Nekromanti Rasism?

Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Rymdhamster;n55842 said:
Det ena behöver inte utesluta det andra. Men jo, det handlar väl rätt mycket om var man drar gränsen för en "ras", vilket dock är ett ämne jag inte känner för att sätta mig in i djupare.

Edit: "Inte så vanlig" tror jag dock är lite väl optimistiskt att säga.

Nej det vill inte jag heller gå in på. otvivelaktigt finns det ju skillnader på folk. men jag är överhuvud taget inte förtjust i ras uttrycket.

ja jag kan väl gå med på att "inte så vanlig" var lite väl optimistiskt uttryck :)

menade mer att det inte är fullt så vanligt denna form går till det extrema. även om detta faktiskt händer för ofta
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Rymdhamster;n55683 said:
Det kan upplevas i princip var som helst efter som det finns folkgrupper som inte är vita var som helst. Det kan till och med ske mellan vita grupperingar.
Som tidigare kommentaren sade: Vita västerlänningar har låg status i många delar av Indien och kan där bemötas med rasistiska fördomar. Att vara vit i dagens Zimbabwe är ofta, hur ska jag uttrycka det, bekymmersamt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,964
Location
Ludvika
Mekanurg;n55872 said:
Som tidigare kommentaren sade: Vita västerlänningar har låg status i många delar av Indien och kan där bemötas med rasistiska fördomar. Att vara vit i dagens Zimbabwe är ofta, hur ska jag uttrycka det, bekymmersamt.
Absolut kan vita uppleva rasism i Zimbabwe. Men även i Stockholm, Paris, New York och Dallas.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Reddokk Fheg;n55720 said:
Men hon var rätt bra på att prata. skulle man bara halv lyssna på det hon säger utan att ge det någon eftertanke skulle det låta rätt bra. Synd bara att det mesta av vad hon sa var skräp och hyckleri.
Vissa poänger hade hon men dom drunkande i sörjan så att säga

Ja, hon lyckas nog lura en hel del som inte lyssnar så noga.
 

Zimith

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
29
Först och främst kan jag absolut skriva under på att orden rasism och rasist ibland används slarvigt och som ett allmänt skällsord utan egentligt innehåll, precis som många andra värdeladdade ord. Rasist är ett ord som förändrats med tiden. Det räcker inte med att slå upp definitionen i SAOL eller NE och be done with it. Rasism är ett begrepp som betyder olika för olika människor och som förändrats ganska snabbt de senaste 20 åren.

Någon kritiserar islam och blir kallad rasist. - Om du är noga med att poängtera, och det kan det vara värt att göra, att det är en idé du kritiserar, inte personer, så har du större chans att få till en konstruktiv diskussion om islam.

Någon kritiserar invandringspolitiken och vill minska invandringen. Han kallas rasist. - Här är det komplicerat. Många SD-väljare t.ex.använder en retorik som definitivt är rasistisk och även om de t.o.m. ibland menar att de har bara vill invandrare väl genom att t.ex. "hjälpa dem på plats" så lyser det ofta tydligt igenom att det i grunden rör sig om att man inte vill ha människor i en viss kategori här. Då menar jag att det handlar om rasism. Jag blir lätt misstänksam mot de flesta sådana argument, om det inte bara bygger på att någon blivit felinformerade, vilket verkar vara vanligt. Bakom den svenska nypopulismen ligger i regel okunskap och en jävla massa rädsla. Och, tyvärr, illa maskerad rasism. Det kan vara svårt att driva en argumentation där du menar att du absolut inte har något emot människor med rötter i andra kulturer och länder, men att du helst inte vill dem här, och bli tagen på allvar.

Någon ogillar en person med invandrarbakgrund. Han kallas för rasist. Det är skit och ett tydligt exempel på att någon har en skev bild av begreppet, eller bara är förbannad. Jag kan bara spåna om att det kanske ligger nära till hands att hoppa lite väl högt om man i stort upplever sig tillhöra en grupp som är utsatt på något sätt.

Någon kritiserar en grupp invandrare. Han kallas rasist. Kan du ge exempel här?

Slutligen vill jag påpeka att alla människor är rasister i en vid mening. Varenda en av oss, svenskar, somalier, kurder, amerikaner, tibetaner, turkar är känner sig i regel mest hemma i sin egen kultur och i sin egen etnicitet och värderar i någon mening människor från andra grupper lägre, har fördomar mot dem etc. Jag har det definitivt. Nyckeln för mig är att ha en viss koll på att det är så det funkar och ha en distans till det och sträva efter att bli bättre. Det här gäller naturligtvis inte bara rasism utan fördomar som riktar sig mot alla möjliga grupper annorlunda än en själv.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Zimith;n56435 said:
Någon kritiserar islam och blir kallad rasist. - Om du är noga med att poängtera, och det kan det vara värt att göra, att det är en idé du kritiserar, inte personer, så har du större chans att få till en konstruktiv diskussion om islam.
Självklart bör man specifiera vad man talar om. Så det inte låter som man kritiserar muslimer om man egentligen kritiserar radikala extremister för att ta ett exempel. Ibland tolkas ju något som rasistiskt på grund av klumpig eller ogenomtänkt formulering. vilket kan vara förståeligt.

Men något som kan vara värt att ta upp är en personlig erfarenhet jag har. och det är att när det gäller reaktioner när jag pratat med om just islam och mina åsikter om om islam och muslimer. För att förenkla dessa så har jag inget emot muslimer i överlag. det är de radikala och extrema åsikterna jag ogillar. Men i alla fall jag har talat om detta med både "svenskar" och muslimer. Det roliga är att alla som reagerat genom att kalla mig islamofob eller rasist har varit Icke muslimer. Inte en enda av de muslimer jag talat med har sagt något sådant. utan i stort sett varenda en har hållit med. eftersom de allra flesta muslimer inte är radikala extremister. Och inte vill bli förknippade med sådana.
Utan jag kan säga att 100% av alla som reagerat med att bli upprörda och kalla mig islamofob och liknande har varit icke muslimer

Skulle säkert varit annorlunda om jag skulle tala med någon muslim som var väldigt radikal


Zimith;n56435 said:
Någon kritiserar en grupp invandrare. Han kallas rasist. Kan du ge exempel här?
Kan ju röra sig om liknande som det som nämnts ovan att man kritiserar tex en grupp med radikala islamister.

Men kan även röra sig om mindre grupper

Jag kan här ta ett exempel från när jag gick gymnasiet.

Detta var ju ett gäng år sedan och i en mindre stad i norra sverige. där fanns en speciell grupp bestående av mellan 5 och 10 personer. Alla gick på socialen. och alla hade ändå väldigt gott om pengar. var inte ovanligt att någon från denna grupp spelade bort någon tusenlapp på blackjack i stort sett varje helg och de hade alltid väldigt dyra märkeskläder. Jag menar alltså uppseende väckande mycket pengar för någon som inte jobbar och går på socialbidrag. vilket ju väcker uppmärksamhet oavsett om personen eller personer ifråga är invandrare eller "svenskar"
Denna grupp betedde sig även illa på andra sätt. de var otrevliga och hade en tendens att vara väldigt nedsättande och hotfulla mot kvinnor. om de stötte på en tjej och hon inte var intresserad fick hon ofta ta emot rejäla förolämpningar. Som jag tidigare nämnde spelade de mycket blackjack på krogen. och för de mesta förlorade de stort. oftast rörde det sig om minst tusen kronor ofta mer än så.
Och om det var en kvinnlig dealer fick vakterna på krogen ofta följa henne hem eftersom hon var rädd. när de förlorade anklagade de oftast dealern för falskspel och hotade att "ge igen" och att de viste var hon bodde och liknande saker.

Alltså helt enkelt en mindre grupp med rötägg. Problemet var att om man kritiserade denna grupp så fick man ofta höra att man var rasist. Vist fanns det de som var rasistiska och ogillade dem just för att de var invandrare. Men de flesta ogillade dem just för att de var ett gäng otrevliga rötägg. inte på grund av deras hudfärg. Men likafullt var det inte specielt ovanligt att man blev kallad rasist för att man inte tyckte om dem och kritiserade deras beteende, INTE deras ursprung

Och att de tilläts hålla på på detta sätt utan ingripanden tror jag även det berodde på att de var invandrare. och folk var rädda att bli stämplade som rasister. Om ett gäng svenska killar betett sig på samma sätt. skulle det nog inte ha tillåtits gå lika långt utan att något hände. Vissa saker de gjorde var ju direkt olagliga. som att hota folk

Det är saker liknande detta jag menade med att kritisera vissa grupper. inte att kritisera en hel grupp med människor tex invandrare, indier, irakier och liknande. Vilket jag utan problem skulle kalla rasistiskt :)

Zimith;n56435 said:
Slutligen vill jag påpeka att alla människor är rasister i en vid mening. Varenda en av oss, svenskar, somalier, kurder, amerikaner, tibetaner, turkar är känner sig i regel mest hemma i sin egen kultur och i sin egen etnicitet och värderar i någon mening människor från andra grupper lägre, har fördomar mot dem etc. Jag har det definitivt. Nyckeln för mig är att ha en viss koll på att det är så det funkar och ha en distans till det och sträva efter att bli bättre. Det här gäller naturligtvis inte bara rasism utan fördomar som riktar sig mot alla möjliga grupper annorlunda än en själv.
Jo alla har vi våra fördomar, detta är ju rätt självklart. jag har det jag med. Men man måste försöka hålla sig öppen för detta och i största möjliga mån inte låta dessa fördomar styra för mycket. Att våra fördomar påverkas oss skulle jag säga är en självklarhet och fullt naturligt. men som sagt måste man försöka minimera denna påverkan så gott man kan. och för att kunna göra det så måste man först erkänna och inse att man har fördomar.

Den som påstår att han eller hon inte har några fördomar alls skulle jag kalla en riktig hink med skit och en satans lögnare :)
 

Zimith

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
29
Om jag tar ditt exempel här: Den här gruppen verkar inte pricka in så många rätta svar i livet överhuvudtaget och att de missanvänder ordet rasist i det här sammanhanget inte kanske inte jätteförvånande. Det kan kanske inte heller uteslutas att både gruppen och enskilda medlemmar i gruppen faktiskt har utsatts för rasism - många med utländsk härkomst vittnar om det. På dig låter det som att de kanske inte kunde, eller kanske i vissa lägen ville, skilja på verklig rasism och kritik som inte hade med det att göra.

Jag är ju inte bekant med det du berättar om men att en grupp "tillåts" behandla andra illa för att människor är rädda för att kallas rasister hoppas jag inte är så vanligt.

Utan att peka ut dig som person, får jag ibland känslan av att folk blir betydligt argare och mer högljudda om de upplever att någon anklagar dem för att vara rasister, än när verklig rasism i samhället gör sig påmind. Jag är som du övertygad om att begreppet rasist används på ett felaktigt sätt i olika sammanhang men för mig är det ett mindre problem än rasism.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Zimith;n58599 said:
Om jag tar ditt exempel här: Den här gruppen verkar inte pricka in så många rätta svar i livet överhuvudtaget och att de missanvänder ordet rasist i det här sammanhanget inte kanske inte jätteförvånande. Det kan kanske inte heller uteslutas att både gruppen och enskilda medlemmar i gruppen faktiskt har utsatts för rasism - många med utländsk härkomst vittnar om det. På dig låter det som att de kanske inte kunde, eller kanske i vissa lägen ville, skilja på verklig rasism och kritik som inte hade med det att göra.
Här handlade det inte om t denna grupp kallade folk rasister om någon ogillade dem även fast detta hände med. Utan att det var många "svenskar" som kallade andra som klagade på denna grupp för rasister.

Zimith;n58599 said:
Jag är ju inte bekant med det du berättar om men att en grupp "tillåts" behandla andra illa för att människor är rädda för att kallas rasister hoppas jag inte är så vanligt.
Nej just detta är inte så vanligt mig veterligen. men det förekommer. I sverige vet jag inte av något jätte allvarligt som hänt på grund av detta. men i england så var det ju barnsex härvan. där långt över tusen barn sexuelt utnytjades. och detta lät pågå under flera års tid av av politiker och poliser som VISSTE om det men inte gjorde något på grund av rädsla för att bli stämplade som rasister

Zimith;n58599 said:
Utan att peka ut dig som person, får jag ibland känslan av att folk blir betydligt argare och mer högljudda om de upplever att någon anklagar dem för att vara rasister, än när verklig rasism i samhället gör sig påmind. Jag är som du övertygad om att begreppet rasist används på ett felaktigt sätt i olika sammanhang men för mig är det ett mindre problem än rasism.
Självklart är det så att vissa reageras starkare över att bli kallade rasister än de gör över riktig rasism. men många, tex jag själv bryr mig inte speciellt mycket om de blir kallade rasister. tan det jag personligen upplever som ett problem med detta är inte risken att bli kallad rasist. utan att detta att rasist används felaktigt och ofta på ett sätt som gör att folk kan bli rädda för att ens kritisera någon som är färgad för att de är oroliga att bli felaktigt stämplade som rasister gör att det blir svårare att föra diskutioner om saken och detta i sin tur gör det svårare att bekämpa rasism
 
Top