Nekromanti Rökförbudet.

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Flygbolags rökpolicy och SJ's tåg är helt rökfria, ifall någon nu undrar. En rökavdelning på flygplan fungerar lika bra som en avdelning för förkylda, planets ventilation sprider skiten lika illa ändå så att det gör ingen skillnad.
Men tanken är god.
Flygbolagslistan stämmer inte riktigt (åtminstone inte med mina 2-3 år gamla erfarenheter). Tåg undviker jag.

En speciell vagn för folk med barn hade däremot inte varit fel. Låt det vara så att man bara fick barnrabatt där och ha lite leksaker för att underhålla ungarna, så kan resten av oss få en ärlig chans att få något vettigt gjort på tåget.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Skit

Jag är en s.k. feströkare, som tycker att det är enormt trevligt att ta en cigg till sin öl och som också anser att en inpyrd lokal skapar en charmigare pubmiljö. För mig kommer det därför att bli betydligt tråkigare när rökförbudet införs och därmed är jag självklart emot det. Tycker att det är helt upp till barägaren att bestämma om det skall vara rökförbud på hans ställe på samma sätt som det är upp till mig att bestämma om det skall vara rökförbud för gästerna i min lägenhet. Ned med förmynderiet!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Äh, alla vet ju att icke-rökare är trista typer som inte vet hur man partajar. Så jag skulle hellre se en lag som förbjöd icke-rökare på krogar och restauranger.

Dessutom: Folket = alla svenskar. Alltså inkluderas även icke-rökarna i de som nikotinförgiftas till döds.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Not true …

»Kan nämna att vi redan har haft rökfritt ett tag på alla nationer i Uppsala.«

Alla utom Uplands Nation (min gamla nation, I’m proud to say), som faktiskt har ett rökrum.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"En speciell vagn för folk med barn hade däremot inte varit fel. Låt det vara så att man bara fick barnrabatt där och ha lite leksaker för att underhålla ungarna, så kan resten av oss få en ärlig chans att få något vettigt gjort på tåget."

Det... jag har sett något liknande på tåg en gång. En lekhage. Men det var inga ekonomiska incentiv för föräldrarna att släpa dit kidsen, tyvärr.

"Flygbolagslistan stämmer inte riktigt (åtminstone inte med mina 2-3 år gamla erfarenheter)."

Allt på internet är sant. Se bara på Timecube.com.


Storuggla, nyfrälst i mandarin
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
vad de vill förbjuda är att dessa människor sprider cigarettröken till dom som medvetet valt att inte röka eftersom dom inte vill skada sin kropp

...förutom med alkohol, för annars skulle de ju inte befinna sig på krogen in the first place. (-:

--
Åke
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,878
Location
Port Kad, The Rim
Hurra!

Både min hustru och jag är gravt allergiska mot tobaksrök. Jag vet inte hur många gånger jag har varit tvungen att lämna ett jobbevenemang efter 30 minuter eftersom röken har geggat igen mina luftvägar.

För oss blir rökförbudet en befrielse: plötsligt kan vi besöka helt nya ställen med våra vänner.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,449
Location
Köping
Re: Not true …

»Kan nämna att vi redan har haft rökfritt ett tag på alla nationer i Uppsala.«

Alla utom Uplands Nation (min gamla nation, I’m proud to say), som faktiskt har ett rökrum.
Eh? OK, hade för mig att jag läste något i en lämplig tidning om att alla nationer infört rökfritt. Men då hade jag fel. Mea culpa och andra latinska ord...
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Helt suveränt

Det är ett under att det inte skett tidigare. Man klagar på att alkohol förstör folkhälsan. Men att stifta en lag som ser till att andra åtminstone inte förstör folkhälsan åt andra(hmmm, löst skrivet kanske?) verkar vara lättare sagt än gjort?!

Personligen tycker jag att det skall bli jäkligt skönt att slippa rökdoften i kläder och att ha känslan att man lika gärna hade kunnat röka ett paket John Silver utan filter som att inte göra det efter var gång man varit ute på en pub eller nattklubb :gremsmile:

C.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Re: Gillas

Krogägarna får kanske investera i ett antal Wunderbaum hängande i taket istället för cigarettautomaterna :gremsmile:

C.
 
G

Guest

Guest
Re: Rökförbudet. (ant)

Du får gärna tvivla, jag håller inte koll så många år bakåt som det krävs för att hitta en källa, kanske det går att hitta på google, men där tvivlar jag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det är förjävligt. Nu kommer tobaksförsäljningen att rasa, vilket leder till minskade skatteintäkter, vilket ger sossarna en orsak att höja skatten lite till. Det är säkert en konspiration!
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Det är förjävligt. Nu kommer tobaksförsäljningen att rasa, vilket leder till minskade skatteintäkter, vilket ger sossarna en orsak att höja skatten lite till.
Om de hinner, innan borgarna tar över det hela.

Det är säkert en konspiration!
Ja! Förmodligen en internationell komplott! Om inte intergalaktisk! :gremwink:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nu kommer tobaksförsäljningen att rasa, vilket leder till minskade skatteintäkter, vilket ger sossarna en orsak att höja skatten lite till. Det är säkert en konspiration!
Nä, dom kommer bara att införa en särskild skatt på att inte röka. Det är ju ett privilegium som bör beskattas.

Likaså kommer det att bli för folk som inte dricker sprit, tittar på TV eller kör bil. De slipper inte bara undan baksmälla, dokusåpor och bilköer, de undandrar också staten pengar.

Erik, använder sina kontakter i Riksdagshuset
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
...förutom med alkohol, för annars skulle de ju inte befinna sig på krogen in the first place. (-:
Min gamla mellanstadiefröken av alla människor påstod att en dörrslusk på någon krog hade sagt att rökförbud ökade mängden slagsmål (för att folk gick ut och in mer, antar jag) så hon föreslog att man skulle införa spritförbud på korgen istället.

Erik
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
"så hon föreslog att man skulle införa spritförbud på korgen istället."
Vad vanvettigt.. Vad ska man då trösta sig med när man fått korgen? :gremsmile:

/Han som borde veta bättre än att skämta om folks typon
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Likaså kommer det att bli för folk som inte dricker sprit, tittar på TV eller kör bil. De slipper inte bara undan baksmälla, dokusåpor och bilköer, de undandrar också staten pengar."

Jag läste först "De slipper inte bara undan baksmälla, dokusåpor och bikupor" och undrade verkligen vad du hade för fylleslag :gremooo:


Storuggla, Charles de Gaulles näsa bekämpar brott!
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Re: Gillas (OT)

Ha! Tror du verkligen krogägarna behöver betala något för automaterna? Tobaksbolagen ställer så gärna upp, och pumpar in pengar på krogar då det är ett av få ställen de kunnat göra reklam på.

Så, en bieffekt av rökförbudet lär ju bli mindre (noll?) sponsorpengar från tobaksbolagen.

Mvh / Phelan
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Re: Gillas (OT)

Det är klart!!! De korrupta tobaksbolagen som försöker prångla ut sina cigaretter till små barn med dolda budskap i sin reklam om att det är både coolt och hälsosamt att röka. Eller vänta, det gör de ju faktiskt :gremsmile:

Men jag tycker idéen med Wunderbaums var bra änd :gremsmile:

C.
 
Top