WH Ranka alla Space Marine ordenskapitel

Penitent Blades
Gimmick: Flygande Dark Angels

Färger: Fyrdelat gula och blå.

Symbol: Tre svärd

Tre i svärd är tarotkortet som symboliserar emotionell smärta såsom sorg eller ånger, men vänt upp och ned betyder samma kort gottgörande för eller att komma förbi sådana känslor. Vilket passar ganska bra för de här Dark Angel ättlingarna vars grej är att de kommer från en planet full med flygande öar! Saker är vända upp och ned för dem redan med marken i himlen. De är experter på att slåss i luften pga samma flygande öar.

Flygande riddare är en cool Dark Angels variant!

B

Penitents
Gimmick: De finns!

Färger: Svarta med vita händer, hjälm och kejsarörn.

Symbol: En knäböjande vit ängel som håller i ett svärd mot en röd bakgrund. Den skriker ärkeängeln Mikael.

De finns!

C

Praetors of Orpheus
Gimmick: Anala hobbitar

Färger: Vita med blå detaljer.

Symbol: En blå vapensköld med en sol på den, i hörnet av vapenskölden är där en liten ruta med en Ultramarines symbol.

En praetor var en högt uppsatt romersk tjänsteman, ibland en provinsguvernör men oftast en domare. Orpheus är en musiker i grekisk mytologi som försöker rädda sin älskade från dödsriket men misslyckas och sedan slits i stycken av vilda kvinnor.

Orpheus biten här kommer från att de har ett underjordiskt klosterfort, så det var ju opoetiskt bokstavligt. Och preator delen kommer från att de är bokstavstroende om Codex astartes till den grad att de tolkar den för bokstavligt.

De känns som killen i skolan som påminde läraren om när de glömde ge klassen läxor. Jag hoppas att de slits i stycken av vilda kvinnor snart! Skicka in drukahari wytches för att fixa det!

D

Outrider Chapter
Gimmick: De finns!

Färger: Blå med vita detaljer.

Symbol: Bokstäverna O och R. Dåligt skrivna. Nej, nej, nej! Inte ok! Buuuu…

De finns! Jag sänker dem ett helt steg pga den usla symbolen.

D
Pale Riders
Gimmick: De finns inte!

Färger: Grå med vita detaljer.

Symbol: En vampyrskalle med vingar.

Så vitt jag kan avgöra är de fanskapade, och jag kan inte ens hitta en källa till var fan-ordenskapitlet är ifrån.

Så här är en sång baserad på filmen Pale Rider?:
Jag har planer för de här kapitlen (sedan vet jag inte om jag kommer göra det dock), som en del av ett projekt där jag har en styrka med representanter av olika White Scars ättlingar (tänkt som bl.a. ett sätt att undvika att man blir tröt på att bara måla en färg) och då känns det som jag behöver lite fler kapitel som är WS ättlingar och jag fastnade bl.a. för de här två.

Min ide är att Outriders följer en liknande tradition som HH-era WS med att vara de som är i bräschen för imperiet, utforskande nya områden (o de gamla som inte har besökts på vemvet hur länge) och kämpande mot mänsklighetens fiender där, tänkte att de skulle ha namn efter portugisiska upptäckare.

Pale Riders (fastnade till viss för dem del p.g.a. att jag har skulpterade Nigth Lords axelskydd somb ehöver användas) tänkte jag skulle vara mer monastiska och gravvärldsartade - den typen av astartes som läger sig bland sina döda bröder i katakomberna för att meditera - med tystnadslöften utanför strid.

Vilka prylar tänker du på? För med namn som Xoko Acalan och Toltec Neculach vet jag inte om jag skulle kalla dem aztekiska.

Toltekiska är väl ändå i hela friden i linje med aztekisk inspiration? Eller skulle du kivas om italiska eller etruriska namn för Ultramarines för att det inte är i linje med romersk inspiration?

Prispokal för petigaste hårklyveri ;)

Toltekiska är väl ändå i hela friden i linje med aztekisk inspiration? Eller skulle du kivas om italiska eller etruriska namn för Ultramarines för att det inte är i linje med romersk inspiration?

Prispokal för petigaste hårklyveri ;)
Mer att de inte är azteker, utan att azteker är en av flera inspirationskällor. Likt hur jag skulle argumentera för att Um inte är rymdromare utan har Romarriket som en av sina inspirationer, att bara koka ner dem till en kultur förminskar dem.

Prime Absolvers
Gimmick: Mindre skamfyllda Dark Angels.

Färger: Mörkblå med mörkröda detaljer.

Symbol: Samsaras hjul.

De är Primaris Dark Angels, när de fick reda på hela fallna änglar grejen bestämde de sig för att inte skaka båten men de tycker ärligt talat att de inte är särskilt ansvariga för kättare i deras legion utan vill mest jaga alla förrädare.

En alldeles för vettig inställning för 40K!

…Men deras symbol är rad as fuck så det räddar dem från D nivå.

C

En alldeles för vettig inställning för 40K!
:LOL:

Jag gillar dem som ett exempel på att du kan göra en DA ättling med den attityden till att vara en av de Oförlåtna. Om jag minns rätt så presenterade de samtidigt som några andra helt nya DA ättlingar som gav olika exempel på hur de handskades med familjens mörka hemlighet.

Rainbow Warriors
Gimmick: Svåra att måla.

Färger: Blå med en stiliserad regnbåge på hjälmen. De brukade vara ”Multi-colored” enligt text i Rogue Trader-eran men det är oklart vad det betydde.

Symbol: En blixt med en abstrakt vinge.

Jag trodde det skulle finnas mer om dem! Det finns en fantastisk bild ända bak i Rogue Trader där en Sister of Battle skjuter en Rainbow Warrior som jag sett en massa, de har en jättesvår att måla men snygg look och de har några olyckliga ”Haha, de är homosexuella” skämt som dyker upp i de officiella böckerna. Så de har en hög profil i fandomen. Men det finns verkligen bara spår och antydningar om dem officiellt. Jag trodde de skulle ha en sydamerika grej till exempel men det visade sig vara helt och hållet fan-skapat.

Men de har bra ”vibes”.

B

Rampagers
Gimmick: Ärr och att erövra nya ställen att rekrytera från.

Färger: Mörkröda med svart kejsarörn.

Symbol: En hand som håller en åskvigg.

White Scars ättlingar. De befordrar sina medlemmar genom en ceremoni där de ger dem ansiktsärr, samlar upp blodet och gör drinkar av det för festen efter ceremonin. Oh, och de gillar att erövra nya världar att rekrytera från. Slampor.

Vi vet inte mycket mer om dem. Men det här är typ stabilt.

C

Raptors
Gimmick: Pragmatiska Marines.

Färger: Taktiskt gröna.

Symbol: Ett blekt rovfågelhuvud i profil.

Tidiga Raven Guard ättlingar som fått så mycket stryk genom åren att de fått dumheten slagen ur sig. De tycker fokus på ära och heder är dumt, de använder taktiker som är passande för situationen, de gillar skjutvapen och är överlag vad som händer om någon som kan saker om hur en modern militär fungerar får uppdraget att sköta ett ordenskapitel av Space Marines.

Jag har gnällt en massa på ordenskapitel som är för vettiga. Men det funkar faktiskt för Raptors. Dela för att de är kontrasten som får alla andra att se tokigare ut men också för att det INTE fungerar för dem. De gör rätt val och beter sig vettigt bara för att ändå få skiten bankad ur sig.

Men ja, de är ganska tråkiga.

B

Raptors
Gimmick: Pragmatiska Marines.

Färger: Taktiskt gröna.

Symbol: Ett blekt rovfågelhuvud i profil.

Tidiga Raven Guard ättlingar som fått så mycket stryk genom åren att de fått dumheten slagen ur sig. De tycker fokus på ära och heder är dumt, de använder taktiker som är passande för situationen, de gillar skjutvapen och är överlag vad som händer om någon som kan saker om hur en modern militär fungerar får uppdraget att sköta ett ordenskapitel av Space Marines.

Jag har gnällt en massa på ordenskapitel som är för vettiga. Men det funkar faktiskt för Raptors. Dela för att de är kontrasten som får alla andra att se tokigare ut men också för att det INTE fungerar för dem. De gör rätt val och beter sig vettigt bara för att ändå få skiten bankad ur sig.

Men ja, de är ganska tråkiga.

B
Mitt problem med dem är hur de höjs till skyarna av vissa delar av fandomen, samt att du har alla de här kommentarerna om hur de använder kamouflage (som om inte de de flesta andra kapitel också gör det) samtidigt som alla fann målade minityrer jag sett av dem har dem i deras skogsgröna färger samtidigt som de många gånger står på urbana/wasteland baser eller spelplaner. Om ni ska vara så heta på hur de använder kammo, varför inte måla dem i kammo för deras baser/omgivning.

Mitt problem med dem är hur de höjs till skyarna av vissa delar av fandomen, samt att du har alla de här kommentarerna om hur de använder kamouflage (som om inte de de flesta andra kapitel också gör det) samtidigt som alla fann målade minityrer jag sett av dem har dem i deras skogsgröna färger samtidigt som de många gånger står på urbana/wasteland baser eller spelplaner. Om ni ska vara så heta på hur de använder kammo, varför inte måla dem i kammo för deras baser/omgivning.

Ja, detta!

Raven Guard
Gimmick: Smygiga. Goths.

Färger: Svarta

Symbol: En korp

De är den smygiga Space Marine legionen. De använder list, infiltration och gerilla taktiker för att göra snabba men avgörande anfall. Deras genetik är trasig så att deras hud blir onaturligt blek medan deras ögon och hår blir kolsvart. De blev fruktansvärt decimerade under det stora inbördeskriget så det finns inte så många ordenskapitel som är ättlingar till dem.

De är ganska tråkiga.

*Duckar kastade tomater*

Jag vet inte vad fans av Raven Guard gillar med dem så mycket. Är det att de är My Immortal Marines? Den estetiken är kanske stark nog. Men problemet med att de är smygiga gerilla supersoldater är att det antyder en massa moraliskt dålig skit, att vara en genetiskt överlägsen dödsmaskin som smyger sig på folk antyder saker som feghet eller kallblodig pragmatism dragen till punkten av psykopati. Men Raven Guard får inget av det för alla de sakerna är givna till den ”onda” Kaos legionen Night Lords. Raven Guard framställs alltid som heroiskt figurer trots att deras taktik är allt annat än heroisk. Till och med deras Primarchs bakgrund som en heroisk guerilla kämpe mot slaveri känns för heroisk. Det är lite coolt att han (och vissa av hans gensöner) kan bli mystiskt osynlig för människor precis som Randall Flagg kan i Dark Tower serien.

Jag läste den mest rekommenderade av deras Horus Heresy böcker och den var en roman lång referens till Edgar Allan Poes The Raven. Dedikationen till att ta en grej SÅ ALLDELES FÖR LÅNGT måste jag ändå beundra.

B

Raven’s Watch
Gimmick: Mer Raven Guard

Färger: Svart med grå detaljer

Symbol: Ett korphuvud

Det är inte att det inte finns information om vad de har hållit på med. Det är bara att ingen av dem informationen ändrar att de är: Mer Raven Guard.

C

Raven Guard
Gimmick: Smygiga. Goths.

Färger: Svarta

Symbol: En korp

De är den smygiga Space Marine legionen. De använder list, infiltration och gerilla taktiker för att göra snabba men avgörande anfall. Deras genetik är trasig så att deras hud blir onaturligt blek medan deras ögon och hår blir kolsvart. De blev fruktansvärt decimerade under det stora inbördeskriget så det finns inte så många ordenskapitel som är ättlingar till dem.

De är ganska tråkiga.

*Duckar kastade tomater*

Jag vet inte vad fans av Raven Guard gillar med dem så mycket. Är det att de är My Immortal Marines? Den estetiken är kanske stark nog. Men problemet med att de är smygiga gerilla supersoldater är att det antyder en massa moraliskt dålig skit, att vara en genetiskt överlägsen dödsmaskin som smyger sig på folk antyder saker som feghet eller kallblodig pragmatism dragen till punkten av psykopati. Men Raven Guard får inget av det för alla de sakerna är givna till den ”onda” Kaos legionen Night Lords. Raven Guard framställs alltid som heroiskt figurer trots att deras taktik är allt annat än heroisk. Till och med deras Primarchs bakgrund som en heroisk guerilla kämpe mot slaveri känns för heroisk. Det är lite coolt att han (och vissa av hans gensöner) kan bli mystiskt osynlig för människor precis som Randall Flagg kan i Dark Tower serien.

Jag läste den mest rekommenderade av deras Horus Heresy böcker och den var en roman lång referens till Edgar Allan Poes The Raven. Dedikationen till att ta en grej SÅ ALLDELES FÖR LÅNGT måste jag ändå beundra.

B
Deras värsta synd är att inga av deras hjälmlösa huvuden ser ut som Vincent Price.

Back