Nekromanti Raser i fantasy

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Det beror på känslan i spelet jag kan tänka mig fantasy värdar där inte ens människor exister..
Problemet är att spelarna måste kunna leva sig IN i varelserna därför för enkelheten skull LÅT människor existera*ler*

I en kampanj värd jag har gjort åt Eon finns det gigantiska ugglor stora som människor som man kan spela och vara de är smarta nästan blinda dag tid men UJ UJ va bra natt syn de har.. *ler*
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja du, det är väll upp till spelaren vad han vill ha. Jag tycker att det ska finnas stenfolk och annat för att det ska bli fantasy.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>För att få en grundläggande känsa i fantays så tycker jag att det ska finnas alver, stenfolk, sagodjur m.m Sen så sätter ju bara din fantasi som sätter gränserna !!<p><hr></blockquote><p>Jag är ganska säker på att alla har sin egen uppfattning på hur "riktig fantasy" ska va, men jag tror nog det beror på hur du som SL beskriver världen.

/Honken
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, det är det ju !!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Japp..

Jag står fast vid min definering jag lagt fram tidigare här på forumet:


Fantasy Är Det Som Inte Är Historiskt Korrekt.

(Science-Fiction kan man se som parallelt eller underordnat fantasy.)


Oj vad jag är stolt över den! /images/icons/wink.gif


/Arvidos, Som tycker att RipperDoc ser ut som Zorg.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Petnogis där. /images/icons/wink.gif


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: mytologi

Om vi nu skall vara noga och söka definitioner så är väl mytologi ungefär ''gudalära''? Alltså t. ex. berättelser om Zeus och gänget, eventuellt om Hercules, Illiaden m. fl. eftersom gudarna förekommer där men absolut inte en jordnära deckare. Jag kan ha fel men vill minnas att jag slog upp det någon gång då jag skulle sätta namn på färdigheter.

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: ''Tolkienraser''

Tolkienraser skapar mer klichékänsla än nåt annat, tycker jag.

Så tillvida man inte spelar i just i Tolkiens Eä (Midgård, Aman o. s. v.) vilket enligt mitt tycke är en av de absolut bästa fantasyvärldarna. Sedan är det mycket trevligt att spela något annat också (annars hade jag ju inte gett mig på att göra en egen värld t. ex.). Det som blir klichéartat är väl i så fall Tolkienraser/-arter i ett helt annat spel? Men det var säkert det du menade.

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
En av de absolut viktigaste sakerna beträffande raser och arter tror jag är att inte ta med ''allt''. Då blir det i mitt tyckte bara tråkigt. Försök hitta en bra urval som passar ihop och kanske hitta på något eget (jag vet - det är inte så enkelt men bra om man lyckas). Jag tycker också att urvalet kan bli lyckat om man bygger det på något som man uppfattar som konsekvent eller sammanhängande t. ex. en viss mytologi. Men som sagt ett urval som är i alla fall lite unikt och begränsat i mängd tycker jag nog är viktigast

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
"Nope...den äkta tycker jag har något med mytologierna att göra, främst nordisk, grekisk och romersk"

Nog tycker jag att du borde låta mellersta Europa och kelterna få vara med på ett hörn. /images/icons/wink.gif

Om jag inte minns fel förresten, så kommer ordet "orc" från en berättelse om Karl den store, där det är något slags sjömonster. Numera är det nog tyvärr få som förknippar ordet orc (eller orch) med ett sjöodjur.

Don Kennetho
 

Bombadill

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
57
Location
Hörby
Jag tycker absolut inte det är något fel på Tolkiens idéer, världen är bra och raserna ger en mycket hög fantasykänsla, men tyvärr används alla dessa raser, som rena kopior av Tolkiens alver, orcher och dvärgar, i andra fantasyliteraturer och i rollspel som inte utspelar sig i Tolkiens värld. Det är lite tråkigt att alla försöker tjäna pengar på något som egentligen är någon annans idé. Det är mycket bättre att använda egna raser med andra egenskaper och seder än att kopiera en ras från någon annan.

/Bombadill, ondast vinner...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Re: mytologi

All mänsklig drama är en enda stor pöl, från vilken nya författare hela tiden drar inspiration. Inspiration från gudaberättelser kan lika gärma användas för att skriva deckare som för att skriva fantasy, och fantasy kan lika gärna inspireras av en gudaberättelse som av en deckare, en klassisk roman eller alla tre.

Dessutom undrar jag vad riddaren menade med mytologi. var det gudaberättelser, som du säger, eller var det mer folksagor i stort? Det tidigare är väl en lite bättre fastställd genre än det senare, men å andra sidan blir definitionen av fantasy som "litteratur inspirerad av mytologi" bara underlig om man definierar "mytologi" som "gudasagor".

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: mytologi

å andra sidan blir definitionen av fantasy som "litteratur inspirerad av mytologi" bara underlig om man definierar "mytologi" som "gudasagor".

Det må va´ hänt men då är det väl snarare definitionen av fantasy det är fel på (om jag nu minns rätt från min ordbok/uppslagsverk)?

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: mytologi

"Dessutom undrar jag vad riddaren menade med mytologi. var det gudaberättelser, som du säger, eller var det mer folksagor i stort? Det tidigare är väl en lite bättre fastställd genre än det senare, men å andra sidan blir definitionen av fantasy som "litteratur inspirerad av mytologi" bara underlig om man definierar "mytologi" som "gudasagor"."

Mytologi betyder just gudasagor och liknande. Fast jag brukar själv även inkludera folksagor.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: mytologi

<I>Mytologi betyder just gudasagor och liknande. Fast jag brukar själv även inkludera folksagor.</I>

Folksagor går väl in med myter som "folklore", men annars tycker jag inte de har så mycket gemensamt?
Annars är det väl rätt vanligt att folk blandar ihop myter med legender - typ, Arthursagan.

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: mytologi

"Folksagor går väl in med myter som "folklore", men annars tycker jag inte de har så mycket gemensamt?
Annars är det väl rätt vanligt att folk blandar ihop myter med legender - typ, Arthursagan."


Jepp...det är många som blandar ihop just den delen.

Myt = Gudasaga
Mytologi = Gudalära

Myt anges i min ordbok precis som du sa också... Något uppdiktat (felaktigt, men allmänt spridd föreställning)

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: mytologi

Lustigt, i min uppslagsbok står det två betydelser för myter varav den ena är som sagt gudasagor, medan den andra betydelsen står för för uppdiktade berättelser, fabler eller just legender.



Don Kennetho
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: mytologi

Hmm då kommer en annan fråga räknas illiaden som mytologi eller sjönlitteratur ? Själv tycker jag att det lutar mer åt det sistnämda.

Per
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: mytologi

I min stod som jag angav...men slår jag upp på ordet Legend står följande:
Helgonberättelse, Saga, Myt

Och om man slår ihop 1 + 1 = 3, dvs Myt = Gudasaga, Myt = Legend, Saga (felaktigt, men vedertaget)

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: mytologi

Antagligen råder det nog ganska delade meningar om vad de olika uttrycken exakt står för. Även om legender och myter inte av alla anses som identiska så är de i vart fall väldigt nära besläktade.

Den grekiska mytologin handlar ju till stor del om hjältar, inte bara gudar, så att dra en klar gräns mellan mytologi och legend är nog ganska svårt, för att inte säga omöjligt. I min bok om mytologi räknas även Arthursagan in, liksom berättelser om historiskt osannolika bragder av faktiska historiska personer (det där blev grötigt), som t ex stordåd av Karl den store.
I den här boken ges också en definition som helt enkelt säger att "otroligt" är nyckelordet inom mytologi, att det ska handla om gudar är alltså ingen förutsättning. Så jag tycker nog också att vissa folksagor skall kunna räknas in under det begreppet.


Don Kennetho
 
Top