Nekromanti Realismskräck bland nördar?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Även om jag misstänker att Generica genomsyras av en del rebellanda tror jag inte att det är din avsikt att det ska ska synas i Generica-spelmöte?
Nej, men väl när någon använder det eller delar av det för att göra sitt eget spel. Det är rebellanda på samma sätt som GPL är det, inte så mycket för de som bara använder det, men väl för de som bygger på det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Vad hette det sa du?

Fast det brukar väl vara icke-kommersiella projekt?
Det är väl det som gör dem till indie?

Vill du ha kommersiella indie-projekt så skulle jag titta på sådant som FarCry, Operation Flashpoint och Stalker, vilka kommer från små uppstickarföretag, inte från de etablerade jättarna (även om de kanske sedan blir jättar). Går man dessutom tillbaka lite i tiden så var ju hela datorspelsvärlden en enda stor indie-scen. Vilket företag idag skulle producerat spel med teman som de i Jetset Willy, Monty Mole, Trashman och så vidare?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Citat:
Räknas inte Oktoberlandet/ H&T?



Eller Generica, som kommer som en direkt motreaktion på d20/D&D's regelsystem, attityd och licenser?
Eller D&D, där ideologiska skillnader är inbyggda både på karaktärsnivå och i kosmos grundläggande struktur? :gremgrin:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Vad hette det sa du? MER OT

nja, det som avskyddes var mycket det man kallade STADIUMROCK på den tiden... alltså band med lite större shower, som kallades "elefanter"... som dom jag nämnde. Idealet var små band som gärna kunde göra pubspelningar och liknade.
Fast var inte det en attityd som dök upp först 76-77 i och med att punken kom? Innan dess var ju elefantiasisband som Pink Floyd, Supertramp och Genesis precis vad både skivköpare och förståsigpåare ville ha.

Kul att någon mer än jag minns Rockpile förresten. :gremgrin:

/Anders
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vad hette det sa du?

Nu känner jag att vi glider in på något helt annat. Min tanke var:

Kan det vara så att proffstyckare kan plana ut marknadsföring något? Med det menar jag alltså inte jämna ut helt, utan just plana ut något. Hur mycket beror på vilken produktkategori man talar om.

Film har extrem ojämlikhet i marknadsföringsbudget, och projektbudget.

Jag uppfattar det som att det inte riktigt finns "små" digitalspelsprojekt på samma sätt som det finns independentfilm.

Att dyka djupare än så är inte något jag ska ägna mig åt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
D&D är ju inte svenskt, men annars är det ett minst sagt starkt exempel på ideologisk kamp i rollspel. I USA är det ju alltså en standard-del av rollspelandet (i USA är rollspel = D&D, på samma sätt som mp3-spelare = iPod). Det är i Sverige det är lite tunnsått med ideologiska konflikter i spelvärldarna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vad hette det sa du? MER OT

nja, jag kommer ihåg en recension från så tidigt som 72-73 av Deep Purple där ELO var förband. Där tyckte recensenten (Mats Olsson har jag för mig) att den då relativt okända uppstickaren ELO rockade röven av stadiumelefanten Purple. Ett par år senare var det ELOs tur att bli sågade av liknande anledning. Så visst fanns dom tankarna innan punken... även om det blev värre efter 76.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
D&D är ju inte svenskt, men annars är det ett minst sagt starkt exempel på ideologisk kamp i rollspel. I USA är det ju alltså en standard-del av rollspelandet (i USA är rollspel = D&D, på samma sätt som mp3-spelare = iPod). Det är i Sverige det är lite tunnsått med ideologiska konflikter i spelvärldarna.
Du har rätt - jag läste frågeinlägget slarvigt.

Frågan är om tunnsåddheten beror på vår starka frihetsälskan eller vår starka konformism.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vad hette det sa du? MER OT

Fast ELO gjorde ju klart sämre skivor med åren, så om de blev sågade några år efter 73 är det helt i sin ordning (jag har dock ingen aning om spelningarna).

Och Deep Purple har aldrig varit särskilt bra, och materialet efter just 73 är verkligen ingenting att hetsa upp sig över.

Så även i efterhand ser det ut att vara två helt korrekta bedömningar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Re: Vad hette det sa du?

Kan det vara så att proffstyckare kan plana ut marknadsföring något? Med det menar jag alltså inte jämna ut helt, utan just plana ut något.
Nej, det tror jag inte - eftersom de som sagt generellt enbart tycker om saker som redan fått sig en push av marknadsföring, på ett eller annat sätt. Jag tror anarsre att de mest ökar effekten.

Jag uppfattar det som att det inte riktigt finns "små" digitalspelsprojekt på samma sätt som det finns independentfilm.
Mja, där vill jag inte hålla med dig. Det finns mängder av Open Source- spel och liknande därute - bland de jag har hyfsad koll på hör FreeOrion, ett par uppföljare på Indiana Jones and the Fate of Atlantis, och några till. Många av dem är inte klara, men projekten finns. Det finns t.om de som blivit klara.

Sedan emulatorer och liknande blev vanliga har det dessutom dykt upp högvis med "homebrew"- spel till allt från SNES till X-box.

Detta förutsatt att du menade dator/konsollspel när du sade "digitalspel".


//Krank, som älskar Open Source
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
D&D är ju inte svenskt, men annars är det ett minst sagt starkt exempel på ideologisk kamp i rollspel.
Mja, mjo... Det är ju ett strålande exempel på hur man gör ett moraliskt system utan vare sig intentionsmoral eller konsekvensmoral, utan bara fokuserar på enskillda handlingar... Och "ideologiska" konflikter vill jag inte kalla det, snarare ett semireligiöst filosofiskt misch-masch.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Mja, mjo... [D&D] är ju ett strålande exempel på hur man gör ett moraliskt system utan vare sig intentionsmoral eller konsekvensmoral, utan bara fokuserar på enskillda handlingar... Och "ideologiska" konflikter vill jag inte kalla det, snarare ett semireligiöst filosofiskt misch-masch.
Nog är det fråga om ideologier, om du inte har gjort en alldeles egen ordbok.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vad hette det sa du?

"Nej, det tror jag inte - eftersom de som sagt generellt enbart tycker om saker som redan fått sig en push av marknadsföring, på ett eller annat sätt."

Men jag har väl aldrig talat om att proffstyckare jämnar ut spelet mellan de som marknadsför sig och de som inte marknadsför sig, utan att proffstyckare i viss mån kan plana ut skillnaderna mellan olika marknadsföringsbudgetar.

Någon som inte marknadsför sig alls har förstås inga möjligheter att bli något annat än möjligtvis ett lokalt fenomen (typ Kitty on the Catwalk, som intresserar väldigt få människor bortom Spy Bar och Teatron).

---

"Många av dem är inte klara, men projekten finns. Det finns t.om de som blivit klara."

Inte alls jämförbart med independentfilmscenen alltså, vilket var det enda jag ville säga. Recensentpåverkan kontra marknadsföringskrafter är väldigt olika beroende på varugrupp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Re: Vad hette det sa du?

Men jag har väl aldrig talat om att proffstyckare jämnar ut spelet mellan de som marknadsför sig och de som inte marknadsför sig, utan att proffstyckare i viss mån kan plana ut skillnaderna mellan olika marknadsföringsbudgetar.
Hmmm...

Mja, möjligen att de tillför en slumpartad förändring av "toppen" av kurvan. Det är ju fortfarande typ de som haft mest marknadsföring som kan påverkas av tyckarna.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Right on!

Och Ivar Lo är ju inte finkultur, va? Det är väl arbetarlitteratur?
erh... Jo. Ivar Lo räknas som finkultur. All arbetarlitteratur, i stort sett, räknas som "finkultur" i det här landet. Delvis, men inte bara, på grund av politiska orsaker.

Erik, trust me, I'm a librarian
 
Top