WH Ranka alla Space Marine ordenskapitel

1. Deras silver skalle är också 100% en iteration av Iron Warriors järnskalle.
Egentligen tvärtom, eftersom SS var först :p

Men det är intressant att GW har gått ifrån den typen av stiliserade skalle som SS, IW o fantasy mörker alver använder, för innan var det flera som hade den, bl.a. Blood Angels första kompani, o vissa kaplaner.

Var har du läst det där? Det har hon nämligen inte alls gjort, istället så har hon skrivit att hon är förvånad över att så många tror att Silver Skulls är IW ättlingar.

Hon planerade ursprungligen för dem att vara White Scars ättlingar innan GW sa till henne att de är Um ättlingar.

Jag kan inte hitta källan. Det står i mitt research dokument. Så jag har läst det någonstans.

Jag kan inte hitta källan. Det står i mitt research dokument. Så jag har läst det någonstans.
Någon som sprider falsk information då.

Jag kan leta reda på twittet där hon säger att de inte är IW om du vill, det där hon säger att hon planerade för att ha dem som WS ättlingar är länkat till på Lexicanum.

Mitt problem med dem är hur de höjs till skyarna av vissa delar av fandomen, samt att du har alla de här kommentarerna om hur de använder kamouflage (som om inte de de flesta andra kapitel också gör det) samtidigt som alla fann målade minityrer jag sett av dem har dem i deras skogsgröna färger samtidigt som de många gånger står på urbana/wasteland baser eller spelplaner. Om ni ska vara så heta på hur de använder kammo, varför inte måla dem i kammo för deras baser/omgivning.
Det stora värdet med Raptors är annars att man kan får sneaky-beaky marines, utan att behöva måla svart. Och för att vara första gubbarna jag målat på 20 år är jag rätt nöjd med resultatet.
IMG_20260307_111415283_HDR.jpg
Lite detaljjobb kvar dock.

Attachments

• IMG_20260307_111415283_HDR.jpg
    IMG_20260307_111415283_HDR.jpg
    921.1 KB · Views: 1
Silver Templars
Gimmick: I studied the blade. Bara Primaris.

Färger: Silver med gul kejsarörn och gula axelklaffar.

Symbol: Ett svärd framför en bergskedja.

De här killarna fick sin egen lilla sourcebok! Vad kul! Mer sådant.

Men deras grej är svärd. De smider svärd och har en länk till sina svärd och det är skamligt att tappa sitt svärd och deras taktik är dueller och SVÄRD.

D

SSSVVVVVÄÄÄÄRRRRDDDDD!

Silver Templars
Gimmick: I studied the fallos. Bara Primaris.

Symbol: En fallos framför en bergskedja.

Men deras grej är fallosar. De smider fallosar och har en länk till sina fallosar och det är skamligt att tappa sin fallos och deras taktik är dueller och FALLOS.

D

FFFAlLLLOS!
Korrigerade det här inlägget åt dig efter att ha konsulterat Dr Freud.

Det stora värdet med Raptors är annars att man kan får sneaky-beaky marines, utan att behöva måla svart.
Fast gäller inte det teoretiskt inte alla RV ättlingar bortsätt från Death Eagles, Death Spectors, o Raven's Watch?

O med de nuvarande reglerna kan du väll vara sneaky-beaky marines med vilket kapitel som helst, eller mins jag det fel?

Skull Bearers
Gimmick: Etniska rensningar.

Färger: Gula med svarta detaljer.

Symbol: En svart dödskalle mot en gul bakgrund.

De hävdar att de är ättlingar till Executioners ordenskapitlet men pappersarbetet stöttar inte det. Vilket är bara en märklig detalj tycker jag? Liksom, det antyder att något skumt pågår, eller?

I alla fall, de är mest kända för etniska rensningar av och folk ord på mutanter eller andra oönskade grupper när de inte är i blandade i större krig. Alla måste väll ha en hobby?

Hade varit coolare om de var Skull Bears.

C

Ja, finns det några björn-Chapters alls? Det känns jättelogiskt som utlöpare till Space Wolves, kanske med extra bärsärkar?

Och förutom Skull Bears kunde vi ju få Word Bears.

Sky Sentinels
Gimmick: Döda.

Färger: Olika nyanser av blå där majoriteten är himmelsblå.

Symbol: En dolk bakom en dödskalle.

Vi har två stora händelser där Sky Sentinels dyker upp.

1: De dyker upp till en planet som både Kaos och Tyraniderna är på. De tittar på situationen och går ”Fan heller” varpå de extermonatusar planeten istället för att försöka rädda den.

2: Magnus den Röde, daemon primarchen över Thousands Sons förrädare legionen kommer till deras hemvärld och dödar dem allihop. Magnus är super-super soldats trollkarls Satan så det är inte så konstigt att när han dyker upp med en armé av supersoldats trollkarlar så vinner de.

Men det är ändå inte mycket att skryta om.

C

Ja, finns det några björn-Chapters alls? Det känns jättelogiskt som utlöpare till Space Wolves, kanske med extra bärsärkar?

Det är märkligt men nej! Inga björnar om jag inte missat något. Det borde ju finnas precis som du säger. En känd Space Wolf heter Björn dock!

Vi har:
Astral Bears
Brotherhood of the Bear
Ice Bears

De hävdar att de är ättlingar till Executioners ordenskapitlet men pappersarbetet stöttar inte det. Vilket är bara en märklig detalj tycker jag? Liksom, det antyder att något skumt pågår, eller?
Egentligen inte, imperiets byråkrati är inte alltid den bästa så det kan vara fel på den. Alternativt så har över tusen år av historia o möjligen ett antal förstörda dokument (om inte hela bibliotek) hos Skull Bearers gjort att de har missuppfattat sitt ursprung, vi har flera kapitel som inte vet var de kommer ifrån o minst ett som trodde deras ursprung var något annat än vad det var.

Egentligen inte, imperiets byråkrati är inte alltid den bästa så det kan vara fel på den. Alternativt så har över tusen år av historia o möjligen ett antal förstörda dokument (om inte hela bibliotek) hos Skull Bearers gjort att de har missuppfattat sitt ursprung, vi har flera kapitel som inte vet var de kommer ifrån o minst ett som trodde deras ursprung var något annat än vad det var.

Men det känns som en Watsoniansk förklaring från i universumet och inte en Doylistisk utifrån universumet. Varför skulle man skriva något om det om det inte var en krok för något kul?

Men det känns som en Watsoniansk förklaring från i universumet och inte en Doylistisk utifrån universumet. Varför skulle man skriva något om det om det inte var en krok för något kul?
mycket GW kastar ut sig är bara krokar utan någon uppföljning, för antingen oss fans att följa upp eller för framtida GW skapare att bygga vidare på om de vill. GW:s böcker är fulla med hintar o krogar som aldrig har följt upp eller det har tagit över 15 innan någon författare bestämde sig för att göra något med dem.

mycket GW kastar ut sig är bara krokar utan någon uppföljning, för antingen oss fans att följa upp eller för framtida GW skapare att bygga vidare på om de vill. GW:s böcker är fulla med hintar o krogar som aldrig har följt upp eller det har tagit över 15 innan någon författare bestämde sig för att göra något med dem.

Men det är så coolt när någon efter 15 år gör något med en sådan krok! :D På samma sätt som när man läser X-Men och någon karaktär som senast sågs 1993 kommer tillbaks! :D

Men det är så coolt när någon efter 15 år gör något med en sådan krok! :D På samma sätt som när man läser X-Men och någon karaktär som senast sågs 1993 kommer tillbaks! :D
Ett bra exemplet på detta är nog Inkvisitor Covenant som först dök upp som en av de namngivna inkvisitorerna (med sin egen miniatyr) i Inquisitor spelet, och fick sin första historia i 2017.

Last edited:
Solar Hawks
Gimmick: Flygande White Scars.

Färger: Gula med vita delar av armen

Symbol: En falk med en sådan där huva som gör att de inte ser något och flyger iväg.

De är fler White Scars fast de älskar flygplan. Och som vi alla vet är en Space Marine som flyger ett flygplan en slösad Space Marine.

B

Solaris Reaper
Gimmick: De finns!

Färger: Vita med svart ryggsäck och röda detaljer.

Symbol: En sol som har s solstormar… Tror jag. Snygg symbol, inte tydligt vad den är.

De finns!

C

Sons of Ares

Färger: Blå med vit kejsarörn och hjälm.

Symbol: En näve av järn i en vit cirkel mot en svart bakgrund.

De finns!

C

Sons of Dorn
Gimmick: Italienska renässansen Imperial Fists.

Färger: Svarta med en vit handske, vit kejsarörn, vit ansiktsmask och vit text på delar av rustningen. Riktigt snyggt.

Symbol: En näve av järn i en röd cirkel.

Skapade för en tävling i en tidning. De är Imperial Fists från en planet som har en kultur som påminner om italien under renässansen. De har med sig gladius svärd för att hedra kulturen de kommer från. De är ganska coola i sin enkelhet.

B

Sons of Guilliman
Gimmick: Lättkorrumperade Ultramarines.

Färger: Fyrdelat blå och vita.

Symbol: En Ultramarines symbol i en vit cirkel med två stora vita vingar.

Liksom, de har en kille vid namn Constantinus som faller till Kaos med flera av sina mannar, tar över en Kaos Hird och där är ett stort krig om det. Men där är också lite andra tillfällen där de faller eller beter sig dåligt. I övrigt, mest som Ultramarines är mest. Jag gillar att de mest faller av frustration, de dyker upp, gör sitt jobb men sedan är folk otacksamma idioter! Kaos är ju känslor och det är kul att se Space Marines falla av känslor som jag känner varje dag på jobb.

B

Sons of Jaghatai

Färger: Lila med svarta detaljer.

Symbol: En månskära och en Jesus fisk?

Jag tänker anta att de är White Scars ättlingar pga namnet. Bortom det? De finns!

C

Solar Hawks
Gimmick: Flygande White Scars.

Färger: Gula med vita delar av armen

Symbol: En falk med en sådan där huva som gör att de inte ser något och flyger iväg.

De är fler White Scars fast de älskar flygplan. Och som vi alla vet är en Space Marine som flyger ett flygplan en slösad Space Marine.

B
Med tanke på att Space marines ofta har rätt så mycket homoerotik så kan jag inte undkomma tanken på att deras favoritsysselsättning utanför att flyga snabba maskiner är en brutalt våldsam version av beach volleyboll (som givetvis spelas barbröstad).

Med tanke på att Space marines ofta har rätt så mycket homoerotik så kan jag inte undkomma tanken på att deras favoritsysselsättning utanför att flyga snabba maskiner är en brutalt våldsam version av beach volleyboll (som givetvis spelas barbröstad).

Jaaaa!!! :D

Sons of Medusa
Gimmick: Iron Hands kättare.

Färger: Gröna med en vit hjälm.

Symbol: En dödskalle i ett kugghjul som saknar den övre högra delen.

Så ordet kättare slängs runt en massa i 40k och det betyder allt från att man är en politisk dissident till att man dyrkar en rymdsatan så hårt att man får tentakelarmar. Men riktiga kättare är oftast mycket tråkigare än så i att de mest har små åsiktsskillnader om hur kyrkan ska vara organiserad eller om teologi. Och det är den typen av tråkiga kättare som Sons of Medusa är.

Så teknologikyrkan hade ett populärt kätteri som kallades Moirae kätterier vars stora grej var att kyrkan som dyrkar Kejsaren och teknologikyrkan borde slåss ihop till en organisation. Iron Hands har ju nära relationer med teknologikyrkan så flera av dem anammade kätteriet. Teknologikyrkan redde ut detta genom att rensa ut kättarna men Iron Hands hanterade det lugnare. Man sparkade helt enkelt ut kättarna och de blev Sons of Medusa (döpta efter Iron Hands hemplanet). De båda ordenskapitlen svor att inte slåss med varandra och.., Ja, det är typ hela grejen. Jag älskar hur realistisk det är.

Så, om du inte är en teknologipräst? Är de bara fler Iron Hands.

B

Sons of Orar
Gimmick: Krossar Eldar och är bra Space Marines

Färger: Röda med en kejsarörn i silver.

Symbol: En röd omega symbol på ett vitt fält.

De är döpta efter Orar som var en särskilt cool Ultramarine någon gång efter det stora inbördeskriget som spöade en massa utomjordingar och var cool nog att få ett helt ordenskapitel döpt efter sig. Och de har följt i hans fotspår! Mest genom att dyka upp i eldar böcker skrivna av en författare ökänd för att skriva Eldar som alldeles för svaga och mörda skiten ur dem men också genom att stötta de andra Ultramarinesen. De tjänstgör just nu som ett av Ultramars Sköldordenskapitel.

Jag gillar verkligen Sons of Orar. Det är svårt att sätta fingret på men de har en nästan ödmjuk kvalité där de dyker upp och gör boken de är med i roligare att läsa. Särskilt eldar böckerna de är med i. De bara dyker upp och sparkar lagom mycket röv.

A

Sons of Ares

Färger: Blå med vit kejsarörn och hjälm.

Symbol: En näve av järn i en vit cirkel mot en svart bakgrund.

De finns!

C
Intressant att du inte nämner att de också skapades för Chapter Master tävlingen.

Sons of Pertinax
Gimmick: Personlighetskult

Färger: Vita och gröna fyrdelat med en röd kejsarörn.

Symbol: En blixt på sned som om det var en powerup i ett tv-spel.

De döper om sig varje gång de får en ny ledare, så deras nuvarande ledare är Pertinax! Det är en jättekul gimmick! Spelar man dem och ens ledare dör byter man namn på hela armén!

Deras föregående ledare gjorde en ajabaja genom att försöka ta kontroll fullständigt över en planet han inte skulle göra så med. Så nu är de ute på ett gottgörnings korståg.

B

Sons of Jaghatai

Färger: Lila med svarta detaljer.

Symbol: En månskära och en Jesus fisk?

Jag tänker anta att de är White Scars ättlingar pga namnet. Bortom det? De finns!

C
Det är kapitlet jag fokuserar på när jag målar primaris. Jag har faktiskt varit i kontakt med deras skapare Chris Blair, det här är vad han skrev:
"The symbol stemmed from the fact that the Sons are a generally a light rapid strike force - no Devastators or heavy vehicles. I used a lot of scouts and bikers (and lost many games!). They were also known as 'Strike Force Alpha' - which retrospectively is terrible - so the symbol began as an alpha symbol going 'into' a planet... which became a bit more Turkish looking and loosely fitted with the more Eastern feel of the army. They are indeed descended from the White Scars...

Chris har skickat 2 april kl. 03:32
Hang on... I've managed to dig out what I wrote... even if they have taken it out! Sorry for the format: The '''Sons of Jaghatai''' is a ''[[Codex Astartes]]''-compliant Loyalist [[Space Marine]] [[Chapter]] created during the Fourth [[Founding]]. It is a Successor Chapter of the [[White Scars]].

Chris har skickat 2 april kl. 03:35
The Chapter follows the rapid strike doctrine of the White Scars, combining it with a stealth approach. As such they have proportionally high numbers of Scouts, Bike Squads and other small, light troops and significantly lower numbers of Artillery and Heavy units. The chapter favours covert fighting at night or conditions of darkness, which is helped by their dark purple colour scheme.

An entirely fleet based chapter divided into smaller, autonomous divisions, the Homeworld of the The Sons of Jaghatai is thought to no longer exist. Due to the secretive nature of the Chapter's operations, there are very few records of notable battles involving the Sons of Jaghatai. Often their name is mentioned when an errant Warlord is found inexplicably terminated, or location neutralised without any trace of the attackers.

One confirmed incident attributed to the Sons of Jaghatai is the Execution of Ma'haak, Champion of Khorne. The industrial planet of Bhram had been subjected to a number of raids carried out by Ma'haak and his followers. The Bhram had requested the assistance of the Sector Governor, but none was forthcoming. The Sons of Jaghatai became aware of the incursions and dispatched a Strike Force to the planet. During one of these raids a small unit comprised entirely of Sons of Jaghatai Scouts ambushed a convoy believed to be transporting Ma'haak. Through pinpoint missile fire a number of vehicles were destroyed before the Chaos force could mount any effective retaliation, killing the Chaos Lord, his retinue and destroying a sacred banner used in fell summoning rituals. The Chaos incursion subsequently faltered without significant leadership and Bhram no longer suffered attacks from the followers of Ma'haak."

Jag har bestämt mig för att gå en turkomongolisk mischmasch med deras kultur (planerar att använda namn från Temurriket när jag ska namnge dem), använda orchonrunor som ursäkt att kunna använda Space Wolves bitar, Stormcast metorit-bits, och Legio Astorum "stjärnbilds" gnuggisar på dem för att ge dem lite mer karaktär än bara lila standard.

Nu gäller det bara att sitta ner och måla dem färdigt...

Det är kapitlet jag fokuserar på när jag målar primaris. Jag har faktiskt varit i kontakt med deras skapare Chris Blair, det här är vad han skrev:
"The symbol stemmed from the fact that the Sons are a generally a light rapid strike force - no Devastators or heavy vehicles. I used a lot of scouts and bikers (and lost many games!). They were also known as 'Strike Force Alpha' - which retrospectively is terrible - so the symbol began as an alpha symbol going 'into' a planet... which became a bit more Turkish looking and loosely fitted with the more Eastern feel of the army. They are indeed descended from the White Scars...

Chris har skickat 2 april kl. 03:32
Hang on... I've managed to dig out what I wrote... even if they have taken it out! Sorry for the format: The '''Sons of Jaghatai''' is a ''[[Codex Astartes]]''-compliant Loyalist [[Space Marine]] [[Chapter]] created during the Fourth [[Founding]]. It is a Successor Chapter of the [[White Scars]].

Chris har skickat 2 april kl. 03:35
The Chapter follows the rapid strike doctrine of the White Scars, combining it with a stealth approach. As such they have proportionally high numbers of Scouts, Bike Squads and other small, light troops and significantly lower numbers of Artillery and Heavy units. The chapter favours covert fighting at night or conditions of darkness, which is helped by their dark purple colour scheme.

An entirely fleet based chapter divided into smaller, autonomous divisions, the Homeworld of the The Sons of Jaghatai is thought to no longer exist. Due to the secretive nature of the Chapter's operations, there are very few records of notable battles involving the Sons of Jaghatai. Often their name is mentioned when an errant Warlord is found inexplicably terminated, or location neutralised without any trace of the attackers.

One confirmed incident attributed to the Sons of Jaghatai is the Execution of Ma'haak, Champion of Khorne. The industrial planet of Bhram had been subjected to a number of raids carried out by Ma'haak and his followers. The Bhram had requested the assistance of the Sector Governor, but none was forthcoming. The Sons of Jaghatai became aware of the incursions and dispatched a Strike Force to the planet. During one of these raids a small unit comprised entirely of Sons of Jaghatai Scouts ambushed a convoy believed to be transporting Ma'haak. Through pinpoint missile fire a number of vehicles were destroyed before the Chaos force could mount any effective retaliation, killing the Chaos Lord, his retinue and destroying a sacred banner used in fell summoning rituals. The Chaos incursion subsequently faltered without significant leadership and Bhram no longer suffered attacks from the followers of Ma'haak."

Jag har bestämt mig för att gå en turkomongolisk mischmasch med deras kultur (planerar att använda namn från Temurriket när jag ska namnge dem), använda orchonrunor som ursäkt att kunna använda Space Wolves bitar, Stormcast metorit-bits, och Legio Astorum "stjärnbilds" gnuggisar på dem för att ge dem lite mer karaktär än bara lila standard.

Nu gäller det bara att sitta ner och måla dem färdigt...

Enormt coolt!!! :D ❤️❤️❤️

Silver Templars
Gimmick: I studied the blade. Bara Primaris.

Symbol: Ett svärd framför en bergskedja.

Men deras grej är svärd. De smider svärd och har en länk till sina svärd och det är skamligt att tappa sitt svärd och deras taktik är dueller och SVÄRD.

D

SSSVVVVVÄÄÄÄRRRRDDDDD!
Men bär de svärden på ryggen?

Sons of Sanguinius
Gimmick: De värsta Blood Angelsen

Färger: Mörkt rött med detaljer i svart.

Symbol: En bägare fylld med blod med änglavingar.

Blood Angels men… De är deprimerade rövhål som inte bryr sig om civila, älskar att mörda, gillar att vara blodtörstiga, dödar alla som har telepatiska krafter men har kvar bibliotekarierna fastän de inte gör något coolt, faller till evigt vansinne men använder inte de som gått bersärk i krig, har en ritual där de offrar en av sina unga för att festa på hans blod innan krig och verkar döda barn extra mycket när vi får följa dem. De är bara värre och tråkigare Blood Angels.

D

Sons of Sparta
Gimmick: Finns inte

Färger: Guld med röda detaljer.

Symbol: En svart Alpha symbol mot en röd bakgrund.

Är ett hemmabygge.

Är det inte en Lambda?

Jag googlade grekiska alfabetet och gick med den som den såg ut som. Men både Lambadan och Alphan ser på vissa bilder rätt ut. Så jag vet inte.

Men folk här är nördar. Så, vet någon grekland grejer?

Marines Errant
Gimmick: De korstågar runt ute i ytterkanten av kejsardömet.

Färger: Hälften blått och hälften vitt.

Symbol: En komet.

Jag vet inte varför men jag har avskytt Marines Errant sedan de dök upp först i en bok. Deras grej är för heroisk. De äventyrar runt i utkanten av kejsardömet i sina blå/vita rustningar och är heroiska. Det är i sig inte en dålig plats i galaxen… Men de är alltid skrivna som töntar! Jag har svårt att sätta fingret på varför, men de bara framstår som om de känner sig för bra för att vara nere i gyttjan med resten av universumet. Ironiskt nog, när alla Space Marinesen är plastmodeller, känns de för plastiga.

F
Den var brutal (även efter höjningen)! Tycker nog att just Marines Errant är lite ovanliga i det att de presenteras som ett kapitel av rymdmarinkårssoldater som faktiskt specialiserar sig på det man kan förvänta sig av ett rymdmarinkårssoldatordenskapitel, nämligen bordning, strandhugg, och strid ombord skepp. De tillhör dessutom gruppen av "vettiga" kapitel som allt går dåligt för.

Sons of the Phoenix
Gimmick: De har stearinljus på sig! Bara Primaris.

Färger: Vitt med detaljer i lila och guld.

Symbol: En riddarhjälm med blixtar från den och ett par vingar.

De är ett ordenskapitel med bara Primaris Marines som är ättlingar till Imperial Fists. De älskar ritualer, deras kaplaner är superviktiga, de älskar precision och de sjunger psalmer i strid. Men coolaste grejen de har är att de har en massa stearinljus på sina rustningar. Gotiskt så in i bomben!

Ingen har hört om dem av den anledningen. Alla har hört om dem i fandomen för att de delar färger och temperamente med en av förrädare legionerna vara primarch också ofta kallades the Phoenix. Men det är inget av det i ren text i canon. Men liksom… Titta på dem.

B

Sons of the Phoenix
Gimmick: De har stearinljus på sig! Bara Primaris.

Färger: Vitt med detaljer i lila och guld.

Symbol: En riddarhjälm med blixtar från den och ett par vingar.

De är ett ordenskapitel med bara Primaris Marines som är ättlingar till Imperial Fists. De älskar ritualer, deras kaplaner är superviktiga, de älskar precision och de sjunger psalmer i strid. Men coolaste grejen de har är att de har en massa stearinljus på sina rustningar. Gotiskt så in i bomben!

Ingen har hört om dem av den anledningen. Alla har hört om dem i fandomen för att de delar färger och temperamente med en av förrädare legionerna vara primarch också ofta kallades the Phoenix. Men det är inget av det i ren text i canon. Men liksom… Titta på dem.

B
Det blir inte bättre av att Belisarius Cawl är just den typen av techpriest som absolut hade blandat in Word Bearers/Emperor's children geneseed om han hade känt att han ens hade fått 0.001 promille bättre prestanda/success rate.

Last edited:
Skaparen hade inte någon tanke alls åt det hållet när han gjorde dem och blev förvånad när fanteorin togs upp för honom, men han fann det roligt.

Last edited:
Soul Drinkers
Gimmick: Det förflutna hemsöker och slukar nuet.

Färger: Lila och guld.

Symbol: En gyllene bägare med tänder i mitten av en segerkrans av guld.

Novellerna om Soul Drinkers ordenskapitlet är en av de riktigt bra gotiska sagorna i 40k. De är nästan southern gothic i rymden. Ordenskapitlet har lager på lager med forna fasor, hemligheter som hemsöker dem och vi följer dem nästan som de var en förbannad familj. Jag tänker inte gå igenom allt som händer dem, för att om man bara listar det låter det som en tramsig såpopera och förmedlar inte känslan som finns i böckerna.

Soul Drinkers bestämmer sig för att de ska slåss för Kejsarens ideal och folket i Kejsardömet, inte den korrupta byråkratin eller Terras höga herrar. De misstänks för kätteri och blir super muterade av Kaos men fortsätter slåss för sina ideal. De ställs inför rätta men frias eftersom de offrar sig själva för sina Imperial Fist bröder. Innan de kan dömas. Eftersom de är döda bestämmer sig Imperial Fistsen att de ska hedras som hjältar och deras synder dödas.

Eftersom de hedrades som hjältar och inte fördöms som muterade förrädare återskapar man ordenskapitlet med Primaris Marines. Marines som nu är fast med ett förbannat namn och en blodslinje som gömmer djupa fasor.

S

Vi har redan tagit Space Sharks för de är på listan två gånger. Så vi hoppar dem.

Space Wolves
Gimmick: Vikingar och varulvar.

Färger: Blå-grå med gula detaljer.

Symbol: En vargs huvud i profil.

De är supersoldats vikingar i rymden som också har genetiska vargdrag med huggtänder och grejer. Ett perfekt koncept skickligt utfört. När jag spelleder Space Marine rollspel är det vad jag säger till nybörjare att spela om de inte vet vad du ska spela.

S+

Vi är egentligen klara där så här kommer en lista av coola Space Wolves grejer:

-Vissa av dem har speciella hjälmar som ser ut som varghuvuden.

-Ibland misslyckas processen som gör dem till Space Marines och de blir supersoldats varulvsmonster som kallas Wolfen.

-Deras psykers tror att de inte är psykers utan får magi från lokala andar på deras hemvärld Fenris. De andarna är egentligen Kaos daemoner från Tzeentch, Kaosguden över lister, ödet och hopp.

-De har en karaktär som heter Bjorn the Fell Handed som är en 10000 år gammal dreadnought och awesome. När han var ung och het var han deras primarchs högra hand, totes, inte pojkvän alls.

-De fuckade upp inkvisitionen och Grey Knights så hårt en gång. Liksom, så hårt.

-De är ärkefiender med Thousand Sons. Deras primarch bröt ryggen på deras som Bane i Knightfall.

De är också spacemarine versionen av din lokala högstadiemobbare, en roll de har haft sedan The Great Crusade och agerade som kejsarens hundar på samma sätt som Minotaurs nu är Inkvisitionens.

/Magnus Did Nothing Wrong.

De är också spacemarine versionen av din lokala högstadiemobbare, en roll de har haft sedan The Great Crusade och agerade som kejsarens hundar på samma sätt som Minotaurs nu är Inkvisitionens.

/Magnus Did Nothing Wrong.

De har en övergång från att vara Kejsarens avrättare till att vara mer heroiska någonstans mellan att de Bane:ar Magnus över ett missförstånd och att de örfilar Inkvisitionen över att de vill koncentrationslägera lojala männskliga trupper för att de råkade se en daemon. Men ja, de är lite så fortfarande.

Magnus gjorde fanimig nästan allting fel, om och om igen. Om än med goda intentioner.

Med det sagt är Magnus en av mina favoriter, och Leman Russ ett psykfall 🙃

Efter att ha läst igenom alla beskrivningarna av space marines ordenskapitlen så här långt, så är min spontana tanke:

Med såna här soldater på sin sida, vem fan behöver fiender?

Jag tycker att de verkligen lyckats med hur det i flesta fall mest är tillfälligheter som avgör vilka som blev Traitors och vilka som blev lojalister. Visst, vissa är givna, som Word Bearers och World Eaters på ena sidan, och Ultramarines och Imperial Fists på den andra, men för resten känns det som att det räcker att någon trampar på en insekt tiotusen år tidigare för att de ska kunna flippas.

(Autocorrect ville ha ”Word Beavers”. Jag är för.)

Efter att ha läst igenom alla beskrivningarna av space marines ordenskapitlen så här långt, så är min spontana tanke:

Ja, de är verkligen Godzilla regler på det. Om situationen inte är så körd att det blir bättre av att släppa Godzilla på din stad så ring inte in Space Marines 😂

Tack för du läst alla mina beskrivningar! :D

Jag tycker att de verkligen lyckats med hur det i flesta fall mest är tillfälligheter som avgör vilka som blev Traitors och vilka som blev lojalister. Visst, vissa är givna, som Word Bearers och World Eaters på ena sidan, och Ultramarines och Imperial Fists på den andra, men för resten känns det som att det räcker att någon trampar på en insekt tiotusen år tidigare för att de ska kunna flippas.

Iron Warriors blev ju chaos bara för att de var säkra på att Imperial Fists inte skulle bli det. Perturabo typ ”jag bryr mig inte, så länge jag inte är på samma sida som kuk-jävla-Dorn”.

Iron Warriors blev ju chaos bara för att de var säkra på att Imperial Fists inte skulle bli det. Perturabo typ ”jag bryr mig inte, så länge jag inte är på samma sida som kuk-jävla-Dorn”.
Det är en attityd jag kan respektera. Dorn är ju typ bland top 3 av mest olidligt irriterande Primarcher (och med tanke på att alla Primarcherna förutom Lorgar är i princip Iliaden nivåer av brölmacho och clueless...)

Rogal Dorn did nothing wrong!

Mer seriöst så gillar jag Dorn, men har inte jättebra koll, jag gillar mest Crimson Fists.

Så vad gjorde Dorn fel, egentligen?

Last edited:
Space Wolves
628275167_1487634376696626_5398935817944781587_n-jpg.28235

Apport, via flödet, vet ej skaparen.

Gimmick: Vikingar och varulvar.
De är är även kelter (se bl.a. deras frisyrer som är många tagna direkt ifrån Sláine serien), o allmänt fantasy barbarer (se bl.a. deras vapen och taktik)

De andarna är egentligen Kaos daemoner från Tzeentch, Kaosguden över lister, ödet och hopp.
Var har du den informationen ifrån?

Last edited:
Star Dragons
Gimmick: De lyser! Bästa vänner med Blood Swords

Färger: Blå med vita detaljer!

Symbol: Ett vitt drakhuvud

De är bästa vänner med Blood Swords ordenskapitlet! Kolla dem för den delen.

De rituellt ärrar sig och sedan lägger de in lysande elektriska komponenter i ärren så att deras tatueringar lyser. Coolt!

B

Det är väll det som är grejen lite, 40k världen är så grym att det är bättre att ha dem på sin sida än inte alls.

Jag förväntar mig en presentation av dem på måndag.

Så vad gjorde Dorn fel, egentligen?
Han är inte Purturabo, som är en fanfavorit av någon anledning.

Han är inte Purturabo, som är en fanfavorit av någon anledning.
Tror mångas första intryck av Dorn är från Flight of the Eisenstein, där han inte är så … skön att ha att göra med. Och första intryck tenderar att hänga kvar.

Lägger till folkbildare på CV:et! :D 😂

Det bästa är att jag får en känsla för alla de hyllkilometer black library som finns utan att behöva läsa sk...njuta av denna förfinade kulturyttring ;)

Tror mångas första intryck av Dorn är från Flight of the Eisenstein, där han inte är så … skön att ha att göra med. Och första intryck tenderar att hänga kvar.
Han är ett självgott arsle i alla Horus Heresy böckerna, oavsett författare.

Jag tänker ändå försvara Dorn här. Dorn är kompetent, kan prioritera, är vettig och är uppenbart på autismspektrat. Och sedan kommer hans pappa/chef och säger ”Idag är du ansvarig för det här grupp projektet tillsammans med din bror THE NIGHT HAUNTER som mest vill flå barn levande medan han spelar deras skrik på radio och äta det råa köttet från herrelösa hundar. Oh, och Leman Russ som är en full, arg och kåt viking hundman. Lycka till!”

Jag tänker ändå försvara Dorn här. Dorn är kompetent, kan prioritera, är vettig och är uppenbart på autismspektrat. Och sedan kommer hans pappa/chef och säger ”Idag är du ansvarig för det här grupp projektet tillsammans med din bror THE NIGHT HAUNTER som mest vill flå barn levande medan han spelar deras skrik på radio och äta det råa köttet från herrelösa hundar. Oh, och Leman Russ som är en full, arg och kåt viking hundman. Lycka till!”
Många menar att Perturabo är autistisk, så det kanske är därför han och Dorn inte kan vara i samma rum. Inga kan ju gå varandra på nerverna som två autister med olika egenheter.

Många menar att Perturabo är autistisk, så det kanske är därför han och Dorn inte kan vara i samma rum. Inga kan ju gå varandra på nerverna som två autister med olika egenheter.

Jag ser verkligen den här läsningen. De har nästan, men inte exakt, samma special intresse. Och sedan är det syskon grejen där Dorn uppenbart är pappas favorit.

Star Phantoms
Gimmick: Badab war champions!

Färger: Vita med gul kejsarörn.

Symbol: Ett timglas med två dödskallar i det.

De är ett isolationistiskt och hemlighetsfullt ordenskapitel som började sin historia med att strida med utomjordiska fasor i utkanten av Kejsardömets domäner. Sedan kallade Inkvisitionen in dem i elfte timmen av Badab kriget för att leverera dödsstöten. Efter kriget tog de över Astral Claws gamla områden och skaffade sig en hemplanet.

I krig har de en tendens att kasta överväldigande eldkraft på problem. Så massor av trupper beväpnade med tunga vapen och en attityd till att råka skjuta sina egna allierade som bäst kan sammanfattas som ”Det var deras fel för de stod i vägen ju!”. Men ordenskapitlet älskar martyrer så det är inte så farligt om folk dör enligt dem. Men det gör att andra inte vill leka med dem.

A

Sen gillar jag P för att han surar ur när siege of Terra blir för kaosigt och slutar handla om strategi, tar sin skit och bara drar :) Lite som Abbadon som försöker gå balans mellan att göra uppror och inte förvandlas till en sinneslös best:)

Sen gillar jag P för att han surar ur när siege of Terra blir för kaosigt och slutar handla om strategi, tar sin skit och bara drar :) Lite som Abbadon som försöker gå balans mellan att göra uppror och inte förvandlas till en sinneslös best:)
Jag ser mig själv alldeles för mycket i Perturabo. Snarstucken med martyrtendenser.

Sen gillar jag P för att han surar ur när siege of Terra blir för kaosigt och slutar handla om strategi, tar sin skit och bara drar :)
"Ni andra spelar inte som jag vill att det ska gå!" *slår spelplanen i golvet och går hem*

Steel Confessors
Gimmick: Teknologikyrkans killar

Färger: Stål med vita detaljer.

Symbol: Ett korsat kors med en power symbol i mitten.

Så Iron Hands gav olagligt Teknologikyrkan genetiskt material så att de skulle kunna skapa sitt alldeles egna tama ordenskapitel av Space Marines. Inkvisitionen fick reda på det och gick ”Absolut inte, det är bara Terras höga herrar som får bestämma att skapa ett nytt ordenskapitel, låt oss döda de här killarna”. De höga herrarna själva var mer pragmatiska och tog bara ifrån Teknologikyrkan direkt kontroll över ordenskapitlet men lät dem fortsätta Space Marinea.

De är extra taskiga Iron Hands som börjar skjuta på sina egna allierade om de tycker att de verkar vara för svaga. Karma har drabbat dem i detta eftersom när deras planet anfölls av Tyraniderna ville ingen hjälpa dem.

För dumt taskiga för att vara charmiga.

C

Storm Callers
Gimmick: Inte fallna till Kaos.

Färger: Svart överkropp, röd underkropp och ryggsäck med grön kejsarörn. SÅ FULT!

Symbol: En dåligt målad gul blixt på svart bakgrund.

En stor del av ordenskapitlet faller till Kaos, de inbördeskrigade om det. Vi vet inte mycket mer.

Så fula!

D

Storm Falcons
Gimmick: Hemlösa

Färger: Grå. Grön trim på axelklaffarna.

Symbol: Zapdos från Pokemon fast med två huvuden.

Deras planet blev äten av Tyraniderna. Sucks to suck.

D

Storm Ghosts

Färger: Vita med svarta detaljer och en röd hjälm.

Symbol: En stiliserad kompass.

De är någons hemmagjorda ordenskapitel och med White Dwarf nummer 304.

C

Storm Callers
Gimmick: Inte fallna till Kaos.

Färger: Svart överkropp, röd underkropp och ryggsäck med grön kejsarörn. SÅ FULT!

Symbol: En dåligt målad gul blixt på svart bakgrund.

En stor del av ordenskapitlet faller till Kaos, de inbördeskrigade om det. Vi vet inte mycket mer.

Så fula!

D
Tydligen började deras fall med att en konsult som var hemlig i maskopi med Tzeentch kom med ett förslag på "ett snyggare färgschema och en logga som inte ser ut att vara ritad av en femåring". De som ville ha snyggare rustningar föll ...

Storm Giants
Gimmick: Pippi Långstrump Marines.

Färger: Så ljust gula att de ser benvita ut.

Symbol: En röd blixt som är riktad uppåt.

Salamanders ättlingar som är ännu mer superstarka än Space Marines brukar vara. I övrigt är de fler Salamanders.

B

Jag ser mig själv alldeles för mycket i Perturabo. Snarstucken med martyrtendenser.
Tips, det finns dumma quiz på nätet, "Vilken primarch är du?"

Jag blev Corvus Corax, förmodligen som straff för all svartrock jag lyssnade på på 80-talet.

Back