Varulv [R2] Utkante - en liten by bland drakar och demoner

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
@Anthrox @BiobunkerVII @fjodorsenuba @Brynolf @Sidd @Octagonal @Vimes
OK - hur gör vi nu då? Tror vi på idén att bestämma en plats där det bara ska vara jag själv och en till som då blir siad? I så fall måste vi bestämma oss för det snart om det ska gå att få ihop. Jag tycker spontant att det låter som ett bra sätt att kunna använda siarförmågan till något användbart.

(Frågar inte Häger och Impe som lyser alldeles för illrött).
Är du inte skraj för att det ska dra till sig blottare och sånt att berätta vart du går någonstans då?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Jag tror Andersson är ulv-siare och jag är ganska säker på att Impetigo är ulv också Nattmords-gate och så vidare.

Röst: @Impetigo
Fast vad är egentligen det konkreta caset till att jag är ulvsiare? Och vad förlorar vi som by på att plocka en säker DTF nu och en trolig ulv i R3? (Särskilt om det skulle visa sig att vi har fel om Impe).

Häger försvarar sig knappt för 17, han fattar att det är kört.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Detta tolkar jag som att Basse lottade mellan alla spelare gällande vem som fått denna förmåga. Andersson kan alltså vara ond. Rent praktiskt finns därmed möjligheten att vi har ett lag ondingar med Impetigo, Andersson och Hägerstrand där Häger offras för att gröna Impe och Andersson.

Siaren kan alltså tillhöra vilken fraktion som helst!!!
Ja, det här har vi ju redan slagit fast. Som sagt, mycket mer troligt att Häger inte är med i sanmma gäng som Andersson, Impen och... du.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,597
Fast vad är egentligen det konkreta caset till att jag är ulvsiare? Och vad förlorar vi som by på att plocka en säker DTF nu och en trolig ulv i R3? (Särskilt om det skulle visa sig att vi har fel om Impe).

Häger försvarar sig knappt för 17, han fattar att det är kört.
Hade Hägern kunnat nattmörda vore du eller jag döda. Impe har nattmordet därv ordningen. Hägern dinglar i R3
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,421
Fast vad är egentligen det konkreta caset till att jag är ulvsiare? Och vad förlorar vi som by på att plocka en säker DTF nu och en trolig ulv i R3? (Särskilt om det skulle visa sig att vi har fel om Impe).

Häger försvarar sig knappt för 17, han fattar att det är kört.
Vill du plötsligt rädda Impe nu?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,421
Det här börjar mer och mer kännas som att Andersson, Impe och Octa försöker baita in någon sorts fälla för att maximera vinsten i Anderssons röstsnajp som räddade Octa.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,421
Jag kan dock tänka mig att Octa inte nödvändigtvis är med i triangeln, utan bara blir brunsmetad av att Andersson snajpade. Med en uppenbar räddning och en outning som siare som siar en spelare rött har de kunnat byta två spelare mot en, tekniskt sett tre eftersom de visste att WH åker i samma veva.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,597
Impetigo dinglar ju nästa runda det ger honom frikort att nattmörda alldeles oavsett om han står ensam med liket, ulvarna behöver helt enkelt köpa honom en runda till.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vore fint med en kommentar från @Vimes om han kan släppa giraff-farmandet ett tag. Hur känns spelbalansen designmässigt om ulvarna har en fraktionssiare och är tre pers? Är nattmorden så nerfade att det går ihop? Hur kan ´spelet balanseras i ett sådant här scenario som vi är inne i och gräver just nu?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,192
Location
Uppsala (Umeå)
Är du inte skraj för att det ska dra till sig blottare och sånt att berätta vart du går någonstans då?
Tycker att det är värt det om man betänker vilken information som vi kan få ut. Om vi bara spelar på chansandet att jag och mitt siarmål skulle välja samma PLATS så är det ytterst osannolikt att ett siande kommer att gå in igen och då har vi lärt oss noll.

Följande scenarier kan hända:
1) Jag och på förhand överenskomna Spelare X är ensamma på en PLATS
-> 1a Jag siar Spelare X och blir inte nattmördad = vi får en fraktion
-> 1b Jag blir nattmördad = Spelare X luktar ulv
2) Jag är ensam på en PLATS för att på förhand överenskomna Spelare X dyker inte upp
-> 2a Jag blir inte nattmördad = nattmord är troligen lokala + Spelare X har en del att förklara om varför han inte vågar bli siad
-> 2b Jag blir nattmördad = nattmord är globala + Spelare X har en del att förklara om varför han inte vågar bli siad
3) Jag och mer än en annan person är på PLATS
-> 3a Jag siar Spelare X och ingen blir mördad = vi får information om en fraktion
-> 3b Jag blir nattmördad = alla andra spelare på PLATS luktar ulv
-> 3c Jag siar Spelare X, som blir nattmördad = personen som var på PLATS med oss luktar ulv
-> 3d Spelare X dyker inte upp, o ingen blir mördad = nattmord är troligen lokala + Spelare X har en del att förklara om varför han inte vågar bli siad
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jag kan dock tänka mig att Octa inte nödvändigtvis är med i triangeln, utan bara blir brunsmetad av att Andersson snajpade. Med en uppenbar räddning och en outning som siare som siar en spelare rött har de kunnat byta två spelare mot en, tekniskt sett tre eftersom de visste att WH åker i samma veva.
Nja, varför skulle Anders snajpa över huvud taget om inte för att rädda en kompis?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,421
Nja, varför skulle Anders snajpa över huvud taget om inte för att rädda en kompis?
WH kanske smulade väktare någonstans som alla missat, men sim Andersson sett? Så han ville ta ut väktaren, bruna Octa och sen dra siarclaimet för maximal effekt i sitt självmord.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,421
WH var ändå väldigt vokal kring att vi absolut inte hade någon väktare, vilket kanske då var ett skydd för sig själv. Sen borde han ju givetvis outat det i slutet i så fall tänker jag, så det hela är väl lite långsökt.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
@Impetigo , jag försöker förstå hur du menar att din plan är vattentät, men lyckas inte riktigt. Kan du hjälpa mig?
Den medför att alla nattmord kommer ske öppet.

Varje gång någon nattmördar kommer vi veta det och kunna rösta ut personen.

Det innebär i praktiken att vi avväpnar ulvarna och demonerna.

Är det 2-2 i scumlagen kan inte demonerna döda siaren eftersom de då outar sin sista gubbe.

Ulvarna måste döda siaren men då förlorar de sin ena gubbe och förmågesiaren kommer hitta den andra.

Samma princip gäller för sista ulven: Om han dödar så ryker han så nattmord finns inte längre på bordet.

Just nu sitter ulvarna och räknar på om de måste döda Andersson redan i natt (det måste de inte men ju längre de väntar desto svårare blir det för dem iom att Andersson grönar (eller rödar) en gubbe per runda.

Så ulvarna lär landa i att de dödar Andersson i kväll. Då hänger vi deras shooter i r3 och har två scum som inte kan använda nattmordet kvar i spel.

Är det 3-3 blir det svårare att vinna men inte omöjligt iom att ulvar och demoner har stor risk (chans?) att träffa varandra med nattmord. Men jag tror inte på 4 bybor mot 6 scum, det vpre för obalanserat.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Vore fint med en kommentar från @Vimes om han kan släppa giraff-farmandet ett tag. Hur känns spelbalansen designmässigt om ulvarna har en fraktionssiare och är tre pers? Är nattmorden så nerfade att det går ihop? Hur kan ´spelet balanseras i ett sådant här scenario som vi är inne i och gräver just nu?
Kort från mobilen:
1. Lokala nattmord är en supernerf för ulvar/rumpnissar har vi konstaterat gång på gång
2. Eftersom ulvarna också måste konkurrera mot rumpnissarna och vice versa så verkar det inte orimligt att ge dem (eller båda beroende på hur stora fraktionerna är) siande. Paradoxalt funkar det kanske till och med till byns fördel eftersom det ger både ulvar och rumpnissar verktyg att bekämpa varandra

Kort sagt tror jag inte någon av scumfraktionerna är gynnade i upplägget. Möjligtvis (men det beror lite på hur många de är i varje fraktion) har byn en ganska diger uppgift, men förekomsten av fraktionssiare i scumlagen gör ju inte spelet svårare för byn, snarare kan det verka utjämnande för det skapar mer incitament för ulvar/rumpnissar att aktivt försöka ta kol på varandra och inte bara skjuta blint på spelare som inte tillhör den egna fraktionen.
 
Top