Nekromanti Röd/Gul/Grön och att tala i koder

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Traffic Lights said:
Håll upp den gul-röda sidan för att visa att du är obekväm med vart saker och ting är på väg – och att medspelarna ska byta riktning, eller dra en slöja över händelserna för att undvika detaljer.
Ville skriva nåt om det här också.

Vi människor kan ofta “beslöja” saker rätt naturligt medan vi pratar om saker som vi tycker är lite på gränsen.

Men att använda “hej nu beslöjar vi det här” är enligt inte alltid ett bra säkerhetsverktyg.

Dels kan det ge vibben av att övergreppen eller vad det nu är “sopas under mattan” lite, dels kan det bli lite oklart och bristande agens i allra värsta fall.

A: “OK, jag och B går upp på hotellrummet”
C: “Kan vi beslöja det tack.”
[…senare…]
B: “Oj jag blev nog gravid den där natten på hotellrummet med A”
A: “Vad tusan pratar du om! Jag trodde vi bara pussades och kramades där uppe! Jag har inte consentat till nåt annat!”

Alltså det är ju ett konstruerat exempel, är nog lite ovanligt att det blir så.

Så här tycker jag det ska stå:
Traffic Lights said:
Håll upp den gul-röda sidan för att visa att du är obekväm med vart saker och ting är på väg – och att medspelarna ska byta riktning.
(Även med den formuleringen är det ju ett verktyg som inte funkar med alla spel. Ibland så styr ju själva spelet över riktningen, om ni fattar vad jag menar? Men, även i dom spelen kan det vara användbart ibland, speciellt i PvP-situationer.

Generellt är det här X-card och Traffic Lights, det känns mer gjort för samberättarspel, inte sant? Undrar hur ett verktyg som funkar med typ OSR skulle se ut?)
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jo! Det är sant det känns som att vissa scenarion som Guran89 skriver till skrömt inte kommer gå att spela med vissa människor pga det ofta emotionellt tunga innehållet. Om någon skulle x-carda bortrövandet av barn så faller typ hela "vid sjöns rand". Så det är betydligt mer komplicerat att använda sådana verktyg i spel med mycket gm-prep. Men jag tycker snarare att det är en brist hos spelen än hos korten, för pausknappen behövs ju fortfarande!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag har inget egentligen att lägga in i diskussionen men vill bara säga att jag är så glad att såna här diskussioner förs. Det är en styrka med hobbyn och dess spelskapare att bry sig om och fösöka göra spelen så trygga som möjligt för så många som möjligt. Ingen sitter på alla svar men när vi vänder och vrider så kommer vi på nya sätt. Ni är fantastiska!
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
APM;n325193 said:
Jo! Det är sant det känns som att vissa scenarion som Guran89 skriver till skrömt inte kommer gå att spela med vissa människor pga det ofta emotionellt tunga innehållet. Om någon skulle x-carda bortrövandet av barn så faller typ hela "vid sjöns rand". Så det är betydligt mer komplicerat att använda sådana verktyg i spel med mycket gm-prep. Men jag tycker snarare att det är en brist hos spelen än hos korten, för pausknappen behövs ju fortfarande!
Ja, alltså det blir ju lite knasigt med spel som til mångt och mycket handlar om väldigt personlig skräck. Jag skriver ju mina scenarion till stor del med målet att få spelarna att uppleva olustkänslor... Men jag tror fortfarande trafikljus kan fungera. Visst, det funkar inte att plocka bort en hel del av storyn, men det funkar att kanske inte i samma detaljnivå berätta om våld, äckel och annat.

När vi spelade Onda Cirklar nu senast på Gothcon tog jag en paus för att fråga en av spelarna hur hen mådde, då jag inte var säker på om det var spelaren eller rollpersonen som började gråta i scenen med ett jobbigt ämne. Där hade det varit utmärkt med korten för ett verktyg för spelaren att visa att hen ville fortsätta även om det var jobbigt eller liknande. För korten kan ju faktiskt användas så också. Jag kanske gråter och mår dåligt, men jag håller upp ett grönt kort som visar att det är okej att fortsätta. Efter scenen kanske jag ber om en paus eller så. Det är också okej.

På så sätt kanske korten kan vara ett extremt bra verktyg i just scenen och tillfällen när någon uppenbarligen tycker det är jobbigt men ändå vill fortsätta. Vissa använder tekniker för att uppnå känslor såsom sorg för att använda i spelet, och att då ta en paus för att fråga om någon är okej för att den gråter när den aktivt valt att tänka på saker för att börja gråta tar ju bort mycket från den personens upplevelse också (yes, denna typen av tårar har också frammanats vid ett tillfälle Skrômt).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
APM;n325193 said:
Om någon skulle x-carda bortrövandet av barn så faller typ hela "vid sjöns rand".
Därför är en ODP (open door policy, att man får gå när som helst) vettigare…?

Som med min polares spel, Red Carnations. Eller för den delen vanliga Montsegur och Witch. Det går liksom inte så lätt rent speltekniskt att krysskorta bort dom scriptade eventsen i det spelet? Inte omöjligt, men inte lätt heller.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag gillar att gråta & skrika & böla när jag spelar rollspel och går upp i det helt. När nåt är fel så är jag snarare typ vill sjunka genom jorden tyst och stilla och clamming up. Eller vad som helst kan hända. Det är bara ett knepigt problem detta, vill inte underskatta det.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
2097;n325243 said:
Jag gillar att gråta & skrika & böla när jag spelar rollspel och går upp i det helt. När nåt är fel så är jag snarare typ vill sjunka genom jorden tyst och stilla och clamming up. Eller vad som helst kan hända. Det är bara ett knepigt problem detta, vill inte underskatta det.
Jag antar att det är med din egen spelgrupp, där spelarna och SL är gamla bekanta? Jag själv skulle bli livrädd om någon plötsligt började gråta, skrika och böla vid spelbordet, även om det rör sig om mina gamla polare. Då hade jag nog trott att något hade hänt utanför spelet, att spelaren var drogpåverkad, att någon i spelarens familj hade dött eller att han hade blivit dumpad av flickvännen. Det hade iallafall stoppat spelet helt.

Jag har väl aldrig haft spelare som har levt ut känslor på det sättet, likt bra skådespelare kan göra. För mig skulle det kännas det lite riskabelt och snuddande nära alla de där varningarna man förr i tiden om att rollspel var farligt och kunde leda till självmord, etc.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Mmm, har börjat bli mer medveten om nackdelarna och riskerna med den typ av spel. Men första gången jag träffade Arvidos och Genesis så spelade jag så med dom, på ett konvent. Det funkade den gången men du har rätt i att det kan vara skärrande, och att det kan vara hänsynslöst. Ska fundera vidare på det
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
2097;n325254 said:
Mmm, har börjat bli mer medveten om nackdelarna och riskerna med den typ av spel. Men första gången jag träffade Arvidos och Genesis så spelade jag så med dom, på ett konvent. Det funkade den gången men du har rätt i att det kan vara skärrande, och att det kan vara hänsynslöst. Ska fundera vidare på det
Ja, om inte annat för den egna hälsans skull. Det är lättare än vad man tror att tänka sig sjuk. Jag har själv gjort det. Med sådan fantasi och inlevelse i ett spel så kan det vara lätt att hamna fel med suggestiva tankar. Jag tror att vissa duktiga skådespelare kan ha svårt att ta sig ut ur roller ibland också. Jag har iallafall läst om sådant. Ta hand om dig.:)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tack för omtanken!

Tänker samtidigt att bli medveten om känslorna på den nivån, och att inte vara rädd för dom, också har hjälpt mig. Men visst finns det starka spelupplevelser…
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Grisodlar'n;n325252 said:
Jag antar att det är med din egen spelgrupp, där spelarna och SL är gamla bekanta? Jag själv skulle bli livrädd om någon plötsligt började gråta, skrika och böla vid spelbordet, även om det rör sig om mina gamla polare. Då hade jag nog trott att något hade hänt utanför spelet, att spelaren var drogpåverkad, att någon i spelarens familj hade dött eller att han hade blivit dumpad av flickvännen. Det hade iallafall stoppat spelet helt.

Jag har väl aldrig haft spelare som har levt ut känslor på det sättet, likt bra skådespelare kan göra. För mig skulle det kännas det lite riskabelt och snuddande nära alla de där varningarna man förr i tiden om att rollspel var farligt och kunde leda till självmord, etc.
Jag har definitivt levt ut ordentligt i en del konventsspel. Ofta med folk jag känner sedan innan, men inte alltid/bara. Min kompis Kim brukar tala lyriskt om hur första gången han träffade DeBracy här på forumet så var det under ett parti Psychodrame, i vilket han grät och blev klappad på huvudet under spel. :) Är det en känslosam scen så skådespelar jag, helt klart. Inte så att jag bölar ofta, men tårar i ögonen kan jag definitivt få, och jag agerar gärna ut och skriker lite (men försöker att ta hänsyn till om det är andra i rummet). Jag lever mig dock inte alls in i mina rollpersoner, så det är helt utåtagerande för mig. Har aldrig upplevt immersion eller bleed så som andra talar om det, och kan inte påstå att jag känner mig ledsen bara för att min rollperson gör det.

EDIT: Det faktum att jag aldrig upplevt immersion kan nog göra det svårare för mig att förstå och applicera det här med krysskort och linjer och slöjor. Liksom, jag vet rent intellektuellt att det kan leda till olustkänslor att spela rollspel, men jag har aldrig varit med om det själv (varken egna eller, mig veterligen, andra jag spelat med). Så det blir svårare för mig att tänka på sådant.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Genesis, du var ju med när vi körde O Coco du jag och Arvidos. Då var det def en massa skrik och gråt från min rollperson. Fantastisk session och det var första gången jag träffade er.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag älskar starka känslor i spel. Jag älskar att skrika på Lukas,Genesis och Hellzon Ju mer jag spelar desto mer uppskattar jag det och får jag spela ut det så blir jag glad inombords även om känslan som spelades ut var nattsvart ångest och tårar. Jag känner igen mig i Genesis beskrivning av att leva ut men inte leva in. Om jag haft ett bra spelpass så känner jag mig på sin höjd trött efteråt, men alltid glad, ibland rent euforisk (vilket min stackars sambo fick erfara efter sen/tidig hemkomst från lincon när jag väckte honom mitt i natten och ville återberätta hela scenarion från Anatman eller Follow)

Jag har också erfarenheter som gör att vissa ämnen är känsligare för mig än andra och vissa ämnen är jag mycket försiktig med att närma mig och undviker gärna helt. Men det är skillnad om det är något som riktas mot min RP eller om det är något som händer i spelvärlden. I ett konventsscenario rollspelar jag gärna i första person och har upplevt att de flesta gör det. Att i en sån situation hamna i att "jag gör... med dig..." kan vara jävligt läskigt och utelämnande. Än så länge har jag aldrig hamnat i en situation där jag känner att jag mår dåligt men då spelar jag framförallt såna typer av spel med folk jag känner och som jag vet antingen helt undviker det som är jobbigt eller som utan att tveka skulle släppa spåret om jag bad dem. Utan diskussion. Utan ifrågasättanden.
Om såna här teman dock tas upp som en företeelse i spelvärlden. Antingen att det nämns som stämningssättare eller som del i ett mysterie som ska lösas brukar det inte röra mig så mycket.

Jag hamnade i en situation på Gothcon som, dels var lärorik för mig, dels visade mig ett sätt att använda röd/gul/grön på. X-kortet lades fram på bordet med ett "det där tycker jag inte vi spelar på". Just då fick vi också en förklaring till varför, jag tackar för förtroendet. Det handlade om hur homosexualitet och transpersoner framställdes i spelvärlden och spelaren som lade ut X-kortet bad oss att inte förlöjliga utan att spela på temat med respekt. Vi pratade lite om hur och fortsatte sedan. Hela vitsen med ett kort är ju att inte behöva förklara om man inte vill men här fick vi en. Så det kommer tillbaka till kommunikation, hela tiden tillbaka till kommunikation.

Några år i rad har jag spelat Kult, Bortom och Leviathan på Gothcon. Varje år med minst en ny bekantskap i någon av grupperna. Det är spel som kan vidröra teman som jag inte känner mig helt bekväm med att spela men det har hittills inte varit ett problem. Alla spelledare har varit schyssta och varit tydliga med att erbjuda och beskriva hur jag ska göra om jag vill lämna spelet. Återigen kommer vi tillbaka till kommunikation. Att öppet prata om och erbjuda en strategi man kan använda sig av om spelet blir för jobbigt, oavsett om det är ett signalkort eller bara ett "det är okej att gå" skulle nog kunna avgöra för mig hur jag hantera en sån situation. Det är alltid lättare att ha en plan inledningsvis än att sitta där och plötsligt inse att man inte vill vara kvar men man har ingen strategi att lämna.

Jag jobbar en del med det med "mina" barn på jobbet. Utåtagerande och underbara ungar. När det blir tufft, vad ska du göra då? En del har faktiskt röda, gula och gröna kort där rött betyder "prata inte med mig jag är för arg" gult betyder "jag är arg men lugn, prata med mig" och grönt är "det är bra, du behöver inte störa". Det här är i skol- och fritidssituationer men ger de här barnen ett sätt att kommunicera med vuxenvärlden som funkar för en del men inte för alla. Nyckeln är att alla vuxna (och kompisar) respekterar och vet vad kortet betyder. Och det vi har gjort är att ge barnet en strategi så hen inte i stundens hetta behöver bestämma sig för vad hen ska göra, för då blir det ofta fel.

Shit, vad osammanhängande det här blev. Hoppas det var något vettigt i det.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Riktigt bra, Cissi.

Jag har också i min hemgrupp, där vi inte har krysskort eller färgerna, ibland sagt till "Nej. Inget sexuellt våld". Det var två gånger. Båda mot samma spelare. (Om du läser detta så sorry. Vet att vi redan pratat ut om det tusen gånger.) Det ena var när en annan spelare var en orm nere i en grop bland hundra andra ormar och denna spelare bara "höhö kryper dom in i alla dina hål eller" och jag bara "Nej. Inget sexuellt våld." Och andra gången var när dom var fast i nån gränd och han bara "är vi helt rejpade eller" och jag sade samma sak som innan.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Skällde ut honom rejält efter. Sade som det var, han var nära att bli kickad ur gruppen. Vi har en lång reservlista av folk som vill joina så om folk vill vara kvar får dom vara schyssta.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
2097;n325294 said:
Riktigt bra, Cissi.

Jag har också i min hemgrupp, där vi inte har krysskort eller färgerna, ibland sagt till "Nej. Inget sexuellt våld". Det var två gånger. Båda mot samma spelare. (Om du läser detta så sorry. Vet att vi redan pratat ut om det tusen gånger.) Det ena var när en annan spelare var en orm nere i en grop bland hundra andra ormar och denna spelare bara "höhö kryper dom in i alla dina hål eller" och jag bara "Nej. Inget sexuellt våld." Och andra gången var när dom var fast i nån gränd och han bara "är vi helt rejpade eller" och jag sade samma sak som innan.
Det här är ett bra och tydligt sätt att kommunicera. Det som alla behöver vara överens om i det här fallet är ju också att inte börja diskutera och ifrågasätta. Det som skulle göra att jag drog mig för att markera skulle vara precis det, rädslan av att bli ifrågasatt. Om jag upplever att spelgruppen helt utan diskussion eller krav på svar bara accepterar mitt Nej eller min tvekan så finns det bara safe att falla tillbaka på. Men en diskussion och bli ifrågasatt. Nope. Big nope!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Exakt, dynamiken jag hade mot den killen att jag hade spellett den här gruppen i fyra år och han var ny gjorde att det var lättare. Jistones vad tid det tog att bygga upp en sån auktoritet. T_T

Edit: Samtidigt som jag i en annan grupp varit med om att mitt krysskort (i den gruppen hade vi x-card) blev helt överkört. Då fick jag lite panik; själva krysskortsöverträdandet var mkt mkt värre än själva ämnet.
 
Top