Nekromanti Rasism i fantasyvärldar

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Lite av en slump blev det så att jag startade en fantasykampanj igår. Vi bygger upp spelvärlden lite as we go, och jag hoppas att det blir något av det som kan vara värt att dela med sig av så småningom.

En sak gör mig dock lite ängslig. Världen vi bygger upp är full av rasism; människor är väldigt vanliga och ser ned på nästan alla andra raser. Jag brukar uppleva att jag har rätt bra förståelse för progressiva normer, men just här känner jag mig osäker på vad som faller i god jord.

När är det problematiskt att ha rasism i fantasyvärldar? När är det mer okej? Hur ska jag tänka för att det inte ska bli sunkigt?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Låt inte något av de icke-mänskliga folken vara tydligt inspererad av någon befintlig minoritetsgrupp eller ännu värre en nidbild av dem.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Björn Wärmedal;n301389 said:
Lite av en slump blev det så att jag startade en fantasykampanj igår. Vi bygger upp spelvärlden lite as we go, och jag hoppas att det blir något av det som kan vara värt att dela med sig av så småningom.

En sak gör mig dock lite ängslig. Världen vi bygger upp är full av rasism; människor är väldigt vanliga och ser ned på nästan alla andra raser. Jag brukar uppleva att jag har rätt bra förståelse för progressiva normer, men just här känner jag mig osäker på vad som faller i god jord.

När är det problematiskt att ha rasism i fantasyvärldar? När är det mer okej? Hur ska jag tänka för att det inte ska bli sunkigt?
Jag är verkligen ingen auktoritet på rasism.

Men min personliga åsikt är att det lätt blir väldigt osmakligt. Även om man inte faktiskt menar något illa är det väldigt naturligt att man tar verkliga nidbilder och applicerar dem på sin fantasyvärld. Så om en spelare ska yttra fördomar om ett resande folkslag som har en fördom kring sig att vara tjuvaktiga, då blir det en slags verklig rasism även om den utspelar sig i rollspelet.

Det man kanske kan göra för att jämna ut rasismen lite är att verkligen påvisa att fördomarna inte stämmer. Låt rollpersonerna stöta på en mångfald av individer från olika kulturer. Framställ de rasistiska åsikterna som befängda och bakåtsträvande.

Men ja, över lag rekommenderar jag personligen inte att ha med en massa rasism, såvida hela syftet inte är att folkbilda om problematiken med rasism. Och även då bör det göras med ytterst välkalibrerade fingertoppar.
 

Dudde

Veteran
Joined
27 Nov 2018
Messages
3
Om inte rasism är en central del i hela kampanjvärlden, skippa den. Det går utmärkt att skapa enskilda eller grupper av rasistiska SLPer i efterhand. Man kan tycka vad man vill om D&D 5th edition, men som exempel på hur olika folk ser på varandra är rasbeskrivningarna i Players Handbook utmärkta som exempel. Det finns allmänna fördomar beskrivna och det finns en känsla av att de flesta nog egentligen inte har dessa längre.
 

Janke

Lagen
Joined
6 Feb 2015
Messages
35
Location
Skåne
Att undvika kroknästa gnomer som bara räknar pengar och bakar bröd av människobarnsblod eller resande halvlängdsmän som bara stjäl, luras och äter igelkottar är bra. Undvika stereotyper och föreställningar som finns i vår värld för att undvika sunkigheten helt enkelt.

Jag funderar på om det kan vara bra att visa på rasism mellan de andra raserna och deras rasism mot människorna. Det känns väldigt vanligt att behandla "de andra" som en grupp utan inbördes konflikt som bara är offer för majoritetens förtryck. Det kanske kan ses som att det "förmildrar" rasismen mot dem så jag vet inte, men det ger dem i vart fall lite mer substans än att bara reagera på människornas förtryck.

I många rollspel är rasismen inbyggd i spelet genom att de olika raserna faktiskt är annorlunda. Orcher är starkare och mindre intelligenta, Alver är smidiga men inte lika starka mm. Är rasismen kulturell eller är det så att människorna fruktar och förslavar orcher ner i gruvorna för att de är starkare än människorna?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Om man inte får snacka skit om Tieflings vem får man då snacka skit om? :p They are fucking demon people!!!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är OK att man utforskar rasism bara man är tydlig, och alla är med på det. Men som sagt, undvik kroknästa gnomer etc.

(Däremot är det OK med att käka igelkottar, om man spelar antika romare. De tyckte det var en läckerhet.)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
För mig uppstår problemen framförallt om man bestämer sig för att rasismen är sann. Dvs att det är skillnad på "många människor tycker att alla dvärgar är giriga och långsinta" och "dvärgar ÄR giriga och långsinta".

Exempelvis är en av de första sakerna jag tycker om att slänga in i en fantasykampanj en dvärg med skägg som är givmild och generös, och en dvärg utan skägg som inte är det. Bara för att rucka lite på "befästa sanningar".

Men överlag är jag trött på att det alltid måste finnas rasism i fantasy och försöker plocka bort rasism mellan folkslag helt, och istället (om jag vill ha med konflikter) ha motsvarande grej mellan olika bosättningar. Dvärgar hatar inte alver, utan det är Björkboborna som hatar Asplundeborna.

Jag menar, varför skulle alver och dvärgar egentligen ha så mycket att bråka om? De ena bor i skogen och de andra i bergen, de borde inte konkurera med varandra alls.

Men ärligt talat försöker jag i mångt och mycket plocka bort sånt också. Finns det bara utrumme borde det inte behöva finnas så mycket konflikter. Lite grann är bra att ha eftersom det är lätt att bygga handling baserat på konflikter, men jag försöker då hålla det ganska lokalt, ha tydliga orsaker till konflikten, och se till att ingen sida har enbart "rätt" eller "fel".
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Är det bara i din spelgrupp: diskutera vad spelarna är bekväma med, lägg ribban på den nivån.

Men du skriver också att ambitionen är att sprida det i en vidare krets? Jag antar att det innebär att lägga det någonstans på internet, vilket innebär att du (potentiellt sett) har alla svensktalande människor som potentiell publik.

Känner du att du kan stå för det du gör, i synnerhet när det handlar om ett känsligt ämne som rasism? Om inte, fundera över val av ämne och/eller spridning.

Jag har själv gett feedback till en svensk AP pod om att det kändes konstigt när de, vid ett enstaka tillfälle, skämtade lite glatt om rasism när alla som gör podden har en homogen bakgrund.

Liksom, jag skulle känna mig obekväm att diskutera feminism i en pod med bara män utan någon vidare insikt i ämnet, eller astronomi med ett gäng som inte kan något om det ämnet eller vad som helst som jag saknade kunskap om eller fingertoppskänsla för.

Men jag är å andra sidan (för?) ängslig för folks åsikter...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Sammanhanget är en dystopisk fantasymegastad med punk-känsla. För mig är det centrala temat att rollpersonerna är på botten av samhällsstegen.

Alla spelare valde att spela minoriteter (en barbar, en av demonblod och en slags människolik skogsande-sak). Jag frågade de rakt ut om rasism ska vara ett inslag i världen och de ville alla det. Den ram vi kom överens om är att människor i stort ser ned på nästan alla andra.

Hittills har de inte träffat någon som uppvisat någon form av rasism. De bor i slummen där minoriteter är vanligt förekommande, och även människor är fattiga och utsatta. Min tanke är att rasistiska uttryck är vanligare ju mer homogena eller konservativa områden en rör sig i. Och det kommer bara att handla om fördomar.

Låter det vettigt?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,421
Location
Malmö
En ide kanske kan var att titta på hur Mutant UA använde sig av rasism i den spelvärlden. Där fanns det ju en uttryckt rasism från människorna gentemot mutanter. Människor styrde världen, men det kändes aldrig sunkigt tycker jag.

Ofta i fantasy hamnar rasismen mot de andra raserna i att alla andra beskrivs som stereotypa. Om man vill skildra rasism bör man visa att icke-människor är lika diversifierade som människor och att de fördomar som det dominanta rasistiska folkslaget har inte är sanningen, utan helt enkelt fördomar som fått ett eget liv.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Björn Wärmedal;n301412 said:
Sammanhanget är en dystopisk fantasymegastad med punk-känsla. För mig är det centrala temat att rollpersonerna är på botten av samhällsstegen.

Alla spelare valde att spela minoriteter (en barbar, en av demonblod och en slags människolik skogsande-sak). Jag frågade de rakt ut om rasism ska vara ett inslag i världen och de ville alla det. Den ram vi kom överens om är att människor i stort ser ned på nästan alla andra.

Hittills har de inte träffat någon som uppvisat någon form av rasism. De bor i slummen där minoriteter är vanligt förekommande, och även människor är fattiga och utsatta. Min tanke är att rasistiska uttryck är vanligare ju mer homogena eller konservativa områden en rör sig i. Och det kommer bara att handla om fördomar.

Låter det vettigt?
Tycker det låter som en asgrym kampanj. Jag håller med ovanstående talare om att det är viktigt att göra SLP till individer, snarare än schabloner, och att det krävs en del fingertoppskänsla för att hantera rasism. Sen låter det som ett samhälle där det säkerligen borde finnas en hel del klassförakt oxå - överklassen tycker underklassen är smittspridare, hemska, tjuvaktiga, osv - och då inte av tillfällighet eller nödvändighet, utan medfött. Evt kanske man låta det ersätta rasismen helt, om man vill.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Du kan såklart ha med vad som helst i ditt spel.

Som jag förstår situationen verkar det ju som att det egentliga problemet är att du frågade dina spelare hur de känner inför en sak, men glömde räkna in dig själv i omröstningen. Rasism i spelvärlden har vanligtvis mycket få verkliga konsekvenser - att era gnomer spelar på fördomar eller till och med återskapar dem kommer inte göra er mer eller mindre rasistiska i verkliga världen, precis som ni inte kommer göra svensk invandringspolitik mindre rasistisk genom att ha tillåta familjeåterförening i er spelvärld.

Istället tycker jag du ska tänka att det inte behöver vara ett majoritetsbeslut, utan att det räcker att en person i gruppen - där också du är inräknad - inte vill ha det i spelvärlden för att ta bort det. Sen är det väl också så att bara för att något är en del av spelvärlden behöver det inte ha en särskilt framträdande roll i era äventyr. Det räcker kanske med att alla vet att det förekommer rasism, och att det ger en extra resonansbotten till det misslyckade CHA-slaget.

Men om du vill låta rasism vara en central del av världen, och bara funderar över hur den ska presenteras på bästa sätt, så kan du överväga två saker
1) att fokusera på systematik och konsekvenser istället för lokala uttryck och fördomar; samt
2) att erbjuda dubbelhet istället för stereotyper.

Så typ: det är inte bara fördomar, utan dessa fördomar har materiella konsekvenser som i sin tur skapar en social ordning i vem som är fattig, vem som är vacker, vem som är X. Värdshusvärden säger inte "vi gillar inte din sort", utan det hänger lynchade alver i trädet utanför. Och i det konservativa kvarteret är många missnöjda över pöbelns råa rasism och engagerar sig i välgörenhet, men den innehåller förnedrande inslag som de själva är oförstående inför - typ att de sökande måste adoptera bort sina äldsta barn, eller dansa "traditionella danser" nakna medan välgörarna äter buffé.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Björn Wärmedal;n301412 said:
Sammanhanget är en dystopisk fantasymegastad med punk-känsla. För mig är det centrala temat att rollpersonerna är på botten av samhällsstegen.

Alla spelare valde att spela minoriteter (en barbar, en av demonblod och en slags människolik skogsande-sak). Jag frågade de rakt ut om rasism ska vara ett inslag i världen och de ville alla det. Den ram vi kom överens om är att människor i stort ser ned på nästan alla andra.

Hittills har de inte träffat någon som uppvisat någon form av rasism. De bor i slummen där minoriteter är vanligt förekommande, och även människor är fattiga och utsatta. Min tanke är att rasistiska uttryck är vanligare ju mer homogena eller konservativa områden en rör sig i. Och det kommer bara att handla om fördomar.

Låter det vettigt?
Låter skitcoolt. Ser fram emot att (eventuellt) ta del av er skapelse. Hade du tänkt AP eller någon form av krönika?

Vill du ha feedback på innehållet innan du sprider det för hela vida internet så kan du ju alltid använda wrnu som bollplank. Finns många proffstyckare här ;).
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Jag tycker inte alls att man skall vara ängslig för rasism i rollspelsvärldar. Jag håller väldigt mycket med om att det är bra att vara så säker som det går att det inte går att spåra saker tillbaka till verkliga företeelser i vår värld, men i övrigt är det bara awesome. Rasism föder konflikter, fördomar föder missförstånd och andra grupper är ett äventyr att upptäcka vilket är en bra grogrund för till exempel en fisktank. Som Tant Ragnar säger, kolla med din grupp att de är okej att spela på det sättet, men i övrigt tycker jag du skall köra och gärna köra det rejält. Jag förordar också att man låter vissa av fördomarna vara åtminstone till viss del sanna för att hålla osäkerheten på topp.

?Rasism är ett av de bättre verktygen för en värld i rörelse. :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
För mig är det enkelt:
  • SLP:er som bland andra otrevliga karaktärsdrag är rasistiska - inga problem om spelgruppen är mogen det.
  • Folkslag som baseras på rasistiska stereotyper - nej tack.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Peter;n301500 said:
För mig är det enkelt:
  • SLP:er som bland andra otrevliga karaktärsdrag är rasistiska - inga problem om spelgruppen är mogen det.
  • Folkslag som baseras på rasistiska stereotyper - nej tack.
Så enkelt var det nog. Plus "så länge alla runt spelbordet är ok med det kan ni göra vad ni vill".

/thread
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Är målet med spelet att nå ut till folk utanför gruppen? Ja då får du kanske tänka dig för.
Spelar du med barn och tonåringar som inte kanskilja på sarkasm och allvar? Tänk dig för vilka signaler du skickar.
Spelar du med vuxna människor, skit i det. Är du rassist så tror du redan på att judar dricker blod och sånt svammel, är du inte rassist vet du att det är skitsnack. Bara för att du inte spelar en inverterad trope av en gnom som är givmild och med näsa som julius caesar så kommer du inte vakna upp en morgon och spontanheila varje gång du ser en Jaffa på konsum. Vill du spela en rasistisk stereotyp, gör det, det kommer inte påvetka varesig dina eller nån i din grupps ideer om judar/araber/norrmän.
Personligen skiter jag i om nån i min grupp skulle reta sig på min rollperson, av samma anledning som jag skiter i vad dom väljer att spela, min gräns för medlidande går vid riktiga människor, inte påhittade.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag har inget mål än så länge, annat än att förhoppningsvis spelleda en bra kampanj. Men man vet ju aldrig.
 
Top