Nekromanti Rasism i fantasyvärldar

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Rymdhamster;n301923 said:
Anledningen är att få variation. Massor och massor av variation.
Paradoxalt nog är just variation det jag lite för ofta upplevt att fantasyraser som koncept motverkat. Just eftersom det så lätt blir stereotypt...

Det brukar vara illa nog när rollspelsskapare ska skapa människokulturer - det tenderar också att bli grunt och karikatyrmässigt och leda till ganska platta karaktärer. När dessutom kulturskillnader förstelnas till att handla om biologi, vilket ju är lite det man gör när man hittar på att det skulle röra sig om distinkta "raser", så ökar den risken avsevärt. Upplever jag.


Jag undrar om man inte borde betrakta "fantasyraser" litegrann som "hundraser" eller "människoraser", dvs mest som ett jäkla påhitt som egentligen inte har så speciellt mycket grund i biologin. Det brukar ju vara implicit i många fantasyvärldar i och med att orkmänniskor och människomänniskor ju till exempel kan skaffa barn (som rasistiskt kallas "halvorker", lite som om man skulle kalla någon med en svart och en blek förälder för "halvn-ger"). Men jag funderar på om man skulle kunna tjäna lite på att göra det mer explicit i sin världsbeskrivning. Skildra den som djupt rasistisk, men ur lite av ett utifrånperspektiv som gör det klart att det helt enkelt är människor med... mörkare hud och lite större tänder och gulaktiga ögon som kallas "orker", eller människor som lever lite längre som kallas "alver", men att gränserna är flytande och att i princip alla idéer om att deras självliv skulle vara väsentligen annorlunda bara är fördomar och hittepå i spelvärlden...
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Ja momolanerna, där man rippafe ’slöjtvång’ men försökte subvertera det genom att låta det gälla män...
Bland tuaregerna i afrika är det männen som bär slöja, men det är inte ett tvång utan en statussymbol.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Aristarkos;n301922 said:
Jag är inte helt säker på vad syftet är att ha med fantasy-raser om man ändå ska köra linan ut med att de precis som människor har ett helt spektrum av olika kulturer och värderingar. Det känns som om "rasen" de tillhör tappar sin identitet och blir rent kosmetisk i det fallet och tämligen meningslös då alla "raser" i själva verket bara blir människor som är lite kortare eller som har lite längre öron. Jag kommer då till en punkt där jag undrar varför den som spelar en dvärg eller alv inte bara kan spela en människa som är lite excentrisk eller kommer från en intressant mänsklig kultur med sina egna värderingar eftersom jag skulle tycka det var mer kreativt och fascinerande. Men så har jag ju aldrig varit stort fan av Tolkien + kloner av Tolkien heller.
Fast jag tycker tvärtom. Vad är syftet med att ha fantasy-folkslag om de ändå bara är olika kulturer? Då kan de ju lika gärna vara människor som är bergsbor eller människor som lever i harmoni med naturen.

Huvudpoängen med att ha med fantasy-folkslag är för mig att de just är väsenskilda från människor på ett mer fundamentalt plan än bara kultur. Själv är jag inte så intresserad av biologi inom fantasy, det blir lätt konstigt om man försöker applicera vår egen världs naturlagar på en fantasyvärld. Däremot kan ju fantasyfolkslag vara väsenskilda på mytisk, magisk, psuedovetenskaplig eller annan grund. Som Gloranthas alver som är växter eller Beastmen i the Old World.

EDIT: Svärdets Sång är ett närmast exemplariskt exempel på detta, förresten, särskilt alver och dvärgar :D
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Alver och dvärgar brukar väl nästintill vara människor fast med monokultur och annat statblock, med tanke på mängden halvalver och dvärghybrider vissa settings är fulla av.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Problemet med "rasism" i fantasy är att det blir en slags begreppsförvirring när de använder ordet ras. Generellt handlar det om humanoida raser (istället för människoraser).

Rasism handlar om tron att det går att gruppera in människor baserat på ursprung och att dessa grupper har biologiska särdrag som gör att de kan värderas olika. Vilket det saknas vetenskapliga belägg för (inte så konstigt eftersom homo sapiens är typ lite mer än 200 000 år gammal och därför knappt torr bakom öronen).

I fantasyspel så finns sällan någon människorasism beskriven i reglerna, men istället så är humanoid rasism ett utgångsläge, "dessa är raserna, detta är deras ursprung, så här ser deras fysiska och mentala skillnader ut, så här ser de på varandra och omvärlden". Personligen så ser jag det mer som ett uttryck av: tänk om vi skulle stöta på intelligenta utomjordiska varelser, eller tänk om neandertalare, homo heidelbergensis, homo erectus eller homo floresiensis hade överlevt in i medeltiden?

Men eftersom jag har haft förmånen att inte behöva uppleva rasism riktad mot mig själv, så skulle det kunna göra det lättare för mig att släta över att mycket av inspirationen kring fantasyraserna och hur de behandlar varandra är hämtad från människorasismen. På samma sätt som det skulle kunna vara lättare för mig att släta över mord på oskyldiga, krig, våldtäkter, hedersförtryck,sexism och socialt förtryck än vad det är för andra kring spelbordet. Därför måste man alltid vara försiktig kring att anta att andra upplever fiktionen på samma sätt kring känsliga ämnen.

Det kanske är ok att antagonisterna använder rasistiska uttryck, men inte om rollpersonsgruppen gör det. Eller att det är ok när det är tydligt att deltagarna spelar en rasistisk rollperson, men inte om det handlar om att deltagaren är rasistisk.

Sedan skulle det kunna handla om att en rollspelsskribent är rasist (alltså tror att man kan gruppera in människor efter ursprung och att de har olika värde) och att det genomsyrar texten, men det känns som att det handlar om textanalys och sånt, och det vågar jag inte uttala mig om alls.
 

Aristarkos

Veteran
Joined
13 Aug 2014
Messages
14
Peter;n301937 said:
Fast jag tycker tvärtom. Vad är syftet med att ha fantasy-folkslag om de ändå bara är olika kulturer? Då kan de ju lika gärna vara människor som är bergsbor eller människor som lever i harmoni med naturen.
Vad jag vet sa jag väl exakt samma sak som dig? Men ja, jag håller med iallafall. Det är därför jag sällan spelleder Tolkien-fantasy.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Aristarkos;n301941 said:
Vad jag vet sa jag väl exakt samma sak som dig? Men ja, jag håller med iallafall. Det är därför jag sällan spelleder Tolkien-fantasy.
Nja, jag tror vi egentligen ligger varandra nära, men drar olika slutsatser. Vi tycker att det måste finnas en poäng i att spela alv, dvärg eller reptilman istället för människa, om jag förstod det rätt så tyckte du att detta skall ske genom att folkslaget har en tydligt definierad och enhetlig kultur som ger dem en identitet, medan jag tycker att de skall kunna ha olikartade kulturer (om det passar) men att det viktiga är att de har ett annorlunda "väsen". Gärna drastiskt - att de egentligen är växter eller mineraler, att det inte tänker eller känner som människor - hive minds, odödlighet etc.

EDIT: P.s. ett litet caveat - det här är alltså vad jag själv föredrar i allmänhet, men det är klart att det beror helt på setting och sammanhang.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Peter;n301942 said:
hive minds
Ooooh, nu blev jag återigen påmind om gamla Gemini, och den sorg jag känner över att det spelet lades ner och sannolikt aldrig kommer att få någon ny version...
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Sen måste man ju skilja på rasism och rasialism.
Rasialism:”det finns olika raser med olika egenskaper”
Rasism:”..och bland dessa är den vita bäst”
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
krank;n301944 said:
Ooooh, nu blev jag återigen påmind om gamla Gemini, och den sorg jag känner över att det spelet lades ner och sannolikt aldrig kommer att få någon ny version...
:D När kommer din blogg om svenska 90-talsspel ;)

Hade ingen aning om att det fanns folkslag med hiveminds i Gemini!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Peter;n301946 said:
Hade ingen aning om att det fanns folkslag med hiveminds i Gemini!
Jag minns inte exakt hur mycket hive minds det var, men jag minns att alverna var som insekter med en drottning och så. Om jag skulle göra ett Gemini: redux så skulle jag garanterat dra det ännu längre...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
krank;n301934 said:
Paradoxalt nog är just variation det jag lite för ofta upplevt att fantasyraser som koncept motverkat. Just eftersom det så lätt blir stereotypt...
Ja, det stämmer att om man gör en sak på ett dåligt sätt så blir resultatet ofta dåligt.

Man skulle då kunna dra slutsattsen att folk borde sluta göra det, men jag tycker istället att de borde börja göra det bra =)

Ett viktigt steg är absolut att sluta tänka Kultur=Biologi, och försöka sluta tänka i raser. Sluta vara så amerikansk, helt enkelt =P

Jag mins första gången jag fick en slags aha-upplevelse på det här. Det hade att göra med Star Trek: The Undiscovered Country (har jag för mig att den hette), där en klingon hade lite mindre pannbensformationer än andra klingons. Tufft tänkte jag, lite variation. Precis som att en del har stora näsor och andra har små näsor.

Men nej... några år senare (um... eller kanske ganska många år senare) när jag snokade runt på lite Star Trek-wikipedior så fick jag reda på att folk (amerikaner utgår jag ifrån, jag är fördomsfull på det sättet) var rasande över att den här karaktären inte såg ut som alla andra klingons, och att filmbolaget löste detta genom att säga att han tillhörde en annan ras med klingoner som just hade mindre pannbensformationer som utmärkande drag.

Saker får inte bara vara annorlunda, utan de måste kategoriseras ner till något absolut. Ett väl inrutat fack där de ligger tryggt och inte kan röra på sig. Så jäkla tråkigt. Varför inte bara låta klingons vara lite annorlunda?

Sen fick jag se hur klingoner såg ut i TOS och vet inte vad jag ska tycka om det. Men det är ju kul med lite utveckling istället för att allt ska vara statist =D
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
obak;n301945 said:
Sen måste man ju skilja på rasism och rasialism.
Rasialism:”det finns olika raser med olika egenskaper”
Rasism:”..och bland dessa är den vita bäst”
Rasialism är ju ungefär samma som klasser. Olika egenskaper speltekniskt.
Det finns ju egentligen ingen anledning att olika klasser ska tåla olika mycket stryk, till exempel.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Arfert;n301966 said:
Rasialism är ju ungefär samma som klasser. Olika egenskaper speltekniskt.
Det finns ju egentligen ingen anledning att olika klasser ska tåla olika mycket stryk, till exempel.
Så tillvida olika klasser skall uppfylla olika tänkta roller i form an tank, dps, helare etc.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
krank;n301944 said:
Ooooh, nu blev jag återigen påmind om gamla Gemini, och den sorg jag känner över att det spelet lades ner och sannolikt aldrig kommer att få någon ny version...
Oroa dig inte. När precis alla andra gamla svenska spel fått en ny version kommer nog Gemini också. Jag menar, vem hade trott på en nyversion av Skuggornas Mästare för femton år sedan? Eller Chock för den delen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
obak;n301792 said:
Pseudo-araber som inte får äta fågel, men däremot frossa på vattenkrävande, proteinineffektiva svin?! Hur tänkte man här? ” ämen vafan göran, våra pseudoaraber kan ju inte ha ett logiskt tabu mot svinkött, då märks det ju att vi bara rippat semiter rakt av!” Ja, för det var ju så jävla diskret när dom ’bara’ hade turbaner, kroksablar, kalifer, pipskägg, harem, minareter, kameler, slöjjor och platta tak!
Argh! Jag blir vansinnig!
Jag kan inte tala för tidigare Eon-skribenter, men nu för tiden gör ju Eon en massiv ansträngning att vara kulturellt trovärdigt, med en närmast Jared Diamondsk attention to detail vad gäller hur samhällen formas. I fallet med mûhadinerna, som du tar upp, är fågelätandet inte så konstigt som du gör gällande, det finns massor av exempel från vår värld på självdestruktiva kulturella tabun - i delar av Indien fanns tex ett tabu mot att resa på havet. Mûhadinerna dyrkar en gud över höjd, bredd, himlar, flammor och fåglar, och ägnar sig åt Sky burials där döda lämnas på toppen av Tystnadstorn där fåglar äter deras kroppar och därmed bär själarna med sig till Den himmelska elden. Jag tycker det mejkar hur mycket sense som helst att fåglar därmed anses tabu. Jag vill minnas att tabuet bara gäller flygande fåglar också - dronter kan man göra slut på av hjärtans lust.

Momolanerna, som du tog upp senare, lämnar förvisso en del att önska, men det är inget som inte kan fixas av en driven ny skribent. Den gamla texten om Lalasta var ju ingen höjdare till exempel, men den nya har jag fått beröm för av en fucking antropolog. Det går att ta många rollspelstexter som var barn av sin tid och med lite omtolkningar göra modernt, bra material av dem.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
For the record älskar jag sky burials och begravningstorn :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Ymir;n301973 said:
Jag tycker det mejkar hur mycket sense som helst att fåglar därmed anses tabu.
Jag läste nånstans att bland saxarna, om en höna pickade på en människa så fick man inte äta den hönan på fem dagar eftersom det då skulle vara som att äta människan den pickade.

Jag håller med att det låter helvettigt att om man matar fåglarna med sina döda så vill man inte äta fåglarna. (Samtidigt som jag tänker mig att en del skumma individer gör det i smyg för att ta upp kraften från de döda i sig själva).
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Ymir;n301973 said:
Jag kan inte tala för tidigare Eon-skribenter, men nu för tiden gör ju Eon en massiv ansträngning att vara kulturellt trovärdigt, med en närmast Jared Diamondsk attention to detail vad gäller hur samhällen formas. I fallet med mûhadinerna, som du tar upp, är fågelätandet inte så konstigt som du gör gällande, det finns massor av exempel från vår värld på självdestruktiva kulturella tabun - i delar av Indien fanns tex ett tabu mot att resa på havet. Mûhadinerna dyrkar en gud över höjd, bredd, himlar, flammor och fåglar, och ägnar sig åt Sky burials där döda lämnas på toppen av Tystnadstorn där fåglar äter deras kroppar och därmed bär själarna med sig till Den himmelska elden. Jag tycker det mejkar hur mycket sense som helst att fåglar därmed anses tabu. Jag vill minnas att tabuet bara gäller flygande fåglar också - dronter kan man göra slut på av hjärtans lust.

Momolanerna, som du tog upp senare, lämnar förvisso en del att önska, men det är inget som inte kan fixas av en driven ny skribent. Den gamla texten om Lalasta var ju ingen höjdare till exempel, men den nya har jag fått beröm för av en fucking antropolog. Det går att ta många rollspelstexter som var barn av sin tid och med lite omtolkningar göra modernt, bra material av dem.
Nå då svek mitt minne mig något, att man får äta kyckling gör ju det hela mer hanterbart. Dock bara en snabb fråga, för kulturer som jurdfäster sina döda, är råttor och likmaskar heliga?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
obak;n301983 said:
för kulturer som jurdfäster sina döda, är råttor och likmaskar heliga?
Fråga ett: hur många av dessa kulturer äter gravråttor och likmaskar?
Fråga två: hur många av dessa kulturer begraver kroppar _i syfte att bli uppätna av råttor och likmaskar_? Oftast är det väl snarare att råttor och likmaskar är sattyg som är svårt att bli av med...
 
Top