Nekromanti Raser i fantasy

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Vilka raser bör finnas med i en spelvärld för att få in den riktiga "fantasykänslan"?
Jag gör en egen spelvärld till mitt eget rollspel som jag kanske till och med (om det blir bra) skickar in till rollspel.nu.
Så, vilka raser? Kan man hitta på egna, och har ni i så fall några förslag? Jag vill ha en äkta fantasykänsla!
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Denna tråden hade varit bättre i Rollspelsmarkare men men.

Bästa fantasykänslan beror ju på vad spelarna gillar men ska du ha det klassiska så är alver, dvärgar och orcher några "måste'n". Troll och sånt är också bra. Då får man nog också säkert den bästa fantasykänslan eftersom fantasyn grundar sig på de varelserna. Men hitta på egna om du vill, det kan göra det hela mer interestant.

Men asså, riktigt äkta fantasykänsla = Tolkien. Vilket alla borde veta /images/icons/smile.gif

Mac - glöm inte drakarna!
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Stämning

Det viktigaste är att den stämning du vill förmedla i din spelvärld förstärks på alla nivåer i spelet, detta gäller naturligtvis även olika raser. Det är klart du får hitta på egna raser eller använda redan beprövade - det viktigaste är som sagt att den rätta känslan infinner sig. Lycka till!

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan "There is no spoon"
 

Robert_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
28
Location
Umeå (eller Övik)
Precis som snygglo och Maxwan redan sagt så är känslan och stämningen det viktigaste. Vilka raser du ska använda bygger mycket på just vilken känsla du eftersträvar. Om du vill ha en mörk fantasy värld där det okända och skrämmande spelar en stor roll bör du kanske nöja dig med ett fåtal raser, såsom människor, dvärgar, alver och kanske någon ras till såsom småfolk, vättar eller annat. Det är viktigt att inte överdriva antalet raser - kom ihåg att du bör kunna beskriva alla raser du har med så att de inte bara verkar vara schablonmässiga stereotyper utan har fungerande samhällen, moraliska värderingar och filosofiska tankesätt var för sig. Eller varför inte bygga ihop samhället så att människor och t.ex. dvärgar lever tillsammans sida vid sida på samma eller olika villkor. Kanske vända på steken och göra människan till den ras som utsätts för rasism och nedlåtande kommentarer av de "bättre" dvärgarna eller alverna eller gnomerna eller vad som helst. :)

Jag tycker att du ska börja med ett fåtal raser och göra dem grundligt förankrade i världen och sedan fråga dig om du verkligen behöver fler. Betänk att om man bara har en ras så kan det också vara intressant. Det finns ingen korrelation mellan antalet raser och kvalitén på världen.

-Robert
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vilka raser bör finnas med i en spelvärld för att få in den riktiga "fantasykänslan"?"

De som passar världen.

Ta till exempel Dark Crystal. Det är en ypperlig fantasyrulle, i en värld med fyra raser. De som styr världen är skeksis - hårda, fula och brutala saker som påminner om en korsning mellan en gam och en ödla. Deras motsats är mystics (i boken och källmaterialet kallade ur-ru, vilket nämns på ett ställe i filmen), som ser ut som fyraarmade Bauer-troll. De båda huvudpersonerna är gelflingar, alvliknande varelser som numera är nästan helt utrotade av skeksis. Dessutom finns podlingar: små, jordnära varelser som är hur härliga som helst, trots (eller kanske tack vare) en viss muppaktighet.

Slutresultatet är en helt underbar rulle med hur mycket fantasykänsla som helst, trots att människor, alver, dvärgar och orcher lyser med sin frånvaro, eftersom skeksis, ur-ru, gelflingar och podlingar passar världen som hand i handske.

Personligen ser jag att alver, dvärgar etc nästan drar ner känslan. De låser världen till Tolkiens givna attribut och man kan inte göra något eget eller frångå standardattributen det minsta utan att känslan förstörs. Det var också orsaken till att jag byggde något eget i Skymningshem. Jag ville helt enkelt inte låta Tolkien förstöra den stämning och känsla som jag ville bygga upp. Inget ont om Tolkien, men han har blivit så populär att det sabbar för folk som vill göra något eget och unikt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
..=]Genesis[=..
"Vilka raser bör finnas med i en spelvärld för att få in den riktiga "fantasykänslan"? ... Jag vill ha en äkta fantasykänsla!"

Krille
"Personligen ser jag att alver, dvärgar etc nästan drar ner känslan."

Maxwan
Den äkta fantasykänslan är dock, vilket inte går att undgå ifrån, Tolkien och därmed alver och dvärgar.

Maxwan - som dock håller med Krille om att just alver och dvärgar är lite väl använda.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Den äkta fantasykänslan är dock, vilket inte går att undgå ifrån, Tolkien"

Är det?

Vad är det som gör att Fritz Leibers böcker inte är "äkta fantasy"? Eller Edgar Rice Burroghs, eller Robert E Howards, bara för att ta några pre-Tokienska författare? Eller för den delen, vad är det som gör Dark Crystal till "oäkta fantasy"?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Jaja, men men. Nu är det så att jag tror att de flesta ser Toliken som skaparen av dessa varelser ändå och även fast både alver och dvägar har funnits i 1000tals år går det inte att undkomma från det.

Maxwan - Tolkien är äkta fantasy.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Den äkta fantasykänslan är dock, vilket inte går att undgå ifrån, Tolkien och därmed alver och dvärgar."

Nope...den äkta tycker jag har något med mytologierna att göra, främst nordisk, grekisk och romersk. Bara någon koppling, behövs inte mycket.

I Grekisk och Romersk, förekommer vad jag vet inte varken alver, dvärgar och definitivt inte orcher.

I Nordisk förekommer dvärgar (även under namnet svartalver) samt ljusalver (inte enbart alver), definitivt inte orcher.

Men sedan finns andra typer av varelser, vilket enkelt kan användas, och då behövs inte alver, dvärgar eller orcher för att få en fantasykänsla av det klassiska tycker jag.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Attack-Bosse

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
50
Location
Göteborg
Snälla slopa dom "jag bor i en trädkoja och ska med mitt liv och mitt gyllene svärd bekämpa ondskan, men jag tänker inte hjälpa dig, bara ge dig dom här äpplena, samt förbehålla mig rätten att vara omotiverat otrevlig mot dig, och låssas att jag är jätteviktig här"-skogsalverna.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tja persoligen ser jag inte mytologi som fantsy. Som en vikitig inspirations källa ja men mytologin står för sig.



Per
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tolkien är standard fantasy. Men fantasy behöver inte vara standard fantasy för att vara äkta.

Per
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Tja persoligen ser jag inte mytologi som fantsy. Som en vikitig inspirations källa ja men mytologin står för sig."

Ja...mytologin står för sig själv, men frågan är om fantasyn gör det...jag skulle säga att den inte helt klarar sig utan mytologin. Sedan om det är indisk, kinesisk eller grekisk spelar mindre roll.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Fantasyn klarar sig lika mycket utan mytologin som mytologin klara sig utan fantasyn: allt är produkter av den mänskliga fantasin, och den moderna litteraturen har uppstått ur samma psykologiska mekanismer som tusen år gamla myter.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Säg ett enda fantasy (bok, rollspel eller vad det än må vara), som inte har en enda anknytning till mytologin av något slag...

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Först måste vi definiera vad mytologi egentligen innebär. Eftersom alla fomer av uppdiktade historier som människor skapar kommer ur samma grundläggande mänskliga drifter, så kan man lika gärna säga att ALLT är mytologi. Mytologin är mytologi, fantasyn är mytologi, den där billiga deckaren som du köpte på en bensinmack -82 är också mytologi. Mytologin är inget absolut begrepp, och därför kan man inte definiera fantasyn utifrån mytologin.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Egenheter?

Har någon några förslag på olika intressanta egenheter som kan läggas in i raserna för att få spelet intressantare och kan någon systemadmin eller nåt flytta den här tråden till rollspelsmakande?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För att få en grundläggande känsa i fantays så tycker jag att det ska finnas alver, stenfolk, sagodjur m.m
Sen så sätter ju bara din fantasi som sätter gränserna !!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 
Top