WRNU Reagera på moderator-inlägg

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Jag tycker det är bra att folk kan reagera på modererade inlägg för att visa stöd till moderatorkåren och kanske få de(n) tillsagda att inte tro att det är moderatorn som är dum i sig, men detta nedan som @cogitare skriver, är ett rätt drygt beteende:

En sak som jag tänkt på är om det gick att ta bort möjligheten att reagera på modererande inlägg, med emojis alltså. Ganska ofta ser man där meningsskiljaktigheter utbryter att den som fått modereringen till sin favör ("fått" sin motståndare trådbannad eller bara rödmoddad med en tillsägelse) snabbt ger en tumme upp eller hjärtögon. Om det varit jag som blivit moddad och sen sett det hade jag tyckt det varit ett jävligt drygt beteende. Men jag gissar det är tekniskt knepigt att låsa ner de inläggen på det sättet.
1. Går det att göra något åt på ett enkelt sätt?

2. Är det ens värt besväret? Det är ju en mindre företeelse, egentligen.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Jag tycker det är bra att folk kan reagera på modererade inlägg för att visa stöd till moderatorkåren och kanske få de(n) tillsagda att inte tro att det är moderatorn som är dum i sig, men detta nedan som @cogitare skriver, är ett rätt drygt beteende:



1. Går det att göra något åt på ett enkelt sätt?

2. Är det ens värt besväret? Det är ju en mindre företeelse, egentligen.
Det här köper jag helt. Tror det är bra att kunna like-a "innehållet" i ett moderatorinlägg som har ett budskap, men ofint att like-a att någon blir modererad. Kanske rimligare som social kutym än forumfunktion?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
1. Jag vet inte. Har börjat kolla på plugins.

2. Jag vet inte och har inte formulerat en åsikt om vad jag tycker.

Jag ska kolla på alternativa formateringar av modd-inlägg, och se vad som kan göras utan att skriva ny kod. Kanske en plugin ger oss fler möjligheter.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Det tycker jag också men noterade beteendet med att de som bråkade var snabba att gilla moddningar som gick deras väg sas.

Cog.
"Gick deras väg"??
Anser du att dylika modereringar inte var korrekta då? För de görs ju inte baserat på någon popular opinion, utan för att någon har korsat en gräns.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Hur vet ni vad en emoji på en moddning betyder? Jag brukar hjärtemojia moddningar för att jag tycker att moderatorerna gör ett bra jobb. Skulle det då tolkas som en förlöjling av en modererad användare bara för att vi haft en diskussion i tråden? Varför ens läsa in det på det sättet? Har en fått en moderering mot sig har en ju bevisligen betett sig illa i tråden, så det känns jättemärkligt att då slänga på sig offerkoftan för att folk klickar lajks på mod-inlägget. Som om det vore något personligt påhopp mot den moddade.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Vad som vore awesome, om det gick att göra, är ha en "har läst"-reaktion man kan göra på en moderering, och tills man gjort den reaktion (För att visa att man läst modereringen) så kan man inte posta mer i tråden.

Och om möjligt att man får en särsild notifiering medan man skriver ett inlägg om att det skett en moderering (idag får vi ju en om att det kommit nya inlägg).

För det har hänt mer än en gång att jag missat att det modererats om det varit synnerligen aktiva trådar.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Hur vet ni vad en emoji på en moddning betyder? Jag brukar hjärtemojia moddningar för att jag tycker att moderatorerna gör ett bra jobb. Skulle det då tolkas som en förlöjling av en modererad användare bara för att vi haft en diskussion i tråden?
Det är i alla fall en närliggande tolkning (inte du specifikt, fenomenet) - ”bra att ni modererade den jäveln!”
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag föreslår en enkel lösning: ta bort emojis helt. Vill man visa någon uppskattning kan väl bara skriva det? Så jobbigt är det inte.

Like-funktioner bidrar ofta till att hetsa och skapa grupptryck. Exempelvis på det här forumet. Naturligtvis förstår jag att det också kan handla om helt harmlösa saker som att gratulera någon som fyller år, men i det här fallet tror jag att skadan är större än nyttan.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
"Gick deras väg"??
Anser du att dylika modereringar inte var korrekta då? För de görs ju inte baserat på någon popular opinion, utan för att någon har korsat en gräns.
Ofta (oftast?) är utfallet av en moddning att den ena parten av två bråkande personer eller fraktioner fått rätt. Implicerat (eller explicerat) att motståndarsidan haft fel eller i varje fall betett sig på ett sätt som bryter mot reglerna och därmed får någon påföljd (trådbanning, en röd varning osv.). Det är vad jag menar med att en moderering gått någons väg. Inget mer eller mindre.

I andra fall är ju moddning en mer allmänt hållen uppmaning ibland tom. preventiv i stil med 'Vi vet att den här grejen tenderar att göra folk ilskna, tänk på vad ni postar'.

Ingenstans lade jag in en värdering i någon form av moderatörernas arbete som jag försöker applådera så ofta jag får tillfälle och tänker på det för jag tycker de gör ett fantastiskt jobb som stundtals måste vara både jobbigt och motigt. Hatten av för våra moderatorer om det inte framgått tidigare.

Cog.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Vill man ge någon uppskattning kan väl bara skriva det?
För länge sedan hade vi det så på det trådade forumet. Det ledde till mängder av "tomma inlägg" som vi till sist var tvungna att skapa en forumkutym att folk skrev NT (= no text) i inläggets rubrik för att folk inte skulle behöva klicka på inlägg som inte sa nånting.

Där funkar likes betydligt bättre för att undvika en massa "medhåll" och "+1" och den typen av inlägg.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Hur vet ni vad en emoji på en moddning betyder? Jag brukar hjärtemojia moddningar för att jag tycker att moderatorerna gör ett bra jobb. Skulle det då tolkas som en förlöjling av en modererad användare bara för att vi haft en diskussion i tråden? Varför ens läsa in det på det sättet? Har en fått en moderering mot sig har en ju bevisligen betett sig illa i tråden, så det känns jättemärkligt att då slänga på sig offerkoftan för att folk klickar lajks på mod-inlägget. Som om det vore något personligt påhopp mot den moddade.
Det är så klart ingen exakt vetenskap. Ganska få grejor som vi postar här är det.

Men tänk dig det hypotetiska exemplet att Kalle och Pelle bråkar här på forumet, vi vet också att Olle är bra kompis med Kalle och ofta håller med, postar stödjande osv. Pelle blir i sagda bråk rödmoddad och trådbannad. Om/när Kalle och snart efter Olle hjärt-lajkar moddningen kan man ana vad det rör sig om. Och om jag varit Pelle i det här lilla exemplet hade jag tyckt att Kalle och Olle betett sig drygt som faan.

I andra fall inte alls. Detta kräver ju kontext och är inte en boolsk styrning på något sätt. Det var bara en observation jag gjorde.

Cog.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
För länge sedan hade vi det så på det trådade forumet. Det ledde till mängder av "tomma inlägg" som vi till sist var tvungna att skapa en forumkutym att folk skrev NT (= no text) i inläggets rubrik för att folk inte skulle behöva klicka på inlägg som inte sa nånting.

Där funkar likes betydligt bättre för att undvika en massa "medhåll" och "+1" och den typen av inlägg.
Men det hånfulla like-jublet som emellanåt kan uppstå på forum kanske är mer angeläget att bli av med? I mina ögon är det väsentligt att inte bortse från maktaspekten i det som händer. Vad innebär det att tio personer, åtminstone bildligt talat, jublande sparkar på en enskild person?
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Men det skadeglada like-jublet som emellanåt kan uppstå kanske är mer angeläget att bli av med?
Min bedömning för närvarande är att like-funktionen fyller en positiv funktion för forumet och är ett sätt för användare att visa andra användare sin uppskattning för deras bidrag till diskussionerna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Men det är ju inte bara så den används, eller hur?
Jag har förstått att du och några andra uppfattar att det används på ett sätt som ni upplever negativt.

Jag kan inte uttala mig om huruvida eventuella likes på modererande inlägg avses vara "hånfulla" eftersom jag inte anser det vara min sak att spekulera i andra användares motiv.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag har förstått att du och några andra uppfattar att det används på ett sätt som ni upplever negativt.

Jag kan inte uttala mig om huruvida eventuella likes på modererande inlägg avses vara "hånfulla" eftersom jag inte anser det vara min sak att spekulera i andra användares motiv.
Det är riktigt att jag tycker så. Men nog inser även du att like-knappen kan fungera som ett maktverktyg? Fråga valfri lärare om hur elevmobbing på sociala medier går till.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Ofta (oftast?) är utfallet av en moddning att den ena parten av två bråkande personer eller fraktioner fått rätt. Implicerat (eller explicerat) att motståndarsidan haft fel eller i varje fall betett sig på ett sätt som bryter mot reglerna och därmed får någon påföljd (trådbanning, en röd varning osv.). Det är vad jag menar med att en moderering gått någons väg. Inget mer eller mindre.

I andra fall är ju moddning en mer allmänt hållen uppmaning ibland tom. preventiv i stil med 'Vi vet att den här grejen tenderar att göra folk ilskna, tänk på vad ni postar'.

Ingenstans lade jag in en värdering i någon form av moderatörernas arbete som jag försöker applådera så ofta jag får tillfälle och tänker på det för jag tycker de gör ett fantastiskt jobb som stundtals måste vara både jobbigt och motigt. Hatten av för våra moderatorer om det inte framgått tidigare.

Cog.
Att någon blir moddad har ju ingen som helst bäring i rätt eller fel i själva diskussionen. Om folk bråkar och går över gränsen blir ju bägge parter moddade. Att läsa in en moderering som på något sätt betydande för diskussionen är jättemärkligt. Det finns inga sidor i en moderering. Det finns användare som gjort övertramp gentemot forumets regler, inget annat.

Det är så klart ingen exakt vetenskap. Ganska få grejor som vi postar här är det.

Men tänk dig det hypotetiska exemplet att Kalle och Pelle bråkar här på forumet, vi vet också att Olle är bra kompis med Kalle och ofta håller med, postar stödjande osv. Pelle blir i sagda bråk rödmoddad och trådbannad. Om/när Kalle och snart efter Olle hjärt-lajkar moddningen kan man ana vad det rör sig om. Och om jag varit Pelle i det här lilla exemplet hade jag tyckt att Kalle och Olle betett sig drygt som faan.

I andra fall inte alls. Detta kräver ju kontext och är inte en boolsk styrning på något sätt. Det var bara en observation jag gjorde.

Cog.
"Kan man ana" = din värdering i vad lajken betyder. Om någon bryter mot reglerna och blir bestraffade för det så är det som sagt rätt märkligt att ta det personligt att folk tycker det är positivt. Om någon döms för misshandel i en rättegång, ska då personen bli arg för att andra tycker att domen är bra?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Men det hånfulla like-jublet som emellanåt kan uppstå på forum kanske är mer angeläget att bli av med? I mina ögon är det väsentligt att inte bortse från maktaspekten i det som händer. Vad innebär det att tio personer, åtminstone bildligt talat, jublande sparkar på en enskild person?
Men kan det inte också tolkas som att det är några personer som lite sakligt följer diskussionen och tycker att "ja, här tycker jag nog att du har en poäng" snarare än en folkmobb som under hurrarop stampmördar åsiktsmotståndaren? Annars tycker jag att du har rätt, de kan missbrukas och är inte så nödvändiga. Däremot är det mer sällan som jag uppmärksammar att meningsmoståndaren får likes (då måste man ju gå tillbaka och läsa om inlägg) medan man själv uppmärksammas om sina egna likes via notiserna.
 
Top