Nekromanti Reaktionstabell

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag är lite nyfiken på om reaktionstabellen skiljer sig märkbart mellan utgåvor.
I mina ögon är den ovärderlig som hjälpmedel, men jag använder ju helt enkelt den i LotFP, för att det är spelet jag har.
Vilken utgåva av "rollspelet" har den bästa/roligaste reaction-roll mekaniken?
Diskutera och föreslå.
Eller berätta att alla har samma, om det skulle vara på det viset.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Har inte mina orginalböcker till hands men kollar lite i PDFer från diverse kloner/simulacra, ska kolla lite i TSRs regler när jag kommer hem, om ingen hinner före:

Delving Deeper:
2 Hostile
3-4 Negative
5-9 Uncertain
10-11 Positive
12 Enthusiastic
Charisma modifierar kanske?

S&W Complete:
On a roll of
2-6, the monsters will be hostile and attack;
7-9, the monsters will withhold judgment and wait to see if the adventurers are hostile;
10-12, the monsters will have a positive initial reaction to seeing the adventurers, and might even be convinced to offer some help – if they are well paid, of course!
Charisma modifierar inte.

LL:
Roll Result
2 Friendly, helpful
3-5 Indifferent, uninterested
6-8 Neutral, uncertain
9-11 Unfriendly, may attack
12 Hostile, attacks
Charisma modifierar

Seven Voyages:
Dice Score Reaction
2 or less Hostile
3-5 Negative
6-8 Neutral or uncertain
9-11 Positive
12+ Extremely favorable or enthusiastic
Charisma modifierar

LotFP:
Roll Reaction
2 Hostile
3–5 Unfriendly
6–8 Indifferent
9–11 Talkative
12 Helpful
Charisma modifierar inte.

Dark Dungeons:
2d6 Roll Reaction
2-3 Hostile
4-6 Aggressive
7-9 Cautious
10-11 Neutral
12 Friendly
Charisma modifierar

ACKS:
Adjusted Die Roll Result
2– Hostile, attacks
3–5 Unfriendly, may attack
6–8 Neutral, uncertain
9–11 Indifferent, uninterested
12+ Friendly, helpful
Charisma modifierar

OSRIC refererar flera gånger till ett reaction roll men jag hittar ingen tabell för det.

Mazes & Perils:
2d6 Reaction
2 Enthusiastic, volunteers to help
3-6 Friendly, accepts offer
7-8 Uncertain for now
9-11 Hostile reaction
12 Attacks right away
Charisma Modifierar.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,644
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Denna blogpost diskuterar bla detta: http://drbargle.blogspot.se/2015/06/my-reaction-to-petty-gods.html

"Since returning to old school D&D gaming I have used Reaction Rolls in order to generate NPC attitudes in a variety of situations, with the range not - as per the book - from 'Immediately Friendly' to 'Immediately Attack' but from 'As Hostile as Possible (Given the Circumstances)' to 'As Positive as Possible (Given the Circumstances)'. So, is that trader going to try to cheat the PCs, or will he be impressed by their bearing and be especially helpful? Roll 2d6 (apply modifiers) and consult the bones, just as you would when the party bumble into a raiding party of Goblins. The dice roll is the same, it is the interpretation of the results that is different."
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
terje;n99358 said:
Denna blogpost diskuterar bla detta: http://drbargle.blogspot.se/2015/06/my-reaction-to-petty-gods.html

"Since returning to old school D&D gaming I have used Reaction Rolls in order to generate NPC attitudes in a variety of situations, with the range not - as per the book - from 'Immediately Friendly' to 'Immediately Attack' but from 'As Hostile as Possible (Given the Circumstances)' to 'As Positive as Possible (Given the Circumstances)'. So, is that trader going to try to cheat the PCs, or will he be impressed by their bearing and be especially helpful? Roll 2d6 (apply modifiers) and consult the bones, just as you would when the party bumble into a raiding party of Goblins. The dice roll is the same, it is the interpretation of the results that is different."
Reaction Rolls är nog min favoritmekanik någonsin. Att den inte finns med i alla äventyrsspel är helt galet.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kollat i mina böcker:

OD&D
2-5 Negative reaction
6-8 Uncertain reaction
9-12 Positive reaction
Charisma modifierar inte.

Holmes
2 Attacks immediately!
3-5 Hostile reaction
6-8 Uncertain, make another offer, roll again
9-11 Accepts offer, friendly
12 Enthusuastuc(sic!), volunteers help
Charisma modiferar.

AD&D
01-05 Violently hostile, immediate attack
06-25 Hostile, immediate action
26-45 Uncertain byt 55% prone toward negative
46-55 Neutral - uninterested - uncertain
56-75 Uncertain but 55% prone toward positive
76-95 Friendly, immediate action
96-00 Enthusiastically friendly, immediate acceptance
Charisma modiferar.

B/X
2 Immediate attack
3-5 Hostile, possible attack
6-8 Uncertain, monster confused
9-11, No attack, monster leaves or considers offer
12 Enthusiastic friendship
Charisma modiferiar inte

BECMI
2 Immediate Attack
3-5 Possible Attack, roll again: 2-8 Attack, 9-12 Uncertain roll again: 2-5 Attack, 6-8 Leave, 9-12 Friendly
6-8 Uncertain, roll again: 2-5 Attack 6-8 Negotiate roll again: 2-5 Attack, 6-8 Leave, 9-12 Friendly, 9-12 Friendly
9-11 Possibly friendly, roll again: 2-5 Uncertain roll again: 2-5 Attack, 6-8 Leave, 9-12 Friendly, 6-12 friendly
12 Immediately Friendly
Charisma modifierar
(yikes! det är riktigt bra förklarat i boken dock. Man ska vänta någon runda, ta hänsyn till grejjer innan man slår igen, men det kan alltså bli tre slag innan det är klart...)

AD&D2
2d10 PCs are Friendly, Indifferent, Threatening, Hostile
-2 Friendly, Friendly, Friendly, Flight
3 Friendly, Friendly, Friendly, Flight
4 Friendly, Friendly, Cautious, Flight
5 Friendly, Friendly, Cautious, Flight
6 Friendly, Friendly, Cautious, Cautious
7 Friendly, Indifferent, Cautious, Cautious
8 Indifferent, Indifferent, Cautious, Cautious
9 Indifferent, Indifferent, Cautious, Threatening
10 Indifferent, Indifferent, Threatening, Threatening
11 Indifferent, Indifferent, Threatening, Threatening
12 Cautious, Cautious, Threatening, Threatening
13 Cautious, Cautious, Threatening, Hostile
14 Cautious, Cautious, Threatening, Hostile
15 Cautious, Threatening, Threatening, Hostile
16 Threatening, Threatening, Hostile, Hostile
17 Threatening, Threatening, Hostile, Hostile
18 Threatening, Threatening, Hostile, Hostile
19 Hostile, Hostile, Hostile, Hostile
20 Hostile, Hostile, Hostile, Hostile
Modifieras av Charisma

Rules Cyclopedia
2-3 Monster attacks
4-6 Monster is aggressive (growls, threatens); roll again in one round with a penalty of -4 to the roll
7-9 Monster is cautious; roll again in one round
10-11 Monster is neutral; roll again in one round with a bonus of +4
12 Monster is friendly
Charisma modiferar inte första slaget, men vid reroll så ska charisma tas i beräkning.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Tack så mycket!
AD&D2 föll mig helt klart i smaken. Lagom komplex.
Och sedan kanske något liknande det Terje citerade för civilpersoner.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
chrull;n99423 said:
AD&D2
Modifieras inte av Charisma
Gör den visst. Din Charisma ger en Reaction Adjustment som dras från slaget. I och för sig står det ingenstans rakt ut, men jag kan inte tänka mig vad det annars är tänkt att man ska ha Reaction Adjustment till, annat än Reaction Rolls. Hade Zeb Cook varit en bättre speldesigner hade han vänt på reaktionstabellen så höga slag varit bra eftersom Reaction Adjustment är positivt vid hög Charisma, men ingen har någonsin anklagat AD&D för att ha logiska regler.

Din Dexterity ger också en Reaction Adjustment, men den har med överraskningar att göra. Återigen, fullkomligt logiskt att ha två deriverade värden som heter samma sak som används för helt olika saker.

Rules Cyclopedia
Charisma modiferar inte.
Lite specialfall för den här. Charisma modifierar inte första slaget på tabellen (monstrets första reaktion när det får syn på partyt), men om du behöver slå igen så hjälper Charisma.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Staffan;n99503 said:
Gör den visst. Din Charisma ger en Reaction Adjustment som dras från slaget. I och för sig står det ingenstans rakt ut, men jag kan inte tänka mig vad det annars är tänkt att man ska ha Reaction Adjustment till, annat än Reaction Rolls. Hade Zeb Cook varit en bättre speldesigner hade han vänt på reaktionstabellen så höga slag varit bra eftersom Reaction Adjustment är positivt vid hög Charisma, men ingen har någonsin anklagat AD&D för att ha logiska regler.

Din Dexterity ger också en Reaction Adjustment, men den har med överraskningar att göra. Återigen, fullkomligt logiskt att ha två deriverade värden som heter samma sak som används för helt olika saker.


Lite specialfall för den här. Charisma modifierar inte första slaget på tabellen (monstrets första reaktion när det får syn på partyt), men om du behöver slå igen så hjälper Charisma.
Tackar, uppdaterar.

Det kan finnas fler sådana här saker förresten, jag tror att vissa av reglerna skiljer på om charisma ska räknas med eller inte beroende på vems reaction man slår för. Några av reglerna säger specifikt att tabellen bara gäller "intelligent creatures" men andra säger att den kan användas både för rena monster och för köpmannen i byn.

Själv föredrar jag LL/LotFP/Seven Voyages-varianten men spelar nog mer efter S&W/OD&D-varianten eftersom jag inte lärt mig tabellen utantill. En kombo av att Charisma räknas med eller inte ser jag också som ganska vettig. Charisma spelar roll när det gäller köpmannen i byn, den andra gruppen äventyrare man stöter på i grottan och kanske de där orcherna (om någon pratar orchiska). Men den där jätteråttan skiter i din charm, men kan ändå av någon anledning vara positivt inställd till dig.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
chrull;n99372 said:
Reaction Rolls är nog min favoritmekanik någonsin. Att den inte finns med i alla äventyrsspel är helt galet.
Så jävla medhåll på detta. Mer rollspelsmöjligheter per regelmekanik får man leta efter.

Gällande CHA-modifier är jag lite dubbel. Något jag absolut vill undvika är man med 100% säkerhet kan undvika sämsta slaget (2 eller 12 på 2d6) genom en +1 bonus i CHA. Men det finns annat som väger in också. Först tänke jag att CHA ska väga in i reaction roll så att det inte blir en dump stat, men efter att ha spelat och läst lite om retainers inser jag att moral-bonusen för retainers som följer med hög CHA i vissa spel är väldigt mäktig i sig. I vart fall om man spelar typ B/X / LL som jag och använder retainers som en integral del av spelandet. Sen finns ju alltid läget där personen med högst CHA inte delar språk med de man möter, eller att de man möter är automatiskt fientliga (skelett osv) och det minskar ju CHA-inflytandet något.

Jag tror att jag landar i att använda LL 2d6 slag med CHA-modifierare för reaction rolls och kanske ge situational +2 till -2. Jag kör med straight 3d6 på grundegenskaper (as Crom intended!) så bonusar är inte självklara. Det eller att räkna med bonus eller inte beroende på situationen, som Chrull skriver.

Det viktigaste för mig är som sagt:

1) Hög CHA får inte göra någon "immun" mot sämsta reaktionen pga minskar risken och därmed spänningen.
2) Köpmannen i stan får inte slänga sig med fradga i mun på äventyrarnas long sword +3 bara för att spelledaren rullade sämst på reaction roll och den som handlar saknar CHA-bonus.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
En tumregel som jag gillar är när näst sämsta resultatet tolkas som "ni får leva om ni sticker härifrån nu, annars möt the business end of my spear". Då blir det i praktiken som sämsta resultatet men att äventyrarna får chans att fly från striden i förhand. Nu flyr ju aldrig någon spelare, så det är ett hypotetiskt resonemang, men de hinner börja mumla på en Sleep spell i alla fall ;-)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Cha-modifier, om man tänker helt utanför regler så beror det väl på. Ibland borde man få använda den, ibland inte. Ibland kanske den blir omvänd.

Fin dam/herre i kostym funkar bra i staden men i barbarlägret kan han glömma sin bonus.
Den ärrade och dreglande krigaren kan nästan räkna sin negativa karisma bonus som positiv i ett ölhak.
Mäktig krigsherre med långt vitt hår blir inte bjuden på eftermiddagste i hobbithålan.
I grotthålan får få använda sin bonus.

För jobbigt att formulera som regler så jag säger: cha-bonus räknas inte. Däremot kan man försöka påverka folk efter den initiala reaktionen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Snow;n99572 said:
Cha-modifier, om man tänker helt utanför regler så beror det väl på. Ibland borde man få använda den, ibland inte. Ibland kanske den blir omvänd.

Fin dam/herre i kostym funkar bra i staden men i barbarlägret kan han glömma sin bonus.
Den ärrade och dreglande krigaren kan nästan räkna sin negativa karisma bonus som positiv i ett ölhak.
Mäktig krigsherre med långt vitt hår blir inte bjuden på eftermiddagste i hobbithålan.
I grotthålan får få använda sin bonus.

För jobbigt att formulera som regler så jag säger: cha-bonus räknas inte. Däremot kan man försöka påverka folk efter den initiala reaktionen.
Charisma har inte att göra med att vara snygg och städad. Det är att vara imponerande. Conan har Charisma så det rinner över. Sedan kan det mycket väl finnas andra omständigheter som påverkar, men en ärrad krigare med hög Charisma ligger alltid bättre till än en ärrad krigare med låg Charisma.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,717
Ett ganska bra case för att inte använda modifikation på det första resktionsslaget är att det ofta gäller två grupper som möts. Då är det väl lämpligt att bara rulla rätt och slätt och använda modifikationer senare istället när enskilda rollpersoner kommer med erbjudanden/hot/spontana poesiläsningar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Staffan;n99576 said:
Charisma har inte att göra med att vara snygg och städad. Det är att vara imponerande. Conan har Charisma så det rinner över. Sedan kan det mycket väl finnas andra omständigheter som påverkar, men en ärrad krigare med hög Charisma ligger alltid bättre till än en ärrad krigare med låg Charisma.
Typ så. Många försöker ursäkta låg karisma med ett ärr i ansiktet, men ärligt talat så känns det som en av de sämsta orsakerna.

Man kan vara världens "objektivt snyggaste" person någonsin som "alla" drägglar över. Men du kan ändå ha lägst karisma någonsin för att du är helt blåst och fullkomligt ointressant att faktiskt umgås med utöver möjligen fysiska aktiviteter. .

Håller helt med Debbie här, om än kanske av andra orsaker: först när individer börjar agera för att påverka adderar man cha-bonusen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Alltså rullar man med Charisma när man kollar hur hjälpsam köpmannen i byn är men inte när man springer rakt in i orcherna i grottan.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Well, inte på en gång i alla fall. Men när den ärrade, blodtörstige barbaren ställer sig och vrålar på dem ett tag så applicerar man dennes skyhöga karisma-bonus på slaget ;)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Staffan;n99576 said:
Charisma har inte att göra med att vara snygg och städad. Det är att vara imponerande. Conan har Charisma så det rinner över. Sedan kan det mycket väl finnas andra omständigheter som påverkar, men en ärrad krigare med hög Charisma ligger alltid bättre till än en ärrad krigare med låg Charisma.
Absolut, jag förklarade dåligt. Men att vara imponerande är inte alltid bra. Om man är utanför sin naturliga kontext spelar det nog ingen roll hur imponerande man är.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Rymdhamster;n99582 said:
Man kan vara världens "objektivt snyggaste" person någonsin som "alla" drägglar över. Men du kan ändå ha lägst karisma någonsin för att du är helt blåst och fullkomligt ointressant att faktiskt umgås med utöver möjligen fysiska aktiviteter. .
Det är därför alla seriösa rollspelare kompletterar med grundegenskapen Comeliness från Unearthed Arcana. Ni får fortsätta diskussionen om när den skall användas i reaktionstabeller!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
I de fall CHA-modifier används, vem i partyts används och varför? Högst? Lägst? Medelvärde, och i såfall vilken sorts medelvärde, geometriskt, aritmetiskt, kvadratiskt, harmoniskt (?!) etc.?
 
Top