Rapporter från GothCon

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Wrnu namnskyltar där folks avtar också synts hade varit fantastiskt, då jag oftar känner igen dem före jag jag kopplar namnet
Det borde inte vara speciellt klurigt att skriva något slags enkelt litet script som genererar en PDF baserat på ett användarnamn eller medlemsnummer; där PDF:en innehåller profilbild och användarnamn och kanske ett ifyllbart fält för IRL-namn…

Om jag känner att jag behöver en paus från annat under lovet kanske jag ser om jag kan sno ihop nåt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Ett GothCon är alltid ett gott con, detta år trots att två personer jag hade sett mycket fram emot att träffa och spela med, Kim och @GnomviD, av olika anledningar inte kunde dyka upp.

Jag kom till pubben vid 19-tiden eller så, hälsade på folk, tjôtade lite, drack en ingefärsöl, sedan, för första gången, gick till GothCon för att köpa inträde redan på torsdagen. Detta skulle visa sig vara ett misstag! Sedan stack jag hem, tillsammans med @Vicotnik, @Lukas, @Murmelgnu och Elsa, som alla skulle sova i min lilla lägenhet på 24 kvadrat.

På fredagen vaknade jag med lite lätt huvudvärk, vilket jag attribuerade till sen läggning dagen innan. Åkte in till konventet, där det visade sig att Indierummet fått ett litet enstaka klassrum, som dessutom behövdes av Stockholmskartellen för sin förvaring. Det är spännande hur vi på LinCon alltid får samma plats, som är en toppenplats, medan GothCon flyttar om oss varje år, och ger oss sämre och sämre utrymme hela tiden. Denna gången löste sig dock problemet otroligt väl, då vi lyckades ockupera ett område vars användare inte hade dykt upp, och hade därmed två klassrum, en hörna, plats i korridoren att lägga fram våra spel, plus access till källaren. Vi gick från sämsta utrymmet vi haft på GothCon till det bästa!

Jag satte mig ned för att spela Huldran med @Bunny, Anne, Hilma, @Joel … någon mer? I alla fall, under mina regelförklaringar blev det mer och mer tydligt att jag inte skulle kunna delta i den här omgången, då konventspesten redan drabbat mig. Illamående och tilltagande huvudvärk tvingade mig att retirera till min lägenhet och vila ut. Som tur är repade jag mig snabbt och återvände på eftermiddagen, då jag fick leda ett pass Lasers & Feelings med @Korpa och två nybörjare. De slog ganska dåligt, vilket gjorde det spännande och mer utmanande än vanligt. Bra omgång! L&F har ju en violatorhandske (ett val där alla alltid väljer samma alternativ för att det är ballast) i form av skeppssvagheten "Dåligt rykte", men detta var första gången där det hade en signifikant effekt på spelet, då det visade sig att kapten Darcys dåliga rykte var befogat och att han jobbat för Zorgon Erövraren i det förflutna!

Därefter en omgång Huldran med @Murmelgnu, Elsa, Jojjo och Anne. Medan jag stod och väntade på dem så kom @Henke och hans gäng förbi och ville också spela Huldran! Tydligen ett poppis och lättpitchat spel. Jag kunde ju inte delta, men körde en regelgenomgång för att sätta igång dem, och de verkar ju haft en helt okej omgång själva. Spelomgången jag deltog i blev av väldigt varierande intensitet. En rollperson kämpade mest med att hon var överarbetad, prästhustrun kämpade med sin lusta (jag slumpade hennes begär och slog, helt ärligt, "lusta" och "kön"!), medan drängen på Rafvelsgården gick helt hardcore in i kaklet med sitt högmod, vilket slutade med att han tog en kniv av dvärgastål och skar halsen av kyrkoherden och våldtog prästhustrun, som dock fick tag på kniven och dödade honom. Riktigt mörkt.

På lördagen hann jag med några omgångar. En ytterligare omgång Huldran (!) med @Bifur och hans gäng, i en atmosfär som växlade mellan drama och buskis. Skräddare-Sten vann priset som mest tragiska rollperson på konventet. Han var änkeman och bodde ensam, sexuellt frustrerad och inte särskilt populär i bygden. Kämpade med sina lustar och skammen för dessa. Något av en "äckelgubbe", men som själv skämdes och bad Gud om förlåtelse för sitt beteende. Egentligen var han nog mest fruktansvärt ensam.

Här någonstans, osäker på exakt när, spelade jag en runda Wilding Tales med Amos, Anne och en ung nybörjare. Jag gillar WT eftersom det är ett spel som går att spela på 30-45 minuter men ändå är ett dramaspel och inte humorflabbigt. Det gick inte bra för min rollperson, som fick sina tomatplanor överkörda, blev skjuten och till sist medan hon förblödde fick sin vattenrenare stulen.

Sedan spelades även en runda Midnatt för alltid med Anne, @Bunny, @Joel och en ickeforumit. Den var förvirrande och galen, som alltid, och jag ska inte säga så mycket mer för att inte avslöja scenariot, men en höjdpunkt var när Anne, som medborgare, spenderade sina vaghetsmarkörer för att försöka få ett hälsosamt barn vid förlossningen. Först hade barnet fem huvuden, en vaghetsmarkör spenderades, varpå det hade två. Ännu en spenderades, och barnet hade nu ett enda huvud, men var blint.

Efter detta var det Nerver av stål med @Joel, @nano och tidigare nämnda ickeforumit, vars namn jag tyvärr inte minns, men som var askul att spela med. En tajt och relativt snabb historia enligt konstens alla regler. Det var länge sedan jag spelade NAS, så det var kul att få lira det igen. Eloge till Joel som rakt av i första scenen introducerade en huvudperson som var en avskedad sportjournalist som hankade sig fram genom att fuskspela på hästar. Så jäkla bra!

Mellanspel här där jag och @Korpa gick till receptionen för att få återbetalning på inträdet, vilket visade sig vara hiskeligt komplicerat. Vi hade två olika problem, men bägge var extremt svårlösta, och vi stod där i säkert en halvtimme medan funktionärerna krigade mot systemet. Korpa fick nog igenom sin återbetalning, medan min fortfarande är i limbo. Jag lämnade mina kontaktuppgifter så kanske de lyckas få det att funka någon gång i veckan. Anledningen till att min återbetalning var så svår var tydligen för att jag betalat på torsdagen, vilket gjorde att transaktionen redan var arkiverad och inte gick att hitta, medan Korpas var problematisk eftersom hon bara skulle ha tillbaka hälften av inträdet.

Därefter den sista omgången, som blev Motel Dragonfly med @Korpa och den askula ickeforumiten. MD är ett spel som lämpar sig väldigt väl för att spela sent på natten. Som gjort för en sista omgång på konvent. Det blev en rörande och mycket surrealistisk berättelse. Min rollperson hade någon sorts flyktbeteende som symboliserades av att han var uppe i en luftballong, ensam och vågade inte hoppa ned till jorden. Väldigt symboliskt, och som vanligt i MD så kändes det otroligt djupt utan att man riktigt kunde sätta fingret på vad allt betydde. Tror att det blev extra bra för att vi bara var tre, så det blev extra nära, liksom.

Till sist på söndagen åkte Vico och Lukas in till konventet, medan jag, Emil och Elsa gick till Masala Zone, köpte med oss riktigt god indisk mat och gick upp på Ramberget för att käka den. Bra väder, fantastisk utsikt, god mat och trevligt sällskap. Perfekt avslutning på ett bra konvent!

Så dålig start och bara två spel på fredagen, men kompenserade för detta med fem på söndagen, vilket gav en total på sju spelpass under konventet, vilket ändå är godkänt på ett såpass kort konvent.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Kort konventsrapport.

Torsdag: Åt middag på Meet the Greek med @Ape of Wrath . Besökte puben och surrade med blandat folk.

Fredag: Spelade Western med @Bifur samt icke-forumiterna Patric, Marco och Otto. Gick en vända i butikerna. Köpte ett par småsaker av kartellen. Besökte Fenix Awards prisutdelningen. Åt pizza på Gaubi med @Ape of Wrath , @Bifur , @DeBracy och FSF-INK.

Lördag: Spelade Dungeon Crawl Classics med @Ape of Wrath , @DeBracy och två nya bekantskaper. Gick en vända i butikerna. Åt schnitzel och efterrätt på Tintin med @DeBracy . Spelade Zombie Cinema med @Ape of Wrath och @DeBracy .

Söndag: Spelade De fördömda med @Ape of Wrath och @ROAR master Emil . Gick en avslutande vända i butikerna.

Summa summarum ett riktigt kul konvent. En bra blandning av spel och häng. Exakta kul att De fördömda fick pris i Fenix Awards.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Mycket kort och osammanhängande:
Torsdag
Tåg upp till Göteborg, checkade in på hotell och vilade lite innan puben. Sprang in i @Lukas från forumet som gav mig skjuts till puben och påminde mig om att jag borde skriva klart Äventyrssommar. Hälsade i bilen även på några andra från forumet och en som inte var från forumet. Snackade med en del folk, råkade möjligen sätta idé i @Gabrielle de Bourg :s huvud att köra game jam nästa GothCon. Gick runt 23 och checkade in. Hade varit OK om hotellet inte hade dåliga gardiner, men tyvärr blev det dålig sömn...

Fredag
Åt frukost på hotellet, såg inga konventsbesökare. Stötte ihop med indierummet som hade lite trassel med lokal ( :( )
Gick i butiker och tittade. Kollade på fina figurspel i Vasa-byggnaden, fotade några, såg och var lite besviken på 40k-turneringens terräng. Handlade lite, bar tillbaka köp till hotell och tog lunch på Tintin innan jag återvände. Köpte fina tärningar och hängde i Helmgast med @Krille en stund och fixade pizza. Var i faggorna när han fick ta emot en massa priser - verkar som ingen notifierat om utdelning möjligen? När jag begav mig från spelmakarrummet var jag lite för trött för att spela något så gick till hotellet redan 22.

Lördag
Åt tidigare och såg konventsbesökare på hotellet(!) - det var uppenbarligen inte bara jag från konventet som bodde där. Spelade lite Lovecraftesque på morgonen, spelade Wings of Glory, såg @Ymir spela 8-personers Twilight Imperium och tog lite fler foton av figurspelsbord. drog förbi spelmakarrummet och pratade med @krank en liten stund, fixade lunch till @Krille, tittade förbi auktionen (inget intressant för mig), drev runt i butikerna, åt gothmoj-korv, tittade in på TI-sessionen som tagits slut och hängde med när de drog på kvällsmat. Avslutade kvällen med att testa Battletech Alpha Strike.

Söndag
Vaknade och kunde inte somna om riktigt. Åt frukost, packade ihop, checkade ut, svängde förbi konventet. Köpte mer tärningar och råkade mångla lite tärningar till @Krille och @krank . Som utlovat köpte jag en japansk Kutulu-bok. Lämnade redan 12:20 för att hinna med lunch och buss.
 

Joel

Veteran
Joined
22 Jan 2020
Messages
7
Eloge till Joel som rakt av i första scenen introducerade en huvudperson som var en avskedad sportjournalist som hankade sig fram genom att fuskspela på hästar. Så jäkla bra!
Tack så mycket. Första gången jag spelade Nerver av stål och det var en trevlig upplevelse. Alltid extra kul att få spela med den som skapat spelet!
 
Joined
10 Apr 2023
Messages
27
Kort konventsrapport.

Torsdag: Åt middag på Meet the Greek med @Ape of Wrath . Besökte puben och surrade med blandat folk.

Fredag: Spelade Western med @Bifur samt icke-forumiterna Patric, Marco och Otto. Gick en vända i butikerna. Köpte ett par småsaker av kartellen. Besökte Fenix Awards prisutdelningen. Åt pizza på Gaubi med @Ape of Wrath , @Bifur , @DeBracy och FSF-INK.

Lördag: Spelade Dungeon Crawl Classics med @Ape of Wrath , @DeBracy och två nya bekantskaper. Gick en vända i butikerna. Åt schnitzel och efterrätt på Tintin med @DeBracy . Spelade Zombie Cinema med @Ape of Wrath och @DeBracy .

Söndag: Spelade De fördömda med @Ape of Wrath och @ROAR master Emil . Gick en avslutande vända i butikerna.

Summa summarum ett riktigt kul konvent. En bra blandning av spel och häng. Exakta kul att De fördömda fick pris i Fenix Awards.
Jag är så besviken att jag inte hann spela mer! 😅 Har många bollar i luften, men De fördömda kommer att dyka upp i kanalen @roar7404 på youtube innom en... Obestämd framtid 😜
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Torsdag:
  • Kom dit. Peppad!
  • Riggade Bläckfisk Förlags monter. Obligatoriskt!
  • Snackade rollspel och strunt på GothCon-puben. Soft!

Fredag:
  • Monterhäng med Bläckfisk Förlag hela dagen. Trevligt!
  • Gick runt i lite butiker och käkade lite mat. Angenämt!
  • Fick några fina utmärkelser på Fenix Awards. Smickrande!
  • Spelade Game of Voices i Indierummet på kvällen. Intressant!

Lördag:
  • Monterhäng med Bläckfisk Förlag hela dagen. Trevligt!
  • Gick runt i lite butiker och käkade lite mat. Angenämt!
  • Spelade Desires of the Damned i Indierummet på kvällen. Givande!
  • Spelade Psychodrame i Indierummet på natten. Ångestfyllt!

Söndag:
  • Packade ned Bläckfisk Förlags monter. Småsvettigt!
  • Åkte hem. Rätt skönt!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
En rolig sak var att konventet hade besök ifrån flera utländska konvent.
De verkade alla väldigt nyfikna på indierummet och vårt koncept.
Flera av dem pratade om hur de ville skapa något liknande på sina egna konvent.
Så det verkar finnas risk att vårt koncept kommer sprida sig utomlands.
Vi är ett hjärnvirus som en dag kommer ta över hela hobbyn.
 
Top