Reaction-checks för andra situation

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag upplever inte det problemet. En stängd dörr innebär bara att spelarna får testa en annan.
Ibland är det så! Men hur skulle du hantera situation ovan med "spåra" där jag listade 6 möjliga utfall? Jag tycker alla de resultaten är rimliga. Men jag tycker det känns tjafsigt att spela sig fram till det med en serie av spåra/gömma sig/smyga/lyssna/upptäcka fara (från båda parties dessutom). Och jag tycker inte det är lätt att avgöra med "player skill". Och jag föredrar att som SL också bli överraskad och behöva anpassa mig, framför att jag bara bestämmer.

Därför gillade jag tanken på att utgå från OSR-mekanismen i reaction rolls, snarare än att falla tillbaka på abilityslag (och använda dem som någon slags färdighetsslag).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Grejen med att ha en reaktionstabell är ju att det inte skall bli lika godtyckligt hur en spelledare väljer att gå vidare. För min egna del antagoniserar jag lite för lätt rollpersonerna, vilket gjort att 12-resultat på reaktionsslag tvingat mig att tänka om och faktiskt vara mer tillmötesgående. Det har skapat massor med roliga nyanser som jag nog inte improviserat om det var helt och hållet improviserat "i stunden".
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
2: Spektakulärt misslyckande
3-4: Fullständigt misslyckande
5-6: Misslyckande, det kunde varit värre
7: Oväntat resultat, kanske både bra och dåligt resultat, eller "tvekan" och slå om efter en stund
8-9: Framång, det kunde varit bättre
10-11: Fullständig framgång
12: Spektakulär framgång
Här blir det ju en (iofs ganska frän) rymdskeppskurva istället för en klockkurva, vilket tydligen ger mig nån slags "Nej men så kan man väl inte göra?!"-impuls... :gremcrazy:

spaceship curve.jpg
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Men hur skulle du hantera situation ovan med "spåra" där jag listade 6 möjliga utfall? Jag tycker alla de resultaten är rimliga. Men jag tycker det känns tjafsigt att spela sig fram till det med en serie av spåra/gömma sig/smyga/lyssna/upptäcka fara (från båda parties dessutom). Och jag tycker inte det är lätt att avgöra med "player skill". Och jag föredrar att som SL också bli överraskad och behöva anpassa mig, framför att jag bara bestämmer.
Jag tycker tvärt om att sådant är roligt att spela fram men det får inte bli för långdraget eller för mekaniskt. I första hand frågar jag spelarna hur de går tillväga och bedömer det. I osäkra situationer ber jag dem slå för någon egenskap. För ett längre förlopp, säg en lång klättring, brukar jag köra med bäst av tre där två lyckade är "ja, men..." och tre lyckade "ja, och...". Jag ser dock inget fel i din lösning, den är effektiv och kan ge intressanta utfall, men mina spelare skulle nog känna att de tappade möjligheten att påverka.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tycker tvärt om att sådant är roligt att spela fram men det får inte bli för långdraget eller för mekaniskt. I första hand frågar jag spelarna hur de går tillväga och bedömer det.
Jag håller med! Det här ska ju inte ersätta möjligheten att försöka rollspela sig igenom att man gör något (spårar efter ett gäng orcher). Men till slut kommer man kanske ändå dit att jag som SL kan säga: "ok, bra jobbat, ni smyger över ett krön och ser att de slagit läger 100m längre fram". Men jag har lite svårare att säga: "ok, när ni som bäst spårar blir ni överfallna i ett bakhåll (av orcherna ni spårar)"... om inte spelarna gjort något jätteklantigt. Då gillar jag tanken på att kunna lösa det med ett tärningsslag istället för att bestämma själv.

För ett längre förlopp, säg en lång klättring, brukar jag köra med bäst av tre där två lyckade är "ja, men..." och tre lyckade "ja, och...".
Det där är ju i praktiken ganska nära min variant (speciellt om du ber dem slå fler slag från början).


Alltså, egentligen skulle jag ju vilja göra en liten "dungeon" av det. De sex olika utfallen är sex olika rum. Och så finns det olika dörrar att gå igenom för att komma fram till resultatet till slut. För spelarna skulle det kunna bli
a) Väljer ni att gå utmed bäcken, i sluttningen, eller uppe på åsryggen?
b) Väljer ni att skynda er, eller ta det försiktigt?
Det blir 2x3=6 möjliga utfall. Men
a) Det tar tid att förbereda
b) Om inte spelarna rimligtvis kan ha information som gör att de kan fatta bättre eller sämre beslut så är det lite spel för gallerierna.

Och en enklare variant för mig som SL att preppa det är att
Välj väg:
+1) Utmed bäcken
+3) I sluttningen
+5) Uppe på åsryggen
Välj hastighet
+0) Skynda sig
+1) Försiktigt
Så kan två beslut ge ett värde mellan 1-6 att matcha på min "tabell". Enklare att förbereda, men kvarstår att det är ganska meningslöst om de inte kan har information om vilka alternativ som kan vara bättre eller sämre.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Det där är ju i praktiken ganska nära min variant (speciellt om du ber dem slå fler slag från början).
Jag brukar ta det stegvis: Prata lite om situationen - slå ett slag - prata lite om situationen - slå ett slag - prata lite om situationen - slå ett slag - prata om slutresultatet. På så vis blir det ett sammanhängande händelseförlopp och spelarna får möjlighet att tillföra nya idéer längst vägen.
 
Top