WH Ranka alla Space Marine ordenskapitel

Om det är en bevingad sköld med Iron Halo så är alla tre Imperium of Man skyddssymboler.

Det är dock bara deras Iron Halo man kan vara säker på eftersom typ alla deras officiella miniatures har Iron halos

Nästa ordenskapitel på bilden är ”Unknown” så jag vet inte hur jag ska hitta dem. Så vi hoppar dem.

Tiger Claws
Gimmick: Fler Astral Claws/Red Corsairs

Färger: Gula och svarta (för tiger!)

Symbol: Siluetten av ett tigerhuvud

Så när Astral Claws gjorde uppror och startade Badab kriget hade de ett ättlings ordenskapitel som hette Tiger Claws som de absorberade tillbaka in så de var en del av Astral Claws, för fan ta reglerna om man redan krigar mot Kejsardömet.

A

Tigers Argent
Gimmick: Skyddar en liten oas av lugn.

Färger: Silver.

Symbol: Silvrigt tigerhuvud mot en svart bakgrund.

Argent betyder bara silver.

De är precis i mitten av Kaos, Necrons, Orker och Eldar. Mitt i skiten och alla vill skölja över dem och ta deras område. Och de galna jävlarna anfaller utåt. De har karvat upp en liten vak av lugn i en del av galaxen som annars är direkt fientliga till mänskligt liv. Attityden av ren glädje över att det är evigt krig i alla riktningar så att de bara kan göra vad de är till för är nästan orkig. De gillar att vara här, det här är kul för dem! Det känns som det där citatet från Lawrence av Arabien ”De enda som har roligt i öknen är beduiner och gudar”. Och Argent Tigers är gudarna.

A

Tome Keepers
Gimmick: BOK!

Färger: Pergaments vita. För ni vet… BOK!

Symbol: BOK!

De älskar pappersarbete, att dokumentera allt som händer och att forska genom att kolla pappersarbetet. De är nördar med hypergraphia. De är av någon anledning hatade av Kejsardömets byråkrater (jag undrar varför…) så de har dålig support med materiel och rekryter.

Deras hemvärld är värst. Den har en stjärna som är dåligt radioaktiv vilket gör att folket på planeten dör jätteunga, vilket gjort dem besatta av att skriva ner saker så att de inte ska bli bortglömda. Det påminner om ursprunget till Necrons som hade en liknande situation vilket gjorde att stjärngudar kunde lura dem att bli odöda robotar.

Nu, bok grejen kom från att de var en kandidat till att bli maskot ordenskapitlet för en av Game Workshops tidningar. Vilket är lite kul. Men inte kul nog att rädda dem.

F

(Jag är en byråkrat så jag kanske hatar dem dem av samma anledning som Kejsardömets byråkrater)

Tome Keepers
Gimmick: BOK!

Färger: Pergaments vita. För ni vet… BOK!

Symbol: BOK!

De älskar pappersarbete, att dokumentera allt som händer och att forska genom att kolla pappersarbetet. De är nördar med hypergraphia. De är av någon anledning hatade av Kejsardömets byråkrater (jag undrar varför…) så de har dålig support med materiel och rekryter.

Deras hemvärld är värst. Den har en stjärna som är dåligt radioaktiv vilket gör att folket på planeten dör jätteunga, vilket gjort dem besatta av att skriva ner saker så att de inte ska bli bortglömda. Det påminner om ursprunget till Necrons som hade en liknande situation vilket gjorde att stjärngudar kunde lura dem att bli odöda robotar.

Nu, bok grejen kom från att de var en kandidat till att bli maskot ordenskapitlet för en av Game Workshops tidningar. Vilket är lite kul. Men inte kul nog att rädda dem.

F

(Jag är en byråkrat så jag kanske hatar dem dem av samma anledning som Kejsardömets byråkrater)
You had me att ”pappersarbete”. De låter iofs rätt trista, men idén är bra. Blir sugen på att hitta på någon slags kapitlet med arkivtema. Allt man behöver i en galax av krig är en bolter och allmänna arkivschemat!

Last edited:
De är av någon anledning hatade av Kejsardömets byråkrater (jag undrar varför…) så de har dålig support med materiel och rekryter.
Därför att de förnedrade en hög kardinal/liknande, som var en av ledarna för ett krig TK var del av, när de påpekade att hans "rusa in o Kejsaren kommer ge oss segern" taktik var dum, följt av att han kallade dem fegisar o följde sin plan med följderna att TK var tvungna att komma in o rädda dagen. Kardinalen tog det personligt o använde all sin politik makt för att skapa problem för TK, o skapa en konspiration mot dem.

Därför att de förnedrade en hög kardinal/liknande, som var en av ledarna för ett krig TK var del av, när de påpekade att hans "rusa in o Kejsaren kommer ge oss segern" taktik var dum, följt av att han kallade dem fegisar o följde sin plan med följderna att TK var tvungna att komma in o rädda dagen. Kardinalen tog det personligt o använde all sin politik makt för att skapa problem för TK, o skapa en konspiration mot dem.
Vist ja, det är hände under den göteborskt namngivna Sanctimonia konflikten.

Ultramarines
Gimmick: Standard Space Marines. Romarriket i rymden.

Färger: Blå med detaljer i guld.

Symbol: En uppochnedvänd omega symbol som bildar ett U.

Ultramarines är Space Marinesen du ser på alla reklamer och i tv-spelen. De är ansiktet utåt för franchisen. Detta betyder att de har massivt med material om dem OCH de har mer tillgängligt material än någon annan. Har du spelat Space Marine 2? Har du sett Secret Level? Har du plockat upp en testa 40k låda? Ultramarines. De har också fått mer uppmärksamhet i regler och bakgrund än andra Space Marines. Länge framhölls de också som de bästa Space Marinesen i Games Workshops officiella material.

Detta har lämnat dem splittrade. Många som är 40k fans tycker inte om Ultramarines av de här anledningarna. De suger upp allt syre i rummet. Alla andra känner så om Space Marines och andra Space Marine ordenskapitel fansen tycker så om Ultramarines. Men samtidigt är de ofta favoriten för nya fans. Så snobberi händer där det är ”fint” att inte gilla Ultramarines. Men ÄNDÅ är de med i så mycket att även gamla rävar har delar de gillar. Huvudpersonen i spelet Boltgun, Malum Caedo, har blivit en favorit hos oldschool fansen till exempel.

Deras grej i universumet är faktiskt att vara standard Space Marines, det är deras Primarch som skrivit Codex Astartes som är reglerna för hur man Space Marinar effektivt vilket gör att när andra ordenskapitel avviker så noteras bara avvikelsen. Detta kommer från att deras Primarchs (Roboute Guilliman) specialitet var logistik och organisation. Vilket… Alltså, det är lite tråkigt. Allt jag säger är att de är inte vampyrer.

Oh, och de är romarriket inspirerade. Mest estetiskt.

Nu ska jag tala om det riktiga problemet med Ultramarines, grejen som inte är att de är som att spela Mario i Mario Kart eller att ens favoritband är Beatles. Problemet är att de är för goda och logiska. De känns för mycket som hjältarna. De är för rena. De gör fascismen för acceptabelt. De är ansiktet utåt för hela franchisen och de är hjältar. Och jag bara kan inte förklara nog hur det inte är bra. Det är vad som gör att folk som läser eller spelar 40k på riktigt tänker att Kejsardömet är ett nödvändigt ont.

B

Imperiets motsvarighet till "straight man". Om alla var helt bindgalna skulle det inte finnas någon norm att vara skum gentemot längre.

(Även vad gäller regler - det är relevant att det "vanliga" finns, så att annat kan avvika mot det.)

Unsung Heroes
Gimmick: De finns!

Färger: Vita med ljusblå detaljer.

Symbol: Tre lodräta ljusblå sträck där de två yttre strecken har en liten pinne ut åt sidan mitt på dem.

Var med i en skapa ett ordenskapitel tävling. De finns!

Jag hatar verkligen deras namn. Så är inte Space Marines döpta.

D

Unsung Heroes

Symbol: Tre lodräta ljusblå sträck där de två yttre strecken har en liten pinne ut åt sidan mitt på dem.

D
Håller med om att det är kasst. Tycker namnen gärna få har olika stil och som helhet vara kitchen-sink:iga, för det är en hel galax och vi appropirerar alla kulturer i fluffet, men det namnet ... inte på riktigt.

Unsung Heroes

D
Svensk skapade.

Imperiets motsvarighet till "straight man". Om alla var helt bindgalna skulle det inte finnas någon norm att vara skum gentemot längre.

(Även vad gäller regler - det är relevant att det "vanliga" finns, så att annat kan avvika mot det.)
Tyvärr är väl inte Ultramarines så väldigt "vanilj" regelmässigt längre? De har väl fler specialtrupper och häftiga grejer än de flesta vanliga chapters?
Power creep för att de är så populära, vilket blir lite motsägelsefullt, när de samtidigt ska vara standard 1A.

Tyvärr är väl inte Ultramarines så väldigt "vanilj" regelmässigt längre? De har väl fler specialtrupper och häftiga grejer än de flesta vanliga chapters?
Power creep för att de är så populära, vilket blir lite motsägelsefullt, när de samtidigt ska vara standard 1A.
Det stämmer, men det som gör dem tråkiga är att de saknar en tydlig, definierande svaghet.

Back