Nekromanti Rasism i fantasyvärldar

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Svarte Faraonen;n301762 said:
Självfallet inte, men i spel med simulationistiska ambitioner är det rimligt. Jag som uppskattar världar som tankeexperiment för historia, antropologi, klimatologi och en mängd andra discipliner tycker också det är lite trist med världar där det inte känns som om någon arbetat på att förklara varför saker är som de är, eller där kulturerna känns kulissartade och grunda.
Jag gillar när saker följer en mytisk eller fantastisk logik, istället för en vetenskaplig. Alltför vetenskapliga världar kan lätt sabba fantasy-känslan för mig.

(Ok, ordet "vetenskaplig" kanske inte är helt väl funnet där. Jag hoppas du begriper vad jag menar.)
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
zonk;n301764 said:
Jag gillar när saker följer en mytisk eller fantastisk logik, istället för en vetenskaplig. Alltför vetenskapliga världar kan lätt sabba fantasy-känslan för mig.

(Ok, ordet "vetenskaplig" kanske inte är helt väl funnet där. Jag hoppas du begriper vad jag menar.)
Så länge det är logiskt och inte godtyckligt så går det väl an. Men ologiska världar lämnar för mycket åt dpelledarens godtycke.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
obak;n301768 said:
Så länge det är logiskt och inte godtyckligt så går det väl an. Men ologiska världar lämnar för mycket åt dpelledarens godtycke.
Jag tänker mer i de stora dragen.. typ som i Ereb, där det pratas om iselementarer på nordpolen och eldelementarer på sydpolen, istället för någon förklaring baserad på solens vinkel e.d. Stridsregler och annat får ju gärna vara ganska tydliga och pålitliga däremot.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,689
Location
Värnhem, Malmö
zonk;n301777 said:
Jag tänker mer i de stora dragen.. typ som i Ereb, där det pratas om iselementarer på nordpolen och eldelementarer på sydpolen, istället för någon förklaring baserad på solens vinkel e.d.
Sådant har jag inget bekymmer med, det är bara ytterligare en parameter att ta med i tankeexperimentet. Däremot: människor verkar bete sig som människor i de flesta spelvärldar, och därför är det rimligt att anta att kulturer kommer att utveckla sig på liknande sätt så länge det inte finns någon faktor som gör att andra beteenden skulle gynnas mer.

Däremot tycker jag nog att det hade varit intressant att se en spelvärld som på allvar jobbade med att mixtra med icke-människors kulturella universalia. Att slänga ett öga på den listan, ändra några av de mer grundläggande, och sedan se vart det leder ett samhälle hade varit intressant.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Svarte Faraonen;n301785 said:
Sådant har jag inget bekymmer med, det är bara ytterligare en parameter att ta med i tankeexperimentet. Däremot: människor verkar bete sig som människor i de flesta spelvärldar, och därför är det rimligt att anta att kulturer kommer att utveckla sig på liknande sätt så länge det inte finns någon faktor som gör att andra beteenden skulle gynnas mer.

Däremot tycker jag nog att det hade varit intressant att se en spelvärld som på allvar jobbade med att mixtra med icke-människors kulturella universalia. Att slänga ett öga på den listan, ändra några av de mer grundläggande, och sedan se vart det leder ett samhälle hade varit intressant.
Fast samma principer kan appliceras på allt, inte bara just klimatet. Och det tycker jag är det roligare alternativet, generellt sett.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
zonk;n301777 said:
Jag tänker mer i de stora dragen.. typ som i Ereb, där det pratas om iselementarer på nordpolen och eldelementarer på sydpolen, istället för någon förklaring baserad på solens vinkel e.d. Stridsregler och annat får ju gärna vara ganska tydliga och pålitliga däremot.
Elementarpolerna är en bra grej, regler har alltid buggar men jag tänker främst på samhällen, demografi, historia och anakronismer.
Drow i d&d är ett praktexempel på ett samhälle som bara känns ologiskt och fel på så många sätt. Fantasyvärldar brukar ha tidsspan som känns ungefär tio gånger för långa, ätter som regerat i tusen år, landsändar med tvåtusen års historia (som beskeivs som ”händelselös”). För att inte tala om kontinenter stora som euroasien med befolkningsmängder som norra blekinge där man lik fan lyckas inrymma befästa städer med trettio meter höga murar. Onda imperier vars huvudsakliga exportprodukt verkar vara kranier och vars religion går ut på att vanemässigt bryta det kategoriska imperativet och lik fan lyckas man lägga under sig halva den kända världen och dessutom industrialisera snabbare och bättre än alla andra, medans de enorma horderna av slavkrigare antagligen äter grus, eftersom allt land förvandlats till lavasprutande atomöken. Eller bestarium skriva av ”medeltida munkar” där man kan läsa om evolution!
Pseudo-araber som inte får äta fågel, men däremot frossa på vattenkrävande, proteinineffektiva svin?! Hur tänkte man här? ” ämen vafan göran, våra pseudoaraber kan ju inte ha ett logiskt tabu mot svinkött, då märks det ju att vi bara rippat semiter rakt av!” Ja, för det var ju så jävla diskret när dom ’bara’ hade turbaner, kroksablar, kalifer, pipskägg, harem, minareter, kameler, slöjjor och platta tak!
Argh! Jag blir vansinnig!
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Rollspel är till för att utforska.
Alla som säger deras spelsessioner är helt fria från rasism, stereotyper, våld, nedsättande skvaller, mobbing, sexism (åt bägge håll), övergrepp eller andra osmakligheter är nog ute på riktigt tunn is.
Använd forumet för att skapa en resa kantad av upplevelser som skapar spänning, skratt men även obehag.
Låt inte dagens kultur och påtryckningar förminska din uppfinningsrikedom. Ha i åtanke att människor genom alla tider alltid bevisats ha fel, självklart är det så även nu. =)

Kör på och bygg härliga äventyr, så kan ni ju alltid diskutera efteråt vad som var bra, dåligt, osmakligt osv.
Glhf
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
obak;n301792 said:
Elementarpolerna är en bra grej, regler har alltid buggar men jag tänker främst på samhällen, demografi, historia och anakronismer.
Drow i d&d är ett praktexempel på ett samhälle som bara känns ologiskt och fel på så många sätt. Fantasyvärldar brukar ha tidsspan som känns ungefär tio gånger för långa, ätter som regerat i tusen år, landsändar med tvåtusen års historia (som beskeivs som ”händelselös”). För att inte tala om kontinenter stora som euroasien med befolkningsmängder som norra blekinge där man lik fan lyckas inrymma befästa städer med trettio meter höga murar. Onda imperier vars huvudsakliga exportprodukt verkar vara kranier och vars religion går ut på att vanemässigt bryta det kategoriska imperativet och lik fan lyckas man lägga under sig halva den kända världen och dessutom industrialisera snabbare och bättre än alla andra, medans de enorma horderna av slavkrigare antagligen äter grus, eftersom allt land förvandlats till lavasprutande atomöken. Eller bestarium skriva av ”medeltida munkar” där man kan läsa om evolution!
Pseudo-araber som inte får äta fågel, men däremot frossa på vattenkrävande, proteinineffektiva svin?! Hur tänkte man här? ” ämen vafan göran, våra pseudoaraber kan ju inte ha ett logiskt tabu mot svinkött, då märks det ju att vi bara rippat semiter rakt av!” Ja, för det var ju så jävla diskret när dom ’bara’ hade turbaner, kroksablar, kalifer, pipskägg, harem, minareter, kameler, slöjjor och platta tak!
Argh! Jag blir vansinnig!
Oj! Jag kan nog bara konstatera att det inte riktigt var det jag tänkte på. Jag håller med om att det kan bli bra träigt när det är som du beskriver, speciellt om det har ansatser till att verka seriöst och säga tunga svåra grejer. Om det inte slår över till absurd humor, och det känns det inte som det gör det så ofta utan en medveten ansats.

Samtidigt är jag helt ok med tokigt oseriösa settings där man bara stoppar in grejer för att det är roligt. Men då får det liksom gärna vara lite tydligt att det inte är menat att hänga ihop egentligen.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
zonk;n301794 said:
Oj! Jag kan nog bara konstatera att det inte riktigt var det jag tänkte på. Jag håller med om att det kan bli bra träigt när det är som du beskriver, speciellt om det har ansatser till att verka seriöst och säga tunga svåra grejer. Om det inte slår över till absurd humor, och det känns det inte som det gör det så ofta utan en medveten ansats.

Samtidigt är jag helt ok med tokigt oseriösa settings där man bara stoppar in grejer för att det är roligt. Men då får det liksom gärna vara lite tydligt att det inte är menat att hänga ihop egentligen.
Sorry, blev lite passionerad där.
Ja, i en oseriös setting så är det såklart en annan femma. Men där undrar jag å andra sidan om man i en kommersiell produkt kan driva med rassism, våldtäckt och andra tabun, massmord driver man ju redan med (hela 40k settingen är ju ett skämt som dock verkar passerat över huvudet på ca hälften av skribenterna), men då hålls det ju ovanför naveln och är lika för alla.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Alltså, jag tror att problemet är lite bredare. För att få med sig läsaren måste man uppnå suspension of disbelief på något sätt. Tolkien gör det bland annat med sina jordnära "middle-england"-hober, Le Guin med uttalade och konsekventa magiska regler. Beroende på vad du vill uppnå kan du ha olika redskap för att få din värld att framstå som tillräckligt "verklig" för att folk skall orka läsa och sedan spela - det kan vara intern konsistens, det kan vara litterära grepp.

Det som gör det riktigt knepigt är att alla förstås har olika hang-ups. Den ene kräver konsekventa naturlagar, den andre kräver att den socioekonomiska utvecklingen följer samma lagar som i vår värld, den tredje kanske vill ha magi som stämmer med Frazer's golden bough. Alla kan inte bli nöjda... ;)


obak;n301792 said:
Pseudo-araber som inte får äta fågel, men däremot frossa på vattenkrävande, proteinineffektiva svin?!
Argh! Jag blir vansinnig!
Eh, vilken setting är detta?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
“Pseudo-Araberna” som inte äter fågel bör vara eons Zhaner, eller i alla fall en gren av det Zhaniska folket.

Att de inte äter fågel finns det anledningar till och sen ser jag dem personligen inte som Pseudo-Araber utan snarare Pseudo-Perser, Berber. Moorer, Araber och mycket annat. Ja de är garanterat inspirerade av Islam och folkslag där Islam är den dominerande religionen, ser dock inget problem med det. Fråga Ymir om ni vill veta mer då jag tror mig minnas att det är han som skriver om Zhanerna, om någon gör det!
 

Aristarkos

Veteran
Joined
13 Aug 2014
Messages
14
Jag är inte helt säker på vad syftet är att ha med fantasy-raser om man ändå ska köra linan ut med att de precis som människor har ett helt spektrum av olika kulturer och värderingar. Det känns som om "rasen" de tillhör tappar sin identitet och blir rent kosmetisk i det fallet och tämligen meningslös då alla "raser" i själva verket bara blir människor som är lite kortare eller som har lite längre öron. Jag kommer då till en punkt där jag undrar varför den som spelar en dvärg eller alv inte bara kan spela en människa som är lite excentrisk eller kommer från en intressant mänsklig kultur med sina egna värderingar eftersom jag skulle tycka det var mer kreativt och fascinerande. Men så har jag ju aldrig varit stort fan av Tolkien + kloner av Tolkien heller.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Aristarkos;n301922 said:
Jag är inte helt säker på vad syftet är att ha med fantasy-raser om man ändå ska köra linan ut med att de precis som människor har ett helt spektrum av olika kulturer och värderingar. Det känns som om "rasen" de tillhör tappar sin identitet och blir rent kosmetisk i det fallet och tämligen meningslös då alla "raser" i själva verket bara blir människor som är lite kortare eller som har lite längre öron. Jag kommer då till en punkt där jag undrar varför den som spelar en dvärg eller alv inte bara kan spela en människa som är lite excentrisk eller kommer från en intressant mänsklig kultur med sina egna värderingar eftersom jag skulle tycka det var mer kreativt och fascinerande. Men så har jag ju aldrig varit stort fan av Tolkien + kloner av Tolkien heller.
Alltså, visst kan man låta människor ifrån bergen ha mörkersyn. Men i så fall är de ju inte människor längre, så varför inte kalla dem dvärgar?

Anledningen är att få variation. Massor och massor av variation.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Aristarkos;n301922 said:
Jag är inte helt säker på vad syftet är att ha med fantasy-raser om man ändå ska köra linan ut med att de precis som människor har ett helt spektrum av olika kulturer och värderingar. Det känns som om "rasen" de tillhör tappar sin identitet och blir rent kosmetisk i det fallet och tämligen meningslös då alla "raser" i själva verket bara blir människor som är lite kortare eller som har lite längre öron. Jag kommer då till en punkt där jag undrar varför den som spelar en dvärg eller alv inte bara kan spela en människa som är lite excentrisk eller kommer från en intressant mänsklig kultur med sina egna värderingar eftersom jag skulle tycka det var mer kreativt och fascinerande. Men så har jag ju aldrig varit stort fan av Tolkien + kloner av Tolkien heller.
Min egna spontana tanke till varför det ibland är roligare att ha med andra arter än människor är delvis kosmetiska men mest för att andra arter har andra biologiska förutsättningar som formar deras kulturer. Ta alver som exempel då de ofta finns med i fantasy, de lever ofta förjävligt länge och det skapar i sig självt hel del situationer som inte går att applicera på en mänsklig-kultur. I en del fiktiva världar så lever alver för evigt om de inte dör av trauma eller liknande och då har vi helt plötsligt en art som inte bör ha några som helst likheter med människors syn på att ärva eller kanske ens äga saker som individer, eller så har de en extrem syn på individuellt ägande där alla vill ha en del av kakan innan arten tagit allt.

Att vara alv i en sådan värld skulle kunna jämföras med att vara en nyinvigd vampyr i VTM och aldrig ha möjlighet att stiga i rang. Alverna i EON har många kulturella särdrag som inte skulle gå att applicera på människokukturer, i alla fall inte lika snyggt och trovärdigt.

Med detta sagt så spelar jag själv gärna i världar där det nästan bara finns människor(Westeros)men också i världar där det finns en ny art bakom varje husknut(Chronopia).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,689
Location
Värnhem, Malmö
En tredje möjlighet är att expandera vad vi kallar "människor". Jämför med antika och medeltida skildringar av fjärran länder: man skildrar människor med hundhuvuden, människor som bara har en stor fot vilken de använder som skydd mot solen när de ligger på rygg, människor som sveper in sig i sina kolossala öron, människor med ansiktet på magen, människor som saknar mun och enbart lever på dofter, med flera märkliga varelser. Det man däremot inte gör är att påstå att de är något annat än människor. Detta är, märkligt nog, något som inte tagits upp inom fantastiken. Jag tror det hade varit intressant att skriva ett spel som bara har människor, men där mänskligheten inkluderar bra mycket underligare saker än i vår värld.
 

Aristarkos

Veteran
Joined
13 Aug 2014
Messages
14
Minimoni;n301924 said:
Min egna spontana tanke till varför det ibland är roligare att ha med andra arter än människor är delvis kosmetiska men mest för att andra arter har andra biologiska förutsättningar som formar deras kulturer. Ta alver som exempel då de ofta finns med i fantasy, de lever ofta förjävligt länge och det skapar i sig självt hel del situationer som inte går att applicera på en mänsklig-kultur. I en del fiktiva världar så lever alver för evigt om de inte dör av trauma eller liknande och då har vi helt plötsligt en art som inte bör ha några som helst likheter med människors syn på att ärva eller kanske ens äga saker som individer, eller så har de en extrem syn på individuellt ägande där alla vill ha en del av kakan innan arten tagit allt.

Att vara alv i en sådan värld skulle kunna jämföras med att vara en nyinvigd vampyr i VTM och aldrig ha möjlighet att stiga i rang. Alverna i EON har många kulturella särdrag som inte skulle gå att applicera på människokukturer, i alla fall inte lika snyggt och trovärdigt.

Med detta sagt så spelar jag själv gärna i världar där det nästan bara finns människor(Westeros)men också i världar där det finns en ny art bakom varje husknut(Chronopia).

Ok, det var ett bra svar faktiskt med många perspektiv. Det blir nästan lite science fiction av det då man plötsligt kan utforska hur ens biologiska förutsättningar formar ens uppfattning om saker och ting.

Mitt fel är väl att jag sällan spelleder Tolkienesque fantasy och de gånger jag spelat i sådana världar har jag sällan imponerats av hur andra spelare skildrar medlemmar av andra raser. Det känns som att det mest bara blir grunt och stereotypt. Jag har inte själv heller varit något lysande exempel då jag spelat andra raser än människor heller.
 
Top