WH Ranka alla Space Marine ordenskapitel

Nej. De har karaktärer men till skillnad från BA, BT, DA o SW så har de inga egna specialtrupper.
Nja.

"Other" längst ned är specialtrupper.

Men de är nya i fluffet. Länge hade UM inget sådant.

Nu ska jag tala om det riktiga problemet med Ultramarines, grejen som inte är att de är som att spela Mario i Mario Kart eller att ens favoritband är Beatles. Problemet är att de är för goda och logiska. De känns för mycket som hjältarna. De är för rena. De gör fascismen för acceptabelt. De är ansiktet utåt för hela franchisen och de är hjältar. Och jag bara kan inte förklara nog hur det inte är bra. Det är vad som gör att folk som läser eller spelar 40k på riktigt tänker att Kejsardömet är ett nödvändigt ont.
Detta

Ändå är allt som behövs att de skulle vara lite mer som romarriket på riktigt: slaveri, korsfästelse, folkmord!

Ändå är allt som behövs att de skulle vara lite mer som romarriket på riktigt: slaveri, korsfästelse, folkmord!
Fast grejen är att de inte är rymd-romare, ja de har element från romarriket men också från antikens Grekland och andra ställen. Vi vill inte att de bara ska vara romare.

De känns för mycket som hjältarna.
Fast kan man inte säga samma sak om Space Wolves o Blood Angels?

Jag tycker inte det. De är mörkare och mer weird.
Som jag ser det har många kapitel stora skavanker. Vissa har instabila genfrön, som gör att kapitelmedlemmarna tenderar att förvandlas till mutanter eller monster (och i praktiken blir något som Imperiet borde utrota). Vissa har nischade specialuppdrag eller side-quests och/eller är besatta av hobbyprojekt som för Imperiets försvar är helt irrelevanta, vilket gör att deras totala bidrag till Imperiets krigföring är noll eller till och med negativ. Vissa flörtar med De förgörande krafterna eller är i praktiken mest lojala med sig själva, inte med Imperiet eller mänskligheten. (Kejsaren hade alltså rätt, Imperiet ska inte styras av rymdmarinsoldater, utan av vanliga människor).

UM är (gentetiskt) stabila och proffsiga, det gör det som krävs.

Valedictors
Gimmick: Gamla!

Färger: Gröna med gyllene detaljer.

Symbol: Ett V med vingar.

Deras namn kommer från ”Att säga farväl” vilket är coolt!

De är så gamla att de först var presenterade som ett av de första ordenskapitlen. Det har sedan retconnats och de är skapade senare officiellt, så klart, men ändå!

Gammal är äldst!

B

Venerators of Osiron
Gimmick: De finns!

Färger: Blå och vita.

Symbol: En vit yxa med två vita blixtar från den.

De finns!

C

Victors

Färger: Röda med svarta fötter, vita detaljer och en grön kejsarörn. Fult och för mycket.

Symbol: Ett V vagt format som ett hjärta över en öppen låda.

De finns! Och är fula!

D

Void Reapers

Färger: Turkosa

Symbol: En svart sol.

De finns!

C

Back