Nekromanti Rasism i fantasyvärldar

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,006
Rymdhamster;n301406 said:
Det är det än idag, i vissa kulturer.
Lägg min röst till igelkottsdebatten: jag har inget emot igelkottar, men jag ser heller inga hinder för att en viss fantasyras äter dem.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,006
Dudde;n301398 said:
Om inte rasism är en central del i hela kampanjvärlden, skippa den.
Äh, varför det.

Rasism är en klassisk och nostalgisk del av fantasy och har därför en roll att spela. Det är snarare så att jag bara tar bort rasism (även lite trött diffus sådan) om det i sig är en poäng jag vill göra.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Rymdhamster;n301409 said:
Men överlag är jag trött på att det alltid måste finnas rasism i fantasy och försöker plocka bort rasism mellan folkslag helt, och istället (om jag vill ha med konflikter) ha motsvarande grej mellan olika bosättningar. Dvärgar hatar inte alver, utan det är Björkboborna som hatar Asplundeborna.
Asplundekräken vet vad de gjorde!

Jag menar, varför skulle alver och dvärgar egentligen ha så mycket att bråka om? De ena bor i skogen och de andra i bergen, de borde inte konkurera med varandra alls.
Hos Tolkien har det väl med någon historisk oförrätt att göra, och eftersom båda folkslagen är långlivade så lever det kvar. Men de har ingen naturlig fiendskap - grejen med Moria och dess portar var ju att det var en kvarleva från tiden dvärgar och alver var allierade. Och i resten av fantasy-konglomeratet är det så för att det ska vara så, för så var det i Sagan om Ringen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
CapnZapp;n301544 said:
Rasism är en klassisk och nostalgisk del av fantasy och har därför en roll att spela. Det är snarare så att jag bara tar bort rasism (även lite trött diffus sådan) om det i sig är en poäng jag vill göra.
Det här är väl något slags intellektuell och känslomässig skiljelinje, tänker jag.

För vissa är det viktigare att ha klassisk fantasy, så när något är problematiskt i klassisk fantasy så ska det mycket till innan det plockas bort.
För andra av oss är det viktigt att ha schyssta spelvärldar, så när något är problematiskt i klassisk fantasy så ska det mycket till för att det ska få vara kvar.

Eller med andra ord: jag har bara kvar rasism om det i sig är en poäng jag vill göra. Defaultläget är inte att behålla allt som det är, utan defaultläget är att göra om.

För egen del kommer jag nog inte på en enda grej där jag är såpass nostalgisk eller intresserad av att göra det "klassiska" att jag inte är villig att göra om, skala av, plocka bort och ändra. Traditionen kan ta sig i röven vad mig anbelangar; "för att det alltid varit så" är en rent erbarmligt dålig ursäkt i mina ögon. Att något är "klassiskt" ser jag ingen anledning att fästa någon riktig vikt vid.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Staffan;n301591 said:
Hos Tolkien har det väl med någon historisk oförrätt att göra, och eftersom båda folkslagen är långlivade så lever det kvar. Men de har ingen naturlig fiendskap - grejen med Moria och dess portar var ju att det var en kvarleva från tiden dvärgar och alver var allierade. Och i resten av fantasy-konglomeratet är det så för att det ska vara så, för så var det i Sagan om Ringen.
Fan, det där har du jävligt rätt i. Det gäller väl rätt många antipatier och fiendskaper i Tolkiens värld, för övrigt - de baseras ofta på specifika oförrätter eller liknande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Staffan;n301591 said:
Och i resten av fantasy-konglomeratet är det så för att det ska vara så, för så var det i Sagan om Ringen.
Precis, och det är så förbaskat tråkigt. Orcherna har redan fått komma in från kylan, det är dags att dvärgar och alver gräver ner den underförstådda stridsyxan.

Att två fallanget bråkar om nån helig skog som nån hög ner och gjorde kol av så borde inte det påverka resten av folkslagen nämnvärt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Rymdhamster;n301600 said:
Att två fallanget bråkar om nån helig skog som nån hög ner och gjorde kol av så borde inte det påverka resten av folkslagen nämnvärt.
Då är väl en del av problemet att det ofta bara är människor som har många olika kulturer. Icke-mänskliga folkslag tenderar att bara ha en kultur per folkslag, oavsett om de är alver, klingoner eller wookier. Naturligtvis har du rätt i att lokal osämja mellan en grupp alver och en grupp dvärgar inte borde påverka alver och dvärgar som bort långt bort, precis lika lite som kineserna bryr sig om något lokalt gruff mellan spanjorer och fransmän.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Gurgeh;n301601 said:
Då är väl en del av problemet att det ofta bara är människor som har många olika kulturer. Icke-mänskliga folkslag tenderar att bara ha en kultur per folkslag, oavsett om de är alver, klingoner eller wookier.
Ja, det är ett ännu större problem som jag gärna hade raljerat om och som etentligen är grunden till mycket !v det här problemet. Och rasism i allmänhet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag tycker inte att det är superkonstigt att två folk med diametralt motsatta åsikter om det mesta är minst sagt misstänksamma gentemot varandra. Rasism bygger på okunskap och missförstånd, och det är just så det brukar förklaras i spelvärldar. Jag tycker inte att man behöver förklara VARFÖR rasism existerar. En värld utan rasism känns för mig betydligt mer märklig. Om inget annat sägs så utgår jag ifrån att vissa kulturer/regioner/folkslag generellt anser att vissa andra kulturer/regioner/folkslag är lite sämre, och lite mindre värda. Speciellt sådana som man krigar mot, tar som slavar eller på annat sätt behöver ha någon orsak att ogilla.

Det är trots allt så det alltid har fungerat.

Det jag anser är problematiskt, som både jag och andra redan nämnt, är när verkliga förebilder blir uppenbara och dessutom förklaras med spelvärden eller negativa Traits.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Initial kontakt mellan två grupper kan ställa till det, när man tror att "fiende" eller "slemmiga ormar" är namnet på deras stam.

Olika kulturer gör saker olika, och den andres sätt kan uppfattas som otrevligt och ouppfostrat. I nordeuropeisk kultur förväntas man vänta på att den andre talat till punkt, i delar runt Medelhavet visar man intresse genom att avbryta.

Under medeltiden ansågs att hålla på med pengar att vara under de kristnas värdighet, så att den minoritet av den utfrysta minoriteten tjänade pengar på en av de få saker de fick jobba med, vilket retade upp majoriteten ännu mer.

Olika sätt att motivera att sin egna grupp är menade att härska, och någon annan grupp är menad att tjäna.

Och så vidare...

Då talar vi om samma art och egenskaper. Börjar man blanda in alver, dvärgar, halvlängdsmän, orcher, ankor, osv, då finns det helt klart utrymme att motsättningar.

Men, det är också en hel del skillnad på att ha olika grupper med olika sätt att se det, och svartvita världar där en grupp objektivt har rätt och en annan objektivt har fel.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag vill minnas att Eon plankade Babylon 5s första kontakt-situation mellan människor och Minbari rätt rejält som upprinnelse till fiendskapen mellan alver och dvärgar. I alvisk kultur är det ett tecken på respekt att visa en dragen klinga ("Jag respekterar dig, här är mitt vapen så du vet vad du har att göra med och att jag inte döljer något.") medan det i dvärgisk kultur snarare betyder att nu är det dags att slåss. Så när alverna drog vapen i respekt så antog dvärgarna att de var under attack och svarade med samma mynt.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Staffan;n301638 said:
Jag vill minnas att Eon plankade Babylon 5s första kontakt-situation mellan människor och Minbari rätt rejält som upprinnelse till fiendskapen mellan alver och dvärgar. I alvisk kultur är det ett tecken på respekt att visa en dragen klinga ("Jag respekterar dig, här är mitt vapen så du vet vad du har att göra med och att jag inte döljer något.") medan det i dvärgisk kultur snarare betyder att nu är det dags att slåss. Så när alverna drog vapen i respekt så antog dvärgarna att de var under attack och svarade med samma mynt.
Tvärtom. Att lägga ett draget vapen på marken mellan dig själv och någon annan är i alvisk kultur en krigsdeklaration, medan dvärgarna hade lärt sig att människor gjorde så som fredstecken.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,162
Björn Wärmedal;n301639 said:
Tvärtom. Att lägga ett draget vapen på marken mellan dig själv och någon annan är i alvisk kultur en krigsdeklaration, medan dvärgarna hade lärt sig att människor gjorde så som fredstecken.
Terry pratchett beskrev i en av sina böcker en avlägsen barbarstam som fått oförtjänt dåligt rykte då ”Aaaaaargh!” Betydde ”Fort! Mer kokande olja!” På deras sprk.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Björn Wärmedal;n301639 said:
Tvärtom. Att lägga ett draget vapen på marken mellan dig själv och någon annan är i alvisk kultur en krigsdeklaration, medan dvärgarna hade lärt sig att människor gjorde så som fredstecken.
Det hade varit kul att se det här på andra hållet. Båda dyker upp med grova förolämpningar och fruktanavärda hot som tas som ursäkter och önskningar om fred av andra sidan. Så nu är Drakmännen och Kentaurerna allierade och ingen av dem är glada över det faktumet överhuvudtaget!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
God45;n301651 said:
Det hade varit kul att se det här på andra hållet. Båda dyker upp med grova förolämpningar och fruktanavärda hot som tas som ursäkter och önskningar om fred av andra sidan. Så nu är Drakmännen och Kentaurerna allierade och ingen av dem är glada över det faktumet överhuvudtaget!
”De beter sig förjävligt, men artigare och ödmjukare folk går inte att hitta!”
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,162
God45;n301651 said:
Det hade varit kul att se det här på andra hållet. Båda dyker upp med grova förolämpningar och fruktanavärda hot som tas som ursäkter och önskningar om fred av andra sidan. Så nu är Drakmännen och Kentaurerna allierade och ingen av dem är glada över det faktumet överhuvudtaget!
Hehe, den snor jag!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Lupus Maximus;n301619 said:
Under medeltiden ansågs att hålla på med pengar att vara under de kristnas värdighet, så att den minoritet av den utfrysta minoriteten tjänade pengar på en av de få saker de fick jobba med, vilket retade upp majoriteten ännu mer.
Dessutom bygger kulturers utveckling på materiella, funktionsbaserade förklaringar. Om vi i en fantasyvärld beskriver en kultur vars medlemmar oftare än genomsnittet arbetar inom handel och administration, som har en annan religion än majoritetssamhället, som sätter jämförelsevis stor vikt vid utbildning, och som allmänt betraktas med lite misstänksamhet och som åtskilda från resten så kommer vi antagligen att tolka det som en grupp inspirerad av den judiska historien i Europa. Men hade vi varit sydostasiater hade vi antagligen tänkt "kineser", hade vi varit östafrikaner hade vi tänkt "indier", och så vidare. Detta beror på att liknande kulturella drag går att hitta på flera håll hos etniska grupper som kommit att fungera som mellanhandsminoriteter. Således: om man skriver en spelvärld som innehåller en folkgrupp i denna roll så är det rimligt att förse den med vissa av dessa drag. Likaså kommer beridna nomadfolk, bofasta jordbrukare som är beroende av intensiv konstbevattning, krigararistokratier, och mängder med andra grupper att utveckla drag som påminner om varandra, eftersom dessa är de mest funktionella sätten att hantera en given situation.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Svarte Faraonen;n301725 said:
Dessutom bygger kulturers utveckling på materiella, funktionsbaserade förklaringar. Om vi i en fantasyvärld beskriver en kultur vars medlemmar oftare än genomsnittet arbetar inom handel och administration, som har en annan religion än majoritetssamhället, som sätter jämförelsevis stor vikt vid utbildning, och som allmänt betraktas med lite misstänksamhet och som åtskilda från resten så kommer vi antagligen att tolka det som en grupp inspirerad av den judiska historien i Europa. Men hade vi varit sydostasiater hade vi antagligen tänkt "kineser", hade vi varit östafrikaner hade vi tänkt "indier", och så vidare. Detta beror på att liknande kulturella drag går att hitta på flera håll hos etniska grupper som kommit att fungera som mellanhandsminoriteter. Således: om man skriver en spelvärld som innehåller en folkgrupp i denna roll så är det rimligt att förse den med vissa av dessa drag. Likaså kommer beridna nomadfolk, bofasta jordbrukare som är beroende av intensiv konstbevattning, krigararistokratier, och mängder med andra grupper att utveckla drag som påminner om varandra, eftersom dessa är de mest funktionella sätten att hantera en given situation.
Fast även om det är så i vår egen värld (och jag är inte tillräckligt antropolog för att uttala mig, men tycker det låter rimligt), så finns det ju inget som säger att folkgrupper i en fantasyvärld behöver kunna förklaras på det sättet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Peter;n301743 said:
Fast även om det är så i vår egen värld (och jag är inte tillräckligt antropolog för att uttala mig, men tycker det låter rimligt), så finns det ju inget som säger att folkgrupper i en fantasyvärld behöver kunna förklaras på det sättet.
Självfallet inte, men i spel med simulationistiska ambitioner är det rimligt. Jag som uppskattar världar som tankeexperiment för historia, antropologi, klimatologi och en mängd andra discipliner tycker också det är lite trist med världar där det inte känns som om någon arbetat på att förklara varför saker är som de är, eller där kulturerna känns kulissartade och grunda.
 
Top