eller helt enkelt köpa flera saker på en gång. Halvsuspekta utomsocknes lär ju få betala i förväg och se eventuella "rester" som dricks.

Har t.ex. för mig att det i sverige varit så i vissa perioder att man fått kanske fem-sex öl eller mer för det minsta kopparmyntet varvid "värden" helt enkelt drar streck tills myntet är uppdrucket och han begär ett nytt.

/Bjorn
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
En möjlighet! Personligen har jag inga problem med det dock (nå, i alla fall inga uttalade) utan mitt inlägg var mer menat som ett förslag på en lösning för de som hade problem med det.

Sedan kan jag tillägga att jag tycker du förklarar det mycket bra! Samt att jag också har tyckt mig höra något om dessa räknings-streck (räkning som i det man betalar då :gremtongue: , eller tja, båda antar jag ).

– ClawHawk, förklarar
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Vilken verklighet?

[ QUOTE ]
Å andra sidan kan man omformulera frågan så här: skapar de priser som anges i Eons regler en fungerande ekonomi som återspeglar den värld som beskrivs?

[/ QUOTE ]

Personligen är jag rätt så övertygad om att en ekonomi av den komplexitet som finns i mundana vida överstiger vad den bästa ekonomiska vetenskapen av idag kan modelera utan att modellen går helt haywire så nej...

Men ja, jag tycker den skapar en illusion som inte känns helt uppåt väggarna givet vad som beskrivs. Som (nästan) alltid i spel finns det en psedomodern bias som hindrar oss att fullt ut tänka i gammaldags termer men på det stora hela tycker jag att den är "good enough". Jag har i alla fall kört t.ex. handelskampanjer utan att det känns konstigt förutom att pengarna känns tunga, speciellt i länder som inte använder guld i sina mynt.

/Bjorn
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
En annan möjlighet, som säkerligen inte är ovanlig, är att klippa mynt itu. När det ändå är metallvärdet som räknas, och varje acceptabelt misstänksam handelsman har en våg, är detta ett praktiskt sätt att skaffa "växelpengar".
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Re: Vilken verklighet?

Som (nästan) alltid i spel finns det en psedomodern bias som hindrar oss att fullt ut tänka i gammaldags termer men på det stora hela tycker jag att den är "good enough".
Exempel: I min grupp finns en rollperson finns en milisman som äger ett torp där han bor tillsammans med sin fru. Han har från detta torp och sin tjänst som milisman varierande inkomster och utgifter i form av grönsaker, säd, kött, husgeråd, tjänster och gentjänster samt förstås även en del mynt.

Även om denne spelare själv är en närmast extrem grisodlare har varken han eller jag problem att vi översatt hans inkomster och utgifter till mynt, likt i en penningekonomi.

Om vi skulle sätta och ner och försöka skatta om han och hans gravida fru får en balanserad kost, har ett hälsovådlig arbetsmiljö (ja, förutom striderna då) och huruvida det föreligger någon risk för negativa hälsoeffekter, sjukdomar och andra symptom så skulle eventuellt de andra spelarna bli lite trötta på det hela.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Vilken verklighet?

Det jag reagerar på vad det gäller spel är priset för "Äventyrar utrustning" kontra "Vardagliga saker"

I de flesta spel så är det 7 grupper oknytt vid varje by.
Där av behövs en byamilis på en helt annan nivå än i "våran värld"

Med det som bakgrund så ifråga sätter även jag att ett vanlig dugligt fantasy svärd kostar lika mycket som våran vikingatids svärd. (Ungefär 2 kor har jag för mig)

Notera att under vikingarnas tid så fanns det ingen gruv brytning, jag tvivlar på att det fanns dag brott. (Gruva där man gräver uppifrån.)

Medhåll?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Historisk gruvdrift

Notera att under vikingarnas tid så fanns det ingen gruv brytning, jag tvivlar på att det fanns dag brott. (Gruva där man gräver uppifrån.)
Det fanns gott om gruvdrift. Myrmalmsbruket under järnåldern hade i princip ersatts med formell gruvdrift under antiken. Bruket spreds sakta norrut från den romerska ockupationen av Brittanien och Gallien till de germanska stammarna och vidare upp i Skandinavien. Utöver det pågick en hel del handel i nord-sydlig riktning, och det fortsatte även efter Roms nedgång och folkvandringstiden. Romarna brukade både dagbrott och underjordisk gruvdrift. Man föredrog dagbrott och följde malmvenerna ner under marken endast om man behövde, eftersom ventilation och grundvatten var svårlösliga problem ända fram till ångmaskinen. Denna praxis följde med till de stammar som romarna handlade med.

Däremot sjönk skalan på gruvdriften efter Roms nergång och kom inte igång på industriell skala förrän vid Tysk-romerska riket och då i framförallt motsvarande Tyskland. Detta var dock gott och väl inom vikingatidens ramar, och det innebar mest att vikingarna fick fart på handeln, huvudsakligen i form av pälsverk och fisk mot järn.

Orsaken till att järn var dyrt var att det var arbetsintensivt! För att få fram ett svärd så krävs omkring 10-20 kg järnmalm, omkring 100 kg kol, och omkring tre veckors arbete för smeden (därtill kommer gruvarbetarens, kolarens och svärdsfejarens arbete).
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Är man en yrkesverksam krigare får man kanske låna sina vapen... Är man vanlig soldat kanske man håller sig med sämre vapen än de som finns i boken också...

Jag får för mig att ett vanligt svärd ifrån prislistan i Eon är bättre balanserat och sådär än de "vanliga" svärden på t.ex. vår medeltid... Men jag är ingen expert på hur bra svärden var på vår medeltid eller vikingatid... Vad jag däremot vet är att man måste ha slagits med svärd ett tag innan man känner speciellt stor skillnad på ett välbalanserat svärd och ett svärd med ganska felaktiga balanspunkter...

En normal soldat kanske inte behöver ha ett svärd som är så värst välbalanserat, det är viktigare att smederna gör vapen snabbt till en armé än att varenda svärd är välbalanserat och perfekt härdat, snyggt, m.m....

Jag tycker ju att det skulle finnas kvalitétsegenskaper som sänkte priset på vapen/rustningar, t.ex. "obalanserat svärd" som är tvärt emot "välbalanserat svärd" och sänker SI (se vapenmästaren)... Ettpar negativa kvalitéer borde kunna sänka priset på vapnet ganska grovt utan att göra det speciellt mycket sämre, visst är det sämre, men för den normala soldaten spelar det nog mindre roll...

Nu är det klart att smeder inte bygger in negativa saker med flit... Men ska man masstillverka t.ex. svärd till en armé, så kommer de inte vara av lika bra kvalité. Som jag sa tidigare, hastighet viktigare än kvalité... Kanske ha en lista man kan slå fram nackdelar på om det är ett "snabbgjort" svärd, som därmed sänker priset.

Så brukar jag tänka på det iallafall, de vapen i prislistorna är bra gjorda och dessutom nya. De är bra för "äventyrargäng" som rollpersoner, och viktigare personer... Medans den normale soldaten får nöja sig med ett vapen av sämre kvalité, och antagligen inte ett nytt vapen... Efter ett slag samlar man säkert på sig de fallna soldaternas vapen och låter de nya "ärva" dessa...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vapenpriserna i Eon är totalt och fullkomligt fucked up; det är väl vedertaget sedan tidigare debatter om saken här på forumet. Jag gillar framförallt hur ett carwelansvärd kostar liksom mycket som en hel boskapshjord typ.

Jag tror vi i min spelgrupp brukar ta bort en nolla från alla vapenpriser typ.

- Ymir, inflikar
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Höga men knappast så höga

Alltså priserna (återigen jämfört med övriga varor) för vapen och kanske framför allt svärd som de anges i Eon är höga men kanske inte riktigt så höga.

I alla fall inte jämfört med diverse andra spel och diverse böcker och hemsidor jag läst. Tar man bort en nolla får jag känslan att priserna istället blir löjligt låga.

/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
[ QUOTE ]
Så brukar jag tänka på det iallafall, de vapen i prislistorna är bra gjorda och dessutom nya. De är bra för "äventyrargäng" som rollpersoner, och viktigare personer... Medans den normale soldaten får nöja sig med ett vapen av sämre kvalité, och antagligen inte ett nytt vapen... Efter ett slag samlar man säkert på sig de fallna soldaternas vapen och låter de nya "ärva" dessa...

[/ QUOTE ]

Ja, så som jag tolkar Eons regler för köp och sälj så är priserna i listan för ett sprillans nytt och styckesinköpt vapen. I princip är ett "bättre begagnat" vapen dvs ett som endast har skönhetsfel och fullhöga stats hälften så dyrt, är vappnet dessutom slitet i form av t.ex. sänkt BV så borde det ju vara värt ännu mindre.

Sedan är det också synd att alla tillagda regler för olika vapenkvailteer bara behandlar vapen som är bättre än de i listan. Fanns det som i t.ex. Gurps en möjlighet till att köpa vapen av sämre kvalitet så skulle det ju lösa en hel del.

/Bjorn
 
Top