Nekromanti Röd/Gul/Grön och att tala i koder

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
RasmusL;n324727 said:
eskalera på ett naturligt sätt med låg risk så länge eskaleringen går långsamt.
Detta är lite självmotsägande; om du måste moderera tempot i eskaleringen för att det ska funka så är det ju inte naturligt. Det blir en stance issue om inte annat.
RasmusL;n324727 said:
Erfarenheter säger att det inte är svårt för spelledaren det är en vitt utbredd teknik och har funkat för tiotusentals deltagare.
Jag har definitivt inte samma erfarenhet; personlighen har jag varit med om flera gånger att folk klampar RAKT ÖVER pre-etablerade "lines" ("inget våld mot barn" [tre sekunder senare] "ok din son blir skjuten") och att dom bara fortsätter köra vidare och skita i att man har tagit x-card. Och det är bara jag; om man läser online finns det massor av folk som haft mindre lyckade erfarenheter av dessa verktyg. Lyssna jag fattar att vi vill kunna spela döhårt och super edgy och ändå vara trygga, men det perfekta sättet att göra det är ännu inte löst. Sorry men det är så jag ser det. Och i Microscope när man har palettrundorna då är det inte ens pga trauma utan minst lika mkt pga estetiska preferenser ändå är det vanligt att hela spelet pajar redan där för folk bara blir sura över palettvalen och vill twista till det mer och mer och mer. "Inga talande djur? Vad fan! Isf inga talande människor heller!!!" osv. #dysfunctional
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Lee skriver
P.H.Lee said:
Fundamentally, any approach to triggering material that contains any element of “pretend it never happened” is emotionally disastrous for me, because it recapitulates the environment of denial and dismissal around my traumatic experiences. This is not limited to excising the material from play — it also includes attempts to dismiss, deny, or minimize it.
Håller helt med.

Och håller helt med om all kritik av krysskortet i inlägget, samtidigt som jag inte tycker om att i den föreslagna "Luxton-tekniken" ska vi blotta alla våra traumata innan vi börjar köra? Uh… det brukar bara bli "tänk inte på noshörningar"–syndromet av sånt. (Lines har ett liknande problem.) Nu kommer alla vara hyperfokuserade på traumat och spelet börjar handla om det. Vilket… um... varför går du till ett spelkonvent ist för till terapeuten T_T

Tycker däremot att det finns andra saker i det inläggets verktygslåda som är bra. Att vara lyhörd på varandra; att vi säger saker på tydlig svenska "jag behöver ta en paus", "jag behöver att den här bebisen överlever" osv ist för att vifta med kort och kryss och olika färger.

Sorry om det låter hårt mot alla dessa andra s.k. "safety tools" men jag ser dom mer som "false sense of security" tools för hur dåliga dom är.

Sen till en annan grej.

Anth tog upp det här med att krysskorta bort göteborgsvitsar osv.

Att blanda ihop safety tools med estetiskt styrande verktyg (a la Archipelagos "försök på ett annat sätt") har fördelar och nackdelar.

Den obvious fördelen är att om nån har kryssat bort en göteborgsvits så är det mindre risk att nån höjer ögonbrynen när jag sen kryssar bort ett fängelse utan att behöva gå in på hur mormor sitter på kåken för bankrån eller vad som nu är anledningen till att jag kryssade bort det.

Men nackdel nr ett är ju som Lee skriver att "kryssa bort" kanske inte alltid är så sunt. Hur vi än skulle vilja så finns det ingen tidsmaskin. Urhasplade saker går inte att haspla in igen. Det blir lite "nej nej i den här familjen så är vi glada och käcka och pratar aldrig om såna där fula saker!"

Nackdel nr två är att i en hel del rollspelsregler finns det regler för hur element får introduceras i diegesen. Ex vis i vissa OSR-inspirerade spelstilar där allt som "finns" ska komma från kartan eller från mötestabellerna. Eller AW där det kommer från "MC moves". Att röra ihop den typen av regler med generella "ska gälla för alla rollspelsbord alltid" style safety tools kan lätt bli lite muckigt eller hur?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
RasmusL;n324724 said:
Är det ett internationellt fenomen också? Vet att det är på så sätt lokalt i princip alla lajvsammanhang jag rör mig i här i Sverige men dålig koll på rollspelar-rollspelare internationellt?
Min uppfattning är att det är så generellt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
2097;n324734 said:
Sorry om det låter hårt mot alla dessa andra s.k. "safety tools" men jag ser dom mer som "false sense of security" tools för hur dåliga dom är.
Jag tycker att det finns något väldigt viktigt i det du säger.

Samtidigt funderar jag på om samma grej inte kan sägas om andra säkerhetssystem – trafikljus, bilbälten, kondomer, brandvarnare, fartkameror m. fl. Existensen av ett säkerhetssystem ska inte vara en inbjudan att vara nonchalant inför faror.

(Välkommen tillbaka! :D )
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men när dom kommer på att ett säkerhetssystem är dåligt—exvis kombinationen barnstol och airbag har jag för mig (OBS bara ett teoretiskt exempel jag kan inget om bilsäkerhet, kolla upp detta själv innan du installerar eller tar bort dessa prylar) att dom kom fram till var dåligt och tog bort.

Ofta får man höra i krysskort-sammanhang att det här ska vi använda hej vilt ex vis i X-card dokumentet står det:
  • Use the X-Card early, even on yourself, to lead by example, and model the behavior.
  • The X-Card does not have to be a tool of last resort. The less special it feels, the more you use it, the more likely someone will use it when it really is badly needed.

Några för- och nackdelar med detta går jag igenom ovan i denna tråd, säkert finns det fler.

alltså alltså alltså….



… do you go to the dungeon to find out how to make peace with your days in the dungeon?<3

(PS varför tas hjärtan bort. vad buggig den här hemsidan har blivit.)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
God45;n324694 said:
Fast är det verkligen bättre än att bara avsluta spelet och säga vad som helst? Att sätta verktyg som om aktiviteten är farlig när den inte är det känns som om man devalverar verktygen och som om man beter sig som om aktiviteten är farlig. Rollspel runt ett bord är inte farligt. Att piska någon, strypa någon eller bränna någon kan vara farligt. Därför har BDSM säkerhetsverktyg av den här kalibern. Men just nu känns det som att argumentet är "Poliser har farliga jobb så de har pistoler. Någon kan skada sig på förskolan så förskolelärarna ska ha pistoler!".
Mental hälsa är också hälsa, om än mindre synlig. Och hamnar man i en situation där man mår dåligt på riktigt av det som händer i spelet så har man inte alltid de mentala resurserna att diskutera exakt vad det är som får en att må dåligt.

Och jämförelsen med den amerikanska böjelsen att beväpna lärare haltar betänkligt, då pistoler är en fara i sig själva. En bättre liknelse hade varit att använda byggjobbare och hjälmar i stället för poliser och pistoler.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Staffan;n324780 said:
hamnar man i en situation där man mår dåligt på riktigt av det som händer i spelet så har man inte alltid de mentala resurserna att diskutera exakt vad det är som får en att må dåligt.
Eller att kunna använda krysskortet på ett bra sätt. Och krysskortet kan vara så sjukt invaliderande av den traumatiska upplevelsen. "Oroa dig inte ditt problem är bara inbillat, pooff puff nu så är det borta! Så du kan skärpa dig"
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
2097;n324728 said:
Som absoluta reserv-fallbacks är det ju urbra att det finns sätt att avbryta spelet, duh,

Men när det gäller gäller PTSD-issues är stopp/x-card och traffic lights helt värdelöst. Det var nån skrev om detta på G+ och jag hittade ett arkiv av det inlägget När man har trauma och jobbar med trauma så är det bara värre att triggern dessutom triggar en socialt awkward och speldisruptiv "shock". Vill man läka sina traumata så gäller det att hitta sina skills och sina styrkor och jobba igenom situationerna i en safe miljö. Inte för att jag förespråkar att vi ska rollspela rakt in i folks öppna sår. I vår egen grupp har vi lines (vi använder inte veils dock); lines såsom att på hela den planeten där vår fantasykampanj utspelar sig så finns det inget sexuellt våld. Sex, oh yes, våld ja tack gärna… våld&sex tillsammans nej det finns inte. Moduler där det anspelas på sexuellt våld (såsom den nerstrippade snubben i Sinister Secret of Saltmarsh) måste ändras (dvs det är min husregel när jag är DM, inte nåt universellt som jag kräver att alla rollspelsbord runt om i världen måste följa; det är en säkerhetsfråga för min egen grupp, inte en censurfråga: andra grupper kanske har problem med droger eller nåt annat triggande istället, något som är ett helt ohämmat ämne hos oss).

Alltså lägg gärna ett krysskort på bordet om ni nu måste, det säger jag inget emot men förlita er inte på det och ha det inte som en sorts everyday goto. För det räcker definitivt inte för att skapa en säker spelmiljö. "The X-Card is not enough" med andra ord. Efter Rasmus' "Gang Rape" spel så var det raka vägen till terapeuten som gällde för min del. (Vilket var bra/nödvändigt, terapi ftw.)

I EMDR terapin så har man typ ett happy place som man kan gå till när det blir för jobbigt. Och så rollspelar man fram sina mest gruesome minnen och ältar dom igen samtidigt som man tittar på något som rör sig så att ens ögon flyttar sig. På nåt sätt ska det göra att man står ut med att tänka på övergreppen utan att ramla ner i det svarta klotet. Tips?

Jag håller med Lee om att X-card ofta bara gör det värre, jag håller inte med att det är en bra idé att vi runt bordet ska vara nån sorts terapeuter och jobba igenom alla traumata tillsammans. Det kan väl vara bra ibland men det är definitivt inte nån självklarhet. Jag vet inte om jag själv skulle flincha iofs, nu när jag har så mkt terapierfarenhet och även som meditationslärare där många ofta vill fråga mig om råd med sitt shit efter, men det är def inget jag rekommenderar att gå fram till nån rando Drakar-grupp på lincoln och börja rota i sin djupaste ångest för att man ser det som nån sorts healing opportunity.

Alltså ja ha sätt att bryta (på scenariofestivalen förra vintern behövde vi bryta för jag hade beskrivit en död kropp på ett sätt som (oavsiktligt) råkade sammanfalla helt med en död kropp som en annan deltagare nyligen hade upplevt IRL). Men nej till tanken att vi kan köra hur hårt som helst för vi har ändå våra safety tools. Om nån börjar med att lägga fram ett x-card då börjar jag nog skruva på mig och tänka holy shit hur jävla grimdark kommer det här bli egentligen?

Vi körde ett annat larp på scenariofestivalen (inte det med den döda kroppen) där vi var typ robotar och innan vi började så lade vi ner timme efter timme på safety workshop med en massa ganska krångliga och nyanserade säkerhetskoder av olika färger som jag inte ens mindes nästa dag för dom var så krångliga. Var typ flera dimensioner och så fortsätt/bromsa/mer/byt ämne/stoppa helt osv. Uh. Det var som nåt ur liftarens guide, den mångdimensionella färgen från planeten blahonga. Och jag var duktig flicka syndrome och kämpade på med workshoppen till både jag och min motspelare hade fattat och internaliserat detta urkrångliga system (vilket som sagt ändå var som bortblåst ur minnet nästa dag). Och sen sade facilitatorn ändå att "men om det är nåt annat som inte systemet täcker så säg till mig eller min co-facilitator så löser vi det" och gissa vad som hände? Ja precis, jag och min motspelare kom in på saker som var totalt SNAFU så vi behövde ändå bryta och ta det med facilitatorn och jobba fram kompromisser och nya sätt att spela på. "färgdimensionssystemet" hade inte hjälpt ett skit. Att snacka med facilitatorn gjorde att vi kunde rädda spelet från helt urspårat till väldigt starkt och bra.
Ja, säkerhetsmekanik kan aldrig parera idioter eller idioti, men det kan avhjälpa delar av det. I mitt fall så betedde jag mig sunkigt, okänsligt och idiotiskt och det finns det ingen ursäkt för. Det är något jag ångrar och hoppas att jag inte kommer att göra om, men det är ett tydligt bevis på att det inte går att skriva ut idiotiska spelare medelst regler, även om många och många spel försöker.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
2097;n324729 said:
Detta är lite självmotsägande; om du måste moderera tempot i eskaleringen för att det ska funka så är det ju inte naturligt. Det blir en stance issue om inte annat.
Kanske, men jag tänker att det oftast är just naturligt att det sker gradvis, visst måste en checka sig själv då och då men lite i stil med det som wilper skriver här:

wilper said:
Jag tror på ögonkontakt och kroppsspråk.

Om jag har en scen där någon blir torterad,

Titta på spelarna, är de med?

personens barn och husdjur blir hotade,

Titta på spelarna, är de med?

personen som gör torterandet är en massa av intelligenta kackerlackor

Titta på spelarna, är de med?

och som en del av tortyren används sprutet fyllda med narkotika.

Titta på spelarna, är de med?

Hur vet jag vilken del spelaren reagerar mot och vilken del jag ska undvika frammåt? Reagerade personen på insekterna? Att barn var hotade? Tortyr? Nålar?

SL-tips som tjänar trippelt syfte: Prata långsammare. Då hinner du både tänka ut nästa formulering för maximal slagkraft, och den förra hinner sjunka in hos spelarna så deras fantasi sätter fart, och du får en chans att kolla hur de reagerar på det som redan sagts. Om spelledaren låter som en auktionsutropare på speed så går mycket av effekten förlorad. IMO, som vanligt.

2097;n324729 said:
Jag har definitivt inte samma erfarenhet; personlighen har jag varit med om flera gånger att folk klampar RAKT ÖVER pre-etablerade "lines" ("inget våld mot barn" [tre sekunder senare] "ok din son blir skjuten") och att dom bara fortsätter köra vidare och skita i att man har tagit x-card. Och det är bara jag; om man läser online finns det massor av folk som haft mindre lyckade erfarenheter av dessa verktyg. Lyssna jag fattar att vi vill kunna spela döhårt och super edgy och ändå vara trygga, men det perfekta sättet att göra det är ännu inte löst. Sorry men det är så jag ser det. Och i Microscope när man har palettrundorna då är det inte ens pga trauma utan minst lika mkt pga estetiska preferenser ändå är det vanligt att hela spelet pajar redan där för folk bara blir sura över palettvalen och vill twista till det mer och mer och mer. "Inga talande djur? Vad fan! Isf inga talande människor heller!!!" osv. #dysfunctional
Jag tolkade nog entomophobiac som att det skulle vara svårt för spelledaren att hantera ett cut/rött/gult även om ingen beter sig som en idiot, där har jag inga dåliga erfarenheter, men trampar någon över överenskomna gränser och regler så är det ju ett problem som inte går att lösa medelst regler.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
((jag kan för övrigt inte öppna "stance issue"-länken, försöker söka fram men hittar olika))
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Fixade stance issue länken ovan, här har vi den igen för dom som inte vill scrolla upp.

RasmusL;n324803 said:
Ja, säkerhetsmekanik kan aldrig parera idioter eller idioti, men det kan avhjälpa delar av det. I mitt fall så betedde jag mig sunkigt, okänsligt och idiotiskt och det finns det ingen ursäkt för. Det är något jag ångrar och hoppas att jag inte kommer att göra om, men det är ett tydligt bevis på att det inte går att skriva ut idiotiska spelare medelst regler, även om många och många spel försöker.
Right, samtidigt som jag inte borde ha klampat rakt in i ett rando rollspelssammanhang när jag var mitt i en ofärdig trauma terapi; kunde ju ha väntat några månader. Eller ja jo nja kanske var det t.om. bra att jag gjorde som jag gjorde, sökte upp folk här på WRNU att spela med dvs. Ibland behöver man ramla av kanten lite för att veta var den finns…????

Inte för att försvara dig heller (tack för ditt tålamod m att jag tog upp det som exempel), bara att… det här med säkerhetsverktyg och human nature är trixigt som fan och jag har varit lite trött på alla quick fixes som folk vill komma med som bara, för mig iaf, inte funkar. På Gauntletten så blir det lätt att folk bara “men hur VÅGAR du kritisera säkerhetsverktygen, bryr du dig inte om folks säkerhet eller…!!?” och jag bara ja jo men om dom inte funkar?

(för att sammanfatta kritiken, jag går igenom den mer noggrant över, i tråden, så är det 1. säkerhetsverktygen vi har i dag är så himla futtiga att det def inte går att förlita sig på dom för att köra så hårt vi vill, och 2. att krysskortet specifikt, att man “suddar ut” det som hänt, kan vara väldigt invaliderande och återtraumatiserande för den som är i den utsatta situationen; det gör det svårare att läka.)
  • jag ska vara lite konstruktiv och komma med lite preliminära, lösa förslag. Obs att jag inte har alla svar, det är bara idéer:

Bryta

Ja till att det ska gå att bryta helt. Att få lämna spelet. “Jag trodde jag skulle palla men jag pallar inte.” Ja jo vi vet att det är hälsosammare att, um, “ta sig igenom det” än att avbryta det men det ska för alltid vara 100% frivilligt. Consent all the way och att man kan få ångra sig, resa sig och gå. “Open door policy” som vissa konvent har, att man kan få gå när man vill. Min polare har gjort ett montsegurliknande spel om hur pariskommen blev slaktad (heter “Red Carnations on a Black Grave”) och hon berättade att sen hon började köra det har hon fått massor av folk som bara går mitt i spelet och hon har svårt att vänja sig vid det; hon är inte van vid att det blir så råa trauma som det blir med det spelet. (Obs det är bara speltestversionen det var så. Vi får väl se hur det blir i den färdiga!)

Vara tydliga med vad vi behöver, på rak svenska

“Jag behöver en paus”, “Jag behöver att den här konflikten får ett tydligt slut” eller vad det nu kan vara.

Till skillnad från P. H. Lee tycker jag inte att alla ska blotta alla sina traumata och triggers innan man börjar köra. Detta är inte en samtalsterapigrupp. Dom som vill säga nåt för att spelet ska funka ska få göra det men det är vanskligt. Det är också lätt att man börjar trigga varandra med sina horror stories.

Blanda inte ihop säkerhetsverktyg med estetiska verktyg

Arkipelagokortet “försök på ett annat sätt” eller AWs “barf forth apocalyptica” är estetiska verktyg, rör inte ihop lagren här. Säkerhetsverktyg är en annan grej.

Det här kan ibland vara lite svårt för mig; det känns som det är lättare för impro/samberättarspel att kunna styra spelets content. D&D, vilket är det jag gör, är mer som en… som en stor maskin vi har dragit igång. Det dog en ung kille (fiktiv alltså!!!) i vårt spel förra sommaren, en NPC. En av rollpersonernas son. Det är något som fortfarande har stora spår i vår kampanj (dom letar efter en maskin för att kanske kunna befria hans själ), det var inte nåt som nån av oss runt bordet ville, men det var bara så det funkade. Han hade inte speciellt många hit points stackaren! :( :( ?HP är HP, det kan man aldrig ändra på! Men pojken hade drömmar, det kan man ändra på.? :( :( :( :(

Det gäller att vara mer försiktig på själva preppnivån isf. Man behöver ju inte köra en massa James Raggi ultra edge lord prylar. Men även i vilken modul som helst så kan oturen vara framme. Ett annat exempel från vår kampanj är att det var en som blev cursad av nåt item att genomgå värsta cronenbergska body horror upplevelsen som jag tänkte detta kanske kommer att hit close to home för hen och jag kanske inte hanterade det på bästa sätt. Jag skrev ett brev som jag började med “Om följande får dig att vilja överge rollisen och att genast rulla upp en ny är det 100% OK, jag förstår dig!!!” Följt av dom första symptomen på, uh, förvandlingen. Det hjälpte också att dom hade en NPC i partyt som var några timmar före i samma groteska process.

Målet med ett säkerhetsverktyg är att visa att här är vår säkerhet viktigare än själva spelet. Säkerhetsverktygen ska ligga på ett lager som inte är en del av spelet utan som är en del av rummet, av oss, av kulturen runt bordet.

Ta ansvar för varandra

Det är bra att ta ansvar för sig själv men också för varandra; om nån verkar må dåligt så kan man kolla av läget. Behöver inte bli ett blow-by-blow “grön? grön? grön?” ältande, håller med om att det kan verka lite väl patronizing; men det är ju också bara ett exempel på hur mkt tydligare vanlig rak svenska kan vara än ett binärt färgflaggsystem. “Hur är det?” till nån som sitter och puppar sig. “Jag behöver nog ett glas vatten” kanske dom säger då. Eller det är min erf iaf! Hmm, det dricks mkt vatten i min spelgrupp, kanske jag behöver skruva ner edgelordandet lite.

Man kan också ta pauser med lite sånt här meta snack. Berätta om hur man mår, vad som inte funkar osv.

Gå i terapi

Ja jag vet att detta är priviligerat som fan och att min underrubrik här är rätt klassistisk. Terapi är en medelklassgrej känns det som, vi går i terapi för minsta lilla medan det finns folk som är betydligt mer utsatta aldrig skulle ens tänka sig. Dom kämpar på odiagnostiserade år efter år. Om dom skulle våga söka sig så är det akademiska mumbo jumbot som man måste stå ut med som patient så jäkla motigt; kräver kulturellt kapital osv osv osv. Men.

För dom som kan.

Är det väldigt bra. Eller meditation, för min del har religion och sånt hjälpt 100 ggr mer än psykiatrin. Fast kombon har varit sweet?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Just ihop blandandest av estetiska och säkerhetsverktyg känner jag blir farlig i kombo med åsikten att man inte får ifrågasätta säkerhetsverktygen (som jag också stött på hos the Gauntlet). Bra konst har inte att göra med att vissa verktyg används men ännu mer har inte säkerhetsverktyg att göra med att något är säkert om det är fel verktyg.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Lines

Glömde snacka om detta med lines. Vi har ju några lines i min kampanj och det funkar så där ärligt talat. Folk har inte alltid fattat helt hur det funkar.

Jag tycker ändå lines kan vara OK i ett home game, i en längre kampanj, för när man har kört ett tag så kan dom bli second nature. I en one shot eller med randos så kan det lätt bli “tänk inte på hallonsoda”-effekten, att alla sitter och tänker på dom tabubelagda sakerna så kommer dom bubbla fram. För att rollspel, speciellt samberättande, är ju en sån spontan grej.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
2097;n324816 said:
Lines

Glömde snacka om detta med lines. Vi har ju några lines i min kampanj och det funkar så där ärligt talat. Folk har inte alltid fattat helt hur det funkar.

Jag tycker ändå lines kan vara OK i ett home game, i en längre kampanj, för när man har kört ett tag så kan dom bli second nature. I en one shot eller med randos så kan det lätt bli “tänk inte på hallonsoda”-effekten, att alla sitter och tänker på dom tabubelagda sakerna så kommer dom bubbla fram. För att rollspel, speciellt samberättande, är ju en sån spontan grej.
Ja, det blir lätt att man fokuserar specifikt om lines är
satta som "Inga nålar i ögon" eller något. Jag brukar beskriva att mina spel har en åldersgräns om jag kör med randos. Typ "Det här spelet är för folk över 18" eller "Det här är barnvänligt". Då brukar folk fatta och hålla sig på rätt nivå.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Traffic Lights said:
Lägg ned kortet mitt på bordet för att stoppa spelet och avbryta det som händer. Du behöver inte för klara varför. Sedan hoppar ni över den scenen eller backar tillbaka till innan det
hände.
(Min emfas.)

Det är det här som jag inte tycker fungerar så bra. Tycker det ska vara

Traffic Lights said:
Lägg ner kortet mitt på bordet för att pausa spelet. Du behöver inte prata om vad som känns jobbigt, men du får. Om du vill kan du gå ifrån bordet.
Ja jag fattar att det är något som är en “större deal” än vad krysskortet och det nuvarande Traffic Lights systemet är. Men jag tycker det är bra. Det ska vara mer av en last resort, för…

…det känns bara inte så hälsosamt om att “låtsas som inget” när nåt hemskt har hänt i spelet och sen bara backa tillbaka och fortsätta.

Och det kan ändå vara väldigt svårt att lägga ner kortet även med den “milda” versionen som är i Traffic Lights och krysskortet.
“Shit jag vill inte lägga ner kortet för då kanske dom fattar att mamma sitter i fängelse” eller vad det nu är. [Är också intressant att i X-card ska man lyfta upp kortet men i Traffic Lights ska man lägga ner kortet.]

Min erfarenhet när vi körde med ett liknande sånt här färgsystem på ett larp var att det var väldigt lätt att missförstå varandra. Tankar som “Öh, vänta, exakt vad var det som du tyckte var grönt? Eller gult? hängde inte med…”

Jag vet att vi är spelnördar och att spela kort och vara tydliga är det vi vill. Men att begränsa vår kommunikation till enbart stop/go är också väldigt svårt.

Problemet på larpet var “jag tycker det är jobbigt att fatta exakt vad min motspelare har för förväntningar på mig. han är uppenbarligen frustrerad med nåt, men vad?” vi tog ett break, pratade om det, och kunde fortsätta spela och det blev svinbra. Innan hade han bara försökt stop, go, stop, go, det blev helt förvirrat.

Det var extra konstigt för det han ville var nåt specifikt. Det var snarare så det var, än att det var nåt han inte ville.

Vi vill införa en kultur där man säger “ok, vi tar en paus” eller “är du ok?” eller “ok vi lämnar spelet en stund, går ut och tar en promenad” eller “ok jag är beredd vi kör vidare”. Eller vad som helst! 1000 olika utsagor för 1000 olika situationer!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
2097;n325166 said:
Tycker det ska vara

"Lägg ner kortet mitt på bordet för att pausa spelet. Du behöver inte
prata om vad som känns jobbigt, men du får. Om du vill kan du gå
ifrån bordet."
Mycket bra synpunkt, stort tack! Tar med mig det till gänget och utvärderar, men spontant tycker jag att det verkar väldigt vettigt!


2097;n325166 said:
Vi vill införa en kultur där man säger “ok, vi tar en paus” eller
“är du ok?” eller “ok vi lämnar spelet en stund, går ut och tar en
promenad” eller “ok jag är beredd vi kör vidare”. Eller vad som helst!
1000 olika utsagor för 1000 olika situationer!
Helt klart. Inget slår öppen kommunikation.

Samtidigt tänker jag att det är väldigt svårt att verkligen etablera öppen kommunikation med främlingar på konvent och dylikt. Då kan det vara bra att ha verktyg att falla tillbaka på, som förvisso är väldigt grova, men som är enkla att förklara och att komma överens om. Det är dock verkligen inte en be-all-end-all-lösning.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja, det är sant, jag är så himla bortskämd med mina älskade dorx här hemma?
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
2097;n325166 said:
Lägg ner kortet mitt på bordet för att pausa spelet. Du behöver inte
prata om vad som känns jobbigt, men du får. Om du vill kan du gå
ifrån bordet.
Det här var ett riktigt bra förslag!

Jag måste erkänna att det är just stoppfunktionen som är kortens svaga sida - av den anledning att den aldrig har använts när vi har spelat. Det här är helt klart något som jag får fundera på. Kanske är paus bättre! Jag vet inte hur det kan kännas när man är tvungen att använda stopp-funktionen så jag vet liksom inte riktigt i vilket headspace man befinner sig i, eller vad som skulle kännas lättast för den personen. Men samtidigt är det ju många saker som är underförstådda - att man får prata om det ifall man vill, eller att man får pausa spelet, eller att man får gå från bordet... Hmm.. vi får undersöka saken helt enkelt!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Alltså att jag vill att det ska betyda paus-vi-fortsätter-snart eller tvärtstopp eller vi lägger ner spelet eller jag lämnar spelet eller vad som helst. Lite öppet. Liknande den "open door policy" som vissa konvent har, att man när som helst får gå från spelen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Liksom, när man är i grön eller gul mode så är det ändå i ett funktionellt spel typ. Men när man vill bryta då vill man BRYTA.
 
Top