Realistiska alver?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,654
Location
Värnhem, Malmö
Jag blir osäker på vad som menas med 'realistiskt' här? Innebär det att bara naturvetenskapliga förklaringsmodeller godkänns, och att det inte går att förklara Alvers existens, levnadssätt och framsteg med magiska och mytiska element? En klassiker är ju t.ex. att alver har en länkt till moder jord - det kan förklara mycket både vad gäller näringsintag och livsinställning.
Jag tänker mig att vi letar efter något som funkar för alver så som de framställs i de flesta fantasyrollspel -- det vill säga inte allt för olika människor i fråga om sina grundläggande behov. I de flesta spel tycks det som om alver behöver äta och dricka precis som människor, inte har radikalt annorlunda ämnesomsättning (eller är de där -2 i CON en konsekvens av att de inte har människornas allsidiga matsmältning?), och så vidare. En övning i att se hur mycket som går att förklara icke-magiskt, så kan det följas upp med magi om det krävs.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag tänker mig att vi letar efter något som funkar för alver så som de framställs i de flesta fantasyrollspel -- det vill säga inte allt för olika människor i fråga om sina grundläggande behov. I de flesta spel tycks det som om alver behöver äta och dricka precis som människor, inte har radikalt annorlunda ämnesomsättning (eller är de där -2 i CON en konsekvens av att de inte har människornas allsidiga matsmältning?), och så vidare. En övning i att se hur mycket som går att förklara icke-magiskt, så kan det följas upp med magi om det krävs.
Kan vi gå hightech kan de vara transhumans. De lever länge, är heta, ser i mörkret och är smartare än vi är. Så de kan vara den gammla överklassen från en kraschat rymdskepp.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,415
En övning i att se hur mycket som går att förklara icke-magiskt, så kan det följas upp med magi om det krävs.
Precis som Måns skulle jag nog börja i andra ändan (men det beror ju förstås på vilket alvkoncept man är ute efter). Alver är magiska - de är speglingar av drömvärlden, en del av moder jord,
Alltså, i en värld med riktig magi, så blir ju även magi naturvetenskap. Så naturvetenskapen i en värld med Alver behöver ju inte ha kommit fram till samma sanningar som vi har gjort i vår värld.
Jag förstår hur du menar, men här blir semantiken viktig, det kanske är rimligare att säga att naturvetenskapen blir magi?

Eller så här, det går inte att utgå från att den naturvetenskapliga logik som vi är bekanta med från vår värld fungerar i den här världen. Symboliska kopplingar kan vara viktigare än kausalitet, och om naturfenomen (solen, tyngdkraft, tid) har mytiska eller symboliska förklaringar istället för kausala naturvetenskapliga förklaringar så ger det ju ganska stor artistisk frihet runt hur saker fungerar.

Men det får liksom finnas någon slags meningsfull berättelse (om vad alverna äter).
Annars blir det som grottor där vättar, björnar, skelett och annat bor grannar med varandra i årtionden och bara väntar på att någon ska komma och döda dem: inget ekosystem alls.
Det är jag helt med på, men med ovan i åtanke så blir det inte särskilt svårt, t.ex:
- Alverna är en förlängning av Moder Jord, och livnär sig direkt på hennes gudomliga energi. Det är också därför de är odödliga. Dock måste de komplettera med vanlig mat.
- Alverna livnär sig, liksom gudarna, på nektar och ambrosia.
- Föda i den här världen kommer inte från näringsämnen, utan från de andar som bebor den växt eller det djur man konsummerar. Alver har en närmare länkt till naturandar än människor, och får därför ut mycket mera mättnad än människor.
- etc etc
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Om alver lever förevigt eller väldigt länge så tänker jag på en sak jag läste i filosofi och även som lärare gällande visdom och klokhet. En varelse som lever förevigt behöver inte bli vis och klok, detta då dessa två bygger på att du måste göra val för tiden du har att göra valet på är begränsad. En alv om den lever förevigt har inte den tickande klockan över sitt huvud och därför fördröjs valen. Deras odödlighet gör att deras visdom och klokskap blott är en illusion vilket andra folkslag håller för sant, då alverna egentligen avundas de kortåriga folkslagen för deras förmåga att göra kloka val tätt i följd under loppet av 100 år.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,415
En övning i att se hur mycket som går att förklara icke-magiskt, så kan det följas upp med magi om det krävs.
Det här är väl inte mer än pseudo-vetenskapligt, men en lösning som inte är uppenbart magisk på samma sätt som de jag nämnde ovan, och som löser båda problemen, är att alver är en sorts uber-asketer som tillbringar stora delar av sina långa liv i dvalaliknande meditation, som både minimerar näringsbehov och givetvis gör att de inte har så mycket tid att öva på att bli bäst i diverse discipliner.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vad är problemet med att göra en värld som i huvudsak är så glesbefolkad, där avstånden är så stora, att naturen helt enkelt ger vad som behövs?

Hur många alver behöver ni egentligen i ert alvrike? Min matematik ovan antydde att 50 000 alver skulle kunna leva på en yta som är 5x5 svenska mil. Om man någonstans vill ha en jättepopulation så kan man väl höfta till med en magisk gris som går att slakta varje natt, eller en flod där laxen aldrig sinar.

Jag är mer bekymrad för dvärgarna som lever under jorden. Men de är väl inte så många, och de idkar väl handel.
Och jag är mer bekymrad för stora människostäder utan jättelika jordbruksområden runt.

Framför allt är jag bekymrad för stora populationer av orcher, vättar, goblins och andra varelser som inte verkar lika flitiga när det gäller varken jordbruk eller handel - vad äter de under jorden hela vintrarna?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Som en uppföljare på den mycket lyckade realistiska dvärgar-tråden kommer här "realistiska alver".

Vad är dealen med alver egentligen? De bara sitter där i sin skog. Liksom med dvärgar är ett stort problem med alver att det är svårt att se hur de löser sin matförsörjning. Skog är ju inte högproduktiv mark, direkt, och man kan inte äta timmer (om vi inte vill ha något slags termit-alver i vår setting). Ändå skildras alver ofta med sofistikerad arkitektur, komplexa sociala hierarkier osv.
Enkelt.
Alver är grönsaker. Eller, ja, växter i alla fall, och livnär sig på samma sätt som träd och alla andra växter i skogen.


Idén med alver som växter är snodd direkt från Glorantha - standardvärlden för Runequest.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Synd att du inte gillar Eon, det är ju typ vad de är där.
Det görs med the Eld i någon OSR produkt också tror jag... Det funkar liksom men... Jag hade aldrig kört med realistiska alver personligen. Hela mitt ethos är max magi för alltid. Om jag hade kört techno alver hade de varit det för att tech hade varit ännu mer spektakulärt. Fulla Thor and the Dark world alver med rymdskepp och lasergevär är liksom okej.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,667
Location
Eslöv
Rent kulturellt i relationen med andra folkslag känns det som att alver är alldeles för flum-snälla i de flesta settings, eller idiot-dumma (tittar på er, Drow, som bygger ett chaotic evil samhälle bara för att de är idioter).

Om det fanns en annan typ av 'halv-människa' som levde på vår jord, som blev fullvuxen vid typ två års ålder, var rätt så fula, ointelligenta och dog vid sju års ålder... Det är först nu med människorättsrörelser under det senaste århundrandet som vi ens sett på dom som något annat än billig arbetskraft/roliga gycklare. Om vi inte redan folkmordat bort dom för att de bodde på någon naturresurser som vi vill åt.

Om allt som behövdes för att massförslava svarta var "vår Gud tycker nog att de inte har en själ, trots allt" så hade det här varit över i ett nafs, är vad jag försöker säga.

Med den tanken i bakhuvudet slog en intressant idé mig om domesticering. Den tekniska betydelsen av domesticering är, enligt historiepodden jag lyssnar på, när en varelse eller planta har gått genom tolv generation av speciell 'breeding' får att få de egenskaper ägarna vill att den ska ha. Därav har människor aldrig domesticerat elefanter tex, vi har bara tämjt dom. Anledning är att elefanter lever för länge och har ungar för sällan, så att domesticera dem är jävligt mycket jobb och kräver extremt lång planering.

Jämför med hur lätt det vore för en alv som lever i säg 700+ år att domesticera sina människoslavar. Människorna i alvriket hade delats in i olika grupper och avlats fram för olika ändamål: krigare, drönare, administratörer. Att människor dör i sjukdomar och krig och måste lyda oss alver är en självklarhet, men man behöver ju inte vara onödigt grym för det, att gå runt och sparka på familjens hund gör ju bara psykfall liksom.


Slavriken galore för alverna. Ovanligt skickliga/intelligenta människor kan upphöjas till 'halv-alver' statusmässigt, så att slavarna längst nere får någon slags falsk förhoppning om att det visst går att få ett bättre liv, bara man jobbar hårt och lyssnar på sina ledare.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,667
Location
Eslöv
On second thought, so hade nog krigsföring varit extremt rituell också. Tänk Frankrike innan Agincourt eller många av de för-columbianska folken i America. Om folk lever i flera hundra år, såvida de inte förökar sig som kaniner, så är det troligtvis mycket smidigare politiskt att utföra krig mer som en sport, med tribut och fångautbyte snarare än att slåss till döden dör.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Alver är ju typ som Gangrel i vampire fast bättre då de kan var ute på dagen. Tycker helt klart de kan livnära sig på blod...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,184
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jared Diamonds bok "Collapse" tar upp en historisk framgångssaga i form av folket på ön Tikopia i Melanesien, som lärt sig leva i harmoni med sin natur över extremt långa tidsperspektiv, och hur detta samhälle fuckades upp totalt av europeiska kolonialister, som saknade förståelse och respekt för strategierna man tagit till för att säkerställa öns långsiktiga bärkraft. Utifrån det perspektivet mäkjkar det sense att alver som de i Eon, som bio-engineerat sina skogar för maximal resursoutput i kombination med extremt långsiktig hållbarhet, blir extrema isolationister, och skeptiska till alla yttre aktörer och fenomen som kunnat verka som destruktiva outside context problems i den harmoni de noga odlat under årtusenden.
 
Top