R•Y•M•D 1917

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,119
Location
Stockholm
Men samtidigt så tycker jag att Fraktionerna inte ska vara "1VK stormakt i rymden!", utan ska vara en blandning av grejer och ha saker som deras ursprungs inspiration inte har
Känns som vi skulle behålla de klassiska fraktionerna som grund - Bauhaus, Capitol, Cybertronic, Imperial, Mishima - och börja med att gör om dem något, Capitol är den som mest behöver det eftersom de är senare halvan av 1900-tals USA.

Tidigare har jag nämnt möjlig alternativ tolkning av Imperial är att göra dem Franska i första hand med brittiska element, istället för Brittiska med några franska o spanska element.

Har ingen i de hur man skulle ändra på Bauhaus, de är redan så passande för 1917, kanske göra dem mindre omhändertagande av sin befolkning, o/e blinka mer till nordiska länder med finska, danska, svenska o norska namn/efternamn?

Som tidigare sagt så kan man köra in mer kinesiska, koreanska o liknande element i Mishima, annars har jag ingen idée... eller, fokusera mer på dem som produkter av Merkurius med kultur o teknologi fokuserat på hur Merkurius ser ut.


Sedan har vi Yeltzin från RYMD o Whitestar i senaste versionen. Jag mins inte hur Yeltzin presenterades o Whitestar är lite tråkiga för att de är bara på Jorden. Ni som har RYMD, kan ni återge hur Yeltzin presenterades?

Personligen känns det som Bauhaus redan har flera av de element som man skulle använda sig av i en rymd tolkning av 1VK Ryssland, om man fokuserar på den Europeiska halvan. Förslår att om vi har skapar en ny fraktion (kan återanvända Yeltzin eller Whitestar som namn) så fokuserar vi på Ryssland öster om Ural som grund, kastar in element från andra centralasiatiska kulturer, o sedan kanske har lite grejer från Ryssland väster om Ural.


Jag vill ha en fraktion som har Osmanska riket + närområde som grund. Har folk förslag på hur den fraktionen skulle kunna vara lite mer sin egen grej o inte bara "Osmanska riket i rymden!"?

Med tanke på att vi baserar det här på både Mutant RYMD o vår värld 1917 så känns det som vi skulle kunna ha i alla fall en fraktion baserat på Sydamerika, kanske med lite inslag av dåtida Spanien o Italien. Eller?

Kan vi rättfärdiga någon mer grupp? Kanske en nyskapa fraktion som består av ättlingarna från folket Indiska oceanen området som gick samman o bröt sig loss från våra Imperial?

------------------------------------------------------------

Hur gör vi med planeterna? I RYMD o MC så är ju grejen att de blev terra formerade av mänskligheten långt innan Mörkret kom, antar att vi kör som i Space 1889 o har att alla planeter/månar vi vill är levande, o Mars o Venus känns som vi ska baserar det på hur de e i MC: mycket öken/halvöken/gräsland, o huvudsak djungel/regnskog/träsk, respektive.
Hur ska vi göra med Merkurius? Ska vi köra som i MC o ha att den är full med grottor o tunnlar som många är fulla av liv, eller köra Space 1889 o ha att ena sidan är alltid mot solen o den andra e alltid i mörker med en dräglig zon i skymningsbältet?

Bör vissa asteroider ha atmosfär i sig själv eller är det något folk skapar genom att urholka dem, försegla öppningar o pumpa in luft o installera trädgårdar?

Hur gör vi med Jupiters månar? Känns som iden om dom som heltäckande Antarktis är satt i folks medvetande (likt iden om Mars som en ökenvärld), men vi behöver ju inte ha så, o vi behöver inte ha att alla månarna är likadana.

Hur gör vi med systemet bortom Jupiter?

----------------------------------------------------------

Angående mörkret så skulle jag säga att en av deras effekter är att de gör elektronik opålitlig, glödlampor svajar, telefoner sprakar, o liknande, ju mer avancerat elektroniskt desto mer opålitligt. Jordat är mer pålitligt än något som går över "etern", så radio funkar inte eller så kan Mörkret tjuvlyssna, skicka felmeddelande, eller bara skicka meddelanden fulla av skrik o skratt. Telefon med kabel fungerar.

PSI-mutanter med telepatiska förmågor är eftersökta av alla fraktionerna eftersom man kan använda dem för kommunikation utan kabel, tyvärr finns det inte nog med telepatier för alla som behöver det, så många rymdskepp / stridszoner / VIP:ar som skulle behöva ett sätt att kommunicera över "etern" när det gäller kan inte få en telepat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Har Mörkret någon agenda förutom att vara typ ont och läskigt? Jag tänker att då tidiga 1900-talet präglas mycket av framtidsoptimism tack vare den snabba teknologiska och ekonomiska utvecklingen kanske Mörkret vill förgöra teknologi och vrida klockan bakåt så att säga? Mörkret tycker inte att människorna (och mutanterna) kan ansvara för den teknologi de råder över utan ”vet” att det bara kommer leda till olycka? Det kan förklara varför elektronik krånglar när mörkret är i närheten?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,010
Antropomorfa djur har funnits bland människorna i hundratals år(de är inga mutanter) och alltsedan prior Aslan XXVI har brödraskapet alltid letts av ett lejon eller lejoninna.

Människor räds, mutanter, mörkret, psi

Cybertronics/Kybertronika Sällskapet är ju Sverige(norden). Det är ju uppenbart.
Det sweinska ingenjörerna visar kolonisatörer och prosektorer att rymden näppeligen kan utforskas ock kolonialiseras utan rymdfyrar och tankerengöringsapperatur.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,119
Location
Stockholm
Har Mörkret någon agenda förutom att vara typ ont och läskigt?
Ta över solsystemet, därefter resten av verkligheten.

Jag tänker att då tidiga 1900-talet präglas mycket av framtidsoptimism tack vare den snabba teknologiska och ekonomiska utvecklingen kanske Mörkret vill förgöra teknologi och vrida klockan bakåt så att säga? Mörkret tycker inte att människorna (och mutanterna) kan ansvara för den teknologi de råder över utan ”vet” att det bara kommer leda till olycka? Det kan förklara varför elektronik krånglar när mörkret är i närheten?
Jag skulle ha att det finns folk som har det där som teori rörande vad som driver mörkret, istället för något IU etablerat. Men det kanske bara är jag
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Ta över solsystemet, därefter resten av verkligheten.
Jo, men varför?

Jag skulle ha att det finns folk som har det där som teori rörande vad som driver mörkret, istället för något IU etablerat. Men det kanske bara är jag
Kanske. Jag tycker att det kan finnas poänger med en etablerad drivkraft. Det gör konceptet mörkervänner rimligt, folk som anslutit sig till mörkret för att de håller med om resonemanget. Jag tycker att det skulle vara lättare att hitta på äventyrsuppslag om man hade någon agenda från mörkret att gå efter.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,119
Location
Stockholm
Var kommer tripoder på Mars in i det hela?
Här: 'Crusader' Support Tripod by MikeDoscher on DeviantArt
1644246646228.png
"Not a spacecraft, but here's a piece of supplemental art for Spacecraft of the First World War that's going in to tease you.
The lack of examples of the wheel in the technology of the invaders was both initially overstated and later explained by the conditions under which the Red Martians (and perhaps their forebears the Grey Martians) existed. Lower gravity and lack of a developed road or rail network had been argued as both cause for and consequence of vehicles more inclined to walk or fly rather than roll.
The Martian Punitive Expedition in 1916 saw the fielding of a significant number of light and heavy tripods of human manufacture, based upon the transmission and balancing gear of captured Martian tripods. These were designed to support infantry in pressure suits, both upon the surface and in clearing the extensive subterranean installations at the Martian poles. This final phase of the campaign was not carried out, for a number of reasons, but the tripods saw extensive deployment with British forces both on Mars during the Partition and on Earth following the Icarus Event.
The example shown here is from the Suffolk 9th Infantry, her emblem being an oblique reference to her attachment to the Lavenham 'Black Centre' facility where the relativistic implications of gravity control were explored."
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Min första tanke när jag började läsa den här tråden var att plocka saker visuellt och innehållsmässigt från seriealbumet IRONWOLF: Fires of the Revolution av Howard Chaykin och Mike Mignola.

Det har:
Rymdskepp av trä.
Adel som förtrycker och ljuger för massorna.
Löjligt dekadenta kläder.
Sablar och laserpistoler.
Antropomorfa lejon-djur som är awesome.
Muterade ogres.
Framavlade vampyrer i stiliga militäruniformer.
Revolution bland stjärnorna.

Jag önskar att det gjorts mer med den här serien. Så bra!5CB8F9D4-181B-4382-9A5F-C6A2EFFF0B77.jpeg506DBF99-9AC1-4F9B-BA13-502D4F089A1C.jpeg60A03868-ED2D-49F8-BD63-3F3A5A6BF5F1.jpeg
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,119
Location
Stockholm
Vi får bredda inspirationen lite. 1889
Finns redan tillräckligt mycket från den tiden, o den har en annan känsla än 1917, tycker vi håller oss till 1917/1VK som den uttalade huvud inspirationen. Sedan kan man ju har grejer från tidigare perioder band vissa av Fraktionerna o möjliga mini-fraktioner


Jo, men varför?
Av samma anledning fraktionerna vill ta över mer mark o få mer tillgångar om inget annat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Finns redan tillräckligt mycket från den tiden, o den har en annan känsla än 1917
Jag tycker iofs att det är tjusningen med WW1, att det är ett sådant vägskäl. För Rysslands tsarfamilj spelar det ingen roll om det är 1880 eller 1910, förrän det är försent. De har liksom inte fattat vad som händer, medan revolutionärer ser på den gamla ordningen med avsmak. Men före WW1 kunde inte det som skedde efter WW1 ske. Det blev en katalysator.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Som slavofil så känner jag att det där är en väldigt förenklad världsbild av Ryssland under den perioden.
Ja, det var inte heller menat att förklara Ryssland (isf hade jag sagt det :) ). Det var menat att påpeka att 1917 kan ha stora drag av 1800-tal över sig. Det är först efteråt som man kan dra tydliga gränser mellan sekel och decennier när det gäller kulturella, tekniska och estetiska stilar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Jag stod och delade på en mahorkacigarett med Heinz... ursäkta, Fältväbel Heinrich Zoll under värnen i skyttegravsektor Q 3354 när attacken inledes. Det första vi båda hörde var det karaktäristiska vinandet i luften. Jag slungade mig till marken och vrålade "Gas!". Både jag och Heinrich fick på oss maskerna i tid, men många av våra kamrater hade inte samma tur. Vi såg vapenbröder förvridas av den fruktansvärda synapsgasen och förvandlas till nekromutanter framför våra ögon. Värst drabbades vår löjtnant, Herr Otto van Schenkell. Han satt till häst när anfallet inleddes, och han hann få på sig sin egen mask men glömde hästen. Ett nybörjarmisstag. Den stackars besten böjdes, krängdes och vreds under hans ben till en fruktansvärd Ezoghoul. Jag kan fortfarande höra hans desperata dödsvrål. Men vi fick ingen respit att sörja vår officer - våra forna kamrater svärmade modiskt, och vi fick värja oss med granatrevolver och motorsabel! Vilket slitgöra! Mina armar värkte och mina tassar blödde från allt vevande. Men när slakten var över stod jag ensam kvar. Den siste jag hade varit tvungen att gör process kort med var käre gamle Heinz. Han hade klarat sig från gasattacken, men fallit och återuppväckts av Ondskans svartkonst. Jag skall aldrig glömma hans glasartade ögon som stirrade på mig genom det sotade pickelvisiret.
 
Top