Realistiska alver?

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Som en uppföljare på den mycket lyckade realistiska dvärgar-tråden kommer här "realistiska alver".

Vad är dealen med alver egentligen? De bara sitter där i sin skog. Liksom med dvärgar är ett stort problem med alver att det är svårt att se hur de löser sin matförsörjning. Skog är ju inte högproduktiv mark, direkt, och man kan inte äta timmer (om vi inte vill ha något slags termit-alver i vår setting). Ändå skildras alver ofta med sofistikerad arkitektur, komplexa sociala hierarkier osv.

I någon setting jag gjorde för en kampanj tänkte jag mig att alverna härskade över mänskliga jordbrukare och till och med hade mänskliga slavar. De var alltså ett slags aristokrati som bara råkade bo i skogen istället för i ett slott. Vad finns det mer för varianter? Hur funkar det i Eon?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Det enda problemet med alverna är det här:

9C432050-D958-4AB8-B106-2EFCA494188D.png

De har super tech eller magi och det löser deras problem. Om alla dina ingenjörer, agronomer, läkare, politiker och så vidare är 10k år gammla kan de sin skit. Inte bara deras hårda vetenskap heller. Deras sociologi borde vara overkligt effektiv. Det gör alverns ospelbara bara, vilket är ett problem.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dom kanske är veganer med anorlunda näringsintag än människor (dom är väl oftast väldigt smala?) som lever i harmoni med naturen och klarar sig gott på det som skogen ger?
Nä fy fan vad tråkigt . Trädkrammar ,vegan ,naturälskar ,djurrättsaktivist alver . Thats never been done before 🤣🤣🤣🤣
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Ja, ser man alver som sagolika, supersmarta och snygga ingenjörer som arbetar 10 000 med något (och ändå nöjer sig med att snida svanbåtar) i vackra trädpalats så är de trista och klyschiga. Jag har nog aldrig sett dem riktigt så. Tvärtom har min grundtes alltid varit:

Det är ett hårt liv att vara alv.

Dina värderingar går helt emot den expansiva märklighetens, ditt hus är i princip en resurs för dem. Har du otur är du dessutom låst i ett tusenårigt krig med dvärgarna (även om ingen vet hur eller varför). Ni blir färre för varje dag och ingen bryr sig längre om att ställa ut en skål med lövgröt på trappen.

Alltså, jag tycker att det är mycket intressantare att ta avstamp i våra mytiska vättar och älvfolk än Tolkiens (och kanske i synnerhet D&Ds) Uber Elves. Så mer tomtar, vättar och keltiska myter än vackra arroganta superhjältar som är bäst på allt.

Alverna i Kopparhavets hjältar ligger betydligt mer åt det senare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
De har naturligtvis fyra magar och idisslar som en ko, för att kunna få näring från att käka löv. Att smälta maten är en syssla som tar timmar i anspråk, vilket gör att de aldrig får något gjort. Och då de är så smala har de inte ens plats för så mycket mat, utan måste käka mest hela tiden, som en panda.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,321
Location
Helsingborg
I ett rollspel som jag var med och skrev på för ungefär ett decennium sedan så var alverna hårt kopplade till vatten (oformlighet, fruktan, kyla) och uppdelad i tre faktioner.
Högalver: Inspirerade av Maya folket. Fortifierade städer, sjöbaserat jordbruk, undviker torra platser. Väldigt fokuserade på tradition, en rigid samhällsstruktur och hatar förändring och främlingar.
Drow: Havslevande alviska barbarer som dyrkar den Stora Hajen..och är minst sagt otrevliga. För drow så finns det två typer av varelser. Drow och mat.
Fria alverna: Vad som händer med alver när de inte lever inom en extremt formell och traditionalistisk kultur. De använder sin inneboende magi för att experimentera med sig själva, för att bli bättre anpassade till nya miljöer. De som är mest människolika brukar kallas halvalver, men det finns gott om varianter som inte är särskilt människolika alls. Till skillnad från Högalver och Drow så är de flesta av varianterna inte särskilt långlivade för att vara alver (medans en högalv kan lätt leva i ett årtusende så är det ovanligt att fria alver blir äldre än 200), en nödvändig uppoffring för ett flexiblare psyke och snabbare uppväxt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag älskar Jen Williams alver i boken The Ninth Rain.

De fick sitt eviga liv genom att dricka saven från ett stort magiskt träd. När saven plötsligt sinade upptäckte de att människors blod fungerar i princip lika bra.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men om man börjar med frågan: vad kan skogen ge?

En älg behöver grovt en kvadratkilometer. Men en alv är mindre än en älg.

Jag föreställer mig att alver odlar och samlar rara örter och svampar.
Kanske inte på åkrar, utan skogar där alver lever har helt enkelt beriktats med för alverna nyttiga växter under lång tid.

Lembas beskrivs som ett litet bröd som ger mycket mättnad. Jag kan föreställa mig att alvernas matlagning är om inte direkt magiskt, åtminstone lite övernaturlig, så att de kan producera ex.vis lembas utan alltför mycket ansträngning och råvaruåtgång (givet tillgång till rätt ingredienser).

Så 10 hektar skog borde en alv kunna leva i. Och om man föreställer sig andra gynsamma faktorer: en rik flod, handel, eller något magiskt, så skulle jag kunna tänka mig flera alver per 10 hekter.

Säg 5 hektar per alv, och 500 alver. Det ger 2500ha, 25km2, 5x5km. Om det finns en flod. 50k alver skulle med samma matematik behöva 50x50km.

När jag funderar på mänskliga fantasy-samhällen så om det är riktigt bra jordbruksförutsättningar så några personer per hektar. Mer blir det inte.

Dvärgarna känns som ett svårare case. Speciellt som de dricker öl och äter grillade revben.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Alla alver är hippies som lever i hippie communities ute i skogen och samlar bär/svampar och odlar örter/växter som ger olika roliga effekter det är därför som är så långsamma och chill och därför som det tar dom 300 år att få nått gjort 🤣🤣🤣🤣 (obs ironi)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det finns goda exempel på skogsjordbruk som säkert skulle kunna raffineras ytterligare av alverna. Sannolikt använder de någon form av kolberikad terra preta för att öka skogens avkastning. En alvskog är inte ett naturligt fenomen, den är ett noga kontrollerat ekosystem där i stort sett allt som växer och lever har som syfte att erbjuda föda eller material.

Alternativt tar man till magi, vilket kan ta en ända med förskräckelse. Eons alver...
...överutnyttjar magisk odling på ett långsiktigt destruktivt vis. Deras ivriga skördeförstärkande med hjälp av livsmagi har gjort att grannlandet Asharien blivit allt mer ofruktsamt och drabbat av missväxt. Asharierna själva vet inte detta, men vissa börjar misstänka något -- särskilt efter att en expedition till alvskogen för att undersöka fenomenet "mystiskt försvann" förra året. Det magiska överutnyttjandet har också fullständigt utarmat Skugglandet, den magiska parallellvärlden, vars invånare nu hatar skogens alver. I det långa loppet kommer detta dock att slå tillbaka på alverna själva: tiden för världarnas sammansmältning närmar sig, och då kommer alvskogen att ersättas av det förödda ödeland de skapat genom sitt giriga magisnyltande.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
De har super tech eller magi och det löser deras problem. Om alla dina ingenjörer, agronomer, läkare, politiker och så vidare är 10k år gammla kan de sin skit. Inte bara deras hårda vetenskap heller. Deras sociologi borde vara overkligt effektiv. Det gör alverns ospelbara bara, vilket är ett problem.
Ja kanske? Men om alla är kompetenta så är ju alla likvärdigt kompetenta på att manipulera den sociala verkligheten till sin fördel, så jag ser inte varför deras samhällen nödvändigtvis skulle vara mer harmoniska än våra. Så länge de inte är några eteriska andeväsen utan varelser av kött och blod så kommer de ju ha intressekonflikter precis som oss, och dessa kommer att leda till konflikter. Konflikterna kanske sköts med mer sofistikerade strategier än konflikter i mänskliga samhällen men det kan ju potentiellt leda till att deras samhällen destabiliseras snabbare och mer grundligt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
jag ser inte varför deras samhällen nödvändigtvis skulle vara mer harmoniska än våra
Inte jag heller. Men det är inte nödvändigtvis så att det för alla intelligenta raser, finns en gemensam optimal nivå av harmoni.

Om det nu är så att alverna samhällen är mer harmoniska (vilket är rimligt), så kan de bero på
1) att de bara sedan många generationer utvecklat en sådan mer harmonisk kultur
2) att deras lång livslängd förändrar deras agerande, gissningsvis blir varelser som inte dör av ålder mindre riskbenägna
3) att de bara är mindre aggressiva (om vi säger att aggressivitet är vad som orsaker icke-harmoni)
4) att de har funnit ett hållbart sätt att långsiktigt leva i harmoni med sin omgivande natur, och att de lärt sig uppskatta och värdera det, vilket dämpar den ambition som finns hos människor och typiskt är källa till konflikter

Tolkiens alver är inte så harmoniska. Det ser ut så på ytan, i ringentrilogin, men om man läser Silmarillion eller några andra verk så får man en annan bild.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Tolkiens alver är inte så harmoniska. Det ser ut så på ytan, i ringentrilogin, men om man läser Silmarillion eller några andra verk så får man en annan bild.
Man kan ju tänka sig att det är just därför alviska samhällen framstår som harmoniska. Alverna vet att de måste hålla sig till en specifik livsstil och en specifik filosofi, för förändringar i samhället leder till instabilitet som för med sig en betydlig risk att någon går totalt Fëanor.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
De har naturligtvis fyra magar och idisslar som en ko, för att kunna få näring från att käka löv. Att smälta maten är en syssla som tar timmar i anspråk, vilket gör att de aldrig får något gjort. Och då de är så smala har de inte ens plats för så mycket mat, utan måste käka mest hela tiden, som en panda.
Men pandor är ju inte smala???
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Kan det kanske vara så att alver inte behöver näringsintag som människor. Dom kanske på magiskt vis är symbios med skogen (alt. vatten/hav eller andra platser dom finns på) och på så sätt tankar dom ut energi genom skogens fotosyntes.
Därför är dom väldigt benägna att försvara skogen. För om den dör så dör dom också.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Men pandor är ju inte smala???
Nä, men de måste äta hela tiden för att få i sig tillräckligt med näring. För pandor är det för att de får så lite näring från att käka bambu. För alverna är det inte så att de måste käka stora kvantiteter, men de måste äta ofta, tänker jag mig.

Eller så är de helt enkelt smala för att de inte kan käka så mycket innan deras förmage är full och de inte får i sig så mycket näring. Deras långa livslängd är därmed ett resultat av kalorirestriktion.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Jag blir osäker på vad som menas med 'realistiskt' här? Innebär det att bara naturvetenskapliga förklaringsmodeller godkänns, och att det inte går att förklara Alvers existens, levnadssätt och framsteg med magiska och mytiska element? En klassiker är ju t.ex. att alver har en länkt till moder jord - det kan förklara mycket både vad gäller näringsintag och livsinställning.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Jag blir osäker på vad som menas med 'realistiskt' här? Innebär det att bara naturvetenskapliga förklaringsmodeller godkänns, och att det inte går att förklara Alvers existens, levnadssätt och framsteg med magiska och mytiska element? En klassiker är ju t.ex. att alver har en länkt till moder jord - det kan förklara mycket både vad gäller näringsintag och livsinställning.
Med tanke på att alver är fantasifoster tror jag att vi jagar en logisk och inte allt för långsökt teori även om den innehåller magi eller fotosyntes.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag blir osäker på vad som menas med 'realistiskt' här? Innebär det att bara naturvetenskapliga förklaringsmodeller godkänns [...] ?
Alltså, i en värld med riktig magi, så blir ju även magi naturvetenskap. Så naturvetenskapen i en värld med Alver behöver ju inte ha kommit fram till samma sanningar som vi har gjort i vår värld.

Men det får liksom finnas någon slags meningsfull berättelse (om vad alverna äter).
Annars blir det som grottor där vättar, björnar, skelett och annat bor grannar med varandra i årtionden och bara väntar på att någon ska komma och döda dem: inget ekosystem alls.
 
Top