Nekromanti Rapporten till FS om debatten om Sverox

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Hej!

Nu har den rapport Sveroks förbundsstyrelse fått om nya Sverox blivit tillgänglig (eller, nu har jag hittat den). Saxar rapporten nedan:

--------------------------------------------

Rapport: Sverox av Fredrik Engström, fredrik.engstrom@sverok.se och Fredrik Axelzon, fredrik.axelzon@sverok.se

Avtalsprocess påbörjad
Diskussionerna kring avtalet med den nya redaktionen har påbörjats och ett avtal kommer att slutas i det närmaste. Avtalet kommer som tidigare nämnts löpa på 6 nummer med möjlighet till förlängning i ytterligare 6 nummer.

Extern annonssäljare har oväntat fallit ifrån
På grund av en allvarlig olycka har annonssäljaren Örjan Lundströms kollega tvingats bort från det gemensamma företaget. Detta har lett till att Örjan själv varit nödgad att bära upp verksamheten. På grund av detta har han gått in i väggen och kommer inte att kunna fortsätta arbetet med annonsförsäljning de närmaste månaderna. Detta är självklart olyckligt, men omöjligt att förutse. Vi kommer i det närmaste utarbeta en plan för hur situationen skall lösas.

Diskussion på slaget och på forum
Under slaget i Varberg uppkom diskussion om upphandlingen av Sverox. Det är tydligt att det spridits ut en hel del osanningar och rykten om hur upphandlingen har genomförts. Detta är olyckligt eftersom det tar fokus från de konstruktiva delarna av diskussionen. Vid en kort frågestund på slaget försökte vi så gott som möjligt svara på de frågor som fanns och redogöra för hur arbetet genomförts. Även på vårt interna forum och rollspel.nu har frågan diskuterats. Även här har diskussionen i många fall handlat om rena osanningar och grundlösa beskyllningar.

Sverox #32
Sverox #32 utkom planenligt första veckan av november och har nu distribuerats. Detta är det sista numret under nuvarande avtalsperioden.

Upphandling av tryckeri
Arbetet med tryckeriupphandling är snart färdigt. Det är skrivande stund inte helt beslutat vilket tryckeri som får kontraktet, men det lutar åt Trydells tryckeri i Laholm. Detta tryckeri trycker över 90 olika tidskrifter, såväl organisationstidskrifter som kommersiella. Genom ett kontrakt med Trydells binder vi upp oss för 6 nummer och kan därmed komma ner i pris jämfört med tidigare.

Planering Sverox #33
Första numret under nästa avtalsperiod produceras just nu. De styrelseledamöter som vill ha med material i tidningen ombeds omedelbart kontakta chefredaktör Magnus Alm på magnus.alm@nkja.se. Tidningen kommer att komma ut under första veckan av januari.

Avtalsskrivande fullbordat
Tisdagen 4 november hålls möte med den nya redaktionen. Under detta är vår förhoppning att de sista avtalsrelaterade frågorna skall vara lösta. Avtalet kommer därefter skrivas under av förbundsordförande och annan firmatecknare.

-------------------------------------

Intressant eftersom rollspel.nu nämns i rapporten.

M.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Intressant att det 'i många fall handlat om rena osanningar och grundlösa beskyllningar.'

Jag ska iväg på styrelsemöte för Sverok Ost på söndag (nåja, jag far på lördag) och tänker föra fram bidrag till föreningar som vill prenumerera på Fenix istället/också som en punkt på dagordningen. Sverok har väl samarbetat med Codex innan så det borde väl inte vara främmande. :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
OooOOOOoooh! Intrigerna tätnar..

Näe, allvarligt talat.. Varför fortsätta tjafsa om det? Gjort är gjort och vad tjänar det till att spåna om det? Vi fick ju Fenix, så varför klaga och försöka hänga ut personer? Det hela liknar ju anklagelserna från De Övergivnas Armé mot rollspelarna, men här är det istället rollspelare mot rollspelare.. Skärp er!

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som till sist inte orkade hänga med "diskussionen" om Sverox när den var som värst och som inte försöker anklaga Nightowl på något sätt, då Han inte vet hur inblandad han var i diskussionen
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Vi fick ju Fenix

Ja, och det ska väl också vara det enda goda som kom ur den här affären. :gremwink:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Ja, och det ska väl också vara det enda goda som kom ur den här affären.

Bara ingen försöker ge Sveroks förbundsstyrelse äran för det. (-:
Undrar själv mest vad osanningarna och de grundlösa beskyllningarna antas ha bestått i -- att de som skötte upphandlingen och de som fick kontraktet är bästa polare och umgås privat och har projekt ihop, säger de ju glatt själva... för att i nästa andetag börja prata om "konspirationsteorier".

--
Åke
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Skoj med fler tidningar till distriktet.
Om man inte gör så, så kanske man kunde annonsera i Fenix och på så sätt stötta tidningen.

Om du får veta vilka osanningarna är, så berätta gärna. Det låter skoj.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Intressant

Är det inte intressant att de faktiskt medger att upphandlingen utsatts för en del kritik? Nu avfärdar de visserligen (inte helt oväntat förvisso) kritiken som osann och grundlös men de nämner i alla fall att det förekommit en diskussion på nätet. Sedan kan man ju inte låta bli att undra över vilken kritik som de menar varit befogad (de nämner att kritiken "i många fall", dvs inte samtliga, varit osann).

Ni som sett nuvarande redaktions förslag till styrelsen (deras dummy) -- hur blev nya Sverox i jämförelse? Identisk? Bättre?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
tråden ligger ju kvar fortfarande. och osanningarna var väl att vi presenterade bevis för att det kunde föreligga jäv och fusk och oegentligheter under upphandlandet, och att samtliga var gravt negativa till hur bra November skulle lyckas (kanske var vi alla Gillbringfanboys). Vi tyckte helt enkelt att FS hade skött det här på fel sätt.

Hursomhelst tror jag inte förslaget går igenom, men det skulle vara riktigt roligt att slänga med i nästa utskick till alla föreningar.

"Är ni också trötta på Sverox? Vill eran förening ha en ordentlig speltidning? Allt ni behöver göra är att ringa vår kanslist så skaffar han er en prenumeration på speltidningen Fenix - helt gratis för er!"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Intressant

Ni som sett nuvarande redaktions förslag till styrelsen (deras dummy) -- hur blev nya Sverox i jämförelse? Identisk? Bättre?

Har inte sett dummyn själv, men folk jag talat med som gjort det säger att den färdiga tidningen är snyggare än vad den var.

--
Åke
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Oj! Menade Seter, inte Nightowl.. Sorry [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte såg sitt misstag förrän nu och som inte vet hur fanken han kunde läsa så fel
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Aha!

Då blev det tydligare. :gremlaugh:

Men du har rätt i att det inte ska hållas på och kastas saker fram och tillbaka. Det finns de som gillar nya Sverox, det finns de som inte gör det. Det fanns de som gillade gamla Sverox, det fanns de som inte gjorde det.

Nu ska vi se vad Sverox blir, och vad Fenix blir.

M.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja, det känns ju inte särskilt lustigt att meningsmotståndarna reducerats till lögnare och konspiratörer även om det är ett gammalt beprövat knep. Om de nu verkligen inte vill att upphandlandet skulle framstå som märkligt så hade det varit bättre att lägga alla kort på bordet ifrån början eller helt enkelt hålla tyst, alla motanklagelser de slänger ur sig bara förvärrar intrycket.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Man kan ju hoppas att det lugnar ner sig lite & att det blir en trevlig tidning för rollspelare.
Tycker att det är lite synd att det blev ett sådant rabalder om det hela med det där om styrelsen & sådant. Känns ju som att vi ska dra åt samam håll & inte trilskas med varandra.
 

Dan Sivnert

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
39
Location
Malmö
Som någon redan påpekat är det egentligen onödigt att väcka liv i den diskussionen igen, men samtidigt så tycks det återigen och då måste man reagera...

"Undrar själv mest vad osanningarna och de grundlösa beskyllningarna antas ha bestått i -- att de som skötte upphandlingen och de som fick kontraktet är bästa polare och umgås privat och har projekt ihop, säger de ju glatt själva... för att i nästa andetag börja prata om "konspirationsteorier"."

Ja jag vill inte spekulera om vilka osanningar och grundlösa beskyllningar de syftade på i sin rapport. Men det är är helt sant att båda delarna förekom både inom sverok, men även på detta forum. Dina egna påstående om vad som förekommit på riksmötet var blandannat felaktiga påståenden som du (om jag minns rätt) fått höra i andra hand.

Helt klart gjorde de inte allt rätt, men jag tycker det är tragiskt om individer på detta forum fortsättningsvis ska hänvisa till det nya sverox som en tidning som "framkommit genom fula metoder av en förbundsstyrelse som inte kunde vara objektiv i frågan".
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
jag tycker det är tragiskt om individer på detta forum fortsättningsvis ska hänvisa till det nya sverox som en tidning som "framkommit genom fula metoder av en förbundsstyrelse som inte kunde vara objektiv i frågan".

...men det är ju precis vad den faktiskt är? Och jag tror knappast att det bara är individer på detta forum som tycker att saker gått skumt till, jag har från flertalet källor (folk som är insyltade i Sveroks intrigerade, som var på mötet i fråga och så vidare) hört att det skulle ha läckts information angående vad FS var ute efter till November (en av Novembergrabbarna är polare med en i FS - jag skulle bli förvånad om det INTE förelåg jäv.). Att man dessutom ljugit hit och dit om föreningsaffliation och annat gör ju inte saken bättre.

Sen kan jag ju upplysa om att samtliga Sverokdistrik med Gävle-Dala och SkuD borträknade har beställt Fenix till sina föreningar i någon form. Och allt detta utan att ha sett någon dummy eller fått ett kostnadsförslag (well, jag erkänner, vi i Ost har inte tagit det officiella beslutet än, men styrelsen godkände förslaget och detaljerna ska årsmötet få ta hand om den femtonde februari, med utgångspunkt från en prisbild.). Personligen tycker jag att detta säger väldigt mycket om vad medlemmarna och föreningarna tycker att de behöver för tidning. Och en tilltro till Gillbringarna. Och en misstro för November. Första numret var ju som sagt skräp, och ja, jag beskyller FS för detta. De valde förslaget på en tidning som de ville göra (antagligen med hjälp av läckt information som sagt) och inte förslaget som innebar en tidning medlemmarna ville läsa.

Så jo, jag är ledsen att November-Sverox alltid kommer vara den smutsiga fiffeltidningen. Jag skulle allt bra vilja veta var FS vänder sig när November tröttnat efter tre nummer och Gillbringarna redan överträffat deras upplaga tiofalt och inte har tid att hjälpa lilla Sverok.

Å andra sidan kommer ju vi tack vare all skit få en ordentlig speltidning som sparkar rumpa på Codex, Drakens Tand och allt vad Sverox heter, tidigare och kommande versioner. Så tacka FS för Fenix alla.

Foggmock - funderar på att skriva ett tackmejl till FS för att de fixade så att Gillbringarna blev sura och bestämde sig för att göra en egen tidning
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Helt klart gjorde de inte allt rätt, men jag tycker det är tragiskt om individer på detta forum fortsättningsvis ska hänvisa till det nya sverox som en tidning som "framkommit genom fula metoder av en förbundsstyrelse som inte kunde vara objektiv i frågan".
Vad som verkligen är tragiskt är att det tyvärr finns ganska gott om medlemmar som är missnöjda med förbundsstyrelsens agerande i ärendet. Jag har haft fel förr men det är i alla fall min uppfattning att det är oroväckande många som förfasats över både själva redaktionsbytet och upphandlingen. Och tyvärr tror jag inte att den nya upphottade Sverox gjorde saken mycket bättre.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Dina egna påstående om vad som förekommit på riksmötet var blandannat felaktiga påståenden som du (om jag minns rätt) fått höra i andra hand.

I andra hand är rätt givet, eftersom jag inte var på riksmötet själv. De jag talat med som var där hävdar däremot fortfarande att det gick till precis som de sa första gången. Och dina egna mothugg i diskussionen här var rätt fyllda av "troligen" och "säkerligen", om jag minns rätt.

Dock är det fortfarande ett faktum att det finns en väldigt nära och tight liten grupp av bästisar i och omkring FS, som stöttar varandra. De själva bekräftar glatt hur mycket de umgås och gör saker ihop - av det de själva berättat på det här forumet, rejält mycket mer än vad jag visste om innan - men när andra påpekar att det är en rätt skarp jävssituation svarar de bara med ett vafandårå?.

I annan skattebetald verksamhet är man väldigt hård på sånt där (om jag höll i en stor uppdragsupphandling på en statlig arbetsplats och valde en nära personlig bekant, skulle jag kunna bli av med jobbet). Det räcker med att vara så tight som de bevisligen är för att folk ska tycka att det ser illa ut när de börjar lyfta fram varandra, så det funkar liksom inte när de först bekräftar det och sedan säger att folks reaktion på det är "grundlös".
(Det är klart att man tycker att ens polare har objektivt ytterst kompetenta, insatta och vettiga åsikter om hur saker och ting ska göras - det tycker jag om mina polare också - men att det är en subjektiv åsikt är ofta rätt tydligt för en tredje part.)

--
Åke
 

Dan Sivnert

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
39
Location
Malmö
"I andra hand är rätt givet, eftersom jag inte var på riksmötet själv. De jag talat med som var där hävdar däremot fortfarande att det gick till precis som de sa första gången. Och dina egna mothugg i diskussionen här var rätt fyllda av "troligen" och "säkerligen", om jag minns rätt."

Att jag använder mig av troligen och säkerligen är för att jag vet att sanningen alltid blir objektiv. Men jag tycker fortfarande att det är illa att man skriver om en sak som om det vore sanning även om man själv inte upplevt det. Det är klart att det kan verka hur sant som helst, framförallt om man bara får höra en bild av det hela upprepade gånger. Jag för min del brukar ta kontakt med de inblandade direkt, innan jag kritiserar dem men det är kanske för mycket begärt i det här enskilda fallet (eller om man redan bestämt sig för hur hur en sak gått till).

Eftersom jag var på plats och har en annan uppfattning än dig, så hoppas jag att du kan referera till någon person som du pratat med som påstått det som du sagt eller låta bli att referera till sådant du inte varit med om. Det kan vara så att jag har fel, men då vill jag gärna diskutera det med den som påstår detta, men tills dess jag fått det klart för mig så slipper jag gärna spekulationer från dig.

"Dock är det fortfarande ett faktum att det finns en väldigt nära och tight liten grupp av bästisar i och omkring FS, som stöttar varandra. De själva bekräftar glatt hur mycket de umgås och gör saker ihop - av det de själva berättat på det här forumet, rejält mycket mer än vad jag visste om innan - men när andra påpekar att det är en rätt skarp jävssituation svarar de bara med ett vafandårå?."

Det kan kanske vara på detta viset och är nog böjd att hålla med. Kanske inte att de är bästisar, men att de stöttar varandra. Om att de svarat "vafandårå" om jävsituationen tror jag inte. Viktigare endå är att de inte tycker att de handlat i en jävsituation och det resonemanget har säkert förts här både en och två gånger så vi kanske kan spara den diskussionen...

"I annan skattebetald verksamhet är man väldigt hård på sånt där (om jag höll i en stor uppdragsupphandling på en statlig arbetsplats och valde en nära personlig bekant, skulle jag kunna bli av med jobbet). Det räcker med att vara så tight som de bevisligen är för att folk ska tycka att det ser illa ut när de börjar lyfta fram varandra, så det funkar liksom inte när de först bekräftar det och sedan säger att folks reaktion på det är "grundlös".
(Det är klart att man tycker att ens polare har objektivt ytterst kompetenta, insatta och vettiga åsikter om hur saker och ting ska göras - det tycker jag om mina polare också - men att det är en subjektiv åsikt är ofta rätt tydligt för en tredje part.)"

En sak som någon kanske missat är att detta är en IDEELL verksamhet och inte någon statlig myndighet (eller vad du referarar till). Eftersom de inte får någon lön för mödan är det av stor vikt att de har kul, såledess är det inte alls konstigt (tycker jag) att de försöker komma överens och umgås som "kompisar". Om nu någon trodde att det var ett gäng polare som sitter i Fs så är det en överdrift. Däremot håller jag med om att det kan påverka omdömmet, dock får man verkligen hoppas att styrelsen klarar av att ta kompententa beslut och jag tycker fortfarande att det är förtidigt att uttala sig om detta var ett sådant eller inte.
 

Dan Sivnert

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
39
Location
Malmö
Vad som verkligen är tragiskt är att det tyvärr finns ganska gott om medlemmar som är missnöjda med förbundsstyrelsens agerande i ärendet.

Bara till att hålla med. Antagligen får fs förklara sitt handlade på riksmötet och så får vi hoppas att fler situationer inte uppkommer igen. Den enklaste lösningen är att inte ha någon tidning alls i fortsättningen eftersom det alltid kommer finnas personer som blir missnöjda och hävdar jäv (eller så tvingas man välja dåliga alternativ eftersom alla andra är "kompisar". :gremwink:) Ursäkta mig, nu är jag dryg :gremwink:

"Jag har haft fel förr men det är i alla fall min uppfattning att det är oroväckande många som förfasats över både själva redaktionsbytet och upphandlingen."

Jag vill inte ens spekulera i hur många av förbundets 40.000 medlemmar som brydde sig överhuvudtaget. Säkert fanns det flera som både blev glada, och som blev ledsna. Jag vet en handfull som tyckte båda delarna, men jag känner ännu fler som skiter fullständigt i det hela.

"Och tyvärr tror jag inte att den nya upphottade Sverox gjorde saken mycket bättre."

Som jag sagt tidigare tycker jag att alla borde ge den nya tidningen en chans. Även om första numret inte var perfekt så var det också ett _första_ nummer. Jag för min del ska vänta ytterligare ett par innan jag summerar mina intryck.
 

Dan Sivnert

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
39
Location
Malmö
...men det är ju precis vad den faktiskt är? Och jag tror knappast att det bara är individer på detta forum som tycker att saker gått skumt till, jag har från flertalet källor (folk som är insyltade i Sveroks intrigerade, som var på mötet i fråga och så vidare) hört att det skulle ha läckts information angående vad FS var ute efter till November

Detta är en allvarlig anklagelse och jag ber dig att låta någon av dessa personerna uttala sig. Om det skulle vara sant kommer jag personligen ta tag i den skyldige och se till att h-n inte omväljs iaf! Fy fabian för sånt.
Fast om det inte är sant så tycker jag att man ska hålla sådanna spekulationer för sig själv!

(en av Novembergrabbarna är polare med en i FS - jag skulle bli förvånad om det INTE förelåg jäv.).

Jävdiskussionen har vi redan haft ett varv, så vi kanske ska hålla oss ifrån den nu? Dock kan jag påpeka att ingen av de inblandade är gifta med varandra eller har förhållande på motsvarande sätt. (Den juridiska gränsen för jäv, den "moraliska" kan vi nog diskutera i oändlighet...)

Att man dessutom ljugit hit och dit om föreningsaffliation och annat gör ju inte saken bättre.

Detta känner jag inte till och verkar rätt löjligt om det så skulle ha skett. Jag kände iaf till föreningsaffiationer tidigare och säkerligen övriga inblandade dessutom. Kan du hänvisa till några lögner som du hört vad gäller detta?

"Sen kan jag ju upplysa om att samtliga Sverokdistrik med Gävle-Dala och SkuD borträknade har beställt Fenix till sina föreningar i någon form. Och allt detta utan att ha sett någon dummy eller fått ett kostnadsförslag (well, jag erkänner, vi i Ost har inte tagit det officiella beslutet än, men styrelsen godkände förslaget och detaljerna ska årsmötet få ta hand om den femtonde februari, med utgångspunkt från en prisbild.).

Woow, kul initiativ.

Personligen tycker jag att detta säger väldigt mycket om vad medlemmarna och föreningarna tycker att de behöver för tidning. Och en tilltro till Gillbringarna. Och en misstro för November. "

Personligen tycker jag att detta inte säger någonting alls. Jag har själv varit distriktsordförande i flera år och vet hur lite distriktens handlande är förankrat i föreningarna (då vågar jag endå påstå att när jag var aktiv så hade vårt distrikt den bästa föreningskontakten i landet). Vad distrikten gör säger lite om vad föreningarna tycker. Framförallt om handlandet sker _innan_ distrikt haft sina årsmöten och dylikt.

Resten av ditt inlägg var bara syrligt och andades pessimism, dessvärre verkar det vara svårt (om inte omöjligt) att ändra uppftaningar i ärendet så jag låter bli att kommentera den delen :gremfrown:
 
Top