WH Ranka alla Space Marine ordenskapitel

Den där röda kejsarörnen är dock bara 3rd Company. De använder vingarna på sin Aquila/Imperialis (Kejsarörn, bevingad döskalle) för att visa vilket kompani de tillhör (istället för på vänster knä/axelklaff som vissa andra Codex compliant chapters gör).

Marine_Company_Colors.png
Älskar att Space Marines främsta markerande drag är att de är helt jävla oförmögna att följa sitt eget reglemente. DET STÅR FÖR FAN I BOKEN HUR MAN MÄRKER UPP KOMPANITILLHÖRIGHET VARFÖR KAN NI INTE BARA GÖRA SOM DET STÅR?!

Det är en 10 000 år gammal bok och är en militärmanual och inte ett reglemente.

Följer du slaviskt en 10 000 år gammal militärmanual som om den är ett reglemente så är du en idiot (se grejen som @God45 refererade till).

Hawk Lords
Gimmick: Flygplan och jetpacks

Färger: Lila med guld detaljer. De ser ut som Saints Row Marines.

Symbol: En gyllene hök.

De bara älskar att flyga. Nu, det är som jag tidigare vetenskapligt bevisat perverst och fel att sätta en Space Marine som pilot i ett flygplan. MEN! Det är jättecool och modigt att sätta en jetpack på en Space Marine så att de i och av sig själva blir ett litet och dåligt flygplan. De ser också otroligt coola ut.

B

Följer du slaviskt en 10 000 år gammal militärmanual som om den är ett reglemente så är du en idiot (se grejen som @God45 refererade till).
Fördelen med den är att den sätter ett golv för hur korkade saker kan bli. Om alla kapitel var Kodex-certifierade skulle det nog höja genomsnittskvaliteten. Det är inte direkt så att Ultramarines är ett problembarn.

Helion Legion
Gimmick: Skyddar isolerade planeter.

Färger: Svarta med vita och gyllene detaljer.

Symbol: Ett sikte med ett kors i mitten där cirkel delen är av röda taggar.

Inte Hellion med två L L som betyder en bråkig eller vild person. Utan med ett L som betyder en herde? Så Herde Legionen. Men just det ordet för herde är döpt efter solguden Helios.

I alla fall, ett väldigt passande namn för de är ett ordenskapitel vars jobb är att skydda isolerade planeter långt bort från Kejsardömets inflytande. De har ont om utrustning, resurser, passande rekryter… Till och med rustningar! Så de har många fler spejare, alltså Space Marine rekryter som ännu inte fått rustningar, än andra ordenskapitel.

Det här är skiten jag gillar! Isolerade, med dålig utrustning och varandes det enda hoppet för folket de skyddar. Det finns något ödmjukt med dem, både med herde motivet och hur de fungerar.

A

Heralds of Ultramar
Gimmick: De är fler Ultramarines.

Färger: Blå med gula detaljer.

Symbol: En sol med två vingar.

De är fler Ultramarines.

C

Heralds of Vengeance
Gimmick: De finns!

Färger: Röda med vit hjälm och detaljer. Här är guld Kejsarörnen kompanimarkering. Jag har tänkt på det, betyder det inte att kompani bara syns framifrån? Känns inte praktiskt? Men 40k är överlag inte praktiskt så…

Symbol: En lie bredvid en dödsskalle. Det ser för mycket ut som en innebandyklubba och boll.

De finns!

C

Utan att ha läst den så misstänker jag att det inte är färgindelningen som är det stora problemet med boken.

Übereil

Inte Hellion med två L L som betyder en bråkig eller vild person. Utan med ett L som betyder en herde? Så Herde Legionen.

Jag fattar att svaret är "det är ett skämt, dumskalle", men jag hittar fan ingenstans att "helion" betyder herde...

Men jag lärde mig det här:
1770645931996.png

och tycker att Thelion Legion vore rätt fett

Heralds of Vengeance

Färger: Röda med vit hjälm och detaljer. Här är guld Kejsarörnen kompanimarkering. Jag har tänkt på det, betyder det inte att kompani bara syns framifrån? Känns inte praktiskt? Men 40k är överlag inte praktiskt så…

Symbol: En lie bredvid en dödsskalle. Det ser för mycket ut som en innebandyklubba och boll.

De finns!

C
Deras färger är ju för att visa outsiders vilka de är, eftersom de själva lär ha full koll genom hjälmens tactical net.

Planeten Birmingham är ett skämt redan i Rogue Trader. Det är ”The Black Planet” som knappt får något solljus från sin stjärna och är så primitiv att befolkningen använder musköter. Precis som riktiga Birmingham!
Ojoj, GW verkar inte gilla Birmingham XD

Såå Codex Astartes är basically The art of war?
Komplett med löjeväckande basala råd?

Såå Codex Astartes är basically The art of war?
Komplett med löjeväckande basala råd?

Den är tydligen extremt lång och detaljerad… Men japp 😂 Argumentet mot den jag tycker är starkast är ”Men det fanns inte ett enormt galaxätande hive-mind eller ostoppbara super mumier som kan spränga solar att slåss mot när boken skrevs”.

Ojoj, GW verkar inte gilla Birmingham XD
De e ifrån Nottingham, det ska finnas en rivalitet mellan de två städerna.

Älskar att Space Marines främsta markerande drag är att de är helt jävla oförmögna att följa sitt eget reglemente. DET STÅR FÖR FAN I BOKEN HUR MAN MÄRKER UPP KOMPANITILLHÖRIGHET VARFÖR KAN NI INTE BARA GÖRA SOM DET STÅR?!
Om jag mins rätt så säger Codex Astartes inte att du måste använda knät som markör utan ger flera olika platser för möjliga färgmarkörer. Du kan också istället för färger använda number för att visa kompani tillhörighet.

Den är tydligen extremt lång och detaljerad… Men japp 😂 Argumentet mot den jag tycker är starkast är ”Men det fanns inte ett enormt galaxätande hive-mind eller ostoppbara super mumier som kan spränga solar att slåss mot när boken skrevs”.
Om Roboute Guilliman knackar på hemma hos dig ikväll för att diskutera vikten av ortodoxi så är det absolut inte för att jag skvallrade på dig.

Honoured Sons

Färger: Gröna med vita detaljer

Symbol: En albansk örn med en dödsskalle på svansen. Alltså, de borde inte ha en tvåhövdad fågel som symbol för den värsta daemonen i universum ser ut så. Men det är en cool symbol!

De finns!

C

Till bokens försvar... Extremt lång, detaljerad och skriven av en genetiskt skapad supermänniska vars krafter inkluderade (ovanpå paketet med evigt liv, superstyrkan och superintellekt) ett fokus på analytiskt tänkande.

Guilliman var kanske inte den skarpaste befälhavaren bland alla primarchs (Horus, Rogal Dorn, Perturabo, Jagathai Khan, Corax och Alpharius var alla kända som militära genier på olika sätt, även jämfört med sina bröder) men om det gäller militär krigföring genom strategisk och taktisk analys så fanns det ingen annan primarch som kom i närheten.

Symbol: En albansk örn med en dödsskalle på svansen. Alltså, de borde inte ha en tvåhövdad fågel som symbol för den värsta daemonen i universum ser ut så. Men det är en cool symbol!
Ryktet säger att inkvisitionen lägger 3% av sin budget på en avdelning som undersöker tveksamma val av loggor bland rymdmarinsoldatkapitel.
"Varför har ni valt en muterad örn som symbol?"
"Er 'änglavinge' är så fult designad att 78% av alla civilister som ser den inte förstår vad den föreställer"
"Så ni menar på fullt allvar att en haj är en lämplig symbol för kejsarens utvalda hjältar?"

Last edited:
Finns det några som har ett utomjordiskt djur som symbol? Jag menar, det är en gigantiskt övervikt på örnar, hökar, vargar och hajar. Det är begripligt för de ursprungliga legionerna, som skapades på eller kring Jorden, men varför har ingen symboler som det där jätteläskiga pungdjuret med stora tänder från deras hemplanet?

Back