Nekromanti Rapparen Petter pratar rollspel

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,513
Re: Artisten Petter och rollspel:

Intressant artikel!

Jag har för övrigt fascinerats av hur hippa rappare, både här hemma och i USA, lekt och blandat både videospels-sound och videospels-estetik. När jag växte upp var vi fantaster ju töntar. Petter har då uppenbarligen rappat om att vara Gandalf också, men estetiken har inte riktigt letat sig in än, vad jag sett. Kanske bara är en tidsfråga?
Serietidningar har det ju rappats om länge. Wu tang clan, Zulu nation, Eminem och Timbaland har ju rappat om superhjältar och serietidningar. Timbalands Spider-man låt är ju grym :gremsmile:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ial3ZY0rtpw"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/ial3ZY0rtpw" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Så det är väll bara att hoppas på att rollspels rap blir en grej :gremsmile:

Det finns ju redan en masa rock inspirerad av rollspelande, alla från Metallica till Nightwish har ju varit aktuella med sådant.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
God45 said:
Vi är ärkenördar, försök inte förneka det! Ni läser ett rollspels forum just nu! Det betyder inte att man inte kan vara andra saker också eller att det är den viktigaste delen av ens personlighet. Men om du kan prata om gången du dödade en drake? Då är du en nörd och nördar är alltid lätta att driva med :gremsmile:
Jag har aldrig dödat en drake.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
ninjamupp said:
God45 said:
Vi är ärkenördar, försök inte förneka det! Ni läser ett rollspels forum just nu! Det betyder inte att man inte kan vara andra saker också eller att det är den viktigaste delen av ens personlighet. Men om du kan prata om gången du dödade en drake? Då är du en nörd och nördar är alltid lätta att driva med :gremsmile:
Jag har aldrig dödat en drake.
Och du kallar dig rollspelare...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,513
Lu-kaazh said:
ninjamupp said:
God45 said:
Vi är ärkenördar, försök inte förneka det! Ni läser ett rollspels forum just nu! Det betyder inte att man inte kan vara andra saker också eller att det är den viktigaste delen av ens personlighet. Men om du kan prata om gången du dödade en drake? Då är du en nörd och nördar är alltid lätta att driva med :gremsmile:
Jag har aldrig dödat en drake.
Och du kallar dig rollspelare...
Jag håller med Lu-kaazh, skäms på dig. Ut och döda en drake.
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
Tror det var i Metro från i fredags som det också var en Petterintervju. I den nämner de inte rollspel, men väl boken svavelvinter och Erik Granström. Där skriver han också att det tar lång tid att läsa, då han ofta pausar och skriver av saker som inspirerar honom.

Rappande om Trakorien och Shagul framöver då kanske? :gremsmile:

Fö tycker jag att det är starkt av ngn med dysleksi att beta av Svavelvinter. Säger en hel del om läsvärdet...
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
Du har sagt att din största influens som rappare är litteratur – vad läser du just nu?
– För första gången i mitt liv läser jag en fantasybok, ”Svavelvinter” av en snubbe som heter Erik Granström. På senare år har jag börjat läsa Klas Östergrens böcker också. Men det går sjukt långsamt när jag läser eftersom jag hela tiden antecknar ord och meningar som jag gillar.
 

denstore

Veteran
Joined
18 Mar 2013
Messages
29
Location
Lund
En kanske lite off topic reflektion är att Petter kan komma undan med att avslöja sig som rollspelare. Ingen kommer någonsin att se honom i den skepnaden i alla fall. Och han gick inte direkt ut med det i lindan av sin karriär. Nu har han lyckats, så så skulle han kunna erkänna att han ser dåligt och har håriga handflator utan att någon skulle kommentera det...

Rollspel, i alla former, kommer antagligen alltid att ses som nördigt jämfört med andra sysselsättningar. Troligen är det väl bara modelljärnvägar och liknande som kommer i närheten bland fritidsintressen. Sport och musik är aldrig på lika låg status, troligen för att det ofta finns pengar i det. Datorspel brukade ligga på låg nivå, men nu när folk har insett att det finns pengar i det, så har det sakta börjat resa sig över andra nördhobbies....
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
denstore said:
En kanske lite off topic reflektion är att Petter kan komma undan med att avslöja sig som rollspelare. Ingen kommer någonsin att se honom i den skepnaden i alla fall. Och han gick inte direkt ut med det i lindan av sin karriär. Nu har han lyckats, så så skulle han kunna erkänna att han ser dåligt och har håriga handflator utan att någon skulle kommentera det...

Rollspel, i alla former, kommer antagligen alltid att ses som nördigt jämfört med andra sysselsättningar. Troligen är det väl bara modelljärnvägar och liknande som kommer i närheten bland fritidsintressen. Sport och musik är aldrig på lika låg status, troligen för att det ofta finns pengar i det. Datorspel brukade ligga på låg nivå, men nu när folk har insett att det finns pengar i det, så har det sakta börjat resa sig över andra nördhobbies....
Jag har aldrig varit i ett socialt sammanhang där jag upplevt att rollspel har låg status. Det är mycket få som vet vad det innebär men det skapar intresse och fascination, inte gliringar om nörderi. Att prata om status och rollspelens olyckligt låga status hör jag bara andra rollspelare göra.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
bladerunner_35 said:
denstore said:
En kanske lite off topic reflektion är att Petter kan komma undan med att avslöja sig som rollspelare. Ingen kommer någonsin att se honom i den skepnaden i alla fall. Och han gick inte direkt ut med det i lindan av sin karriär. Nu har han lyckats, så så skulle han kunna erkänna att han ser dåligt och har håriga handflator utan att någon skulle kommentera det...

Rollspel, i alla former, kommer antagligen alltid att ses som nördigt jämfört med andra sysselsättningar. Troligen är det väl bara modelljärnvägar och liknande som kommer i närheten bland fritidsintressen. Sport och musik är aldrig på lika låg status, troligen för att det ofta finns pengar i det. Datorspel brukade ligga på låg nivå, men nu när folk har insett att det finns pengar i det, så har det sakta börjat resa sig över andra nördhobbies....
Jag har aldrig varit i ett socialt sammanhang där jag upplevt att rollspel har låg status. Det är mycket få som vet vad det innebär men det skapar intresse och fascination, inte gliringar om nörderi. Att prata om status och rollspelens olyckligt låga status hör jag bara andra rollspelare göra.
vadå numera är väl nörderi i lagoma mått = hög status?
 

denstore

Veteran
Joined
18 Mar 2013
Messages
29
Location
Lund
Jag har varit i massa sammanhang där rollspel likställs med något som barn sysslar med, och som dessutom är förbehållet blekfeta pojkar.
Kanske en generationsfråga.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
denstore said:
Jag har varit i massa sammanhang där rollspel likställs med något som barn sysslar med, och som dessutom är förbehållet blekfeta pojkar.
Kanske en generationsfråga.
Jaa, det har jag också fått höra iofs.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Fafnir said:
Fö tycker jag att det är starkt av ngn med dysleksi att beta av Svavelvinter. Säger en hel del om läsvärdet...
Det jag har funderat på (en förhoppning kanske) är att folk som läser sakta kunde ha en fördel när de läser Svavelvinter eftersom boken är svår att läsa snabbt pga språket och mängden information per sida. Den snabbare läsaren skulle då kunna frustreras av att hållas tillbaka.

Jag fick å andra sidan ett brev från en professionell copywriter inom reklambranschen som gillade att han tvingades läsa boken sakta. Han hade lagt sig till med expressläsande som en yrkessjukdom och sade sig därför ha svårt att alls njuta av skönlitterär text längre. Svavelvinter tvingade ner honom till ett som han skrev "lustfyllt tempo". Själv har jag en tendens att äta för fort och kan se vad han menar.
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Angående nördiga rappare finns ju nerdcore som en hel subgenre där, även om MC Frontalot och hans efterföljare knappast kan räknas till rapeliten.
 
Top