Nekromanti Rasism?

Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
jensofsweden;n55215 said:
Ett problem jag upptäckt är att det finns personer som klumpar ihop islamofobi och xenofobi inom rasism. Många gånger kan alla tre begreppen vara "rätt" att använda då de ofta hänger ihop, dock är det problematiskt att använda fel begrepp i vissa fall. jag skulle tex argumentera att SD är mer xenofobiska och islamofobiska än just rasistiska. Visst är det en hel del rasism inom partiet också då det ofta går hand i hand med de andra begreppen, men i grunden är deras politik xenofobisk och islamofobisk, vilket är en helt annan sak.

Ett annat problem är även att många hänvisar till ordboksdefinitionen av rasism när de pratar om det, ofta för att ge ett försvar till begrepp som 'reverse racism', vilket också är problematiskt då denna definition definitivt behöver uppdateras. Om du är vit och blir kallad cracker/svennejävel eller blir nedslagen av en person av en annan "ras" är detta inte rasism. För rasism (likt sexism och diskrimineringar mot sexuella minoriteter och identiteter) är inte bara en handling som diskriminerar/hotar/sårar/skadar någon baserat på deras hudfärg utan kräver också kombinationen prejudice+power från den som utför handlingen.

Betyder detta att minoritetsgrupper kan bete sig hur de vill, kalla folk smädelser och slå ner folk från de priviligerade grupperna utan att drabbas av konsekvenser eller kunna bli ifrågasatta? Nej, det de gör är inte ok då det bryter mot andra moraliska och juridiska lagar, men det är inte rasistiska hatbrott då de inte är i en position som gör att de kan utföra sådana handlingar.
Så minoriteter kan inte begå rasistiska hatbrott? eller missförstod jag jag dig.
tex som att en minoritets grupp här i sverige. Tex afrikaner kan begå brott som att misshandla en Vit svensk på grund av att de ogillar vita. utan att det är ett rasistiskt hatbrott? det är ett brott mot lagen och ger konsekvenser därefter men klassificeras inte som rasistiskt hatbrott eftersom de är en minoritet och offret tillhör majoriteten?

Så enligt den logiken om jag skulle flytta till afrika tex eritrea. Där är jag som vit en minoritet. så då skulle jag om jag ogillade svarta kunna misshandla och förnedra svarta utan att det skulle räknas som ett rasistiskt hatbrott?
Det är exakt samma logik
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Cissi;n55194 said:
MODERERING (från mobil så inte så snygg)

OBD och Mundo håller igen på sarkasmen och det spydiga tonläget. Tack.

Alla andra. Fortsätt så här.

/cissi

Alltså, vafan är det här?

Jag är inte sarkastisk. Jag frågar varför han är dryg. Vad är det som gör att jag alltid ska tillrättavisas av moderatorerna här? Det är ju han som gör ett påhopp på mig. Som jag inte iddes anmäla ivf för jag vet hur det är....
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
RasmusL;n55101 said:
Nej visst men det finns ju grader i helvetet som skiljer sig från person till person. "Jävla fetto" är en halvtråkig förolämpning mot vissa och ett riktigt jävla vidrigt påhopp mot andra, det beror på vem det riktas mot.


Ja skulle det finnas ett helvete så bör det finnas olika nivåer. som att peodifiler och väldtäktsmän hamnar i en av de värsta nivåerna. endast slagna av "folk som kör för sakta på motorvägen" :)

Skämt åsido, Självklart ändrar ju graden av förolämpning beroende på vilken förolämpning det är och även vem den riktas åt. En färgad skulle nog mest skratta om han blev kallad djävla viting. och en vit skulle nog inte ta så illa upp om någon kallade honom neger. medan det skulle få helt annan effekt om det var det omvända.

men det gäller ju de flesta typer av kränkande och förnedrande förolämpningar. Kalla e tjej djälva hora och hon lär nog inte uppskatta det. men vill du förolämpa en kille och kallar honom hora. så får det nog inte avsedd verkan
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,960
Location
Örebro
Reddokk Fheg;n55254 said:
Så minoriteter kan inte begå rasistiska hatbrott? eller missförstod jag jag dig.
tex som att en minoritets grupp här i sverige. Tex afrikaner kan begå brott som att misshandla en Vit svensk på grund av att de ogillar vita. utan att det är ett rasistiskt hatbrott? det är ett brott mot lagen och ger konsekvenser därefter men klassificeras inte som rasistiskt hatbrott eftersom de är en minoritet och offret tillhör majoriteten?

Så enligt den logiken om jag skulle flytta till afrika tex eritrea. Där är jag som vit en minoritet. så då skulle jag om jag ogillade svarta kunna misshandla och förnedra svarta utan att det skulle räknas som ett rasistiskt hatbrott?
Det är exakt samma logik
För att gå vidare på det Jensofsweden lyfte med strukturer. Nej det förminskar inte din rasism med hänsyn till kontexter bundna till historien. Som vit man hör du de facto till den grupp som har kränkt andra nationer genom kolonialisering, härskande, söndrande och andra maktprocesser som förminskat andra folkgruppers inflytande till makten. Bara för att vi i nutid har en någorlunda bättre maktfördelning (om vi ens har det, det går att diskuteras) innebär det inte att vi kan blunda för historien bakom förtrycket som ger upphov till att rasism utövas av etniciteter tillhörande västvärlden, då främst vita. Det handlar i sin grund om en struktur där vi i väst har tagit för oss av makten på bekostnad av andra gruppers rätt till makt varpå vi sedan skapat ett förtryck som ekar in i nutid då det kommer till förstörelse av nationer, splittring av nationer, tagande av rikedomar osv osv. Allt utifrån en tanke om att vi som vita europer är det folk som bör styra världen och även står över andra folkgrupper på grund av olika etniska faktorer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

Ond bråd död;n55255 said:
Alltså, vafan är det här?
Det är en moderering.

Har du något att invända mot den så ska du INTE ta det i tråden. Du ska vända dig till redaktionen.

Reglerna;n23077 said:
Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.
Reglerna i sin helhet

Ond bråd död;n55255 said:
Vad är det som gör att jag alltid ska tillrättavisas av moderatorerna här?
Du håller dig väldigt ofta i reglernas gränsland, både vad gäller bokstav och intention, såpass nära att du ofta glider över kanten. Därför får du ofta tillrättavisningar.

Så kliv tillbaka ett par meter så slipper du ramla över. Fortsätter du i samma stil så finns det risk att mitt finger hamnar på avstängningsknappen, bara så du vet.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
svumpyn;n55262 said:
För att gå vidare på det Jensofsweden lyfte med strukturer. Nej det förminskar inte din rasism med hänsyn till kontexter bundna till historien. Som vit man hör du de facto till den grupp som har kränkt andra nationer genom kolonialisering, härskande, söndrande och andra maktprocesser som förminskat andra folkgruppers inflytande till makten. Bara för att vi i nutid har en någorlunda bättre maktfördelning (om vi ens har det, det går att diskuteras) innebär det inte att vi kan blunda för historien bakom förtrycket som ger upphov till att rasism utövas av etniciteter tillhörande västvärlden, då främst vita. Det handlar i sin grund om en struktur där vi i väst har tagit för oss av makten på bekostnad av andra gruppers rätt till makt varpå vi sedan skapat ett förtryck som ekar in i nutid då det kommer till förstörelse av nationer, splittring av nationer, tagande av rikedomar osv osv. Allt utifrån en tanke om att vi som vita europer är det folk som bör styra världen och även står över andra folkgrupper på grund av olika etniska faktorer.

Så att jag föddes vit gör att jag atuomatiskt sätts i ett fack.
Det är väl faktist vad som är grunden till rasism. en person sätts i ett visst fack på grund av hans hudfärg och etniska härkomst

Jag hoppas verkligen att ni skämtar mej. Detta är bland det värsta hyckleri jag hört på väldigt länge.

Det detta egentligen betyder är att jag på grund av rasism inte kan utsättas för rasism

Ni hör väl hur vansinnigt det låter. och ett bevis på att "anti" rasistiska åsikter främjar rasism

Jämlikhet är väl ändå att varje människa behandlas likadant OBEROENDE av hudfärg och etnisk härkomst. Oberoende på var de föds och vem deras förfäder var eller vad de gjorde

Vilket denna åsikt mycket start är emot. Denna åsikt gör skillnad på människor beroende på vilken hudfärg de har var de fötts och så vidare.

Hur ska man klassificera rasism? Skulle inte de flesta hålla med om att det är att behandla männsikor olika och eller ge dem olika villkor grundat på deras hudfärg och etniska härkomst?

Detta resonemang gör just detta. En ideologi skulle man kunna kalla den som förespråkar olika behandling beroende på ras.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,960
Location
Örebro
Reddokk Fheg;n55266 said:
Så att jag föddes vit gör att jag atuomatiskt sätts i ett fack.
Det är väl faktist vad som är grunden till rasism. en person sätts i ett visst fack på grund av hans hudfärg och etniska härkomst

Jag hoppas verkligen att ni skämtar mej. Detta är bland det värsta hyckleri jag hört på väldigt länge.

Det detta egentligen betyder är att jag på grund av rasism inte kan utsättas för rasism

Ni hör väl hur vansinnigt det låter. och ett bevis på att "anti" rasistiska åsikter främjar rasism

Jämlikhet är väl ändå att varje människa behandlas likadant OBEROENDE av hudfärg och etnisk härkomst. Oberoende på var de föds och vem deras förfäder var eller vad de gjorde

Vilket denna åsikt mycket start är emot. Denna åsikt gör skillnad på människor beroende på vilken hudfärg de har var de fötts och så vidare.

Hur ska man klassificera rasism? Skulle inte de flesta hålla med om att det är att behandla männsikor olika och eller ge dem olika villkor grundat på deras hudfärg och etniska härkomst?

Detta resonemang gör just detta. En ideologi skulle man kunna kalla den som förespråkar olika behandling beroende på ras.
Jag tror du missförstår tanken bakom rasism såsom jag talar om den här. Nej du som vit man är ju på automatik inte en person som bär på drag som gör att du agerar rasistiskt eller fientligt. Du som vit man hör dock till en grupp som tidigare och än idag har en hel rad privilegium i denna värld. Detta medför att du inte kan utsättas för rasism även om du kan utsättas för kränkningar och andra handlingar som tyder på att du blivit behandlad ojämlikt. Det gäller att skilja på hur kränktheten och diskrimineringen tar sig form och vilka strukturer som ligger bakom dessa.

Du kan inte utsättas för rasism på sådant sätt, inte på grund av rasismen i sig utan på grund av strukturena som ligger bakom rasismen. Det handlar om att gruppen du hör till har ett privilegium och ett överläge i makt gentemot andra grupper. Sen kan självfallet graden av makt du som individ innehar i gruppen förändras beroende på andra faktorer så som kön, etnicitet, status och sexuelläggning m.m.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,975
Location
Ludvika
Reddokk Fheg;n54974 said:
Detta anser jag är ett högst befintligt problem i sverige och även andra länder. Som leder till att folk inte vågar yttra sig eller agera i vissa situationer av rädsla för att bli stämplade som rasister
Det här är en sak som jag sett som problematisk ett bra tag också. Dels det här, dels det du sagt att en del rasism faktiskt "flyger under radarn", men också att en del problem som inte behandlas fullt så allvarligt som de kanske borde alla gånger.

För att hitta på ett exempel lite snabbt: om ett gäng skinskallar drar runt på stan och slår ner mörkhydade på stan så har vi förvisso ett problem med rasister: Men jag skulle säga att vi har ett betydligt större problem i att vi har ett gäng galningar som går runt och slår ner folk på stan, oavsett vad de har för anledning till det.

I just det fallet skulle jag säga att våldsfaktorn är ett större problem än rasismen, i andra situationer är det rasismen som är det stora problemet, men om man inte hade klumpat ihop alla problem till ett hade man lättare kunnat angripa det på flera fronter och på så vis fått bukt med det lättare.

Tyvärr förstår jag varför det här problemet uppstått, eller jag kanska snarare ska säga att jag tror jag förstår anledningen och det är synd att den anledningen finns: tävlan om uppmärksamhet.

Det känns väldigt mycket att för att ens problem verkligen ska tas på allvar och för att samhället ska jobba med det så måste problemet bli ett modeord för politikerna. Något de hänger upp sina kampanjer på, och försöker vinna röster genom att jobba med.

Så om man nu brinner lite extra för de problem som är relaterade till invadrargrupper så inte vill man sortera bort en massa saker ur begreppet, man vill klumpa ihop så många allvarliga problem som möjligt under samma flagga och sen få politikerna att vifta med just den flaggan. Och det känns tyvärr smått nödvändigt.

Jag är dock fortfarande emot det för jag tycker det blir svårare att diskutera problemen på ett givande sätt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Svumpyn: Måste säga att argumentet om att vita personer inte kan utsättas för rasism bara för att de har samma hudfärg som en del förtryckare haft i historien, är ett helt barockt argument. Jag håller inte med om något du säger.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Minimoni;n55283 said:
Svumpyn: Måste säga att argumentet om att vita personer inte kan utsättas för rasism bara för att de har samma hudfärg som en del förtryckare haft i historien, är ett helt barockt argument. Jag håller inte med om något du säger.

precis. ytrycket "barockt" var passande. synd jag inte kom på det själv

jag skulle vilja säga att det är ett rasistiskt argument. Som gör skillnad på människor på grund av hudfärg. Vilket ju faktiskt är att klassiskt exempel på rasism. man sätter människor i olika fack och gör skillnad på dem på grund av deras hudfärg
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
*Host host* Nu har jag inte ofta hållt med Reddok i den här diskussionen, men givetvis kan vita utsättas för rasism, precis som människor med andra hudfärger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Polish_Haitian
Dessa människor lever för det mesta i total fattigdom, utan indragen el och med rinnande vatten som en slags lyxvara. De har de generellt sett sämre ställt än genomsnitts haitiern vad det gäller läskunnighet och arbetslöshet.

Men man behöver inte gå så långt. Det räcker med att någon kallar en vit människa i Sverige för "jävla svenne" så är det ett uttryck för rasism. Finns det mer strukturell rasism i västvärlden mot olika minoriteter? Absolut.
Betyder det att det inte finns rasism mot vita människor? Absolut inte.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Rymdhamster;n55282 said:
Det här är en sak som jag sett som problematisk ett bra tag också. Dels det här, dels det du sagt att en del rasism faktiskt "flyger under radarn", men också att en del problem som inte behandlas fullt så allvarligt som de kanske borde alla gånger.

För att hitta på ett exempel lite snabbt: om ett gäng skinskallar drar runt på stan och slår ner mörkhydade på stan så har vi förvisso ett problem med rasister: Men jag skulle säga att vi har ett betydligt större problem i att vi har ett gäng galningar som går runt och slår ner folk på stan, oavsett vad de har för anledning till det.

I just det fallet skulle jag säga att våldsfaktorn är ett större problem än rasismen, i andra situationer är det rasismen som är det stora problemet, men om man inte hade klumpat ihop alla problem till ett hade man lättare kunnat angripa det på flera fronter och på så vis fått bukt med det lättare.

Tyvärr förstår jag varför det här problemet uppstått, eller jag kanska snarare ska säga att jag tror jag förstår anledningen och det är synd att den anledningen finns: tävlan om uppmärksamhet.

Det känns väldigt mycket att för att ens problem verkligen ska tas på allvar och för att samhället ska jobba med det så måste problemet bli ett modeord för politikerna. Något de hänger upp sina kampanjer på, och försöker vinna röster genom att jobba med.

Så om man nu brinner lite extra för de problem som är relaterade till invadrargrupper så inte vill man sortera bort en massa saker ur begreppet, man vill klumpa ihop så många allvarliga problem som möjligt under samma flagga och sen få politikerna att vifta med just den flaggan. Och det känns tyvärr smått nödvändigt.

Jag är dock fortfarande emot det för jag tycker det blir svårare att diskutera problemen på ett givande sätt.

Bra inlägg kan inte annat än hålla med. Tänkvärt med en del aspekter som jag inte själv tänt så mycket på.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

Nu är temperaturen hög och tonen hetsig. Nu kyler ni ner er i allmänhet, innan någon av er gör något dumt som triggar min surhet över att den höga takten här gör att jag tvingas läsa igenom alla era miljoner inlägg i minuten som hindrar mig att göra något som jag hellre skulle ha gjort på ett rollspelsforum, och bannar någon slumpvist vald person som råkar irritera mig mest först.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,960
Location
Örebro
Reddokk Fheg;n55290 said:
precis. ytrycket "barockt" var passande. synd jag inte kom på det själv

jag skulle vilja säga att det är ett rasistiskt argument. Som gör skillnad på människor på grund av hudfärg. Vilket ju faktiskt är att klassiskt exempel på rasism. man sätter människor i olika fack och gör skillnad på dem på grund av deras hudfärg
Så att säga jag kan erkänna när jag uttryckt mig klumpigt och även framfört argument klumpigt. Jag särskiljer inte och säger absolut inte att rasismen inte kan drabba även etniciter som är vita. Saken är att jag försökte förklara att den struktur vi för tillfället har gör det svårt att se en sådan rasism som rådande om vi utgår ifrån perspektiv som tar med maktförhållanden. Mundo kommenterade med ett bra exempel på när vita utsätts för en form av rasism. Jag erkänner således att jag drog en allt för skarp gräns i rasism kontrat rasism. Vita kan självfallet i somliga kontexter utsättas för rasism men jag har bra mycket svårare att se denna rasism som lika problematisk som den rasism som sitter i maktstrukturer där en rad etniska grupper faller under några specifik etniska grupper.

Ursäktar missförståndet och backar bak i mitt ställningstagande. Jag förstår nu hur du menar och på vilket sätt du menar.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
svumpyn;n55309 said:
Så att säga jag kan erkänna när jag uttryckt mig klumpigt och även framfört argument klumpigt. Jag särskiljer inte och säger absolut inte att rasismen inte kan drabba även etniciter som är vita. Saken är att jag försökte förklara att den struktur vi för tillfället har gör det svårt att se en sådan rasism som rådande om vi utgår ifrån perspektiv som tar med maktförhållanden. Mundo kommenterade med ett bra exempel på när vita utsätts för en form av rasism. Jag erkänner således att jag drog en allt för skarp gräns i rasism kontrat rasism. Vita kan självfallet i somliga kontexter utsättas för rasism men jag har bra mycket svårare att se denna rasism som lika problematisk som den rasism som sitter i maktstrukturer där en rad etniska grupper faller under några specifik etniska grupper.

Ursäktar missförståndet och backar bak i mitt ställningstagande. Jag förstår nu hur du menar och på vilket sätt du menar.
Ja ok då blev det en annan sak. som jag till viss del håller med om helt plötsligt :)

Jag reagerade nog lite mycket på just detta eftersom det faktiskt är ett argument som jag stött på mer än en gång.
och att detta resonemang finns försvårar väldigt mycket. eftersom det i stort set är rasism mot rasism. Ett löjligt sätt att se saken som bara leder vidare till mer rasism. en ond spiral som bara leder nedåt för alla

Men jag håller med om att rasism mot vita generellt över världen inte är ett lika stort problem som det omvända. så där är vi överens
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Krille;n55304 said:
Moderering:

Nu är temperaturen hög och tonen hetsig. Nu kyler ni ner er i allmänhet, innan någon av er gör något dumt som triggar min surhet över att den höga takten här gör att jag tvingas läsa igenom alla era miljoner inlägg i minuten som hindrar mig att göra något som jag hellre skulle ha gjort på ett rollspelsforum, och bannar någon slumpvist vald person som råkar irritera mig mest först.


Tack för påpekandet. det kan nog behövas i en sådan här tråd.

men jag måste säga att även om åsikter gått isär så tycker jag inte den här tråden är speciellt hetsig, inga personliga påhopp eller personlig kritik som jag märkt av.

Kritik mot varandras åsikter men det är ju normalt när man argumenterar. och inte att likna med kritik mot person.

Men som sagt ett varningens ord är nog bara bra.

Ska försöka tona ner så du inte behöver sitta och hålla koll på oss hela tiden :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Minimoni;n55317 said:
Tycker alla oavsett åsikt har varit ovanligt rumsrena. Eloge till deltagarna.
Är av samma åsikt. Jag tycker i alla falla att alla jag argumenterat med skött sig jag. jag har då inte känt att någon varit opassande så att säga. Tummen upp till deltagarna
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,960
Location
Örebro
Reddokk Fheg;n55311 said:
Ja ok då blev det en annan sak. som jag till viss del håller med om helt plötsligt :)

Jag reagerade nog lite mycket på just detta eftersom det faktiskt är ett argument som jag stött på mer än en gång.
och att detta resonemang finns försvårar väldigt mycket. eftersom det i stort set är rasism mot rasism. Ett löjligt sätt att se saken som bara leder vidare till mer rasism. en ond spiral som bara leder nedåt för alla

Men jag håller med om att rasism mot vita generellt över världen inte är ett lika stort problem som det omvända. så där är vi överens
Ja alltså ibland möter vi helt enkelt argument vi känner igen sedan tidigare som får oss att reagera starkt. Det var lite samma från min sida i några av dina argument så jag reagerade kanske starkare än vad som var nödvändigt. Men så länge man är bered att testa sina värderingar och ta del av den andres värderingar så brukar man upptäcka att man i somliga avseenden står varandra ganska nära även om man inte håller med fullt ut. Tack för givande diskussion om inte annat, du gav mig en del att tänka på och även möjligheten att omformulera vad jag egentligen ville få fram.

Och som du säger kan vi nog enas i att rasism generellt sätt är ett mindre problem mot somliga etniciteter än andra även om rasism i sig kan drabba vilken etnicitet som helst. :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Minimoni;n55317 said:
Tycker alla oavsett åsikt har varit ovanligt rumsrena. Eloge till deltagarna.
På resten av forumet behövs inte en moderering varannan sida och en bannad användare på tre trådar.

Som jämförelse, alltså.
 
Top