luddwig
Vagabond i världsrymden
Jag tycker upplägget verkar vara ok, men från beskrivningen så tycker jag att valet är ganska tydligt: Vill ni hjälpa människorna som försöker skydda sig mot fördomsfulla rasister som inte har fog för sina anklagelser, eller vill ni hjälpa rasisterna?
En intressant tvist är t.ex. att man träffar några ur milisen som från början uppträder normalt och går med dem, innan man upptäcker vilka de är och sedan behöver växla sida.
En aspekt här är att gruppernas styrka inte är fastställd i exemplet. Hur många personer som ingår i milisen och i motreaktionen, samt hur välbeväpnade de är, kommer i ett senare steg som exemplet bara nämner. Vi pratar också OSR här så om inget särskilt inträffar kommer reaktionsslag att påverka hur rollpersonerna tas emot av milisen respektive motreaktionen.
Håller med om att tolkar man det som någon slags jordmor/häxdoktor upplägg så är känns det som en vanlig och problematisk trope. Men från beskrivningen tänkte jag också att hon skulle kunna vara kristen och att åtminstone hon själv tror att krafterna är mirakel som kommer från Jesus.
Får erkänna att jag inte är särskilt bekant med tropen magiska svarta kvinnor. Min inspirationskälla till personen i exemplet är huvudpersonen i Den gröna milen.
Där skulle en komplikation kunna vara att Baumann tolkar det som att hon går satans ärenden istället. Så hur gör han då när hans döende systerdotter mirakulöst tillfrisknar efter att Temima har bett för henne?
Det där är en mycket intressant vinkling men jag hade föredragit att sätta en rollperson i en sådan situation.