realism/orealism vi ogillar/gillar

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,626
Location
Rissne
Andra extremt orealistiska saker jag gillar i rollspel:
  • Det går att förändra saker, även på samhällsnivå, som enskild person/äventyrare.
  • Mäktiga, rika människor får ibland faktiskt stå till svars för skit de gjort. Och det kan få positiva långsiktiga effekter.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,153
Förutom Khelataar har jag aldrig sett ett spel där man måste underhålla sina kompetenser. Ingen behöver någonsin träna bara för att lyckas vara kvar på samma nivå.

Och lika bra är väl det!
Jag tror OG Kult hade den regeln - men enbart för just kampsport.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,004
Levlar är ju rätt orealistiskt. Man knallar omkring och är helt oförändrat bra på allt ett bra tag och sen hej hopp i lingonskogen blir man plötsligt mycket grymmare på det mesta, sen är man oförändrat bra ett tag till o.s.v. Jag gillar dock levelsystem ibland, men inte alltid.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,903
Location
Port Kad, The Rim
Visst hade GDW spelen i början av 90-talet någon mekanik typ "coolness under fire" och bara karaktärer med polisiär eller militär bakgrund var bra på detta. Vanligt folk stod mest och glodde i strid.
Jepp, första utgåvan TW2000 hade något sådant. IIRC avgjorde regeln hur lång lång tid som förflöt mellan äventyrarens stridshandlingar. BTW, under min tjänstgöring i Kabul för femton år sedan bevittnade jag hur våra proffsiga livvakter (typ fd brittiska yrkessoldater/franska främlingslegionärer) hanterade ett par tajta lägen utan att darra på manschetten.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,231
Levlar är ju rätt orealistiskt. Man knallar omkring och är helt oförändrat bra på allt ett bra tag och sen hej hopp i lingonskogen blir man plötsligt mycket grymmare på det mesta, sen är man oförändrat bra ett tag till o.s.v. Jag gillar dock levelsystem ibland, men inte alltid.
Är du säker på att levels inte finns? Har du verkligen dödat mycket nog för att levla om så vore?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,679
Location
Eslöv
  • Mäktiga, rika människor får ibland faktiskt stå till svars för skit de gjort. Och det kan få positiva långsiktiga effekter.
Jag börjar nu förstå varför du ogillar filmer baserade på riktiga händelser...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,533
Location
Helsingborg
Slå för att lyfta saker. En Conan-barbar kan inte lyfta en sten på grund av ett misslyckat slag, men en Bilbo-halfling kan göra det när den lyckas med slaget.

Initiativ och förflyttning.
Alla vill springa in i ett rum. Rollperson 1 får bra initiativ, springer in i ett rum, hela räcket täcks av eld på grund av en fälla rollpersonen råkar utlösa i bortre delen av rummet. Sedan springer resterande gäng in. Stod alla och väntade utanför dörren medan en person sprang in?

Ta något dåligt för något bra. Ninjan kan smyga väl för den har dålig andedräkt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,291
Ta något dåligt för något bra. Ninjan kan smyga väl för den har dålig andedräkt.
Den biten hängde jag inte med på. Pratar du om Merits/Flaws á la World of Darkness?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Initiativ och förflyttning. Alla vill springa in i ett rum. Rollperson 1 får bra initiativ, springer in i ett rum, hela räcket täcks av eld på grund av en fälla rollpersonen råkar utlösa i bortre delen av rummet. Sedan springer resterande gäng in. Stod alla och väntade utanför dörren medan en person sprang in?
Ja, det är en abstraktion som då och då blir rejält knasig. Personligen tycker jag att det blev lite lättare att vrida hjärnan kring när någon påpekade för mig att man inte ska se initiativordningen som den ordning i vilket de inblandade agerar utan att alla agerar samtidigt och initiativet bara visar i vilken ordning man redovisar resultatet av allas handlingar.

Det hjälper dock inte nämnvärt i fallet med eldfällan du beskriver ovan.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ta något dåligt för något bra. Ninjan kan smyga väl för den har dålig andedräkt.
Den biten hängde jag inte med på. Pratar du om Merits/Flaws á la World of Darkness?
Jag tycker att det låter som point buy-system som GURPS, Savage Worlds, BESM, så ja, lite som merits/flaws:

- Professor Xavier i Mutants har alltså så mäktiga telepatiska krafter (en fördel) för att han sitter i rullstol (att vara rullstolsbunden är en nackdel).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Jag gillar alignment också. Långt från verklighetens gråskalor, men funkar jättebra i spel och viss litteratur. Godhet, ondska, lag och kaos funkar som naturkrafter såväl som spelmekaniska termer.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Jag gillar alignment också. Långt från verklighetens gråskalor, men funkar jättebra i spel och viss litteratur. Godhet, ondska, lag och kaos funkar som naturkrafter såväl som spelmekaniska termer.
Jag gillar också Alignment. Framförallt när det är något mer än bara en beskrivning av hur en person eller varelse beter sig. Jag gillar när det är något som är ingjutet i alla från födseln och som nästan skulle synas på cellnivå i ett mikroskop.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
605
Location
Göborg
Den här grejen med religioner i Fantasy spel. Där man etablerar att Gudarna finns på riktigt och sen spelar alla sekulära rollpersoner ändå utom en i gruppen som är fantastisk Sigmarit.
Och samtidigt finns evolution, sjukdomar är virus och bakterier och gudarna lägger sig som mest i folks affärer någon gång per decennium.

Borde det inte var väldigt mycket fler religiösa krig? Lite svårt att ignorera prästerna när de säger att guden tycker alla skall ge grannfolket på nöten när guden stod i templet vid senaste högtiden och vrålade ilsket om vilka nidingar grannfolket är. Går liksom inte att säga "är du riktigt säker på det?" – intrigerna bland prästerna borde bli något annorlunda när guden kan manifestera och sätta ned foten i olika teologiska spörsmål.

Biologin borde vara något annorlunda i en värld med skapande gudar men jag misstänker att de flesta konstruktörer låter den vanliga biologin gälla för det är så otroligt svårt att skapa en ny som fungerar.

En annan bekvämlighetsgenväg är hur snabbt information sprids. Brevduvor och magiska kristallkulor i all ära, men förr eller senare måste en postiljon gå med meddelandet och det tar veckor innan svaret kommer. Så länge kan inte kampanjen vänta.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Men i Fantasy kan man ju skita i virus och evolution. Minotaurer föds ur havet. Dvärgar som vill bli fäder finner bebisar djupt ner i gruvorna där dvärbarnen dväljs.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Jag har alltid velat spela en karaktär med regenerera 3, stor, robust och blixtsnabba reflexer men Mogger satte käppar i hjulet.
Istället fick ja en snikättling med djurkontroll
 
Top