realism/orealism vi ogillar/gillar

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
VIKTIGT!
Det här är INTE en tråd som pekar ut felaktigheter och gravallvarligt försöker lösa problemen.
Det här ÄR där vi kan skratta åt oss själva för att vi tycker om "felaktiga" saker.
:)

Jag såg en video om explosioner.
Först får vi se en riktig explosion, ungefär som de på byggen. Det säger bara BOOM och inget mer händer. Tråkigt.
Sedan får vi se en totalt orealistisk Hollywood-explosion, som egentligen är en kombo av eldkastare/bensinbomb. Kul!

Det fick mig att tänka:
- Vilka orealistiska saker vill vi ha i rollspel?
- Vilka realistiska saker vill vi inte ha i rollspel?

Det här är inte en tråd om "hö hö, magi är orealistiskt, det vill vi ha", utan mer en tråd om "om en drake sprutar eld på en är man rökt (bokstavligen), ändå har DnD save vs. breath weapon, vilket är orealistiskt (även om det skulle finnas eldsprutande drakar)"
Kort sagt saker vi inte tänker på och skulle bli väldigt upprörda över om man ändrade reglerna.

Ex:

- Liv/Död. OSR är känt för att så länge man bara har 1 hp kvar slåss man som man vore oskadad, men tar man en skada till och hamnar på 0 hp så är man stendöd.

- Naturlig läkning. Även om det finns realistiska rollspel där man blir sängliggande i månader, brukar de flesta rollspel låta rollpersonerna vara på fötterna och helt läkta efter ett par dagars sängliggande, även om de nästan blev mosade till döds.

- Permanenta skador. De flesta spelen har inga regler för permanenta skador; en veterankrigare har skinn lika mjukt, lent och oärrat som ett nyfött barn och tanken att han skulle se ut som en pirat med lapp för ögat, utslagna tänder, krok istället för hand och träben - är bara löjligt.
Å andra sidan gör spel som har regler för permanenta skador ofta också fel, då det är för STOR chans att armar och ben flyger.

Kom med era bästa exempel så jag får mig ett gott skratt. :)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Jag tycker det är lite roligt med bärförmåga i ganska många spel. Speciellt vad gäller pengar. Även om det finns en restriktion på det (som i DoD exv, att en vissa summa mynt väger 1 BEP/kg) så brukar karaktärer ändå gå omkring med hemula mängder pengar obrytt. Har ni någon gång försökt gå omkring med 1000:- i enkronor liksom?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
-I rollspel analyserar labbet ens bevis på någon dag, inte på några månader.

-I rollspel är det aldrig omöjligt att hitta pappersarbetet för sju olika personer slarvat med det över 15 år.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
Jag minns en helt orealistisk scen i en gammal D&D 3e-kampanj som vi fortfarande skrattar åt i spelgänget (alla utom spelledaren).

Vi är nere i ett kloaksystem under staden och rör oss fram i en större kloaktunnel. Vi får syn på att det ligger ett antal trätunnor och guppar i vattnet lite längre fram, vilket får oss att tänka "fälla". Så min halfling rogue och Magnus human monk smyger fram på var sin sida i tunneln för att undersöka. När vi är framme vid platsen med tunnorna, avlossar några dolda bågskyttar sina eldpilar mot tunnorna som exploderar i ett enormt eldhav där vi står.

Två maxade Reflex Saves och Evasion senare står vi där helt oskadda båda två. Medan spelledaren upprepar "men, men, men". :ROFLMAO:
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Den kanske mest banala, men att rollspel sällan har krav på att vi måste spela ut och tänka på rollpersonernas vardag. Att vi inte kan äventyra för att någon "har mycket på jobbet nu", till exempel. Eller bara saker som att problem med pengar handlar om att inte kunna köpa bra loot, snarare än andra problem (som att inte ha tak över huvudet, inte kunna betala skatt osv). Till och med i spel med vardagsspel (typ Ur Varselklotet eller Delta Green) så blir fokuset bara en liten del gentemot äventyrandet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Den ohemula mängden hp som DnD-fighters kan ha vid högre level - och konsekvenserna: att fightern kan ramla ner för ett tusen meter stup, resa sig som ingenting hänt och fortsätta gå vidare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hur ofta händer sånt här med äventyrarna?
För att göra GURPS "realistiskt" föreslås att alla rollpersoner börjar med nackdelen "combat paralyzis", köper bort nackdelen och sedan köper fördelen "Combat reflexes" (vilket tar ett antal spelmöten).
Hittills har jag aldrig stött på någon spelare som frivilligt gjort så. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vi har ju en pågående tråd om erfarenhet:

De flesta system för erfarenhet/experience är fullständigt orealistiska, utan de är där för att skapa en specifik spelupplevelse.
- Man blir bättre ju mer guld man hittar.
- Man blir bättre ju mer monster man dödar.
- Man blir bättre om man rollspelar sina svaga sidor.
O.s.v.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Bruce Willis-HP vs NPC/mook-HP: tills en RP är nere på typ 1Hp så är de mest lite sådär svedda i kanterna och tilltufsade, kanske nåt skrapsår, och de är på benen igen bara de tar en kvarts paus. Vid 0 HP är RPn nere för räkning men inte på något sätt garanterat svårt skadad, utan kan vara på fötterna snart igen. Mooks/NPC, däremot, får blodiga sår så fort de tar minsta skada och när de når 0 HP beskrivs deras blodiga och brutala död. Ofta vill jag ha det precis såhär! Action-strider och ös, ja tack!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
-I rollspel analyserar labbet ens bevis på någon dag, inte på några månader.
Mutant City Blues har en hel avdelning om riktigt polisarbete och varför man inte använder det i spelet. Labbtiden är ett exempel, men också hur man jobbar med flera fall parallellt och det tar månader att bli klart med något.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Jag gillar orealistiska vapenregler. Att stora vapen gör mer i skada, att man kan göra fler attacker om man har två vapen, etc. Det är fånigt men speligt och roligt. Jag gillar fåniga vapen också; dubbelyxor, stridsgissel, karatepinnar, etc.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Förutom Khelataar har jag aldrig sett ett spel där man måste underhålla sina kompetenser. Ingen behöver någonsin träna bara för att lyckas vara kvar på samma nivå.

Och lika bra är väl det!
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
220
Location
Ronneby
För att göra GURPS "realistiskt" föreslås att alla rollpersoner börjar med nackdelen "combat paralyzis", köper bort nackdelen och sedan köper fördelen "Combat reflexes" (vilket tar ett antal spelmöten).
Hittills har jag aldrig stött på någon spelare som frivilligt gjort så. :)
Visst hade GDW spelen i början av 90-talet någon mekanik typ "coolness under fire" och bara karaktärer med polisiär eller militär bakgrund var bra på detta. Vanligt folk stod mest och glodde i strid.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
För att göra GURPS "realistiskt" föreslås att alla rollpersoner börjar med nackdelen "combat paralyzis", köper bort nackdelen och sedan köper fördelen "Combat reflexes" (vilket tar ett antal spelmöten).
Hittills har jag aldrig stött på någon spelare som frivilligt gjort så. :)
Jag föredrar hur Cyberpunk 2020 gör detta. Där om du är en Solo har du en mega bonus till initiativ. Och det är för att du är så avtrubbad att du inte freakar ut när folk skjuter på dig och du är så kallhamrad att du inte tvekar att skjuta någon.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Visst hade GDW spelen i början av 90-talet någon mekanik typ "coolness under fire" och bara karaktärer med polisiär eller militär bakgrund var bra på detta. Vanligt folk stod mest och glodde i strid.
Initiativ har jag för mig att det kallades.

I fas 1 får alla med 6 agera.
I fas 2 får alla med 5 och 6 agera.
I fas 3 får alla med 4, 5 och 6 agera.
I fas 4 får alla med 3, 4, 5 och 6 agera.
I fas 5 får alla med 2, 3, 4, 5 och 6 agera.
I fas 6 får alla med 1, 2, 3, 4, 5 och 6 agera.

Följde inte denna guldregel med till de nyare versionerna?

DVBF.
 
Top