Nekromanti Rapparen Petter pratar rollspel

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Så jäkla fett!

- "Rollspelen var en viktig skyddsfaktor när jag växte upp. Det gjorde att man inte satt lika mycket i parken och drack fulsprit."

- "Jag försöker sälja in ”Drakar och demoner” till min nioårige son. Jag tror att det är viktigt att lära sig använda hjärnan på det sättet. Allt händer ju i fantasin. Det finns ingen spelplan. Jag tycker att det är fett."

Lite trist att rubriksättaren valde att fokusera på just den allra töntigaste bilden folk brukar ha av lajv/rollspel bara: "Man springer runt i skogen och slåss med pinnar"...

Och "tiden som lajvare"? Han var med på ett lajv en gång - är det nån som blandat ihop hans tid som rollspelare med lajv eller?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
krank said:
Lite trist att rubriksättaren valde att fokusera på just den allra töntigaste bilden folk brukar ha av lajv/rollspel bara: "Man springer runt i skogen och slåss med pinnar"...

Och "tiden som lajvare"? Han var med på ett lajv en gång - är det nån som blandat ihop hans tid som rollspelare med lajv eller?
Jag som har lite insyn vet att 1) lajv av någon anledning drar oproportionerligt många klick, och 2) att webbredaktionen på Nöjesbladet är sjukligt fascinerade av lajvare som fenomen. =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Magnus Edlund said:
Jag som har lite insyn vet att 1) lajv av någon anledning drar oproportionerligt många klick, och 2) att webbredaktionen på Nöjesbladet är sjukligt fascinerade av lajvare som fenomen. =)
Hahahahaha
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jo. Lajv är ju roligt för att man kan göra sig lustig över det på ett helt annat sätt än man kan göra sig lustig över folk som sitter och umgås och spelar spel tillsammans nuförtiden. Det ingår liksom någon form av spel i väldigt många gruppers umgängen nuförtiden.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Anarchclown said:
Jo. Lajv är ju roligt för att man kan göra sig lustig över det på ett helt annat sätt än man kan göra sig lustig över folk som sitter och umgås och spelar spel tillsammans nuförtiden. Det ingår liksom någon form av spel i väldigt många gruppers umgängen nuförtiden.
Ja lajv är den enda subkulturen som inte är mainstream idag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Magnus Edlund said:
Anarchclown said:
Jo. Lajv är ju roligt för att man kan göra sig lustig över det på ett helt annat sätt än man kan göra sig lustig över folk som sitter och umgås och spelar spel tillsammans nuförtiden. Det ingår liksom någon form av spel i väldigt många gruppers umgängen nuförtiden.
Ja lajv är den enda subkulturen som inte är mainstream idag.
De är fortfarande bättre än furries.

Oh, och: http://www.break.com/usercontent/2007/12/magic-missile-413738 :gremwink:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Anarchclown said:
Jo. Lajv är ju roligt för att man kan göra sig lustig över det på ett helt annat sätt än man kan göra sig lustig över folk som sitter och umgås och spelar spel tillsammans nuförtiden. Det ingår liksom någon form av spel i väldigt många gruppers umgängen nuförtiden.
Ja, det är faktiskt sjukt ansträngande att hitta saker att göra sig lustig över när det kommer till rollspel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Ja, det är faktiskt sjukt ansträngande att hitta saker att göra sig lustig över när det kommer till rollspel.
Måste jag hitta klippet med "Are there any girlst there? I wanna doooo them!" :gremwink:

Vi är ärkenördar, försök inte förneka det! Ni läser ett rollspels forum just nu! Det betyder inte att man inte kan vara andra saker också eller att det är den viktigaste delen av ens personlighet. Men om du kan prata om gången du dödade en drake? Då är du en nörd och nördar är alltid lätta att driva med :gremsmile:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
God45 said:
Ja, det är faktiskt sjukt ansträngande att hitta saker att göra sig lustig över när det kommer till rollspel.
Måste jag hitta klippet med "Are there any girlst there? I wanna doooo them!" :gremwink:
Fortfarande, skiljer oss inte särskilt mycket från sportfånarna framför sin TV.

Eller jämför vårt läsande i tabeller och vårt vapenrunk (inte för att dra alla över en kam här :gremwink: ) med motordårar som sitter och snackar om V8:or och bigblocks och skillnaderna mellan 462:an och 994:an där den största skillnaden är att den ena körs med en josstick.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/V9nEPvca4vk"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/V9nEPvca4vk" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Ja de människorna är precis lika mycket nördar som vi är :gremsmile: De har bara valt ett annat ämne att snöa in på.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45 said:
Måste jag hitta klippet med "Are there any girlst there? I wanna doooo them!" :gremwink:
Det är en parodi på Jehovas paranoia över DnD, animerat med de gamla Final Fantasy-figurerna.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VBEka-RIy1Y"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/VBEka-RIy1Y" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Artisten Petter och rollspel:

Från en artikel i Aftonbulan:

Vilka böcker läste du inför nya albumet?

– Helt ärligt har jag snöat in på biografier. Och jag har alltid gillat fantasy. Känner du till Erik Granströms ”Svavelvinter”?

Javisst. Från början var det en kampanjmodul till rollspelet ”Drakar och demoner”.

– Ja, precis! Jag älskade det där. Rollspelen var en viktig skyddsfaktor när jag växte upp. Det gjorde att man inte satt lika mycket i parken och drack fulsprit. I många lägen var jag hellre hemma och spelade spel med polarna.

Var du spelledare?

– Nej, aldrig. Jag var mer en figur bara. Men vi var seriösa och höll inte på med några larvspel. I dag föredrar ungarna tv-spel, men jag marknadsför rollspelen rätt hårt för mina barn.

De gamla rollspelen? De analoga rollspelen?

– Jag försöker sälja in ”Drakar och demoner” till min nioårige son. Jag tror att det är viktigt att lära sig använda hjärnan på det sättet. Allt händer ju i fantasin. Det finns ingen spelplan. Jag tycker att det är fett.

Din vän och kompanjon DJ Sleepy brukar kalla dig för en gammal lajvare. Vad är grejen med det?

– Jag var med i ett lajv en gång.

Aha. Vad gjorde ni?

– Vi sprang omkring i en skog. Utklädda, liksom. Fatta att det kom en svampplockare mitt i allt det där.

Vad var ni utklädda till?

– Äh, vi hade vadderade pinnar och slog på varandra. Det var rätt roligt. Man måste våga prova olika saker i livet.

Kan du rekommendera ett lajv?

– Hm. Nä. Det är för kufigt och extremt för mig.
Intressant är att både Petter och "hippa" recensenten Markus Larsson outar sig som nördar, och delar referenser med varandra på ett närmast familjärt vis. Håller hobbyn på att bli hipster? Ska den nu vurmas av hipster-eliten på samma vis som flera andra av 80-talets kulturyttringar (som 8-bitarsspel, etc)?

Dessutom: gör Petter rätt som försöker pracka just DoD på sin 9-åring?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Re: Artisten Petter och rollspel:

Bunny said:
Dessutom: gör Petter rätt som försöker pracka just DoD på sin 9-åring?
Om Petter "kan" DoD bättre än andra rollspel: Ja, för fan. Jag tror definitivt inte man ska underskatta värdet i att den som introducerar till rollspel kan sin skitö. Jag har en kollega som kör DoD och MC med ett gäng gymnasieelever, och det är också asbra även om det finns bättre spel: För en SL som kan sin skit kan göra ett tveksamt spel bra, men en SL som inte kan sin skit kan göra ett braq spel uselt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Re: Artisten Petter och rollspel:

Intressant är att både Petter och "hippa" recensenten Markus Larsson outar sig som nördar, och delar referenser med varandra på ett närmast familjärt vis. Håller hobbyn på att bli hipster? Ska den nu vurmas av hipster-eliten på samma vis som flera andra av 80-talets kulturyttringar (som 8-bitarsspel, etc)?
Jag hoppas att uppsvinget fortsätter så att vi får fler spelare och potentiela spelare :gremsmile: Rollspels kulturen är väll den enda som är mer pretantiös (storygames), tramsig (har du spelat spelljammer?) och obskyr (Jag spelar bara D&D med rules compendium reglerna, de är ganska ovanliga du har nog inte hör talas om dem) än hipster kulturen :gremlaugh:

Dessutom: gör Petter rätt som försöker pracka just DoD på sin 9-åring?
Klart, han kan ju de reglerna och kan lära sina barn dem. Det är mycket bättre än att lära sig från en bok. Plus, mycket matte så då lär de sig lite extra saker :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Diskussionssammanslagning

Då Brior redan startat en diskussion om detta slog jag ihop ditt inlägg med denna.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Artisten Petter och rollspel:

Bunny said:
Intressant är att både Petter och "hippa" recensenten Markus Larsson outar sig som nördar, och delar referenser med varandra på ett närmast familjärt vis. Håller hobbyn på att bli hipster? Ska den nu vurmas av hipster-eliten på samma vis som flera andra av 80-talets kulturyttringar (som 8-bitarsspel, etc)?
Graeme McMillan på Time Entertainment skrev en intressant betraktelse om (ungefär) det där i julas (fast specifikt om Dungeons & Dragons snarare än hobbyn i stort).
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Re: Artisten Petter och rollspel:

Hipster Pokémon said:
Bunny said:
Intressant är att både Petter och "hippa" recensenten Markus Larsson outar sig som nördar, och delar referenser med varandra på ett närmast familjärt vis. Håller hobbyn på att bli hipster? Ska den nu vurmas av hipster-eliten på samma vis som flera andra av 80-talets kulturyttringar (som 8-bitarsspel, etc)?
Graeme McMillan på Time Entertainment skrev en intressant betraktelse om (ungefär) det där i julas (fast specifikt om Dungeons & Dragons snarare än hobbyn i stort).
Jag vill bara inflika att posten ovan är skriven av Hipster pokemon....
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Artisten Petter och rollspel:

Hipster Pokémon said:
Bunny said:
Intressant är att både Petter och "hippa" recensenten Markus Larsson outar sig som nördar, och delar referenser med varandra på ett närmast familjärt vis. Håller hobbyn på att bli hipster? Ska den nu vurmas av hipster-eliten på samma vis som flera andra av 80-talets kulturyttringar (som 8-bitarsspel, etc)?
Graeme McMillan på Time Entertainment skrev en intressant betraktelse om (ungefär) det där i julas (fast specifikt om Dungeons & Dragons snarare än hobbyn i stort).
Intressant artikel!

Jag har för övrigt fascinerats av hur hippa rappare, både här hemma och i USA, lekt och blandat både videospels-sound och videospels-estetik. När jag växte upp var vi fantaster ju töntar. Petter har då uppenbarligen rappat om att vara Gandalf också, men estetiken har inte riktigt letat sig in än, vad jag sett. Kanske bara är en tidsfråga?
 
Top