Nekromanti Raser & kulturer

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,500
Location
En mälarö
>Är det någon som vet varför det så ofta i rollspelssammanhang görs en ganska total förväxling mellan ras och kultur?

Görs det? Det får du nog förklara närmare vad du menar med det.

En annan besläktad (kanske, det beror på vad svaret på min fråga ovan blir) fråga är: Varför skiljer sig kulturen inom en specifik ras sig så lite från varann mellan samhällen som ligger på olika platser? Dvärgars kultur t.ex. beskrivs vanligtvis som identisk, oavsätt om det rör sig om dvärgsamhällen som ligger på olika kontinenter.

/Anders
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Jag tror att det är vårdslöst slängande med orden. Kombinerat av dålig ordkunskap.(IMHO)

Jag använder däremot själv ordet "släkte" om alver, dvärgar osv för att särskilja dem från "släktet" människor.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Varför skiljer sig kulturen inom en specifik ras sig så lite från varann mellan samhällen som ligger på olika platser?"

Mycket intressant. Framförallt när det gäller medeltidsvärldar borde ju kulturen vara starkt regionsbaserad, eftersom man har dåliga möjligheter att förflytta sig över stora geografiska ytor. Om dvärgar och alver lever tillsammans i en stad tillräckligt länge, är det ju troligare att alverna i staden kommer kunna förlika sig med sina stadsfränder dvärgarna, än andra alver från skogar i andra länder.

Okej, med alver är det förstås svårt, då de lever så förbannat länge, men man borde ju helt klart kunna anta att tex. svartalfer som är uppvuxna tillsammans med människor får det enklare att leva enligt deras mallar än det förhållanden som gäller för andra svartfolk som lever i isolerade grottor.

Det är nog först och främst en fråga om förenkling från konstruktörernas sida. Man säger bara "alv" och alla fattar vad de har att göra med. Om du bygger en rollspelsvärld med betoning på kultur, levnadshistoria och religion m.m. så kräver det mer av spelarna (även om jag tycker det låter skithäftigt!).

/Rising

Spelledaren: "Du kan inte hugga resen i huvudet. Han är för stor för det!"

Bonnläppspelaren: "Vaddårå? Hurdå stor?"

Spelledaren: "Ja, hrm... vänta nu... äh, han är typ lika stor som, som..."

Bonnläppspelaren: "Lika stor som SILON?! (hans enda referensram, tydligen)"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Är det någon som vet varför det så ofta i rollspelssammanhang görs en ganska total förväxling mellan ras och kultur?

Gammal invand term - samma grej som t.ex när amerikaner kallar fotokopiatorer för "Xerox machines" även om de är av helt andra fabrikat än Rank Xerox. Man blev van vid att fotokopiatorer är Xerox - och att andra kulturer är andra raser - och när läget blev ett annat (Canon, Toshiba och alla andra kom ut på marknaden, speltillverkare började göra mer komplexa världar) behöll man den gamla terminologin.

--
Åke
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det kunde ju vara för att det faktiskt finns olika raser i många rollspel, i motsats till i verkligheten. Dvs det är viktigt att det faktiskt märks en skillnad mellan t.ex dvärgar och alver eller hober och människor, och det enda motsvarande begreppet från verkligheten man kan använda som modell är kulturskillnader. Så när man sen kommer så långt som till att göra skillnad inom raserna har man redan använt den modellen ("F-n också, Gary, nu har du ju redan använt den enda modell ur verkligheten vi kunde ha använt för att skapa kulturskillnader").

"All my mistakes are deliberate"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vi kallar tomatpuré för "ketchup", samma sak. [ot]

-Även om företaget Ketchup, så vitt jag vet, inte längre tillverkar tomatpuré. Förmodligen finns de inte längre.

/Rising

Spelledaren: Ok, du flyr in i en stor, mörklagd sal. Mot ena väggen står hillebardar och spjut uppradade, med ringbrynjor och armskenor och liknande. Mot andra väggen står det tre stycken manshöga metallrör på enkla träkonstruktioner med små hjul. Längst bort i salen finns det några träboxar och vad som ser ut som helrustningar..."

"Kobolden: Ok, jag undersöker en av de där rören."

"SL: Hmm, okej, det är för mörkt för att du skall kunna se om det finns något inne i dem. Ovanpå tunnorna, vid dess bortre sida, finns det något som liknar en veke, kanske är det ett ljus?"

"Kobolden: Okej, jag tänder den där veken med facklan. Vad är det i rören?"

"SL: *stön* det är något ivägen, en sorts tung kula av metall."

"Kobolden: Jag försöker pilla bort den med mitt svärd."

"Sl: Det kan säkert ta ett tag."

"Kobolden: Ok, men jag fortsätter så länge det där ljuset brinner, i alla fall!"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fast per defenition är väl inte dvärgar och alver två olika "raser", utan istället helt olika "arter", visst?

Hund och katt är två olika arter, Labrador och Tax är två olika raser.

Det är ju därför rasister blir så uppenbart löjliga (nja, extra uppenbart löjliga, alltså) när de förklarar sitt rashat med "Ja, katter och hundar, de går ju inte ihop?"

Hade de tittat på två olika raser i djurvärlden att jämföra med; tex. pudel och jack russel, så hade de ju kunnat konstatera att de trivts hur bra som helst tillsammans.

En sak som jag har tänkt på, är om halvalver kan få barn? En häst och en åsna kan ju få en mula ihop, trots att de är två olika arter. Mulåsnan kan däremot inte få några egna barn. Detta är dessutom av personlig vikt, eftersom min halvalvprästinna förespråkar sexuell avhållsamhet, medan hon är rätt lösaktig (nej, jag kan inte förtala min egen rollperson, hon är bara sällskapstörstande å det extremaste) när hennes prästrock faller av, hmm... (bokstavligt och bildligt talat) Kan hon fortsätta predika, eller kommer hon att avslöjas som bluff och dubbelmoralist om hon helt sonika blir gravid?

Fundersam inför biologernas kunskap och vetande...

/Rising

"You can only be young once, but you can be immature forever."
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
<I>Kan hon fortsätta predika, eller kommer hon att avslöjas som bluff och dubbelmoralist om hon helt sonika blir gravid?</I>

Jag skulle hävda att det var jungfrubefruktan och låtsas som om det regnade... Den linje går inte att förena med några som helst faderskapsmål och krav på underhåll./images/icons/wink.gif

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jungfrubefruktan! Åh, lika självklart som genialiskt! Du har räddat min lilla Tuvindel från ett liv i vanrykte och religiös förföljelse! ;^D

Tack för tipset!

/Rising

"Tragedy is when I cut my finger. Comedy is when you fall down an open manhole cover and die."-Mel Brooks
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,500
Location
En mälarö
Den korrekta definitionen på "art", respektive "ras" är just det att individer av olika art inte kan föröka sig med varandra. Det finns dock ett antal undantag, som t.ex. den nyss nämda mulan, men även vissa kattdjur av olika art kan para sig, som t.ex. lejon och tigrar som kan få "tigoner" ihop. Om de är fertila eller ej vet jag inte.

/Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Den korrekta definitionen på "art", respektive "ras" är just det att individer av olika art inte kan föröka sig med varandra.</I>

Det kan dock sättas ur spel beroende på förutsättningarna i den aktuella världen; det är inte helt ovanligt att hjältar från jordiska myter sägs vara son till en varg o dyl, så det vore inte malplacerat i en mytologiskt inspirerad fantasyvärld.

Exempel på en värld med 'arter' är fö Gondica, där det uttryckligen inte finns några halv-fauner eller liknande... Så människor säger att då är det ingen idé att ha sex med varann, fauner säger att då är det ju riskfritt ha sex med varann. (-:

--
Åke
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tigoner? Tiger och Lejon får en Tigon?

Det låter som hämtat ur en dålig serietidning. Är det sant?

Jag kom på några andra balla rollspelsdjur:

Vaktel + Vårtbitare = "Vaktbitare" -som stryker omkring i staden...

Tvestjärt + Enhörning = "Tvehörning" -nu, dubbelt så bra!

Vildsvin + Nyckelpiga = "Vildpiga" - Hon diskar, tvättar, städar och går bärsärkagång, allt en kringresande äventyrare behöver!

Åh, vad jag är fånig!
/Rising

"There are three kinds of people: those who can count, and those who can't."
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,058
Location
Linköping
Görs det? Det får du nog förklara närmare vad du menar med det.

Jo vad jag menade var att de flesta faktorer som beskrivs som skillnader mellan t.ex. olika människogrupper är just kulturella och inte biologiska. Dessutom är det sällan så stora biologiska skillnader som man tror även om de kulturella kan vara milsvida...
Jag håller med dig det är roligare med lite variation. Lite spontant vill jag minnas att det ofta finns flera alvgrupper men bara en dvärggrupp (och eventuellt halvdvärgar) trots att dvärgarna ofta är de mest isolerade.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,058
Location
Linköping
Man skulle ju kanske kunna tänka sig att använda ''underart'' (dvärg, alv, o.s.v.) om de nu är så nära släkt med varandra att de kan få avkomma och sedan ha olika dvärgkulturer, alvkulturer o.s.v. Annars kan man ju ha olika skikt av kulturer, det måste ju inte heta olika saker, t.ex. europé, nordeuropé, svensk, smålänning, sävsjöbo...

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Arter

"Den korrekta definitionen på "art", respektive "ras" är just det att individer av olika art inte kan föröka sig med varandra."

Nej, definitionen på art är att det är en grupp individer som kan få könsduglig avkomma. En mula är steril, vilket innebär att hästar och åsnor är två olika arter. Sålunda är de som det så fint heter "reproduktivt isolerade".

"Det finns dock ett antal undantag"

De undantag som finns för artbegreppet hittar man inom växtriket, men eftersom det är trist med växter så tycker jag man kan bortse från det... /images/icons/smile.gif
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,058
Location
Linköping
Re: Arter, lite OT

De undantag som finns för artbegreppet hittar man inom växtriket, men eftersom det är trist med växter så tycker jag man kan bortse från det...

Det finns ännu tråkigare än växter där det är svårt med det här med arter - bakterier och sådana småkryp... /images/icons/tongue.gif

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Arter

<I>De undantag som finns för artbegreppet hittar man inom växtriket, men eftersom det är trist med växter så tycker jag man kan bortse från det...</I>

Undrar om Bob Marley, Cheech & Chong, Beatles och halva Amsterdam anser det.../images/icons/wink.gif/images/icons/laugh.gif

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Arter

"Undrar om Bob Marley, Cheech & Chong, Beatles och halva Amsterdam anser det..."

Nä, det är klart. Och själv gillar jag när massvis med grässtrån tillsammans bildar en fotbollsplan. Men det där med att klippa gräset, rensa rabatter och sånt, det är ett elände, för att inte tala om klassindelning av växter och biologiprov där man skulle kunna skilja en jäkla massa olika blad från varandra. /images/icons/frown.gif

Jag föredrar Östers IF framför Carl von Linné! /images/icons/cool.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Halvalver

Och om det finns alv-människor och orch-människor borde det ju finnas alv-orcher också (iofs kan det mycket väl ha gått ett par såna på min klass i högstadiet). Och enligt Tolkien är ju hober och människor nära släkt så om man bortser från... hmm... vissa fysiska svårigheter borde det ju finnas hob-människor, hob-alver och hob-orcher också. (Och Gimli blir ju väldigt förtjust i Galadriel, så man vet ju aldrig...). Så vad gäller din halvalvprästinna: be afraid, be very afraid. (Kom just att tänka på half-ogres och orc-ogres; i D&D hör ogres till samma grupp som jättar och troll, så vad som helst verkar möjligt ["Se upp, det står en jättedvärg bakom dig!!"])

"All my mistakes are deliberate"
 
Top