Ranka alla Space Marine ordenskapitel

Realm of Ultramar:s 500 världar är dock den hårdaste stenen i hela imperiet, och the Shields of Ultramar (de där 9 ultramarine chapterna) är orsak nummer ett varför de är det.

Sure, Cadian Gate har individuellt tuffar fortress worlds...men Ultramar har knäckt både den värsta typen av Xenos och Kättare över deras 10 000-åriga historia. Ultramar är typ 40ks motsvarighet till Östrom.

När det gäller Shields of Ultramar chapterna så hade jag nog rankat Doom Eagles som coolast för att de är Dödskult done right (och vi lär väl komma till dem om 20 sidor typ) medans Novamarines är värst. Avenging sons ligger någonstans i mitten, och att de förlorar en hel del fajts är bara för att de råkar hamna i Primaris Marine propaganda böcker (där författarens viewpoint är typ Belisarius Cawl & Friends).

Realm of Ultramar:s 500 världar är dock den hårdaste stenen i hela imperiet, och the Shields of Ultramar (de där 9 ultramarine chapterna) är orsak nummer ett varför de är det.

Sure, Cadian Gate har individuellt tuffar fortress worlds...men Ultramar har knäckt både den värsta typen av Xenos och Kättare över deras 10 000-åriga historia. Ultramar är typ 40ks motsvarighet till Östrom.

När det gäller Shields of Ultramar chapterna så hade jag nog rankat Doom Eagles som coolast för att de är Dödskult done right (och vi lär väl komma till dem om 20 sidor typ) medans Novamarines är värst. Avenging sons ligger någonstans i mitten, och att de förlorar en hel del fajts är bara för att de råkar hamna i Primaris Marine propaganda böcker (där författarens viewpoint är typ Belisarius Cawl & Friends).

Jag gillar verkligen hur hårt de går på att de är östrom på senare år. Liksom, kileln heter inte Belisarius av ingen anledning!

Måste erkänna att det känns som Space Wolves får minst lika mycket skrivet om sig, fast det kan ha ändrat sig senaste åren.

Space Wolves får en massa, men de är mindre synliga i tv-spel, film och så vidare. Men ja, de är up there i böcker och mäktiga regler. De helt dominerar Kill Team metar just nu tex.

Det är ju också intressant att om man får välja en (1) Primark att få tillbaka, så är det Roboute Guilliman med så mycket marginal att man nog hellre vill ha honom än vilka två valfria som helst. Vett och logistik är de två saker Imperiet behöver mest.

Det är ju också intressant att om man får välja en (1) Primark att få tillbaka, så är det Roboute Guilliman med så mycket marginal att man nog hellre vill ha honom än vilka två valfria som helst. Vett och logistik är de två saker Imperiet behöver mest.

Ja, den enda som ens kommer nära är Sanguinius.

De tar upp det i en av episoderna av GW:s nu nerlagda vlog/podcast Voxcast, att flera av de andra hade troligen stoppat Abbadon (vilket Guilliman inte har gjort) men de skulle inte kunna rädda Imperiet från att implodera av sina egna problem, förstärkta av galaxen krackelering - vilket Guilliman än så länge har gjort.

@God45 har för övrigt flera gånger sagt att det inte finns någon anledning att stoppa en spacemarine i en stridsvagn, och jag tycker inte det.

1. Stridsvagnar har mer eldkraft än en space marine.
2. Space marines har bättre reflexer än en standard människa.
3. Space marines har en högre chans att överleva att stridsvagnen blir träffad än en normal människa. Både för att de slåss i power armor (vilket i princip skyddar dem helt mot de flesta faror) men är också tuffa nog att överleva skador som hade dödat normala människor.
4. Space marines lever längre än normala människor och blir inte så lätt traumatiserade.

Det betyder att en spacemarine både reagerar snabbare och har decennier av erfarenhet så de fattar rätt beslut när de reagerar. Vilket är väldigt användbart i en stridsvagn (fast antagligen ännu mer i anti-grav stridsfordon). Men per skalle så får man alltid mer impact på slagfältet än en person med en stridsrustning och en bolter.

Detta trots att Imperial guards grundträning antagligen är bättre än de flestas, då de spenderar flera år i transit (och träning) innan de sätts in i strid.

Detta trots att Imperial guards grundträning antagligen är bättre än de flestas, då de spenderar flera år i transit (och träning) innan de sätts in i strid.
Det är en av de små ironierna att IG, trots att de är mesigare än de allra flesta man kan ställa upp mot dem, är förhållandevist elitiga om man jämför med planetförsvarsstyrkorna.

@God45 har för övrigt flera gånger sagt att det inte finns någon anledning att stoppa en spacemarine i en stridsvagn, och jag tycker inte det.

3. Space marines har en högre chans att överleva att stridsvagnen blir träffad än en normal människa. Både för att de slåss i power armor (vilket i princip skyddar dem helt mot de flesta faror) men är också tuffa nog att överleva skador som hade dödat normala människor.
4. Space marines lever längre än normala människor och blir inte så lätt traumatiserade.

Det betyder att en spacemarine både reagerar snabbare och har decennier av erfarenhet så de fattar rätt beslut när de reagerar. Vilket är väldigt användbart i en stridsvagn (fast antagligen ännu mer i anti-grav stridsfordon). Men per skalle så får man alltid mer impact på slagfältet än en person med en stridsrustning och en bolter.

Jag säger inte att det har inga fördelar. Allt du säger är sant. Men man kan sätta flera vanliga människor som jobbar tillsammans i en stridsvagn och den stridsvagnen är nästan lika bra. Och då har jag en stridsvagn och en supersoldat. Så det känns som slöseri att göra tanken lite bättre.

Ja, de kommer dö och bli traumatiserade, men kejsardömet har fler. De bästa kommer överleva och vara otokiga ganska länge! 😂

Det man egentligen vill göra, och som förrädargardet kan, är att ha dödliga med gåvor från gudarna som gör dem bättre på att köra tanks. Så det kan man roa sig efter man faller till kaos! 😺

Cybot har helt rätt i att Space Marines är mycket bättre än vanliga människor på att köra stridsvagn. Men det blir oftast bättre stories när det är vanliga människor med, och att köra fordon, rymdskepp, flygplan etc. är rimliga anledningar för Space Marines att ha med sig människor. I Night Lords-berättelserna t.ex. har huvudpersonen en jävligt lojal slav som flyger Thunderhawk. Det är asbra för storyns skull.

Vi är färdiga med A 🥳 Bara resten av alfabetet kvar!

Black Consuls
Gimmick: Hämnas på de värsta jävlarna i galaxen!

Färger: Svart med gulddetaljer. Snyggt och enkelt att måla.

Symbol: En vit rovfågel i profil mot en svart bakgrund.

Black Consuls grundades som ett av de första ordenskapitlen när Ultramarine legionen splittrades. Deras första ledare var en Space Marine vid namn Arrias Cordos. Och Cordos hade ett mål nu när han hade sitt alldeles egna ordenskapitel. Döda så många Word Bearers som möjligt!

Vem är Word Bearers? De är den första av Space Marine legionerna som blev förrädare. Svårt religiösa Kaos dyrkare ledda av primarchen Lorgar. De förrådde specifikt Ultramarines legionen och anföll dem nesligt innan Ultramarinesen visste att de hade gått över till Kaos. Och Arrias, eller som han kom att kallas, Bane of Lorgar!, tog det personligt. Så han använder sitt sina Black Consuls till att punktmarkera Word Bearers. För fan ta dem!

Denna vendetta fick ta en paus när Drukhari sprängde stjärnfortet som de hade sitt högkvarter på!

Vem är Drukhari? De är onda BDSM rymdalver som hindrar en ännu ondare Kaosgud från att äta deras själar genom att perverst tortera kidnappade intelligenta varelser på omöjliga sätt för att livnära sig på deras smärta.

Så Black Consuls tog sprängandet av deras hus personligt. De bytte vendetta och ägnade trehundra år åt att oavbrutet jaga ner och döda Drukhari. De till och med förstörde en del av den konstgjorda dimensionen de bor i. För fan ta dem!

Senare var en grupp Iron Warriors dåliga förlorare under ett krig och sprängde en hel kontinent när det var tydligt att de skulle besegras. Kontinenten där majoriteten av Black Consuls befann sig just då.

Vem är Iron Warriors? De är en förädarrlegion av brutala maskinälskade kaos Space Marines. De inte så mycket dyrkar Kaos som de förslavar daemoner och använder dem som batterier i sina omöjliga krigsmaskiner. De är otrevliga även för att vara Kaos Space Marines.

Så Black Consuls tog sprängandet av de flesta av dem personligt. Så de fick Primaris Space Marine förstärkning och har gett sig av för att döda så många Iron Warriors som möjligt. För fan ta dem!

Jag bara älskar den här ”Galaxen är full med monster och fasor. Vi kommer börja med de som personligen förorättat oss!” inställningen.

För fan ta dem!

A

Precis.

Betänk i) den taktiska fördelen i att kunna fortsätta verka efter att ens fordon har blivit utslaget - dvs om en stridsvagn blir utslagen av pansarbrytande eld från en fast ställning finns det en relativt god chans att rymdkåristen överlever och kan fortfarande neutralisera eldställningen på egen hand - en eldställning som annars hade kunnat slå ut ytterligare stridsvagnar eller fortsatt blockera ett område.

Betänk ii) bilden av rymdkårist i sin servorustning som klättrar ur det brinnande vraket av sin landjägare under konstant eldgivning från t.ex. en tung bultkanon eller plasmakanon.

Betänk iii) om jag minns mina epic-dagar rätt, så är det just rymdkårister i avrättarrustning som brukar åka runt i landjägare. PERFEKT för den här typen av forstatt verkan.

Black Consuls

[...]
Jag bara älskar den här ”Galaxen är full med monster och fasor. Vi kommer börja med de som personligen förorättat oss!” inställningen.

För fan ta dem!

A

Killarna där meningen "Ta inte det här personlig men..." är slöseri med tid.

P.S: Att de hänger i Calixis sektorn gör för övrigt Black Consuls lite coolare än de hade varit annars (då det är den officiella sektorn för Dark Heresy).

Last edited:
Jag säger inte att det har inga fördelar. Allt du säger är sant. Men man kan sätta flera vanliga människor som jobbar tillsammans i en stridsvagn och den stridsvagnen är nästan lika bra. Och då har jag en stridsvagn och en supersoldat. Så det känns som slöseri att göra tanken lite bättre.

Ja, de kommer dö och bli traumatiserade, men kejsardömet har fler. De bästa kommer överleva och vara otokiga ganska länge! 😂
Ja men med en Space Marines i stridsvagnen så har ju den större chans att överleva än om det vore normala människor, och det är ju det viktiga: att maskinen överlever för att kämpa ännu en gång.

Pre-reformation Angels Resplendent/Angels Resplendent/Angels Penitent

Jag läste en roman för att kunna skriva den här recensionen, The Reverie, det var en väldigt bra bok men jag ska försöka att inte förvandla detta till en bokrecension. (Okej, jag lyssnade på ljudboken, men det gälls!).
Nu fick du mig att köpa och börja läsa den här romanen (samt de andra som ligger i samma samlingsutgåva). Om den inte är åtminstone läsbar (verkar rätt bra för att vara 40K-litteratur hittills) så kommer jag att hemsöka dig i sju släktled.

Back