R.I.P D&D, 2014?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Sen är det väl framförallt gamla stötar i 35+ gruppen som har tillräckligt med kunskap och kapital för att göra mer kvalificerade grejer, såsom Mercer & Co. I alla fall får man väl säga att de var de som drog i gång den trenden, och yngre aktörer har kommit in i efterhand.
Att just Mercer är en trendsättare tycker jag inte att det råder någon tvekan om. Den bild jag fått är att han är för streamar/poddar vad DnD är för rollspel. Den stora draken. Den som allt annat ska försöka mäta sig med. Däremot tror jag inte att det endast är rollspelare 35+ som gör kvalificerade grejer. Jag har i och för sig ingen större koll men har ändå sett många klart yngre som gör poddar/streamar med hög kvalitet, dock i princip alltid DnD. Nästan så att jag får intrycket att DnD blivit mer dominant inom hobbyn vilket jag tycker är en tråkig utveckling. Det vore bättre om hobbyn kunde få synas i hela sin bredd.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Att just Mercer är en trendsättare tycker jag inte att det råder någon tvekan om. Den bild jag fått är att han är för streamar/poddar vad DnD är för rollspel. Den stora draken. Den som allt annat ska försöka mäta sig med. Däremot tror jag inte att det endast är rollspelare 35+ som gör kvalificerade grejer. Jag har i och för sig ingen större koll men har ändå sett många klart yngre som gör poddar/streamar med hög kvalitet, dock i princip alltid DnD. Nästan så att jag får intrycket att DnD blivit mer dominant inom hobbyn vilket jag tycker är en tråkig utveckling. Det vore bättre om hobbyn kunde få synas i hela sin bredd.
DnD har definitivt blivit mer dominant. Det mesta av tillväxten av rollspelare på senare år är folk som spelar DnD 5e. Merparten av dem spelar inga andra rollspel och är antagligen knapp medvetna om att andra rollspel existerar. (Gäller troligen mer i USA än här i Sverige, men ändå.)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Att just Mercer är en trendsättare tycker jag inte att det råder någon tvekan om. Den bild jag fått är att han är för streamar/poddar vad DnD är för rollspel. Den stora draken. Den som allt annat ska försöka mäta sig med. Däremot tror jag inte att det endast är rollspelare 35+ som gör kvalificerade grejer. Jag har i och för sig ingen större koll men har ändå sett många klart yngre som gör poddar/streamar med hög kvalitet, dock i princip alltid DnD. Nästan så att jag får intrycket att DnD blivit mer dominant inom hobbyn vilket jag tycker är en tråkig utveckling. Det vore bättre om hobbyn kunde få synas i hela sin bredd.
Nej, det finns idag ett gäng unga aktörer. Det jag menade var att det var det gamla gardet som drog igång det hela när det väl begav sig i mitten på 2010-talet. Penny arcade-gänget, bröderna Duffer (bakom Stranger things) och vår svenska Rollspelsklubben är alla i kategorin äldre nostalgiker.

Sen håller jag med om att DnDs dominans är rätt trist. Exempelvis så känns trenden med 5E-kompabilitet rätt sorglig, även om jag förstår varför man gör det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Exempelvis så känns trenden med 5E-kompabilitet rätt sorglig, även om jag förstår varför man gör det.
Jag håller med om att det känns trist men för mindre spelskapare är det sannolikt rimligt att haka på den trenden ur ett affärsmässigt perspektiv. Samtidigt kan man hoppas att tredjepartsprodukterna på sikt gör att DnD-spelarna får upp ögonen för andra regelsystem. Att nöta på med samma regelsystem år efter år tycker i alla fall jag är tråkigt, och det borde finnas fler som tycker likadant.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Vi vet ju inte med säkerhet hur hobbyns demografi såg ut innan 5e, men många av av oss tänker väl oss att vita cismän som började spela mellan 1974 och runt 1990 dominerade hobbyn. Och om om den bilden är sann så är ju Wizards egen statisk oerhört intressant. 1639912637021.jpegMånga av de här människorna har bara spelat 5e, men jag är övertygad om att många av dem kommer att testa andra kommersiella rollspel och indierollspel med tiden. 5e är det bästa som hänt vår hobby sedan ODnD. Och förr eller senare faller ju även den mäktigaste drake. Vad kommer sen?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Jag håller med om att det känns trist men för mindre spelskapare är det sannolikt rimligt att haka på den trenden ur ett affärsmässigt perspektiv. Samtidigt kan man hoppas att tredjepartsprodukterna på sikt gör att DnD-spelarna får upp ögonen för andra regelsystem. Att nöta på med samma regelsystem år efter år tycker i alla fall jag är tråkigt, och det borde finnas fler som tycker likadant.
Jag tror tyvärr att utvecklingen kommer gå åt andra hållet och att vi kommer se 3-4 dominanta regelsystem som de flesta andra aktörer anpassar sig till, ex PotA, År Noll-motorn och 5E.

Att slippa lära sig ett nytt regelssystem från grunden minskar tröskeln rätt rejält för att få i nya spelare (sen kommer det ju alltid finns små aktörer som kör sin egen grej och typ vill använda I Ching för att avgöra slumpmoment i sina spel, men det kommer bli svårt för dom att nå den breda massan).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
5e är det bästa som hänt vår hobby sedan ODnD. [...] Vad kommer sen?
Som framgår av mina tidigare kommentarer håller jag inte med om detta. Eller rättare sagt, jag håller med till viss del. 5E har fått många människor att börja spela 5E och eftersom 5E är ett rollspel spelar fler människor än någonsin rollspel. Det är bra. Men 5E är också ohyggligt dominant och det har sina baksidor, främst i att andra rollspel får svårare att synas och överleva. Sedan kan man såklart hoppas att 5E-spelarna börjar spela andra rollspel med tiden, men har det börjat ske ännu? Jag har i varje fall inte sett några tecken på det, men så lever jag också mer eller mindre i en bubbla och kan absolut ha missat saker som händer i omvärlden. Så, vad kommer sen? Min gissning är 6E.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Att slippa lära sig ett nytt regelssystem från grunden minskar tröskeln rätt rejält för att få i nya spelare
Jag är inte helt med på hur du menar här. För nya spelare kommer alla regelsystem att vara nya. Det viktiga då är att regelsystemen är lätta att komma in i. För personer som redan spelar rollspel kan det däremot vara smidigt att byta mellan spel som använder samma regelsystem eftersom det blir mindre nytt att lära sig. Om man inte är som jag då, och värderar variation högre än lättillgänglighet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Att slippa lära sig ett nytt regelssystem från grunden minskar tröskeln rätt rejält för att få i nya spelare
Jag tror inte alla bryr sig skitmycket om reglerna. Lite som att AD&D till hobbyns kritikers stora förtret användes till allt från hovintriger till skräck så är inte reglerna varför de flesta spelar (fel).

D&D är då inte sina regler, som många av oss kanske ser det. Det är helt enkelt rollspel, som definition.

Aktiviteten, inte produkten. :)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Jag tror inte alla bryr sig skitmycket om reglerna. Lite som att AD&D till hobbyns kritikers stora förtret användes till allt från hovintriger till skräck så är inte reglerna varför de flesta spelar (fel).

D&D är då inte sina regler, som många av oss kanske ser det. Det är helt enkelt rollspel, som definition.

Aktiviteten, inte produkten. :)
Alltså jag känner att jag blir lite osäker på vad som menas med "Aktiviteten". Är det att faktiskt delta i spelande eller titta/lyssna/uppleva rollspel?

För jag skulle säga att regelsystem faktiskt är en relevant faktor i vilka spelsystem folk vill lira. Sen är det klart att alla skaffar husregler och hack allt eftersom.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Som framgår av mina tidigare kommentarer håller jag inte med om detta. Eller rättare sagt, jag håller med till viss del. 5E har fått många människor att börja spela 5E och eftersom 5E är ett rollspel spelar fler människor än någonsin rollspel. Det är bra. Men 5E är också ohyggligt dominant och det har sina baksidor, främst i att andra rollspel får svårare att synas och överleva. Sedan kan man såklart hoppas att 5E-spelarna börjar spela andra rollspel med tiden, men har det börjat ske ännu? Jag har i varje fall inte sett några tecken på det, men så lever jag också mer eller mindre i en bubbla och kan absolut ha missat saker som händer i omvärlden. Så, vad kommer sen? Min gissning är 6E.
Det som kommer sen är klimatkollapsen …

Det är ju svårt att veta säkert hur dessa nya spelare har rört sig och kommer att röra sig. Enligt roll20s statistik spelar c varannan spelare 5e, varannan något annat. Är det mycket eller lite? Om bara var femte av den halvan börjar spela något annat, kommer det att göra en enorm skillnad för alla andra rollspelstillverkare. Vi får helt enkelt steppa upp, ta vårt personliga ansvar, och omvända 5e spelare till andra spel. (Min egen 5e kampanj tar slut snart).
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Jag tror helt enkelt inte det. :)

Det är såna som vi, som hänger på ställen som detta, som tänker på rollspel som regelsystem.
Varför skulle det inte spela in?
Om så var fallet så skulle ju exempelvis hela 5E-kompabilitets grejen vara totalt verkningslöst? Samtidigt så är det ju fler och fler kreatörer som just anammar den. Samma sak med Ligans återanvändande av År Noll-motorn.

Jag har svårt att tro att det är beslut som inte är baserade på nåt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Varför skulle det inte spela in?
Säger inte att det inte spelar in alls, bara att jag inte tror det är vad som är viktigast eller ens någon särskilt bidragande orsak till rollspelens nuvarande boom. I många grupper är ju regeldomarna en minoritet, trots allt. Många kommer till spelträffen för att spela sin rollperson och ha roligt med det som händer. Inte för att rulla plast eller jämföra feats.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Säger inte att det inte spelar in alls, bara att jag inte tror det är vad som är viktigast eller ens någon särskilt bidragande orsak till rollspelens nuvarande boom. I många grupper är ju regeldomarna en minoritet, trots allt. Många kommer till spelträffen för att spela sin rollperson och ha roligt med det som händer. Inte för att rulla plast eller jämföra feats.
Jag såg CR S3E8, och det är slående hur långsamt strid är i 5e redan på nivå fyra. Och det gör lite ont i hjärtat att se Ashley Johnson efter typ 200 spelmöten 5e fortfarande inte har lärt sig skillnaden mellan en Action och en Bonus Action. 5e är inte regelrätt, 5e är inte ett bra inkörsrollspel. Vilket gör 5es dominans än mer fascinerande.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Och det gör lite ont i hjärtat att se Ashley Johnson efter typ 200 spelmöten 5e fortfarande inte har lärt sig skillnaden mellan en Action och en Bonus Action.
Tycker det är perfekt! Så spelar många därute. Reglerna finns där, men de är inte intressanta nog att få fokus. :)

Just viljan vi har att berätta för folk att de kan göra saker annorlunda gissar jag är en av vår hobbys största gatekeepers.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Säger inte att det inte spelar in alls, bara att jag inte tror det är vad som är viktigast eller ens någon särskilt bidragande orsak till rollspelens nuvarande boom. I många grupper är ju regeldomarna en minoritet, trots allt. Många kommer till spelträffen för att spela sin rollperson och ha roligt med det som händer. Inte för att rulla plast eller jämföra feats.
Tärmingsrullande är väldigt starkt förknippat med rollspelande. Om FL hade kört med ett regelsystem inspirerat av Phoenix command så hade de knappast nåt den framgång de har idag.

Det är klart att folk gärna vill ses tillsammans och umgås, med det gäller ju femtioelva olika hobbies/aktiviteter.

Tycker också det är konstigt att tänka att utformningen av rollspelsprodukter (inklusive regler och illustrationer) inte haft nåt att göra med att vi fått en nytändning inom rollspel. Varför skulle det vara helt fristående från populariteten?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Varför skulle det vara helt fristående från populariteten?
Jag tror som sagt att den kommersiella framgången och boomen är två helt olika saker. Men givetvis med viss samverkan.

Men säljandet av spel är en konsekvens, inte orsaken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Tärmingsrullande är väldigt starkt förknippat med rollspelande.
Inte lika starkt, skulle jag säga, som att man låtsas vara någon annan – går in i en fantasivärld och "är hjälten" etc.

Jag tror att det kanske bland personer som själva spelar med fokus på reglerna finns en tendens att övervärdera hur viktiga regler är för rollspelsupplevelsen =)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Jag tror som sagt att den kommersiella framgången och boomen är två helt olika saker. Men givetvis med viss samverkan.

Men säljandet av spel är en konsekvens, inte orsaken.
I sådana fall blir trådens ursprungliga fråga,
" Kanske är frågan, hur blir vi bättre på att sälja aktiviteten snarare än spelen?", nästintill omöjlig att få något svar på.
 
Top