Nekromanti Reaktionstabell

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
kloptok;n99723 said:
I de fall CHA-modifier används, vem i partyts används och varför? Högst? Lägst? Medelvärde, och i såfall -vilken sorts medelvärde, geometriskt, aritmetiskt, kvadratiskt, harmoniskt (?!) etc.?
Den som talar och gör saker.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Hunk;n99711 said:
Det är därför alla seriösa rollspelare kompletterar med grundegenskapen Comeliness från Unearthed Arcana. Ni får fortsätta diskussionen om när den skall användas i reaktionstabeller!
När någon svänger runt hörnet och bokstavligt springer in i en vacker bondflicka som tappar korgen med nytvättade lakan hon bär på såklart. DM slår ett reaction roll för att kolla om hon skäller ut din hjältemodiga krigare eller om hon blir kär vid första ögonkastet. Modifierat av Comeliness. På 12+ rymmer hon direkt för att följa med din hjälte.

... det är typ så jag inbillar mig att folk som använder Comeliness spelar.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Rymdhamster;n99736 said:
Den som talar och gör saker.
Vilket är en ganska spännande mekanik. Först måste rollpersonen i fråga dela språk med de som ska kommuniceras med. Sedan behöver de också ta i beaktande att den som pratar oftast behöver stå rätt långt fram för att bli tagen på allvar - och därmed riskera skada. Det finns alltså både slump- och strategielement i det hela.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Vad gäller charisma så har ordet karisma knappt någonting att göra med utseende i sig, så jag förstår inte riktigt koppling till utseende? I så fall kan man väl också säga att styrka är en del av karisma eftersom vissa blir imponerade/attraherade av muskler. Och så vidare. Och ja precis, comeliness är satt att lösa detta men jag är ändå förbryllad gällande var den här förväxlingen med utseende ens kommer in i bilden?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
MattiasLejbrink;n99751 said:
Vilket är en ganska spännande mekanik. Först måste rollpersonen i fråga dela språk med de som ska kommuniceras med. Sedan behöver de också ta i beaktande att den som pratar oftast behöver stå rätt långt fram för att bli tagen på allvar - och därmed riskera skada. Det finns alltså både slump- och strategielement i det hela.
Alla seriösa äventyrsgäng har väl en uttalad ledare?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
MattiasLejbrink;n99752 said:
Vad gäller charisma så har ordet karisma knappt någonting att göra med utseende i sig, så jag förstår inte riktigt koppling till utseende? I så fall kan man väl också säga att styrka är en del av karisma eftersom vissa blir imponerade/attraherade av muskler. Och så vidare. Och ja precis, comeliness är satt att lösa detta men jag är ändå förbryllad gällande var den här förväxlingen med utseende ens kommer in i bilden?
Utseende är en del av Charisma enligt beskrivningen av grundegenskapen i flera regelsystem och versioner av en hel del rollspel.

Från AD&D1 PH: "Charisma is the measure of the character's combined physical attractiveness, persuasiveness, and personal magnetism. A generally nonbeautiful character can have a very high charisma due to strong measures of the other two aspects of charisma."

Charisma har alltså så mycket med utseende att göra att det måste förklaras att även personer som inte är snygga kan ha ett högt värde i grundegenskapen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
MattiasLejbrink;n99751 said:
Först måste rollpersonen i fråga dela språk med de som ska kommuniceras med.
Nej, inte alls. Brölande och gestikulerande kan vara mer än tillräckligt, beroende på vad man försöker få fram. Eller varför inte expretionistisk dans?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Att ge gåvor eller erbjuda mat tycker jag är klockrena tillfällen för reaction rolls också, även om de ges ordlöst till främmande varelser.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,493
Charima i D&D har inte ett skit att göra med utseende eller karisma som man menar det i dagligt tal. Charisma är hur älskad du är av gudarna och hur mycket gudomlig rätt att härska du har. Det är därför Paladiner måste ha hög charisma och sorcerers magi drivs av deras charisma.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
God45;n99796 said:
Charima i D&D har inte ett skit att göra med utseende eller karisma som man menar det i dagligt tal. Charisma är hur älskad du är av gudarna och hur mycket gudomlig rätt att härska du har. Det är därför Paladiner måste ha hög charisma och sorcerers magi drivs av deras charisma.
Du menar "Charima i D&D har inte ett skit att göra med utseende eller karisma som man menar det i dagligt tal om man spelar 5e eller husreglar någon av de tidigare versionerna".

För att charisma inkluderar utseende finns med ända upp i 3.X...
 

jdjarvis

Veteran
Joined
25 Jun 2015
Messages
2
I enjoy the reaction table for it's utility in keeping the game unpredictable and encouraging a wider range of action beyond kicking in doors and killing monsters for loot.

I have applied the basic mechanic to task and skill resolution in my own games as of late and find it a useful non-binary method of task resolution as it provides a means for mechanical (dice based) resolution alongside DM judgement.

Unified Task Resolution Table
2- Dismal Failure
3-5 Unfavorable
6-8 Uncertain
9-11 Favorable
12+ Extremely Favorable



översättning online Jag tycker reaktionstabellenför det användbarhet i att hålla spelet oförutsägbar och uppmuntra ett bredare spektrum av åtgärder utöver sparkar i dörrar och döda monster för byte. Jag har tillämpat grundläggande mekaniker till svars och skicklighet upplösning i mina egna spel som för sent och tycker att det är en användbar icke - binär metod för uppgiften resolution eftersom det ger ett medel för mekanisk ( tärningar baserad ) upplösning tillsammans med dom DM . Unified Task Upplösning Tabell 2- stort misslyckande 3-5 Ogynnsamma 6-8 Osäker 9-11 Gynnsamma 12+ extremt gynnsamma
 

jdjarvis

Veteran
Joined
25 Jun 2015
Messages
2
God45;n99796 said:
Charima i D&D har inte ett skit att göra med utseende eller karisma som man menar det i dagligt tal. Charisma är hur älskad du är av gudarna och hur mycket gudomlig rätt att härska du har. Det är därför Paladiner måste ha hög charisma och sorcerers magi drivs av deras charisma.
Interesting, I always saw Charisma as a personal attribute not one that was reflective of outside influence but it makes sense with what you have typed here.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
jdjarvis;n100238 said:
I have applied the basic mechanic to task and skill resolution in my own games as of late and find it a useful non-binary method of task resolution as it provides a means for mechanical (dice based) resolution alongside DM judgement.

Unified Task Resolution Table
2- Dismal Failure
3-5 Unfavorable
6-8 Uncertain
9-11 Favorable
12+ Extremely Favorable
I am convinced this is the way it was intended to be used.

DeBracy;n99794 said:
Att ge gåvor eller erbjuda mat tycker jag är klockrena tillfällen för reaction rolls också, även om de ges ordlöst till främmande varelser.
Precis! Och även för hot av typen handen-på-svärdet-stick-eller-så-kommer-det-att-göra-ont-blicken.
 
Top