Nekromanti Rökförbudet.

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad tycker ni om rökförbudet som träder ikraft nu den 1 juni pi sveriges krogar ??
För min el så tycker jag tt det ska bli otroligt skönt !! Av den anledningen att man äntligen kan gå ut på krogen, utan att behöva pumpa sig full med astmamedecin... Sedan så är det ju inte helt fel att slippa lukta röken överlag..

/ Johan K, som längtar till den 1:e juni
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Jag tycker det är bra.. Jag skiter i om det är kallt ute.. De rökande ska sparkas ut.. Jag tycker straffet om att röka inomhus borde vara större än böter.. Nackskott vore lagom.. Då skulle vi inte ha problemet så länge..

Jag hatar nämligen att dra ut på krogen och sedan komma hem och lukta unket.. Jag sätter på mig fräscha kläder, drar ut för en helkväll och kommer sedan hem luktandes som om jag sovit i en sopkontainer.. Ännu värre är det om jag sover över hos någon, för då får jag ha med mig ombyte..

Det sämsta är väl att mina rökande kompisar måste mångla sig ut.. Det är trevligare om gänget är samlat..

/Han som hatar när folk röker precis bredvid en och inte bryr sig om var de blåser ut röken
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Jag har förespråkat en lag som tillåter att man dödar rökare om de kommer för nära med hänvisning till självförsvar mot mordförsök genom passiv rökning.

Folk får gärna röka hur mycket de vill, bara de inte gör det någonstans där jag riskerar att andas in det.

Jag antar att de åsikterna visar vad jag tycker om rökförbudet! :gremwink:

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Underbart! Slippa andas in ciggrök stup i kvarten och dessutom kunna slippa vädra ut sina kläder i två dagar efteråt efter en krogkväll (rökdoften från Dovas hängde kvar längre än så dessutom).
Och för personalen måste det vara en gudagåva.

Börja snusa eller lägg av med nikotinet istället, gökungar!


Storuggla, passiv räkning dödar färre
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
*överlycklig*

Med risk för att reta gallfeber på alla rökare så måste jag säga att jag är rent överlycklig över det rökförbudet som kommer att träda i kraft. Äntligen kan man gå ut och äta mat utan att behöva känna massa äcklig rökdoft som förstör den goda maten. Äntligen så kan man gå på krogen utan att behöva vädra/tvätta varenda klädesplagg när man kommer hem. Äntligen så kan man gå på krogen utan att röka ett par cigaretter passivt.


/Naug, glad :gremsmile:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Rökförbudet. [ANT]

Kan man få lite motargument från någon för skojs skull? Själv har jag inga - utom möjligen att de norska krogarna lär ha noterat lite besvär när stanken av svett, fjärtar och billiga parfymer inte dränks av ren giftgas längre.
 

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
Skitbra främst så tänker jag på folk som arbetar på klubbar och pubar. Tänk att varje dag mot sin vilja bli tvungen att stå ut med skiten!
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Gillas

Jag tycker det är på tiden, eftersom det helt enkelt tillhör hyfs och god ton. Det är inte socialt accepterat att släppa äggfisar i nyllet på främmande människor, liksom överväldigande kroppsodör, varför skulle då rökning vara det? Rök gärna om ni vill, det är er rättighet, men så fort det stör någon så inkräktar ni på den människans frihet och integritet.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Rökförbudet. [ANT]

Gärna det! Jag tycker förbjudet är ett urfjantigt värdelöst förbaskat skitpåhitt av översittare som gillar att bestämma hur andra ska ha det.

Argumentet med att det är för att skydda de som arbetar är ren bullshit, vill de inte jobba i sån miljö är det bara att ta ett annat jobb, ingen som tvingar dem till det.

Att kläder luktar unket? Jag brukar tvätta mina kläder, då blir de härligt rena och luktar blommor och citron istället, funkar skitbra.

Kan man inte gå ut på krogen? Det finns rökfria avdelningar på alla krogar mig veterligen, är det inte redan lag på det sen ett tag tillbaka?

En dylik lag kan funka i Los Angeles där det är soligt och fint väder året runt, men i Sverige där folk måste frysa i -30 är det helt absurdt.

Det här är en typisk lag som får mig att vilja lämna landet och bosätta mig nån annan stans. Och jag röker inte ens och jag tycker inte det är så värst trevlig med passiv rökning, även om jag inte är rök-/nikotinallergiker.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Gillas

"Det är inte socialt accepterat att släppa äggfisar i nyllet på främmande människor, liksom överväldigande kroppsodör, varför skulle då rökning vara det?"

Den oväntade konsekvensen blev ju just att lukter från äggfisar och överväldigande kroppsodörer blev det man kände av på krogarna i Norge. Det är tydligen ett riktigt problem.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag ska inte spekulera mer i saken, men i stort sett alla som jobbar i krogmiljö röker, i alla fall är det så i Stockholm.
 

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
Re: Rökförbudet. [OT tror jag]

"Argumentet med att det är för att skydda de som arbetar är ren bullshit, vill de inte jobba i sån miljö är det bara att ta ett annat jobb, ingen som tvingar dem till det."

Öh... vill bara påpeka att det inte är liksom bara att välja och vraka mellan jobb. Så nej det stämmer inte att det bara är att hitta ett annat jobb. Nej det är ingen person som tvingar dem till att jobba där men det finns ansvar såsom att ha råd till mat på köksbordet och tak över huvudet.

Och sedan är det väl ett vettigt krav att slippa utsättas för skadliga ämnen i sitt jobb?

Så hur menar du att det bara är "bullshit"?

Dom som röker har gjort ett val att röka men vi andra vill gärna slippa lida för det.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ja, men de ska fan i mig betala för sin rökning och inte snylta på andras genom att inhaler passiv rökning! :gremelak:


Storuggla, rätt ska vara en vinkel
 
G

Guest

Guest
Rökare verkar inte vara emot det, inga jag vet om iallafall, men nu måste jag följa med dem hem för att få passivröka för ute funkar det inte, och röka själv är jag usel på (jag gör det nämligen inte), denna lagen kommer nog få mig att börja röka, ska jag tycka att den är bra? H-vete heller.

Den lungnande effekten av nikotin är mycket bättre än alkoholens lungnande effekt för mitt sociala liv.

Döda hellre alla hundar och tanter med så mycket parfym så det tåras i ögonen.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Rökförbudet. [ANT]

Betyder det att det är OK att sluta förse rökdykare med gasmasker också, med hänvisning till att »om det inte passar så kan de skaffa ett annat jobb«?

Liksom, jag är jävligt liberal, och jag tycker ändå att det är helt rätt med en lag som förbjuder en att förgifta andra för ro skull.


/Feliath - inget ricin i reservoaren
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Rökförbud är bara posetivt, de rökare man har med sig i sällskap på krogar restaurenger behöver man inte ens träffa p.g.a. att de under hela kvällen står borta i gathörnet med de andra nikotinpionnarna och blossar, skit härligt.

Att ha en rökfri och en rökar sektion på restauranger och krogar är som att ha en kisshörna i en simbassäng.

VH Jens.L "Icke rökare tack"
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Re: Rökförbudet. [ANT]

En dylik lag kan funka i Los Angeles där det är soligt och fint väder året runt, men i Sverige där folk måste frysa i -30 är det helt absurdt.
Nu är det som det är (rökförbud, och väldigt sällan -30 i södra halvan av Sverige), och rökare får väl möta den hårda verkligheten och tackla nikotinsuget genom att antingen:
1) Frysa.
2) Snusa.
3) Ta nikotinplåster/-tuggummi.
4) Låta bli ciggen den kväll man är ute, vilket rör sig om kanske fyra-fem timmar på krogen (jämställt med en längre buss- eller tågresa, på vilka man ju inte heller får röka!). Blossa på ordentligt på förfesten och håll dig sedan. Klarar man inte det, ja, då får man väl frysa.
5) Ta på sig varmt när det är kallt ute. En no-brainer, liksom.

Sedan är frågan hur mycket man fryser efter den mängd alkohol som samtidigt brukar frammana det berömda fylleröksuget hos nikotinister och feströkare. :gremwink: (Du fryser visserligen lättare, men du känner det inte på samma sätt.)

Det här är en typisk lag som får mig att vilja lämna landet och bosätta mig nån annan stans.
Detta är väl att överreagera en smula. Överförmynderi är väl otrevligt i sak, men det här handlar om folkhälsa och hänsyn. Precis som att vi inte har fri hastighet på motorvägarna. Då tycker jag det är helt OK.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,863
Location
Stockholm
Tja, om vi ska gå efter vad som skett i andra länder som infört totalt rökförbud på krogar och restauranger, så kommer följande att ske:

Folk slutar gå på krogen, massor av krogar och restauranger måste slå igen, och utefolket luktar inte längre papegojbur efter en krogrunda.

Personligen tycker jag att rökförbudet är bland det lamaste någonsin. Om nu staten prompt måste peka med hela handen och se till att folket inte nikotinförgiftar sig till döds, varför inte löpa linan ut och införa ett totalförbud mot tobak?
 
Top