WRNU Reagera på moderator-inlägg

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Men kan det inte också tolkas som att det är några personer som lite sakligt följer diskussionen och tycker att "ja, här tycker jag nog att du har en poäng" snarare än en folkmobb som under hurrarop stampmördar åsiktsmotståndaren? Annars tycker jag att du har rätt, de kan missbrukas och är inte så nödvändiga. Däremot är det mer sällan som jag uppmärksammar att meningsmoståndaren får likes (då måste man ju gå tillbaka och läsa om inlägg) medan man själv uppmärksammas om sina egna likes via notiserna.
Ja, jag pratade ju om de värsta exemplen. Det är klart att många likes (de flesta) är helt harmlösa. Men som du också förstår försöker jag vara konstruktiv och göra saker bättre. Det senaste dygnets diskussioner tycker jag har varit bra. Fler har fått komma till tals och vi har nu börjat diskutera även likes på forumet. Ett första steg är ju att erkänna att det över huvud taget finns problem.
 
Last edited:

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Att någon blir moddad har ju ingen som helst bäring i rätt eller fel i själva diskussionen. Om folk bråkar och går över gränsen blir ju bägge parter moddade.
Både du och jag vet att så inte alltid är fallet. Men jag håller med att moddning inte behöver ha bäring i rätt och fel i diskussionen men kan mycket väl tolkas så.

Att läsa in en moderering som på något sätt betydande för diskussionen är jättemärkligt. Det finns inga sidor i en moderering. Det finns användare som gjort övertramp gentemot forumets regler, inget annat.
Men det kan få stark påverkan på diskussionen när en sida i diskussionen låses ute från den. Och för att vara övertydlig så menar jag (eller hoppas iaf) inte att moderatorerna tar sida iom. en moderering. Men att det kan få inverkan tycker jag är uppenbart.

"Kan man ana" = din värdering i vad lajken betyder. Om någon bryter mot reglerna och blir bestraffade för det så är det som sagt rätt märkligt att ta det personligt att folk tycker det är positivt. Om någon döms för misshandel i en rättegång, ska då personen bli arg för att andra tycker att domen är bra?
Jag tycker du drar det här en smula för långt. Jag noterade ett beteende, som var att i två sidor av en diskussion och om endera sidan blev moddade så var den andra snabbt inne och lajkade. Inte så konstigt MEN som jag försökte exemplifiera tidigare så tycker jag inte det är oerhört långsökt att det kan uppfattas som störigt. Gör det att världen går sönder? Att det överlag påverkar min värld? Eller att jag tycker detta är det viktigaste denna sida om presidentvalet i USA eller krigets utgång i Ukraina? Nej...

Med detta har jag sagt mitt till dig i den här frågan. Du behöver inte hålla med mig och kan leta efter illvillighet eller att jag försöker manipulera någon om du vill. Kör hårt. Men jag tänker inte bemöda mig med mer tjafs och huruvida det blir någon ändring eller inte kommer jag inte hålla andan för det gör mig inte *så* mycket utan var bara en 'spur of the moment' idé sprunget ur tidigare reflektioner.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Men kan det inte också tolkas som att det är några personer som lite sakligt följer diskussionen och tycker att "ja, här tycker jag nog att du har en poäng" snarare än en folkmobb som under hurrarop stampmördar åsiktsmotståndaren? Annars tycker jag att du har rätt, de kan missbrukas och är inte så nödvändiga. Däremot är det mer sällan som jag uppmärksammar att meningsmoståndaren får likes (då måste man ju gå tillbaka och läsa om inlägg) medan man själv uppmärksammas om sina egna likes via notiserna.
Jag vill notera att jag inte är överlag emot emoji-reaktioner. Det är nog den funktion jag använder mest på forumet för att ge lite tyst passivt stöd till olika poster som jag tycker är smarta, tänkvärda och bra.

Detta var enkom en snabb tanke när jag såg ett beteende där det fanns två tydliga sidor som jag inte tänkt på innan. Trodde inte det skulle blåsas upp så här. Om det hjälper så uppmanar jag redaktionen att släppa det och låsa den här tråden. Det är inte en hjärtefråga för mig på något sätt :D

Cog.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Detta var enkom en snabb tanke när jag såg ett beteende där det fanns två tydliga sidor som jag inte tänkt på innan. Trodde inte det skulle blåsas upp så här. Om det hjälper så uppmanar jag redaktionen att släppa det och låsa den här tråden. Det är inte en hjärtefråga för mig på något sätt :D
Jag tyckte det mest var intressant att bryta ut frågan och lyfta den. Är en mindre grej för mig också, men var intresserad av andras synvinkel.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Jag kan ibland lika modererade inlägg.... inte för att jag på något sätt är "part" i det diskuterade.... utan som ett "bra att ni lägger tid på att hålla forumet städat"..... Rätta mig om jag har fel, men det är väl väldigt sällen det modereras pga sakfrågan, utan mer för beteende/regelbrott?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag kan ibland lika modererade inlägg.... inte för att jag på något sätt är "part" i det diskuterade....
Jag brukar rätt ofta like:a modereringar mot mig. För att jag helt enkelt inser att det var jag som gjorde fel och vill signalera till moderatorn att jag håller med om modereringen och no hard feelings från min sida.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
@Magnus Seter sa en grej för länge sedan som jag tycker var mycket klok och som jag försöker eftersträva här på forumet:

“Det blir så mycket lättare att diskutera om du inte hittar på vad andra människor tycker och vad deras motiv är för att göra olika saker”

Jag tycker att både denna tråd och tråden om mer öppna diskussioner till viss del handlar om att människor försöker gissa sig till vad motivet bakom andras inlägg och likes är. Personligen tycker jag att det bara leder till en massa misstänkliggörande och att folk tolkar varandra på värsta tänkbara sätt. Jag är absolut inte oäven för att vi pratar om ifall wrnu ska ha emojis, eller vilka former av emojis som ska finnas, eller när dessa ska gå att använda. Men det är inte riktigt samma sak som att försöka gissa sig till motivet till att vissa användare likear vissa inlägg.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
@Magnus Seter sa en grej för länge sedan som jag tycker var mycket klok och som jag försöker eftersträva här på forumet:

“Det blir så mycket lättare att diskutera om du inte hittar på vad andra människor tycker och vad deras motiv är för att göra olika saker”

Jag tycker att både denna tråd och tråden om mer öppna diskussioner till viss del handlar om att människor försöker gissa sig till vad motivet bakom andras inlägg och likes är. Personligen tycker jag att det bara leder till en massa misstänkliggörande och att folk tolkar varandra på värsta tänkbara sätt. Jag är absolut inte oäven för att vi pratar om ifall wrnu ska ha emojis, eller vilka former av emojis som ska finnas, eller när dessa ska gå att använda. Men det är inte riktigt samma sak som att försöka gissa sig till motivet till att vissa användare likear vissa inlägg.
Vi får helt enkelt börja köra med formaliserat emojianvändande över hela WRNU!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag brukar rätt ofta like:a modereringar mot mig. För att jag helt enkelt inser att det var jag som gjorde fel och vill signalera till moderatorn att jag håller med om modereringen och no hard feelings från min sida.
Det finns flera användare som gör så, och jag vill säga att jag uppskattar detta enormt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
För den som inte gillar emojir så går det utmärkt att använda plugin för att blockera dem. Jag har blockerat reaktioner och reaktionsknappen i åratal nu medelst en annonsblockerare. Så behöver man inte se dem.

(Dock har det slutat fungera på mobilen, vilket är irriterande, så jag tar gärna emot tips för en anpassningsbar blockerare som är gratis och funkar på ios.)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Men det är ju inte bara så den används, eller hur?
Inte bara så klart, men det prob lem som Magnus skrev i tidigare posten med massa tomma inlägg med NT eller liknande var ett BETYDLIGT större problem då det var aktuellt. Att rätta ett fel (även om jag inte vet att det är tillräckligt omfattande för att betraktas som problem) genom att återinföra ett gammalt sådant känns inte särskilt bra eller gneomtänkt. Forumet har knappast problemet att det görs för *få* inlägg så vi måste skapa en artificiell boostning av antal inlägg.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Inte bara så klart, men det prob lem som Magnus skrev i tidigare posten med massa tomma inlägg med NT eller liknande var ett BETYDLIGT större problem då det var aktuellt. Att rätta ett fel (även om jag inte vet att det är tillräckligt omfattande för att betraktas som problem) genom att återinföra ett gammalt sådant känns inte särskilt bra eller gneomtänkt. Forumet har knappast problemet att det görs för *få* inlägg så vi måste skapa en artificiell boostning av antal inlägg.
Vi får helt enkelt se var diskussionen landar. Vad som rent tekniskt är bäst vet jag inte. Jag är verkligen inte bra på webbdesign. Dock tycker jag, som sagt, att det är bra att det här diskuteras. Ett forum kan ju förbättras på många olika sätt.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Vi får helt enkelt börja köra med formaliserat emojianvändande över hela WRNU!
Vimes har ju även skapat ett analysverktyg för att tolka emoji-reaktioner på inlägg. Om jag förstår den här diskussionen rätt så menar trådstartaren att många som tummar moderatorinlägg är #jagärhär-ulvar, medan andra hävdar att de är handhjärta-ulvar?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Inte bara så klart, men det prob lem som Magnus skrev i tidigare posten med massa tomma inlägg med NT eller liknande var ett BETYDLIGT större problem då det var aktuellt. Att rätta ett fel (även om jag inte vet att det är tillräckligt omfattande för att betraktas som problem) genom att återinföra ett gammalt sådant känns inte särskilt bra eller gneomtänkt. Forumet har knappast problemet att det görs för *få* inlägg så vi måste skapa en artificiell boostning av antal inlägg.
Jag har dock upplevt det lite diskussionsdödande ibland, när jag skrivit någon trådstart och så har ingen svarat på den. När jag sedan stänger av min blockerare ser jag att en massa personer reagerat, men eftersom ingen skrev något så försvann tråden snart från trådlistan, och det blev ingen diskussion av det. Jag hade inget emot NT-inläggen på trådtiden, och i ett platt forum är det ju ett än mindre problem. Men jag har ingen stark åsikt i frågan, och tänker inte försöka opinionsbilda för att få bort reaktionerna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Vimes har ju även skapat ett analysverktyg för att tolka emoji-reaktioner på inlägg. Om jag förstår den här diskussionen rätt så menar trådstartaren att många som tummar moderatorinlägg är #jagärhär-ulvar, medan andra hävdar att de är handhjärta-ulvar?
Fan vilket bra varulvsspelsinlägg det där är! Jag skriver alltid mina bästa inlägg när jag är ulv!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Jag har dock upplevt det lite diskussionsdödande ibland, när jag skrivit någon trådstart och så har ingen svarat på den. När jag sedan stänger av min blockerare ser jag att en massa personer reagerat, men eftersom ingen skrev något så försvann tråden snart från trådlistan, och det blev ingen diskussion av det. Jag hade inget emot NT-inläggen på trådtiden, och i ett platt forum är det ju ett än mindre problem. Men jag har ingen stark åsikt i frågan, och tänker inte försöka opinionsbilda för att få bort reaktionerna.
Nu är det ju inte så att du använder en funktion som Forumet erbjuder, utan en egen plugin? Det känns ju inte helt rimligt att ta funktioner som inte finns i åtanke på det sättet tänker jag. Det är nog svårt att göra med alla funktioner som faktiskt finns. :gremcrazy:

Men utifrån dditt perspektiv, så förstår jag helt och hållet vad du menar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Nu är det ju inte så att du använder en funktion som Forumet erbjuder, utan en egen plugin? Det känns ju inte helt rimligt att ta funktioner som inte finns i åtanke på det sättet tänker jag. Det är nog svårt att göra med alla funktioner som faktiskt finns. :gremcrazy:

Men utifrån dditt perspektiv, så förstår jag helt och hållet vad du menar.
Nja, oavsett om jag hade sett reaktionerna eller inte så fick ju tråden inga svar, och jag upplevde det som att folk reagerade istället för att svara. Men, som sagt, inte ett jätteproblem.
 
Top