Varulv [R1] Spionchefens hemlighet

Jag landade i samma analys som du gjorde ovan gällande MUs val, antingen A med en lagom inkognito medulv (och möjligheten att fejkouta siare eftersom ulvarna vet att siare inte finns!) eller D för att ha så stor påverkan på spelet som möjligt.
Själv hade jag nog tagit D och kört på tongivande spelare som kan vara aktiva i att styra spelet, som typ Häger, Brynolf, Impe och/eller Vimes. Ju fler bybor som röstas ut desto lättare blir det för dem att triangulera spionchefen, och en extra medulv blir också en färre kandidat för spionchefen så hade inte sett någon mening med att inte maximera möjligheterna där.

Med det sagt så tycker jag siaren borde sia spelare som tar mycket plats.
Om du begränsar dig till tre ulvkompisar, vilka hade du valt då?

Jag landade i samma analys som du gjorde ovan gällande MUs val, antingen A med en lagom inkognito medulv (och möjligheten att fejkouta siare eftersom ulvarna vet att siare inte finns!) eller D för att ha så stor påverkan på spelet som möjligt.
Själv hade jag nog tagit D och kört på tongivande spelare som kan vara aktiva i att styra spelet, som typ Häger, Brynolf, Impe och/eller Vimes. Ju fler bybor som röstas ut desto lättare blir det för dem att triangulera spionchefen, och en extra medulv blir också en färre kandidat för spionchefen så hade inte sett någon mening med att inte maximera möjligheterna där.

Med det sagt så tycker jag siaren borde sia spelare som tar mycket plats.
Om du begränsar dig till tre ulvkompisar, vilka hade du valt då?

Sen en grej:

jag ser att vissa snackat om att B ger fler ulvar än A. Det gör det inte. Såhär är ju upplägget:
A - 10-2, ingen siare
B - 10-2, paranoid/naiv siare
C - 9-3, galen siare
D - 8-4, vanlig siare

Det finns, tycker jag, nästan ingen anledning för MU att välja B om det inte handlar om att trolla byn. Väljer MU få ulvar måste ju gameplanen vara att ha ulv kvar länge i spel för att ha en bra chans på de få nattmord man har. Då är det ju bättre att kunna claima siare. Väljer MU B är det ju enkom för att vinbäga byn. Men det verkar suboptimalt.

Ska ulvarna ha en funktionell siare (som galen ändå är på sikt) verkar det vettigare att ta köra med fyra ulvar och inte konstra med siaren alls.

Så. D mest sannolikt. Om inte D så A. B och C verkar vara de suboptimala dragen.
Jag tycker C har viss merit, för det ger åtminstone tre chanser på nattmord och en snörpt siare. Nu tycker jag inte snörpt siare räcker för att inte välja D, men jag hade nog ordnat dem D, C, A, B i bäst till sämst.

Goddag! Jobbar nu men återkommer mot kvällen. Spontant ett svårt upplägg för oss bybor. Förra spelet (marinbiologerna) var det väldigt enkelt för mig och Sidd att hitta Fjodor då beröringsskräcken från byn var total.

Viktigt att detta inte sker nu. Det krävs att vi både är modiga och smarta. Annars är vi körda.

Kämpa byn!!

A kräver åtminstone en ulv som kan flyga undan alla misstankar, eftersom de då behöver mer tid på sig för att ta sig till long game (att outa siare hjälper troligtvis lite, men nog inte hela vägen). Så det är en risky strategi om MU är högprofilerad, och behöver då välja någon som lowkey kan glida med. Octa, SI och Rasmus är väl bra val för en sådan strategi. Har vi inte hittat en ulv vid R3 är det nog värt att återse den möjligheten, för nu när det mest sannolika är att vi har en tredjedel ulvar i fältet bör vi hitta någon/några ganska snabbt.

Jag tror vi ska börja jaga ulvar bland de aktiva, analysstarka spelarna och där passar du ju bra in. Sen är det fler sådana än vad kan vara ulvar och mäster ulv är ju slumpad (och känd av spionchefen) så det är nog inte hela sanningen, antagligen är det en viss blandning bland ulvarna.
Samtidigt så är ju det här också en strategi som riskerar att slå rejält bakut, om vi råkar pricka fel och röstar ut analysstarka bybor tidigt och står kvar i senare rundor med skägget i brevlådan och bara lågflygare kvar i byn.
Fördelen vi har nu är att ulvarna inte kan slösa nattmord på analysstarka bybor, utan de behöver rikta in sig på den de tror är mest sannolik spionchef. Så sättet vi förlorar styrka i byn på är om vi själva röstar ut den.

jag ser att vissa snackat om att B ger fler ulvar än A. Det gör det inte.
Det var nog bara jag som var förvirrad där, och @Brynolf har redan rättat mig.

Men: grönsianden är ju också viktig info till ulvarna här! Att berätta att man grönsiat en spelare är att berätta att man vet att det inte är ordföranden! Eventuellt kan MU då ha valt alternativ C för att det kan ge mer information när man försöker reda ut vilken sorts siare man är (men antagligen inte, D är nog fortfarande bättre).

Oavsett: siaren borde nog inte berätta om grönsianden

Det var nog bara jag som var förvirrad där, och @Brynolf har redan rättat mig.

Men: grönsianden är ju också viktig info till ulvarna här! Att berätta att man grönsiat en spelare är att berätta att man vet att det inte är ordföranden! Eventuellt kan MU då ha valt alternativ C för att det kan ge mer information när man försöker reda ut vilken sorts siare man är (men antagligen inte, D är nog fortfarande bättre).

Oavsett: siaren borde nog inte berätta om grönsianden

Siaren kan ju lika gärna vinbäga ulvarna. Säg att jag som siare siar X grön, då kan jag ju outa att jag siat Y (ordföranden) som grön. Byborna kommer ju veta vad det handlar om, men inte ulvarna.

Jag hade hoppats att vi inte skulle diskutera detta och att siaren skulle kunna göra det här movet utan att det diskuterats i tråden. Men det är ju kört nu.

kommer ulvarna få en sista chans till vinst när sista ulven åker ut, som i Devils reef?
Efter varje utröstad förrädare får förrädarna utföra ett nattmord. Förrädarna får utföra nattmordet så snart som möjligt efter att en förrädare röstats ut. Nattmordet PMas till SL i den för ändamålet skapade chatten.

Njae, varför skulle man inte kunna smyga in chefen i sin siar-outning för att motverka detta?
Menar vi att siaren ska slösa ett siande på spionchefen, eller att siaren ska ljuga om sitt siande? Är inte båda två onödigt risky?

Siaren kan ju lika gärna vinbäga ulvarna. Säg att jag som siare siar X grön, då kan jag ju outa att jag siat Y (ordföranden) som grön. Byborna kommer ju veta vad det handlar om, men inte ulvarna.
Ok, vi behöver ju kanske intr skriva våra coola möjligheter på ulvsrnas nosar. Men ja, exakt.

A kräver åtminstone en ulv som kan flyga undan alla misstankar, eftersom de då behöver mer tid på sig för att ta sig till long game (att outa siare hjälper troligtvis lite, men nog inte hela vägen).
Jag hade definitivt valt en lågflygarulv till mitt lag även med D. Två ulvkompisar som kan vara med och styra samtalet och en som kan ligga kvar efteråt om pratkvarnarna åker ut. Så en @Anthrox och en @Brynolf som pratkvarnar och en @fjodorsenuba som bryter mönstret.

@fjodorsenuba har dessutom tid att skriva i vrållådan den här morgonen, men inte tid att spela varulvsspel?

Röst: @fjodorsenuba

Back