Nekromanti Raser & kulturer

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Eller varför inte andra vägen

Vårtel - sätter sig på folk och ser ut precis som en vårta (jo, jag medger att det är svårt att hitta på någr bra rollspelsidéer om den)

Enstjärt - need I say more?

Nyckelsvin - SL som har med en massa låsta dörrar man måste hitta nycklar till

Ja, du är faktiskt ganska fånig!

"All my mistakes are deliberate"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Halvalver

<I>Och om det finns alv-människor och orch-människor borde det ju finnas alv-orcher också</I>

I vår Rolemasterkampanj hade vi en SLP som var ogre/dark elf. Klart grym combo. (-:

--
Åke
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,500
Location
En mälarö
Re: Arter

>Jag föredrar Östers IF framför Carl von Linné!

I vilken division spelar han?

/Anders
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Snarare ser jag att ras (art) och kultur ses som samma sak, alla människor är på ett sätt, alla dvärgar på ett osv. Men de rollspel jag spelat har en tendens att inte segregera andra arter så mycket utan att det snarare är den regionala kulturen som är den mest tydliga. Det beror ju på också hur den respektive regionen är i sin attityd. är majoriteten misstänksamma mot andar kanske dessa väljer att bo nära varandra och därför hålla sin egen kultur stark. Det går att skriva åtskilligt om de olika ämnena och det tänker jag göra också, även fast jag inte är biolog eller kulturolog (?).

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Arter

"I vilken division spelar han?"

Gäller det botanik lirar han nog i högsta divisionen, vilket man tyvärr inte kan säga om Öster. Å andra sidan sysslade han med mycket tristare saker än ÖIF. Dessutom är Linné död, vilket trots allt inte Öster är, även om man utifrån resultaten ibland kan tro att så är fallet...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det stora problemet med raser och kulturer i ett regionalt perspektiv är ju att man måste tänka sig hur varje enskild ras måste ställa sig till de överordnade förhållanden som måste anses råda över varje enskild region (politisk idealism, kulturyttring, flisofiska skolor och så vidare)

Ponera att vi lever i vår värld, fast med fantasyvarelser. Hur skulle Kalla Kriget ha sett ut? I vår värld är det en ganska enkel politisk konflikt (tja, den är skitkomplicerad, förstås, men ändå löjligt simpel jämfört med den vi måste föreställa oss i en värld med olika raser (arter?)!)

För det första, vilka raser lever egentligen i amerika? Vilka har levt tillsammans med indianerna, vilka har flyttat dit med oss europeer? Skulle dvärgar verkligen vilja flytta till ett nytt land där det inte finns några färdiga tunnelsystem? Och resa dit över havs, dessutom? (brrr) Hur resonerar svartfolken? Får de komma med på båtarna överhuvudtaget? Vårt Australien är befolkat med kriminella ursprungligen. Skulle engelsmännen dumpat svartalfer och orcher där mestadels, om de hade haft chansen?

Det här är skitsvåra frågor (men roliga!) tycker jag. Man skriver "i regionen härskar religionsutövarna i "Svarta Blodsbrödraskapet", och så visar det sig att de flesta som lever i landet är älvfolk med blommor i håret som dricker nektar och spelar panflöjt om dagarna. Borde inte de göra uppror? Hur skulle det se ut? Kan någon tänka sig en politiskt hängiven nymf? En radikal najad? En kommunistisk satyr?

Samtidigt vill man ju inte göra de omänskliga raserna FÖR adaptiva till världsordningen. Då blir de ju människor! Hmm, som sagt... Klurigt...

/Rising

"Runt mumiens kadaver ligger hans förtorkade träskorm, långspjut och klädnad, glödandes i gräset..."
"Vad sa du? förtrollade träskor?"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
"<EM>...varje enskild ras måste ställa sig till de överordnade förhållanden som måste anses råda över varje enskild region...</EM>"
Tänkvärt.

/[color:green]Han</font color=green> som håller med om att det skulle vara svårt (/jobbigt) men roligt
 
Top