Varulv Rösträknare

damogn

Hero
Jag har fixat en rösträknare på: https://varulvsspel.github.io/kalkylator
(den är samma som den andra men har en tydligare url)
Att den heter kalkylator är för att url:en inte skulle ha åäö.
Ifall ni vill ha ett annat namn så skriv här så fixar vi det.

Jag ändrade så att det högst upp står
För SL: ....
där det står vad man ska kopiera för spel. Texten kan vara större om ni vill det?

En sak som är riktigt besvärlig är hur man ska tolka vad som är en röst. Här är saker som jag stött på i gamla spel (innan @-tagg):
1. Ord som kan vara del av spelet men som inte är deltagare (dvs inte är namn som postat i tråden alls): Ja, JA, NEJ, Ingen, ingen, Loket, Sm.
Ska dessa räknas?
Ska vi normalisera dem (JA blir Ja, ja blir Ja, osv.)?

2. Smeknamn:
  • KK
  • Basse
  • BB
  • Pix
  • Larsson
  • Konrad
  • LJS
  • Rasmus L
  • LJS Larsson
  • LJSLarsson
  • BioBonker
  • Bassenanji
  • Arvid
  • Arvidos
  • Pix
  • Lu-kaazh
Går om vi sparar en dictionary med alla varianter ni kan komma på. Ska de räknas?
Problemet blir då, vad gör vi med sånt här:
  • Pruttrumpan
  • Trasapa
  • Mucus
  • Anders Avlopp
  • Farbror Förmåga
  • Fille Fiskal
  • Lars Laxermedelskonsulent
  • Valle Varulv
Det jobbiga är också mellanslagen och felskrivningar, för om vi ska kapa vid mellanslag blir Rasmus L bara Rasmus, men om vi inte kapar så får vi röst på:
  • JA - Vilket innebär att ni stödjer Impetigos förslag
  • NEJ - Vilket innebär att ni motsätter er Impetigos förslag
  • JA - Vilket innebär att ni stödjer korpralens förslag
  • NEJ - Vilket innebär att ni motsätter er korpralens förslag
  • Basse så länge
  • Basse om jag missade det igår
  • ARVID men jag sket i det och väntade in R3 och nu har ju Arvid snäppat upp igen
  • X i samma inlägg
  • Martin3sskriptärtrasigt och det räknas som senaste rösten när man kör scriptet
3. Flera namn i samma röst:
  • KK och Basse
  • Dragonborn ... Mjärden
Fick man rösta på två tidigare?

4. Självröster: I vissa fall har folk röstat på sig själva. Många gånger är det SL som visar hur man röstar, i andra är det folk som skojar med att de spelade dåligt. Hur ska man resonera här?

Så hur ska vi göra med dessa? Ska vi lägga tid på att reda ut? Ska vi strunta i att spara gamla resultat? Ha kvar dem men skriva att de är osäkra?
Jag behöver lite vägledning från er.

Och om det är saker med interfacet ni inte tycker om så skriv (typ om alla inställningar ska vara i en egen flik så att man bara presenteras med data)? Jag är helt öppen för förslag.

Jag tycker att din nya rösträknare är svinbra, och jag tycker nog att den är så feature complete den behöver vara för att klara de flesta spelformat.

1. Ord som kan vara del av spelet men som inte är deltagare (dvs inte är namn som postat i tråden alls): Ja, JA, NEJ, Ingen, ingen, Loket, Sm.
Ska dessa räknas?
Ska vi normalisera dem (JA blir Ja, ja blir Ja,
det här är en situation som uppstår i ganska få spel, och jag tycker att risken blir större att rösträknaren börjar plocka upp saker som inte är menade att vara röster om den söker efter sånt här. I vissa spel har det funnits sekundäromröstningar där man röstar om vem som ska till sviten och så, men ärligt talat uppstår sånt såpass sällan att det inte är värt det att krångla till rösträknaren för sånt. Det räcker att köra sånt manuellt.
2. Smeknamn
att det här skedde i gamla spel var för att det inte fanns någon rösträknare alls då. Om man ändå räknar manuellt så kan det lika gärna stå basse som Basenanji, för spelledaren fattar. Om du vill göra en rösträknare som ska användas för historisk analys så finns det alltså ett värde att göra alias i dem, för att de ska kunna gå att tolka alls. Jag vet inte hur stort intresset är att kunna köra en rösträknare i gamla avslutade spel. Jag har aldrig saknat det i alla fall.

Men det finns en stor risk med att ha smeknamn i tolkningen när man spelar spel. Om rösträknaren tolkar Hägerstrand, Hägern och Häger som samma spelare så kommer man fortsätta använda kreativa smeknamn, och kommer hamna i situationen ”varför röstade du på Hägris när det var en minut kvar? Det är inte ett accepterat smeknamn på Hägerstrand” och liknande.

Jag är mot smeknamn/alias av den anledningen.
3. Flera namn i samma röst:
samma som punkt ett och två. Det har säkert uppstått några gånger i historiska spel, men såpass sällan att det får lösas på plats om SL ska vara en sån excentriker.
4. Självröster: I vissa fall har folk röstat på sig själva. Många gånger är det SL som visar hur man röstar, i andra är det folk som skojar med att de spelade dåligt. Hur ska man resonera här?
Självröster är legitima röster. Ibland används de av en bybo som har dåligt samvete och vill bli utröstad, ibland av en ulv som spelar en sån bybo. De ska inte tas bort eftersom de ska räknas i resultatet.

Att nollställa sin röst genom att rösta på SL är rätt vanligt, men det försvårar inte tolkningen av röstresultatet när de står med i sammanställningen. Jag vet inte om ditt verktyg fångar exempelröster från SLs regler, men i så fall är det nog lättast att programmera så verktyget ignorerar förstaposten, om det går att göra.

Så för att sammanfatta: jag föredrar ett enklare verktyg som tydligt gör en specifik grej och presenterar resultatet framför ett mer komplext som kan fånga alla edge cases. Eftersom det kan vara helt legitimt att stretcha och testa gränserna ibland i varulvsspel vill jag ha en röstinstruktion som tydligt säger Rösta såhär, om du inte gör det är det ditt fel.

Jag håller med. Jag tycker att det enda rimliga är
Röst: @-tagg

Vissa specialare till:
  • snapphanarna är röster på JA/NEJ
  • prins-fiskes-följe är röster på rum/platsmål
  • prinsessan-magicas-följe är röster på rum/platsmål
  • mordet-på-glockenspiel-speltråd är röster påsiffror, ledtrådar, namn
Så man kanske ska göra så här: För gamla spel som inte körde med röst-tagg så samlar man vad som står med lite enkla filter för de mest galna saker, men den presenterar röster på smeknamn, felstavningar osv. som olika röster? Då kan man, om man vill, försöka tyda ur det vad som hände?

Okej, nu är det fixat och skriptet gör följande:
  • syncar med forumet (uppdaterar trådar med nya poster)
  • läser varje tråd som finns sparad
  • tar bort quotes + unfurls/previews (så att vi inte får med röster för att någon quotat någon som röstat t.ex.)
  • letar efter Röst:
  • om det finns riktig @-tagg efteråt hamnar rösten i ett arkiv.
  • om det inte finns @-tagg så hamnar rösten i ett specialarkiv.
Det finns inga regler kring smeknamn eller normalisering av ord som Ingen, JA, NEJ, felstavningar eller något annat.
I interfacet kan man välja vilken typ av röster man vill titta på. Tagg eller ej, där tagg är default. Eftersom folk inte ska kunna luras så läggs inte detta in som en variabel i url:en.

Om något annat ska ändras, skriv det här.

Back