Rangern i D&D

Drizzt? Vem är det? Låter som en emotönt.

Jag tycker att den är överflödig. Gör en krigare med pilbåge eller en vargkompis, klart. Men, visst, jag har blivit minimalist på ålderns höst.
Jag är böjd att hålla med. Många klasser är helt onödiga. Man kan slänga ut typ hälften. Vill du spela Paladin? Multiclassa en Fighter och en Cleric bara.

Jag är böjd att hålla med. Många klasser är helt onödiga. Man kan slänga ut typ hälften. Vill du spela Paladin? Multiclassa en Fighter och en Cleric bara.
Eller strunta i att multiklassa alls. Kör en fighter ELLER en cleric och gör bara paladinandet till en del av din estetik/framtoning/gestaltning.

En paladin måste inte ha magiska förmågor.

Fördelen med många yrken är att det tar lång tid för spelarna när de går upp grader eller gör nya rollpersoner. Vilket är bra eftersom man slipper förbereda så mycket.

Hur i hela friden får ni Aragon till en Paladin? Han är inte en riddare. Han är inte svuren till en gud. Är det för att han är en Hjälte?
En karismatisk krigare som dessutom har ovanliga helande förmågor? Tror inte att paladinen i AD&D 1e behöver vara svuren till någon särskild gud.

(Vilket isf gör en Paladin till en väldigt konstig klass...)
Jag tror den har genomgått lite konceptförskjutning mellan utgåvorna. Den började som väldigt ridderligt orienterad, och har sedan dess blivit allt mer religiöst anknuten (vilket innebär att den tagit över det som varit clericens nisch).

Hur i hela friden får ni Aragon till en Paladin? Han är inte en riddare. Han är inte svuren till en gud. Är det för att han är en Hjälte?

Justin Alexanders argument för att ge honom tre Paladin-levels (i 3E, nota bene) var att det ger honom Lay on Hands (hela) och Aura of Courage (ens kompisar får bonus på saves mot fruktan/skräck). I hans fall var det alltså fråga om en rent spelmekanisk övning för att bygga en rollperson i D&D 3E som kan göra vad Aragorn gör i böckerna.

Aragon tjänar ett högre syfte/idé (”a cause”) snarare än en gud. Och han är ett skinande exempel för andra (även om de inte alltid förstår det). Det räker gott för att räknas som en paladin för mig.

Sen har kanske även Aragon ändrat på sig lite med åren.

I Bakshis film skulle jag absolut kalla honom ranger, och Boromir var en bärsärk/barbar.

Men i PJs filmer tycker jag helt klart han är en Paladin.

Han kan hela med handpåläggning? Han är Lawful Good? Han har investerat i CHA? Paladinen är den enda ledarskapsklassen?

Han är kung. Och han behöver dessutom athelas för att hela.

En hjälte har väl hög CHA per definition.

Back