Rasism i ett västernäventyr?!

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Jag tycker upplägget verkar vara ok, men från beskrivningen så tycker jag att valet är ganska tydligt: Vill ni hjälpa människorna som försöker skydda sig mot fördomsfulla rasister som inte har fog för sina anklagelser, eller vill ni hjälpa rasisterna?

En intressant tvist är t.ex. att man träffar några ur milisen som från början uppträder normalt och går med dem, innan man upptäcker vilka de är och sedan behöver växla sida.
En aspekt här är att gruppernas styrka inte är fastställd i exemplet. Hur många personer som ingår i milisen och i motreaktionen, samt hur välbeväpnade de är, kommer i ett senare steg som exemplet bara nämner. Vi pratar också OSR här så om inget särskilt inträffar kommer reaktionsslag att påverka hur rollpersonerna tas emot av milisen respektive motreaktionen.

Håller med om att tolkar man det som någon slags jordmor/häxdoktor upplägg så är känns det som en vanlig och problematisk trope. Men från beskrivningen tänkte jag också att hon skulle kunna vara kristen och att åtminstone hon själv tror att krafterna är mirakel som kommer från Jesus.
Får erkänna att jag inte är särskilt bekant med tropen magiska svarta kvinnor. Min inspirationskälla till personen i exemplet är huvudpersonen i Den gröna milen.

Där skulle en komplikation kunna vara att Baumann tolkar det som att hon går satans ärenden istället. Så hur gör han då när hans döende systerdotter mirakulöst tillfrisknar efter att Temima har bett för henne?
Det där är en mycket intressant vinkling men jag hade föredragit att sätta en rollperson i en sådan situation.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Nu spelar jag inte rollspel och det här har inget med Chronopia att göra, men jag har mycket jobb och behöver en kort distraktion, så här är mina fem cent. Sett som en äventyrsberättelse tycker jag att det övernaturliga inslaget kan byggas ut och fungera som motivation till varför protagonisterna dras in i konflikten och varför de är där överhuvudtaget. Till exempel kan de vara på jakt efter en demon eller liknande övernaturlig varelse som reser runt och ställer till otyg, och som är ansvarig för epidemin. Militärtruppen kanske egentligen är ett helvetiskt följe ledda av de fyra ryttarna som lämnat kvar en liten djävul i staden för att sprida sjukdom. Det ger protagonisterna ett större mål utöver att blanda sig i lokalpolitik och skiftar fokus från nutida infekterade debatter, utan målet blir istället att ena befolkningen mot ett externt hot, som att få voodokvinnan och prästen att samarbeta så att de kan hitta och driva ut eller dräpa demonen.
Sedan kan hjältarna rida in i solnedgången och fortsätta sin jakt på det större hotet (vilket naturligtvis mördade deras far, familjer, husdjur etc.).
Exempel på den sortens berättelser är tv-serien Supernatural och kanske mer relevant Weird West-serien Merkabah Rider av Edward Ederlac.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Ja, precis så. Fiktion kan ju, fel hanterad, bli väldigt upprörande just för att det finns en historisk verklighet bakom. Det är väl därför du har startat den här tråden, eller?
Ja, fiktion eller förutsättningarna för fiktion ...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Kommer det att finnas stöd för att spela mer seriealbumsaktigt?
I Luckey Luke-stil, nej. Däremot är Jonah Hex en inspirationskälla så det borde finnas lite serietidningskänsla i spelet.

Har förresten sett att du brukar recensera grejer. Om du är intresserad kan du får ett recensionsexemplar när spelet är klart.
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
245
I Luckey Luke-stil, nej. Däremot är Jonah Hex en inspirationskälla så det borde finnas lite serietidningskänsla i spelet.
Det är förvisso inte att förakta det heller. :)

Har förresten sett att du brukar recensera grejer. Om du är intresserad kan du får ett recensionsexemplar när spelet är klart.
Ja, kanske det. Jag sänder dig DM. ✉
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Min fem cent, vad de nu kan ha för betydelse: För några år sedan körde mitt spelgäng en Pinkertonkampanj som utspelade sig längs den transkontinentala Union Pacific-järnvägen i Nebraska, Colorado och Wyoming.

Min sidoplott inkluderade en hård maktkamp i en nybyggd liten stad. Kontrahenterna var mormoner och protestantiska tyskar. Samtliga var nybyggare och detta "vita/vita" bråk handlade om val till politiska poster, vattenrättigheter och skatteindrivning. Bråket förvärrades av mormonernas förakt mot icke-mormoner (historiskt korrekt, jag gjorde min research) och de lutheranska tyskarnas avsky mot vad de uppfattade som en skum och hemlighetsfull sekts* hänsynslösa intriger (likaså en historiskt korrekt syn på saken). Spelarna lyckades reda ut vem som hade mördat stadens tyske town marshal, även om det inte gick att göra rättssak av det eftersom efterträdaren var en inkuppad mormon (historiskt korrekt valfusk).

Det jag vill visa är att det finns tillräckligt med utrymme för klichéfria komplikationer som alltför sällan förekommer i Western-fiktioner.

* Dåtidens uttryck: a secret combination.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Det jag vill visa är att det finns tillräckligt med utrymme för klichéfria komplikationer som alltför sällan förekommer i Western-fiktioner.
Jag tycker att det låter som ett toppenscenario, men jag tycker kanske inte att en bra lösning på ”det är svårt att ha med rasism i mitt western-spel” är att plocka bort de svarta.
 
Top